Skrevet av Emne: The Cove - Årlig delfinslakt i Japan  (Lest 2213 ganger)

Orci

  • Gjest
The Cove - Årlig delfinslakt i Japan
« på: 05. apr, 2011, 02:23 »
Rett rundt begynnelsen av mars kom jeg over dokumentaren The Cove, som handler om hvordan det i den lille Japanske byenTaji slaktes tusener på tusener av delfiner hvert eneste år.
Som delfinelsker var jeg etter å ha sett den så sint at en stakkars Japaner som eventuellt hadde krysset min vei hadde blitt gjennomboret og drept av et illsint blikk. Jeg var illsint og kvalm. Jeg var så sint, og er det egentlig fremdeles selv om det ikke syns slik som det gjorde tildigere, at når jordskjelvet i Japan kom tok jeg dansetrinn etter at meldingene om at havner i Japan var fullstendig ødelagte. Det var i hvertfall store deler av årets hval og delfinfangst!

Senere har diverse delfinstøttere i Taji rapportert om mer eller mindre total ødeleggelse av flåten med båter i Taji.

Ellers trekkes faktisk hvalfangst generellt frem, og her er også Norge under skarp kritikk. Jeg er så i mot dette at jeg ikke bare kaster broskyren fra Isbilen når den kommer i posten, JEG BRENNER DEN!  (De selger hvalbiff for de som ikke vet det...) >:(

Hele dokumentaren er lagt ut på YouTube. Del 1 av 10 : http://www.youtube.com/watch?v=m-UdpKqAyXA&playnext=1&list=PL3EE7E3E96E5D966E
Jeg får frysninger bare av å høre klokkene i begynnelsen av filmen...

Pycnopodia

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 662
    • Vis profil
Sv: The Cove - Årlig delfinslakt i Japan
« Svar #1 på: 05. apr, 2011, 03:18 »
Mange vil riste på hodet og si "det er bare fisk"..

Men har du sett hvor mange som klager hvis de ser slakt av katter, hunder eller kaniner? Det er jo "bare dyr"..

Delfiner mener jeg å ha lest var veldig intelligente med stor hjerne i forhold til kroppen/fisken, å slakte delfiner er vel ikke så ulikt å slakte sjimpanser?

Orci

  • Gjest
Sv: The Cove - Årlig delfinslakt i Japan
« Svar #2 på: 05. apr, 2011, 03:42 »
Delfiner er intelligente og sosiale marine pattedyr, altså ikke fisk. De har også større hjerne enn oss, men med omtrent samme antall folder (eller hva det nå heter), som kan oversettes til intellgensnivå. Dermed bare fra å se på hjernen kan en konkludere at delfiner er smarte. Ellers kan en fra studier se at de har en avansert kommunikasjonsmetode.

Forskjell på en fisk og en delfin, vel, punkt 1 er at delfiner kan drukne...
Aksen halen beveger seg hos for en delfin er opp og ned, altså på en graf langs Y aksen, mens hos en fisk er det sidelengs, langs X aksen.

Delfiner er sosiale og intelligente. De vet utmerket godt hva som foregår og hva som skjer med alle som er rundt. Et bevis på sosial intelligens er det bare å ta en dag i Sea World for å se, delfinene leker seg med menneskene som besøker dem. Prøv å få samme oppmerksomheten fra en makrell du som fremdeles tviler!


Noen sier at de ikke har et språk. Selvsagt har de ikke det hvis en ser på det fra vårt perspektiv, vi kan per dags dato ikke oppfatte eventuelle "ord" de har, men forskningen har i det siste gjort store fremskritt. De kommuniserer i hvertfall med hverandre med et avansert sett lyder, i forhold til de aller aller fleste andre arter, som har kroppsspråk som hovedkommunikasjon, og et svært begrenset utvalg lyder som signaliserer forskjellige ting. Delfiner har også dialekter!

Noen sier de ikke er intelligente heller. Spør en intelligens ekspert om hvordan en måler intelligens. Han kan ikke gi svar. Vi har ikke utviklet metoder for å skikkelig og nøyaktig kunne måle menneskelig intelligens enda, langt i fra intelligensmålinger hos delfiner!




"Menneskene ser på seg selv som intelligente i forhold til delfiner. Vi oppfant hjulet, temmet elektrisisteten og lager atombomber. Delfinene ser på seg selv som intelligente i forhold til mennesker av presis de samme grunnene."

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: The Cove - Årlig delfinslakt i Japan
« Svar #3 på: 05. apr, 2011, 05:12 »
Jeg syns masseslakting av alle dyr er bleh.
Nå liker jeg heller ikke måten hval og delfiner blir drept heller.. Vi at alt slakt skal bli mer human v.v Uansett hvilket dyr (gjelder også generell fisk).

Når det kommer til fisk generelt har mange for lite forståelse for at fisk, enkelte kan vel forstå seg på hval og delfin.
(Er en grunn til at IMO er ikke "vegetarianere" som spiser fisk, vegetarianer )