Skrevet av Emne: Ikke noe nytt rovdyrforlik  (Lest 5021 ganger)

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Ikke noe nytt rovdyrforlik
« på: 09. jun, 2011, 16:27 »
Siden jeg jobber som postbud hører jeg jeg på radio store deler av dagen - og må si jeg ble glad
da jeg hørte at det ikke ble noe nytt rovdyrforlik. Frp, Høyre og Senterpartiet (såklart) ville senke bestandsmålene
for ulv, bjørn og gaupe, men får ikke Stortinget med seg.

8D

Venstre og SV mener at dagens bestandmål er et minimumskrav. Håper SP aldri får noe banebrytende
makt på Stortinget for da blir vel samtlige rovdyr utryddet siden de spiser opp "alle" dyra deres.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7664917
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #1 på: 10. jun, 2011, 10:41 »
Hørte det jeg også, og ble glad.
Dessverre regner jeg det blir minst en runde til på det siden SP er sååå for at flere rovdyr må fjernes slik at de stakkars Sauebøndene kan ha det "bra"...

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #2 på: 10. jun, 2011, 14:07 »
Sauebøndene sender jo sauene på selvmordstokt ute i fjellet hvert eneste år. Så vidt jeg vet dør flere sau av fall i fjellet enn av rovdyr.  ::)
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #3 på: 10. jun, 2011, 14:29 »
kamikaze sau! de prøver rett og slett å knuse bilen din ved å kaste seg på frontruta di!

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #4 på: 10. jun, 2011, 15:19 »
Leste om dette her på mandagen.
Plukka opp Aftenposten som lå et sted (enkelt å få gratis aviser i Oslo  [razz])
Er både litt skuffa men også glad.
Bra at SP ikke får no makt innen dette området, men også no dumt at det ikke blir endringer.
Samt litt skifte i parti som jeg står på (egentlig ingen partier jeg kunne tenkt meg, men stemmeretten må brukes til no)

Leste også no som er relevant til denne saken samma dagen.
Trur det bare var i papir utgaven på mandagen, under "Innsikt" delen.

Artikkelen het "Folk & Rovdyr. Mange former for samliv".
Her kommer det fram at det er mange andre land som har lavere konfliktnivå, men i tillegg også flere rovdyr enn oss.
Sverige en god del flere (kanskje grunnet nord-delen av Sverige?)
Men selv Latvia har flere rovdyr enn oss, som er på en femtedel av Norge og forsåvidt dobbelt så tett befolkning. (antall i Latvia: 200-300 ulver, 400-600 gauper og ca 10 bjørner).
Det som er interessant er at Latvia er mer organisert i husdyrholdet enn oss, de har små skader på dyr og de fleste konflikter skjer kun mellom jeger og rovdyr (siden rovdyr jakter også på elg, samt at beite skjer kun på dagtid).
(Sto også et par flere land, slik som Spania, Afrika og India hvor det omtales om Løver, tigre og leoparder.)

Også et par interessante tall som kom opp i forhold til erstatning;
Gaupe står for 26%, jerv står for 28%, ulv står for 4.6% mens bjørnen står for 14,4%. (kilde i fra artikkel) Forsatt så omtales Ulv for det meste i saue-saker..
Så samla sett står rovdyr for 73% av erstatningene, og de resterende prosentene er vel "annet" slik som skader ved fall, påkjørseler osv.

Norge har ihvertfall et forbedringspotensiale for å forvalte rovdyr bedre, samt å organisere husdyrholdet bedre enn den er til dagsdato.
Et av verdens rikeste land burde vel kunne klare dette? >_>

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #5 på: 10. jun, 2011, 16:47 »
I Latvia bruker de faktisk gjetere. I Norge slipper vi sauene bare ut på egenhånd og forventer at de skal komme i live tilbake.

I tillegg er norsk sau avlet frem til å produsere mest mulig mat - de kan ikke springe fra rovdyr siden det er ikke nødvendigvis
de raskeste sauene som får produsere lam. :P

Norske sau er dumme som brød og et lett bytte for rovdyr pga. feilslått avling.
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Catya

  • Gjest
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #6 på: 11. jun, 2011, 02:46 »
Sauebøndene sender jo sauene på selvmordstokt ute i fjellet hvert eneste år. Så vidt jeg vet dør flere sau av fall i fjellet enn av rovdyr.  ::)

Er deres egen skyld (bøndene sin) de lar sauene gå på et stort beiteområde uten noe gjerde rundt, da er det fritt fram for alle sultne rovdyr. I Sverige har de et eletrisk gjerde rundt beiteområdet og mister ikke halvparten så mange sauer som Norge.

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #7 på: 11. jun, 2011, 18:39 »
Jeg har alltid vært i mot logikken til disse sauebøndene. De slipper ut sauene sine i fjellet etter å ha avlet dem frem til å ikke kunne gjøre annet enn å spise, bli feite, få lam og gi mat. Mot rovdyr har de ikke noe sjangs, for de har jo ikke noe å beskytte seg med slik som for mange år siden. Det er jo bare en selvfølge at disse sauene vil bli spist av rovdyr, for rovdyra går jo etter det svakeste leddet. Og det er sikkert lettere å ta en fullvoksen sau enn en elgekalv <.<
Nei, jeg synes vi skal la rovdyrbestanden få være i fred, og heller prøve å få tallene til å øke. Kanskje vi mister fler sauer, og det blir områder man ikke burde dra på tur i, men vi har tatt alt for mye fra dyrene. De fortjener ett sted å leve de også. Alt på jorda tillhører ikke mennesket.

Hvorfor begynner ikke Norge også med å ha gjetere? Eller sånne gjetehunder som passer på sauene? For det er jo allerede en rase avlet frem for den jobben. Jeg har også hørt at Llamaer kan funke som sauebeskyttelse ett sted.

Catya

  • Gjest
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #8 på: 12. jun, 2011, 01:38 »
Er bøndenes skyld at Ulvene forsvinner, de må jo ha et område å gå på de også. Jo mer menneskene utvider sine "eiendommer" jo mindre blir det for villdyr å gå i fred på, da kommer de inn på vårt område, men det har de tydligvis "ikke lov til".

Med mindre det området som tilhører mennesker har et stort gjerde rundt, har rovdyrene all rett til å gå der. Det står ikke navnet vårt på det store beiteområdet.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #9 på: 12. jun, 2011, 05:10 »
Vel, bøndene vil ha det lett og billig.  Og å faktisk gjøre noe annet enn å utrydde alle rovdyra er jo dyrt for dem og tar tid. Er bedre at regjeringen tar på seg det ansvaret og bruker tid på slik bortkasta diskusjoner. Regjeringen burde heller stille krav til alle de som driver med oppdrett av dyr til å sikre områdene slik at resultatet av angrep fra rovdyr reduseres. Sku også vært krav om at bøndene må minst sjekke til sauene sine engang i uken, når de var på beite for å unngå at sauer som har falt å slått seg dør en langsom dø.

Mennesker er veldig flink til å ta områder og "kjøpe dem" uten å tenke på hva som egentlig bor der av vilt. Det kan man også se på skoger som blir mindre og mindre - både til fjells og små bygder.. Snart må man vel betale for å gå en tur i skogen fordi det er så lite areale igjen at man må bevare det lille som er..

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #10 på: 13. jun, 2011, 12:12 »
Jeg hørte ganske nylig at Norge begynner å få veldig mye skog o.o At det ikke har blitt hugget nok,
så det begynner å komme for mye skog. Selv om jeg aldri kunne tenkt at det finnes noe som heter
for mye skog XD

Men ja, bøndene får passe på sauene sine. De har egentlig ingen ting de skulle sagt synes jeg.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #11 på: 15. jun, 2011, 07:06 »
Vet i hvertfall i områdene i nærheten av meg har det nesten blitt halvert.
Pga beboelse og enda flere butikker som ska gå dårlig <.<

Uansett, Roydyrsamtaler fortsetter i dag (Som sagt tidligere, regnet med at SP ikke ga seg), håper ikke rovdyrvennlige partier lar seg over kjøres!

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #12 på: 17. jun, 2011, 07:00 »
Oppdatering av saken.
De ska redusere bestanden av bjørn; http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4149593.ece

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #13 på: 17. jun, 2011, 16:07 »
Oppdatering av saken.
De ska redusere bestanden av bjørn; http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4149593.ece
I stedet for å akseptere at mennesket ikke eier naturen dreper vi dem. >_>
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #14 på: 20. jun, 2011, 14:39 »
Det at SV og SP er fornøyd i denne saken er ikke noen positiv ting vil jeg påstå.
Leste om det på nettet samme dag det var ute. Trur EU hadde reagert på denne saken, ved tanke på at EU kommer til å stille Sverige for domstolen til høsten (om de ikke har revurdert denne ulvejakta si).

Jeg må si at jeg ikke er særlig fornøyd.
Innad i de komprimissene de har kommet fram med, vil det si at vi muligens vil få en ganske kraftig reduksjon over tid.
Dette vil jeg si er et tap for dyrevernet.

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Ikke noe nytt rovdyrforlik
« Svar #15 på: 26. okt, 2011, 22:20 »
Ærlig talt nå får menneskeheten bestemme seg altså >:c