Skrevet av Emne: Snarlig masseutryddelse av liv i havet  (Lest 2332 ganger)

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Snarlig masseutryddelse av liv i havet
« på: 24. jun, 2011, 07:14 »
Artikkel.

Saken er selvfølgelig forferdelig. Selv vet jeg at forskere forsker på dette området - siden de gjør det her jeg jobber. Så dette er interessant IMO å se hva de kommer frem til og ser om trende dems forandres mye over kort tid.
 Her jeg jobber er de mest opptatt av sjekking av Uorganisk karbon og alkaliteten i sjøvannet for å bestemme hvordan det ligger an.
 
Er litt interessant å vite at muligens en pH enhet i endring kan skape kaos for verden. Tenk hva som skjer hvis det blir store algeoppblomstringer og fiskedød i sjøvannet.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Snarlig masseutryddelse av liv i havet
« Svar #1 på: 19. sep, 2011, 11:41 »
Ååh, jobber du virkelig med det? Blir lettere misunnelig her jeg sitter merker jeg, hehe. Norge er vel også et ganske interessant område å observere i forhold til metning av uorganisk karbon, med mye orografisk nedbør og påfølgende avsetning langs kysten.

Som jeg har forstått det, vil høyere klima óg føre til hyppigere utskiftning av dyhavsvannmassene, så jeg må jo bare håpe at dette vil holde tilbake kvelningsdøden noe for marint liv. Nå er det vel (er ikke helt stø på kjemien) slik at vannmassene når de når overflaten balanseres opp mot kjemien i atmosfæren, så det er kanskje et smalt håp at det vil hjelpe på noe som helst.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Snarlig masseutryddelse av liv i havet
« Svar #2 på: 19. sep, 2011, 11:51 »
Ååh, jobber du virkelig med det? Blir lettere misunnelig her jeg sitter merker jeg, hehe. Norge er vel også et ganske interessant område å observere i forhold til metning av uorganisk karbon, med mye orografisk nedbør og påfølgende avsetning langs kysten.

Jobber som laboratorietekniker på en av intistuttene som overvåker slikt ;) (i hvertfall i en måned til)
Jah, det tas månedelig sjekk av Uorganisk karbon i sjøvann og alkaliteten, samt klorofyll og næringsalter anehver uke på sjøvannet for å følge med trender for å se om det er endringer i som skyldes utslipp og/eller klimaendringer.
merkelig nok har subsidene til overvåkningen blitt redusert betraklig i år forhold til  i fjor...

(Vi holder oss på utsikt etter farlige organiske forbindelser i sediment, tang, fisk og skalldyr).

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Snarlig masseutryddelse av liv i havet
« Svar #3 på: 20. sep, 2011, 12:40 »
Hmm, det er vel slik at klimaforskningen passerer sin høytid, og nok går mer i motbør framover, ettersom IPCCs skremsler falmer og det ikke lenger ligger like mye prestisje og selvsagt kredibilitet i finansieringen av klimaforskning. Synes det er synd hvor polarisert klimaforskningen har blitt. Det er som om man enten skal jobbe med eneste mål for øyet å bevise hvor mye vi har driti i vår egen bakhage, eller fornekte alt, og fortsette som om ingenting har endret seg. Håper ikke det begrenser ditt institutts aktiviteter for mye, eller din egen situasjon.
« Siste redigering: 20. sep, 2011, 12:42 av Sarrukh »