Skrevet av Emne: Tegneserier!  (Lest 22881 ganger)

Piro

  • Gjest
Tegneserier!
« på: 19. sep, 2011, 09:11 »
Hei... igjen... :)

Jeg prøvde å søke etter "tegneserie" men fant ikke eget topic for dette. Så med mindre det viser seg å allerede være et tegneserie emne, så here we go.

Her kan man snakke om alt fra artwork i tegneserier (enten det er Donald, Conan eller Blacksad), favoritt historier, ideer, artister, you name it.
Håper det er flere som har interesse for å diskutere dette emnet, siden... vel: Det interesserer meg! :p

Personlig har jeg ikke råd til å kjøpe så mange tegneserier som jeg skulle ønske, men jeg er fast leser av Nemi, leser en del Rocky og holder nå for tiden på med en superhelt serie med en tvist, ved navnet "The Boys". Elf quest har jeg samlet ferdig, men ikke lest ferdig, The Incal er en finfin sak som burde nevnes, også leser jeg Sandman og Lucifer, men disse er work in progress.

Comic book nerds, unite!


Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Tegneserier!
« Svar #1 på: 19. sep, 2011, 10:24 »
Kan ikke skryte på meg at jeg leser alt for mye tegneserier x3
Jeg og kjæresten er ihvertfall glad i pondus, synes den serien er ganske genial og morsom x3
ellers så leser jeg ikke så mange andre seriebøker (i fysisk form), har holdt meg til en web comic i det siste, Twokinds.

kan forsåvidt nevne at vi har ihvertfall et annet tegneserier topic her på forumet, men som handler mer om favoritt furry tegneserie :P
http://www.norwegianpaws.org/forum/index.php?topic=823.0

Piro

  • Gjest
Sv: Tegneserier!
« Svar #2 på: 19. sep, 2011, 10:30 »
Pondus er da ikke til å kimse av. Har fått mange lattere av det, har heller ikke sjekket opp webcomicen du snakker om, noe jeg må gjøre. Må jo da i tillegg nevne Cyanide & Happiness for de som liker rar og bizarr humor.

Kjekt å vite at det er en furry tegneserie tråd, men ville at denne skulle dekke alt ;)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Tegneserier!
« Svar #3 på: 19. sep, 2011, 11:11 »
Kjekt å vite at det er en furry tegneserie tråd, men ville at denne skulle dekke alt ;)

Det er klart ^^
Ville bare nevne den :P

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Tegneserier!
« Svar #4 på: 19. sep, 2011, 11:54 »
Tja, har en laaang list webside comics jeg pleier og følge opp.

Men ellers går det i en salig blanding norske og utenlandske tegneserier.
Norske: Eon, M, Pondus, etc...
Utenlandske: Transmetropolitan, Fables, The preacher, etc..

Jeg har bært ut min mengde med tegneserierhefter fra Outland i Oslo :p

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Tegneserier!
« Svar #5 på: 19. sep, 2011, 12:07 »
Har lest ferdig Epileptic av David B. Noe dyster historie, en selvbiografi, om David B.'s oppvekst med epileptisk bror på 70-tallet. Serien leker med surrealisme, og har en veldig glidende gang fra det nermest dagligdagse over til fantasifostre og mentale krumspring. Tegnestilen er nydelig, og skifter på lik linje med storyen fra det naïve til det groteske.

Piro

  • Gjest
Sv: Tegneserier!
« Svar #6 på: 19. sep, 2011, 12:14 »
Transmetro og Fables er geniale. Elsker de to seriene, The Preacher har jeg ikke lest noe særlig .

Epileptic har jeg verken hørt om eller sett noe av, men kanskje verdt å sjekke ut :)

Emphy

  • Global Moderator
  • Overaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 320
    • Vis profil
Sv: Tegneserier!
« Svar #7 på: 19. sep, 2011, 16:56 »
Tja, jeg leser jo manga, men leser\har lest såpass mye at jeg ikke orker lage noen form for liste. :P

Men andre tegneserier... har jo vokst opp med Donald, har nesten hvert eneste blad fra en gang på 70-tallet da faren min begynte å samle, opp til 2004-2005. Plus samlebøkene med blader fra 1947 til 1963.
Men har latt alt bli igjen hjemme hos foreldre, tok kun med meg "Life and Times of Scrooge McDuck" når jeg flyttet, som er fantastisk. Akkurat som alt annet Don Rosa har laget. [w-happy]

Ellers abonnerer jeg på den amerikanske Sonic serien (Archie) og har nesten alle volumene som ble utgitt på norsk også. Må finne noen gode steder i Oslo for gamle tegneserieblader.
Utover det er det stort sett ting jeg bare plukker opp en gang i blant, som Eon, eller webcomicen til Raocow, a.t.x.s.

Og til slutt, har en perm med (stort sett) japansk doujinshi. Den står helt åpent, men ingen har prøvd å snoke i den før, I don't know why. [laugh]

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Tegneserier!
« Svar #8 på: 19. sep, 2011, 17:18 »
Jeg prøvde å søke etter "tegneserie" men fant ikke eget topic for dette. Så med mindre det viser seg å allerede være et tegneserie emne, så here we go.

Vel, det er jo denne, men er jo litt mer snever.

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Tegneserier!
« Svar #9 på: 20. sep, 2011, 09:48 »
Liker nemi jeg da. Før leste jeg elfquest siden moren min samlet på bøkene.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Tegneserier!
« Svar #10 på: 20. sep, 2011, 12:44 »
Var ganske inn i tegneserier før. Var en periode hvor jeg abonnerte på rundt 10 - 20 månedlige (amerikanske) serier, og drev et lite online tegneseriemagasin også. Men måtte kutte ned etterhvert, siden det kostet en del og tok opp litt for mye tid. Og for noen år tilbake gikk min faste tegneseriebutikk konkurs - Avalon i Oslo, for de som husker den - og siden da har det for det meste gått i sporadisk innkjøpte samlinger.

Og noen favoritter inkluderer Animal Man (i hvert fall numrene skrevet av Grant Morrisson), Nebdyret Toto, Peanutbutter & Jeremy, Quit Your Job, The Runaways (i hvert fall første story arc), Tellos, Top 10, User og Young Justice. Det er vel de jeg kommer på i farten.

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Tegneserier!
« Svar #11 på: 20. sep, 2011, 21:28 »
Driver for tiden og leser Sandman, Transmetropolitan og The Boys etter hvert som de kommer ut i digital form på Comixology.

Ellers leste jeg nylig gjennom The Losers som også var veldig bra.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Tegneserier!
« Svar #12 på: 21. sep, 2011, 16:09 »
Ååh, Quit Your Job!  :D

Har nettopp bestilt Nikopol-trilogien av Erik Bilal



Kort fortalt, hovedpersonen Nikopol våkner etter kryogen fengsling i et fascistisk postapokalyptisk Frankrike, og blir besatt av Horus, som bruker ham som kroppslig verktøy til å *plotplotplotspoilspoilspoil*

 ;D

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Tegneserier!
« Svar #13 på: 21. sep, 2011, 20:05 »
Ååh, Quit Your Job!  :D

Oooh, du har lest den? [smile]

Og skumper stadig borta Enki Bilal navnet, men har aldri lest noe av ham så langt. Av en eller annen grunn assosierer jeg ham med Alejandro Jodorowsky også. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte denne for 30 kroner på et salg når jeg hadde anledningen, men hadde alt brukt en liten formue på en del andre tegneserier.

Piro

  • Gjest
Sv: Tegneserier!
« Svar #14 på: 21. sep, 2011, 20:49 »
Så artig å se at det var interesse for en tråd som denne!

Mange tegneserier nevnt her som jeg må sjekke ut. Miles, så fint at du allerede har funnet Cosmetro, Sandman og The Boys. Hva synes du om de forskjellige?

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Tegneserier!
« Svar #15 på: 21. sep, 2011, 21:40 »
Ååh, Quit Your Job!  :D

Har nettopp bestilt Nikopol-trilogien av Erik Bilal

Kort fortalt, hovedpersonen Nikopol våkner etter kryogen fengsling i et fascistisk postapokalyptisk Frankrike, og blir besatt av Horus, som bruker ham som kroppslig verktøy til å *plotplotplotspoilspoilspoil*

 ;D

Det der hørtes skummelt ut som plottet til filmen Immortel, som var helt forferdelig... hehe. *Kjapt google søk* Yepp, filmen er basert på den. Skal gi serien en kjangse om jeg kommer over den dog og ikke dømme den basert på filmen. Er dessverre mange filmer der ute som ikke lever opp til bøkene eller seriene de er basert på.

Miles, så fint at du allerede har funnet Cosmetro, Sandman og The Boys. Hva synes du om de forskjellige?

Ganske sikker på at det var jeg som nevnte dem ^^

Tja, vet ikke helt hva jeg kan si uten å egentlig bare beskrive plottet i dem. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker Sandman eller The Boys best. Sandman har den kuleste settingen, mens The Boys har en veldig stilig historie som de tør ta steder som tidligere har vært omtrent tabu. De er uansett awesome og verdt å lese alle tre!

Piro

  • Gjest
Sv: Tegneserier!
« Svar #16 på: 21. sep, 2011, 22:06 »
Oi, sorry, trøtthet + forum reply = fail  [w-cool]

Begge er ganske geniale, er helt enig. Greia med the boys er at jeg sååååå elsker tvisten på superhelt temaet. Må si jeg synes personlig kanskje synes Sandman er "bedre" men føler også at det krever mer energi for å lese den, hvis du skjønner hva jeg mener?. PS! Jeg tror du _kan_ like The Incal er en ganske kort greie med 2 softcovers (samt masse ekstra historier rundt forskjellige karakterer, men det er en annen historie).

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Tegneserier!
« Svar #17 på: 22. sep, 2011, 00:59 »
Miles, så fint at du allerede har funnet Cosmetro, Sandman og The Boys. Hva synes du om de forskjellige?

Ganske sikker på at det var jeg som nevnte dem ^^

Kan jo svare på den jeg også. [razz]

Vel, har ikke lest The Boys da, men kjenner så vidt til den, og Garth Ennis har jo mye artig. Har lest et par volum av Transmetropolitan, men ble aldri helt grepet. Likte ikke Spider Jerusalem karakteren noe særlig, føltes som forfatteren prøvde litt for hardt å gjøre han kul. Men håper å kunne jobbe meg i gjennom den en gang likevel. Er jo greit å få med seg.

Men holder for tiden på å jobbe meg i gjennom The Sandman; har vel tre bind igjen av den offisielle serien. Ganske bra, men noen numre kan være litt vanskelig å komme seg i gjennom, hvis det blir mye tekst og eksperimentering med tegninger og font. Leser også The Sandman Companion ved siden av, som intervjuer Neil Gaiman om hver arc, og kommer med noen analyser. Ganske interessant, veldig mange referanser til litteratur, mytologi, osv. som man ikke nødvendigvis legger merke til. Får se hva jeg føler om den når jeg har lest meg ferdig.

Ah, og The Incal er også en favoritt! Det vil si, det jeg har lest av den. Jeg har vel bare lest prequelen, som ble utgitt i USA før originalen og under navnet The Incal, som jo kan gjøre ting litt forvirrende. Men det jeg leste var fantastisk, og jeg har den norske oversettelsen av originalen stående i bokhyllen. Har enda ikke kommet til den, dessverre. Men Jodorowsky er fantastisk.

Ah, og kom på at jeg faktisk kjøpte Inkopol spillet på Steam når det var på salg for litt siden også. Har ikke spilt det enda, så aner ikke hvordan det er. Kanskje det ødelegger litt for bøkene, hvis jeg noengang leser de.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Tegneserier!
« Svar #18 på: 23. sep, 2011, 12:00 »
Oooh, du har lest den? [smile]

Og skumper stadig borta Enki Bilal navnet, men har aldri lest noe av ham så langt. Av en eller annen grunn assosierer jeg ham med Alejandro Jodorowsky også. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte denne for 30 kroner på et salg når jeg hadde anledningen, men hadde alt brukt en liten formue på en del andre tegneserier.

Kjente en fyr som hadde en del Kochalka-bøker, og den var en av dem! Jeg ble sjarmert i senk. :3
Har ikke lest noe Jodorowski, men det virker som om de overlapper på enkelte områder i en ganske usminket dystopi. Me likes! Memo til selv: laste ned The Incal i .cbr.

Det der hørtes skummelt ut som plottet til filmen Immortel, som var helt forferdelig... hehe. *Kjapt google søk* Yepp, filmen er basert på den. Skal gi serien en kjangse om jeg kommer over den dog og ikke dømme den basert på filmen. Er dessverre mange filmer der ute som ikke lever opp til bøkene eller seriene de er basert på.

Ueeh, også regissert av Bilal selv da... Vel, jeg får håpe du har rett, at det dårlig lar seg overføre til lerretet. For den filmen så ut som noe ikke engang Uwe Boll ville tatt i. [laugh]

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Tegneserier!
« Svar #19 på: 01. okt, 2011, 16:06 »
Kjente en fyr som hadde en del Kochalka-bøker, og den var en av dem! Jeg ble sjarmert i senk. :3

Har en original Kochalka tegning som jeg er ganske glad i! Synd det ikke er særlig med tegneseriemesser i Norge, er ikke lett å få tak på skisser fra tegneserietegnere... Anbefaler Peanutbutter & Jeremy serien til Kochalka, hvis du ikke har lest den enda. Kanskje også hans best of CD også, Our Most Beloved, hvis man liker litt fjollete rockemusikk.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Tegneserier!
« Svar #20 på: 10. nov, 2011, 13:51 »
Jeg har ikke lest den.. før nå! 270 sider på rappen, heehee. Igjen tar Kochalka kaka når det gjelder absurd humor og godsinnet naivitet. Og hva er vel ikke sjarmerende med en liten pusekatt med forkjerlighet for regnskap? ^^

Høstens undertakelser so far:

Fuzz & Pluck in Splitsville - Ted Stearn



Kosebamsen Fuzz og den ribba kyllingen Plucks absurde eventyr er god underholdning, men storyen er kanskje noe usammenhengende etter min mening. I all anstendighet må det sies at Splitsville er bok nr. 2 om Fuzz & Pluck, så det kan godt være jeg går glipp av noe essensiellt i handlinga. Alt i alt allikevel fornøyelig lesning.


 
[eek]

---

The Rabbi's Cat - Joann Sfar



En av de beste grafiske romanene jeg har lest!

Rabbinerens katt får talens gave etter å ha spist rabbinerens papegøye, og slipper sine noe kyniske, men dog oftest korrekte refleksjoner løs på omverdenen. Men med talens gave får han også svar på sine egne meninger, og ser sprekker i sin hittil uangripelige livsoppfatning.

Fantastiske tegninger, god historie, holdt sammen av en dyptliggende filosofisk tråd som rører ved eksistensielle temaer såvel som mer samfunnsrelevante politiske spørsmål. På toppen av det hele, eller til grunn for det hele, alt ettersom hvordan man ser det, er boka full av god humor og sjarm, spesiellt for de som har eller har hatt katt.




Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Tegneserier!
« Svar #21 på: 29. nov, 2011, 15:58 »
Leser furry tegnerserier på nett :3 Fant en bra en ! http://furryexperience.smackjeeves.com/

Catya

  • Gjest
Sv: Tegneserier!
« Svar #22 på: 29. nov, 2011, 21:56 »
Når det er snakk om non-furry tegneserier, har jeg en del favoritter

Lucky Luke
Asterix
Zits
Nemi
Eon
Pondus
Kollektivet

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2745
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Tegneserier!
« Svar #23 på: 29. nov, 2011, 22:33 »
Er det noen som leser Least I Could Do her da? Elsker den webserien, selv om den ikke altid er morsom. Har alt som er gitt ut i bokform og leser den fast på nettet, ny stripe hver dag :)

Dro med meg alle bøkene til New York så jeg kunne få dem signert på New York Comic Con :p

FlameTheReadFox

  • Gjest
Sv: Tegneserier!
« Svar #24 på: 16. des, 2011, 00:40 »
Nemi ftw... selv om alle vet om Nemi :3
oh: http://romanticallyapocalyptic.com/1
Noen som har hørt om Romantically Apocalyptic?
fant det på deviant art via en venn
« Siste redigering: 16. des, 2011, 10:29 av Flame »