Skrevet av Emne: Besøk hos ulvene på Langedrag  (Lest 2278 ganger)

Etath

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 67
  • I bite!
    • Vis profil
Besøk hos ulvene på Langedrag
« på: 19. sep, 2011, 15:32 »
Hvis dette er feil sted å poste denne posten så beklager jeg. :)

Forrige helgen var min søster, min mann og jeg på besøk hos ulvene på Langedrag. Langedrag er en naturpark i nærheten av hytta vår på Tunhovd, så vi pleier å besøke parken noen ganger om året. Det er alltid like spennende! På Langedrag så kan en besøke ulvene på innsiden av deres område. Det gis selvfølgelig mye respekt til dem, og de får komme og gå som de selv liker seg. Samtidig så lærer en seg mye om ulver, både ville ulver og ulver i dyreparker rundt om i Norden når en snakker med dyrepasserne der.

Hvis en vil besøke ulven på Langedrag så er våren eller høsten den beste tiden. På sommeren pleier det være så mange besøkende som kommer dit, og da kan det være vanskelig å få plass til å besøke ulven, og de er gjerne litt mere skygge når det er mange samtidig.

Nå så består den ville ulveflokken på Langedrag kun av 4 ulver; alfa-hannen og hans tre sønner. Alfa-hunnen ble støtt ut av flokken i vinteren som var, så nå venter de på en ny tispe til flokken sin. Den forrige alfa-hunnen var faktisk en villulv som naturforvaltningen ville avlive. Hun holdt til rundt Langedrag og ble sett på som et problem-dyr av myndighetene, fordi hun tok sau og andre dyr til bøndene, og hun var også veldig intressert i ulvene på Langedrag, så hun streifet ofte rundt innhegningen til dem. Til slutt fikk Langedrag lov til å ta henne inn i deres ulveflokk hvor hun ble alfa-hunn. Selvfølgelig så var det kontroversielt å la en villulv bli en naturparkulv, men jeg syns det var bedre enn å la henne bli avlivet. Og så fikk naturparkene friske gener til sine ulver.

Selv syns jeg at den norske rovdyrforvaltningen burde ta seg en titt mot Sverige... :\

Her er bildene fra besøket:
https://picasaweb.google.com/113121721380781158246/LangedragSeptember2011?authkey=Gv1sRgCPb-8M6A7Ye2JQ
~Etath

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Besøk hos ulvene på Langedrag
« Svar #1 på: 19. sep, 2011, 20:51 »
>AWWWWWWWH døds søte ;o;