Skrevet av Emne: Indie musikk!  (Lest 11827 ganger)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Indie musikk!
« på: 25. jan, 2012, 14:05 »
Finnes tråder her alt for de som liker elektronisk musikk, og de som liker metall musikk. Så hvorfor ikke en for indie musikk, hvor vi hipstere kan snakke om de seneste albumene til obskure artister?

Indie musikk er en bred sjanger, hvis det overhode kan kalles en "sjanger". Indie er en forkortelse for independent, og ble brukt for å refere til band og artister som var uavhengige fra de større plateselskapene. I dag brukes det gjerne som en samlebetegensle for litt smalere, alternativ pop- og rock musikk, og det finnes flere indie band som både er populære og har platekontrakter hos de store plateselskapene - som f.eks. The Decemberists, Belle & Sebastian, og Vampire Weekend.

Siden det er en såpass vag sjanger, kan det kanskje bli en rotete tråd med mye krangling om definisjoner. Eller en tråd med svært få innlegg. Men vi får se.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Indie musikk!
« Svar #1 på: 26. jan, 2012, 12:49 »
Heh, ja, min løselige bruk av sjangerbegreper ville nok få fullblodshipstere til å hyle i fortvilelse.. Men jeg hører stort sett på obskur musikk fra små plateselskap, så jeg lurer på om ikke dette er stedet for meg allikevel?  [smile]

Skjønt noe av det vil overlappe vagt både elektronisk og metall

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Indie musikk!
« Svar #2 på: 26. jan, 2012, 14:50 »
Det er en del indie band jeg liker som lefler med elektronika, så det er definitivt en del sjangeroverlapping. Bla. Animal Collective, et relativt kjent indie band og en av mine favoritter. Begynte med eksperimentell akustisk musikk som hørtes ut som dette, og høres nå mer ut som dette.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Indie musikk!
« Svar #3 på: 26. jan, 2012, 15:45 »
Heh, Animal Collective.. Pussig, selv sitter jeg og hører på Fossil Collective.

Har ikke hørt Animal Collective før dog, og det er litt utafor mine vante sirkler, men jeg liker det jeg hører. De har sannelig utviklet seg en del.
Vet ikke hvor populær denne sammenligningen blir, men den siste minner meg litt om MGMT, som, til tross for ganske eksplosiv popularitet etter "Kids" har fulgt sin egen progresjon og ikke bare holdt seg til slagermodellen (så dem live på Sentrum Scene i fjor, må si det var en sær opplevelse, med skjeggete menn og hylende tenåringer om hverandre). Det siste albumet deres, Congratulations, er faktisk skikkelig bra hele veien igjennom synes jeg

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Indie musikk!
« Svar #4 på: 26. jan, 2012, 16:58 »
Meep, begynte å høre litt på indie for bare noen dager siden. Har vele egentlig bare hørt noen få sanger av Foster the People og Florence + the Machine. De er vel begge mest indie rock/pop, tror jeg. Arctic Monkeys har vel litt indie også.
Det er så annerledes fra musikk jeg pleier å høre på, I like it.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Indie musikk!
« Svar #5 på: 27. jan, 2012, 02:55 »
Fossil Collective høres ikke så ille ut! Minner litt om Fleet Foxes. Og bra du begynner å bli konvertert, SpiceyFeline! Tror ikke jeg har hørt noe særlig av de du nevner (vel, de fleste har vel hørt Arctic Monkeys), men tror de alle er kvalifisert til å høre hjemme under den brede indie sjangeren ja.

Mens man er inne på utvikling og indie musikk... Det er en lo-fi scene innenfor indie musikken, hvor man bruker billigere instrumenter og opptaksmetoder for å lage sin musikk, og gjerne tar opp alt i ett opptak. Dette til dels grunnet mangel på ressurser, og til dels av estetiske grunner. Men de fleste lo-fi musikerne jeg kjenner til / liker har jo nå oppgradert til studio med dyre instrumenter og flere musikere. To av mine favoritter, The Mountain Goats og Daniel Johnston, ga ut flere lavproduksjons album før de omsider ble til studiomusikere.

The Mountain Goats lo-fi: "Golden Boy"
The Mountain Goats hi-fi: "Up The Wolves"

Daniel Johnston lo-fi: "Don't Let the Sun Go Down On Your Grievances"
Daniel Johnston hi-fi: "Syrup Of Tears"

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Indie musikk!
« Svar #6 på: 28. feb, 2012, 21:50 »
Indie news!

Darren Hayman tok nylig opp albumet sitt The Ship's Piano i løpet av en dag med bruk av ulike Casio keyboard. Det heter The Shit Piano og kan kjøpes på bandcamp. Ikke det beste albumet, men det er billig, og i hvert fall tre av sangene er (etter min mening) verdt å eie: "I Taught Her How To Dance", "Oh Josephine", og "The Ship's Piano".

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
The Go! Team
« Svar #7 på: 04. mar, 2012, 22:38 »
Fikk meg nylig det nyeste albumet i fra The Go! Team, Rolling Blackouts, og er positivt overrasket etter det ganske skuffende andre albumet. Men jeg får vel høre i gjennom den noen ganger før jeg gjør opp noen endelig mening om hvor bra det egentlig er.

Men jeg har funnet ut at der et veldig bra bil album, siden det litt grumsete lydbildet passer veldig godt med suboptimale høytalere og litt billyder. Men kanskje et potensielt farlig album å høre på mens man kjører, også. Følte adrenalinet begynne å pumpe når jeg hørte på "T.O.R.N.A.D.O." og jeg kjørte litt raskere og mer aggressivt enn normalt for å rekke en t-bane avgang.

Ellers er andre spor som har stått ut blandt de andre så langt den instrumentelle "Super Triangle" og den pop'ette "Buy Nothing Day".

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Indie musikk!
« Svar #8 på: 17. okt, 2012, 21:44 »
Thread necromancy for å informere om at Godspeed You! Black Emperor har gjenoppstått fra de døde og sluppet sitt nyeste album, for kun noen uker siden, 'Allelujah! Don't Bend! Ascend!
Personlig er jeg ekstatisk over å se nytt materiale fra ett av tidenes mest akklamerte postrock/drone-band, og er veldig fornøyd! Vanvittig opplevelse, hele albumet. 8D *drools*

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Konsert me, Amadeus!
« Svar #9 på: 19. okt, 2012, 17:46 »
Jeg har alltid trodd at det har vært et metal band! Kanskje jeg bør gi de en hør...

Ellers skal Animal Collective ha konsert 15. november, og Destroyer (enda et band som høres ut som de spiller metal) skal ha konsert 22. november. Leter etter mulige ledsagere til begge, hvis noen her skulle være interessert i en av de!

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Indie musikk!
« Svar #10 på: 03. nov, 2013, 10:19 »
Fant Apparat i går. Anbefaler å høre minst en gang. c: