Skrevet av Emne: Den store boktråden!  (Lest 36582 ganger)

MouseClick

  • Gjest
Bøker som du leser & favoritt bok(bøker)
« Svar #25 på: 23. jun, 2010, 19:20 »
Jeg kan ikke se at det er noe særlig til bok-relaterte emner her, så jeg ble litt nysjerrig på hvilke bøker andre på forumet leser og hva som er favoritt boken eller bøkene.

Selv leser jeg nå "Ender's Game" av Orson Scott Card http://cdon.no/b%C3%B8ker/card,_orson_scott/ender's_game-4357472

Siden jeg ikke er den største bok leseren, enda, har jeg få favoritter.
Men hvis jeg skal velge, må det være:

"Mass Effect: Ascension" av Drew Karpyshyn http://cdon.no/b%C3%B8ker/karpyshyn,_drew/mass_effect-4749125
 og
"Death from the Skies" av Philip Plait Ph.D http://cdon.no/b%C3%B8ker/plait,_phil,_ph.d./death_from_the_skies!-4787622
« Siste redigering: 23. jun, 2010, 21:39 av MouseClick »

Alliha

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 613
    • Vis profil
Sv: Bøker som du leser & favoritt bok(bøker)
« Svar #26 på: 23. jun, 2010, 21:36 »
For augeblikket les eg "The Name Of The Wind" av Patrick Rothfuss
Favorittbøkene mine er mange, men dei første eg kjem på er:
Slangens gåve av Lene Kaaberbøl (tredje bok i skammarserien)
SVK av Roald Dahl
Dark tower series av Stephen King (så langt som eg har komt :P )

Vaskebjørn

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 133
  • *krafse snuse krafse* ooh! En chillinøtt! *yum*
    • Vis profil
Sv: Bøker som du leser & favoritt bok(bøker)
« Svar #27 på: 24. jun, 2010, 00:50 »
Leser for tiden 'The Tao of Pooh and the Te of Piglet' av Benjamin Hoff. En humoristisk bok om Taoisme:)

Favorittbøker må være hele Narnia-serien. Har lest dem om igjen og om igjen helt siden jeg var lita og har lydbøkene på ipoden min.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Den store boktråden!
« Svar #28 på: 24. jun, 2010, 01:44 »
Ble nylig ferdig med Terry Pratchetts Unseen Academicals, og har litt blandede følelser. Den føste tredje- eller halvdelen var meget bra, men etter det forsvant litt av spenningen og moroa. Vet ikke helt hvor plottet vil hen, og de fleste flokene løses på relativt udramatiske måter. Noen av de nye karakterene virket også som resirkulerte karaktertrekk fra andre karakterer i fra tidligere romaner.

Var uansett underholdene, og jeg håper vi kan få en håndfull bøker ut av Pratchett før han må stoppe grunnet sykdommen hans, men er redd vi kanskje bare får én eller to til. Kan være en annen forfatter fortsetter bokserien, med Pratchetts velsignelse.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Bøker som du leser & favoritt bok(bøker)
« Svar #29 på: 24. jun, 2010, 12:05 »
Fiksjon.
Tor Åge Bringsverd
Kershus (postapoc furry)
Mouseguard winter 1152 (furry fantasy)

Dan Abnet
Horus rising (warhammer 40k)

Hp Lovecraft
Dagon and other stories

Nonfiksjon

Alister Crowley
The book of lies
The book of the law
Konk Om Pax

Tarot: 78 degrees of wisdom
Anton Lavey
The satanic bible

Abdul al Hazred
Necronomicon ex mortis

Ellen Holland
The wicca handbook

Rs Harmon
The veil and beyond
A journey whitout form
Invocation of the dweller
Magical lantern collection

Swami Panchadasi
Clairvoiance and Occult powers

Colin Fry
My psycic life

The egyptian book of the dead
Book of toth

Joe Silva
Silvametoden

Immanuel Kant
Foundations of metha physics

Rene Descartes
Discourse on method

John Locke
An essay concerning human understanding

Fredrich Nitche
Beyond good and Evil
The antichrist


Ja jeg leser mye rart. [w-happy]



Makenshi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 112
  • denne tigeren sier "mjau baby"
    • Vis profil
Sv: Bøker som du leser & favoritt bok(bøker)
« Svar #30 på: 24. jun, 2010, 13:06 »
tro det eller ei, men en av mine favoritt bøker er faktisk norsk, det er boken "Dragon som elsket meg"

men for tiden nå så driver jeg å leser på Dan Abnets "gaunts Ghost's" serien

Moonie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 394
  • Quotegasm!
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #31 på: 24. jun, 2010, 13:30 »
Når jeg kommer hjem ifra Desu og slikt, som vel blir i tirsdag i neste uke eller noe, så skal jeg oppdatere denne tråden litt. Ett års tid eller noe senere enn orginalt planlagt, men. Tanken som teller, rite? : D

Phear

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #32 på: 24. jun, 2010, 15:04 »
Oh oops jeg har ikke sett denne før, kan vel ramse opp de fleste jeg har lest:
(advarsel, nesten BARE sci-fi & fantasy, muahaha <3)
Btw, et gjengående tema i hva slags bøker jeg ender opp med å elske og de jeg syns er litt kjedelige er ofte folkene i bøkene. Hvis det er for mange som bare irriterer meg (hello wheel of time main character!) så går det ikke alltid sååå bra, lol. Anyway, listen min:

Tja, tror jeg har lest de fleste av terry-pratchett sine discworld bøker, er vel et par jeg mangler fortsatt. (vanskelig å plukke ut en favoritt men de fleste av Rincewind (Interesting times, The last continent) og til The watch (Feet of clay, Jingo) er de jeg har hatt mest lulz ut av. =D

LOTR+the hobbit, (ya, 'nuff said)
Har også lest Phllip Pullman sine 3 sånne bøker, de var ok men likte de ikke sååå mye, tror rett å slett det var fordi ingen av characterene lissom klarte å bety noe særlig for meg xD

Iain M. Banks sine sci bøker er bare OMFGawesomesauce, sannsynligvis min favoritt sci-fi forfatter noensinne. Han både skriver bra og har mye bedre fantasi enn meg xD

Peter F. Hamilton, mer sci fi, ikke alle som liker greiene hans men Night's Dawn trilogien hans f.eks er veldig kul (Han og banks er også rimelig flinke til å skrive REALISTISK space-combat og gjøre det spennende i tillegg, yay.)

Steven Erikson, fikk vel bok 1 av The Malazan Book of the Fallen serien til jul i 2008, på slutten av 2009 hadde jeg gått gjennom alle 9 bøkene i serien. Anbefalt å plukke opp bok 1 for å se om man liker den, han skriver litt forskjellig fra de fleste forfattere i fantasy sjangeren så har hørt det ikke er alle som er like betatt av serien.
Kan vel si det på den måten at i motsetning til si LOTR hvor man har laaaange detaljerte skildringer om hvordan alt henger sammen osv. Så kaster bare Steven Erikson kontinuerlig plott og gode characters rett i fjeset ditt og så må du lissom selv finne ut ca hvordan alt henger sammen. (For å si det sånn følte jeg ikke jeg hadde ordentlig oversikt over universet hans før ca bok 3). Likevel, de er bra skrevet og værdt å lese bok 1, just in case it's awesome ^^

Og ja, errr jeg orket uheldigvis ikke å komme lenger enn bok 4 i wheel of time serien fordi det ble bare for kjedelig og sakte. (sorry Robert Jordan fans <3). Hørte de ble litt mer awesome senere men gadd ikke komme så langt =P

Frank Herbert og Dune må vel nevnes, også bra. Selv om bøkene etter 1 blir litt kjedelige noenganger I guess.

Hmmm, hva annet har jeg lest "titter på skapet" Å ja, som sagt meste av Steven King er jo bra (for dere som har lest The Stand, jeg leste starten av den kl 1 om kvelden når det var HELT stille, og jeg hadde forkjølelse. Det var, heh, litt spesiellt ^^)

Har ikke lest så mye av Asimov enda men det jeg har lest er jo bare nice så ikke noe å klage på der ^^

Til slutt, Alastair Reynolds, rimelig ny Sci-fi forfatter (tror jeg), er ikke helt betatt av han men har stort sett likt bøkene hans (vet ikke hvor mange av de jeg har lest, sånn 4?)

Hmm, dette er ikke hele listen men ihvertfall det mest relevante.
Do de do

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Den store boktråden!
« Svar #33 på: 03. mar, 2011, 01:07 »
Vi må begynne å lese mer!

Hadde et lite lesekick tidlig i år, men nå går det relativt tregt for seg. For øyeblikket golder jeg på å lese Life Of Pi av Yann Martel, som handler om en gutt som må overleve på en livbåt sammen med diverse andre dyr. Ikke fullt så givende som jeg hadde trodd, så lesingen går litt tregt, men likevel interessant. Begynte også nylig på Mass Effect: Ascension, en roman satt til universet i Mass Effect spillet. Har heller ikke helt blitt vunnet over av den heller, men får se hvordan det går videre.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Den store boktråden!
« Svar #34 på: 03. mar, 2011, 07:14 »
Vi må begynne å lese mer!

Ikke se på meg. På forrige arbeidsplassen ble jeg alltid spurt om jeg hadde glemt noe hvis jeg møte opp til lunsjen uten bok.

Jeg har foresten lest ferdig "We".
Tunge setninger, men ellers en ganske solid scifi historie.
Det er et par småting som avslører at den er nesten 100 år gammel, men ellers kunne den lett ha blitt skrevet i dag.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #35 på: 03. mar, 2011, 08:55 »
Siste jeg leste ferdig var; "Odd and the Frost Giants" av Neil Gaiman. Man får den gratis på Outland i Oslo ^^;
Syns boken var kort og grei, litt interessant å lese om Norrøne guder på den måten men [laugh]

Nå for tiden leser jeg "The Chronicles of Narnia", so far so good, skulle ønske de lagde film av den første boka i serien, den forklarer litt om skapelsen av Narnia, dog syns jeg det mangleren del historie med hva som skjer med Narnia mellom hver bok.
  Skal nå begynne på "The Voyage of the Dawn Treader".
(Bøkene jeg har lest; "The Magician's Nephew", "The Lion, The Witch and The Wardrobe", "The Horse and His Boy" og "Prince Caspian")
Må også innrømme at jeg har fått et litt annet syn på Aslan enn det jeg hadde [wink]

Tahami

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 582
  • (ㅎ___ㅎ✞)७ *Real Norwegian Trolling*.
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #36 på: 03. mar, 2011, 15:30 »
Jeg holder meg til manga ;D når jeg leser dem sir det bare SVOSJ! færdig ;D
Death Note er min favoritt<3  [ureshii]  leste første boka ut på en dag O: ny rekord, Men jeg må vente helt til 15.mars før jeg kan låne bok nr.2 T_T
så har jeg lest første bok av Conan/case closed

Og ellers er jeg egentlig alergisk mot bøker :l  LoL
[inserts passende signatur]

Cirkumfleks

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 115
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #37 på: 03. mar, 2011, 21:18 »
1984 er noe vi skulel lest på skolen. Sex, tortur og alt, yey~ Men tankene bak og sånn? Wow...

Uuh, har kjøpt et par bøker nylig og har masse ulest hjemme. Sofies verden, Damms store verdenshistorie, of The Grapes of Wrath, for å nevne noen. Skal komnme meg gjennom denne lista iløpet av noen år.

MouseClick

  • Gjest
Sv: Den store boktråden!
« Svar #38 på: 04. mar, 2011, 15:37 »
Begynte også nylig på Mass Effect: Ascension, en roman satt til universet i Mass Effect spillet. Har heller ikke helt blitt vunnet over av den heller, men får se hvordan det går videre.
Er kanskje greit å begynne med første boken, Mass Effect: Revelations?

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Den store boktråden!
« Svar #39 på: 05. mar, 2011, 02:10 »
Er kanskje greit å begynne med første boken, Mass Effect: Revelations?

Så vidt jeg vet er det en prequel til det første spillet, mens den andre boken finner sted etter det første spillet, og de to bøkene har ikke noe overlapp historiemessig. Eller har jeg misforstått noe?

Jeg har foresten lest ferdig "We".
Tunge setninger, men ellers en ganske solid scifi historie.
Det er et par småting som avslører at den er nesten 100 år gammel, men ellers kunne den lett ha blitt skrevet i dag.

Får håpe du likte den! En av mine personlige favoritter - om ikke min favoritt, punktum - og den har jo vært til inspirasjon for mer kjente klassikere, som Brave New World og 1984. Veldig litteraturete og tung å komme seg i gjennom, men veldig givende.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Den store boktråden!
« Svar #40 på: 05. mar, 2011, 02:47 »
Får håpe du likte den! En av mine personlige favoritter - om ikke min favoritt, punktum - og den har jo vært til inspirasjon for mer kjente klassikere, som Brave New World og 1984. Veldig litteraturete og tung å komme seg i gjennom, men veldig givende.

Faktisk ja. Den var litt gammel, men imponert over at den tålte tidens tann.
Siden jeg allerede hadde lest 1984 var jeg litt spent om hvordan de to bøkene var i forhold til hverandre.

Men mine favoritter innenfor Scifi er Arthur C. Clark, Frank Herbert og Isaac Asimov. Selv ikke de er noen ungfoller.
Spesielt Arhtur C. Clark og Isaac Asimov er interessante i måten tok de for seg fremtidens problemstillinger.
Clark skrev om romfart, romstasjoner og satelitter før vi i det hele tatt begynte med romfart, og Asimov er i dag synonymt med AI forskning.

Jeg er veldig kresen på scifi (både bøker, spill og filmer). Jeg liker når forfattere faktisk treffer i sine antagelser.
For eksempel les Richard Bachmans Running man. Skrevet i 1982 av Stephen King under sitt alias. I motsetning til den tragiske filmatiseringen (en total avsporing i forhold til boken) får den meg til å tenke veldig mye på kritikken dagens reality TV får.


Moonie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 394
  • Quotegasm!
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #41 på: 05. mar, 2011, 05:28 »
Åheisann..

Dette var en post jeg ikke har fått gjort noe med på en stund.. Heh..

Får se om jeg ikke kan få endret på det snart. D:

MouseClick

  • Gjest
Sv: Den store boktråden!
« Svar #42 på: 05. mar, 2011, 16:16 »
Er kanskje greit å begynne med første boken, Mass Effect: Revelations?

Så vidt jeg vet er det en prequel til det første spillet, mens den andre boken finner sted etter det første spillet, og de to bøkene har ikke noe overlapp historiemessig. Eller har jeg misforstått noe?
Neida, men første boken gir deg mye mer innblikk i første spillets historie og om hovedpersonen i andre boken. Er ikke noe galt i å lese bok nr.2 først, men å lese første gir et større innblikk   [ureshii]

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Den store boktråden!
« Svar #43 på: 08. jul, 2011, 23:30 »
Nettopp ferdig med Men At Arms. Før det var det Mass Effect: Revelation, og før det var det Life Of Pi. Usikker hva neste bok blir. Har vel et par-tre dusin uleste romaner nå. Bør nesten begynne på litt faglitteratur snart også.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Den store boktråden!
« Svar #44 på: 08. jul, 2011, 23:33 »
Metro 2033 av Dmitry Glukhovsky... Heldigvis på Engelsk.

Spilte spillet og syntes den hadde en veldig god story, så hadde lyst å se hvordan boken skilte seg.
Halvveis igjennom den, og blir stadig ertet for boklesingen min på jobben :p

Moonie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 394
  • Quotegasm!
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #45 på: 08. jul, 2011, 23:40 »
Jeg har ikke glemt denne tråden! Jeg er bare veldig god til å prokrastinere! D:

DrowsySnore

  • Gjest
Sv: Den store boktråden!
« Svar #46 på: 19. jul, 2011, 02:43 »
Hmm.... je gliker de fleste bøker. Men krim, horror og psykologisk thriller/horror er vel det jeg liker best! Samt gore.

Utenom det leser jeg det jeg kommer over.
Yndlingsboken min er derimot så langt unna yndlingssjangeren som det går an. Det er "Angela`s Ashes" av Frank McCourt.
Det må være den nydeligste selvbiografien jeg noensinne har lest  :)

FlameTheReadFox

  • Gjest
Sv: Den store boktråden!
« Svar #47 på: 25. jul, 2011, 01:45 »
um, har ikke lest så mange veldig bra  bøker egentlig, vel noe krim har nå vært bra. planlegger å skaffe meg en  bok som ikke er så altfor dyr,feks pocket bok, kan gjerne være serie og det er ok om det er engelsk, helst noe fantasy oplegg eller krim , føler for å ha noe bra å lese når jeg skal på ferie snart  [smile]
« Siste redigering: 25. jul, 2011, 01:47 av Flame »

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Den store boktråden!
« Svar #48 på: 25. jul, 2011, 10:53 »
Driver å prøver meg på første boka til Games of Throne, ganske interessant - ny oppsett for kapitler jeg ikke her helt vant til men når jeg kom inn i opplegget virker det bra.
Hørt at serien er ganske mørk, så vi får se.. er fortsatt bare 4-6 kapitler inne i bok 1.

Ravusy Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 733
  • Awrooo!
    • Vis profil
    • Ravusy @ FA
Sv: Den store boktråden!
« Svar #49 på: 27. feb, 2013, 02:10 »
Akkurat når leser jeg på The David Birkenhead Series av Phil Geusz, kommet til 3. boka. Første boka i serien er gratis på Kindle. Det er en scifi bokserie hvor menneskene har lagd furry slaver, hvor hovedpersonen er anthro kaninen David Birkenhead. 

Leser også på Gold Standard av Kyell Gold.