Skrevet av Emne: Ordvalg  (Lest 2393 ganger)

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Ordvalg
« på: 06. mai, 2013, 13:39 »
Jeg syns vi skal være litt mer bevisst og mer sympatisk med ordbruken vår her på forumet.

Du vil sikkert tro at jeg skal skrive om banneord her, men det skal jeg ikke. Banneord er en del av dagligtalen. Derimot så kaster vi rundt oss sterke og seriøse begreper som faktisk ikke beskriver det vi lider av.

Mange bruker ordet deprimert. Det de mener er at de er tung til sinns. Depresjon er nemlig en sterk sinnstilstand en trenger behandling en eller annen gang i løpet av livet. Det er altså stor forskjell på å være tung til sinns og lei seg.

Det samme med OCD. Tvangslidelser er også en svært seriøs diagnose. Om du har sortert bokhyllen din eller spillsamlingen din alfabetisk betyr det ikke at du har eller noen indikasjon på at du har OCD.

Angstlidelser er også noe som kastes rundt i ordbruken ganske ofte. Som oftest ser jeg at når dette ordet blir kastet rundt kommer det fra personer som er høyt oppegående og som mener å beskrive andre følelser som sjokk eller kanskje andrenalinrus. Angst innebære at sterke følelser av frykt, bekymring, uro og panikk, gjerne med en kroppslig reaksjoner som at angsten utløser en forsvarstilstand som forbereder kroppen på flykte fra eller konfrontere (slåss mot) en trussel. Eller om den er overveldende at man trekker sammen i frykt.

Angst er veldig normalt for mennesker. Men når begreper brukes burde en ta litt hensyn til hva en mener, med mindre enn ikke forstår det. :)

Då håper jeg denne posten bidrar ved å være en god tankevekker blant brukerne her <3
« Siste redigering: 06. mai, 2013, 13:58 av SarahLynx »

Emphy

  • Global Moderator
  • Overaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 320
    • Vis profil
Sv: Ordvalg
« Svar #1 på: 06. mai, 2013, 13:54 »



But, on a more serious note, det er ord som misbrukes mye, og man burde kanskje være mer bevisst på hvordan\når de brukes. Selvom det kan være vanskelig å omvende den mengden med personer som gjør det.
« Siste redigering: 06. mai, 2013, 13:59 av Emphy »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Ordvalg
« Svar #2 på: 06. mai, 2013, 14:56 »
Oi beklager Sarah at jeg er deprimert, har angst og en svak form for OCD.

No but for real. Ikke det at jeg har skrevet så mye om det i det siste.

//legg merke til at dette var halvseriøst og halvkødd.
« Siste redigering: 06. mai, 2013, 15:01 av Skyee »

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Ordvalg
« Svar #3 på: 06. mai, 2013, 16:25 »
Må si meg litt ærlig med Skyee. Det faktisk enda farligerer å feie bort andres problem som "du har ikke depresjon" eller "du lider ikke av angst" og så kun henvise til ekstrem tilfellene.

Selv er jeg avslappet rundt alle 3 terminologi. Jeg respekter hvis noen sier dem har angst, er deprimert eller litt OCD over at jeg fikler i boksamlingen deres. Oftest ligger det noe underlignende der som kan, hvis det ikke respekteres, forverre seg.

PS. Jupp, har selv fått behandling for kraftig angst og depresjon. Når man først er der, så er ting så shitty at jeg uansett ikke hadde orket å klage over bruk av ordvalg.