Skrevet av Emne: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?  (Lest 4317 ganger)

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« på: 09. des, 2013, 21:06 »
Christmas game konkurranse with no juletheme whatsoever:
Jeg tenkte å dele ut en av denne ukens humble bundler til en som ønsker det, som blant annet inneholder Multimedia Fusion 2 som jeg selv bruker til å lage spill og lignende med. Men bare å gjøre det interessant for meg selv så tenkte jeg å ha en aldri så liten konkurranse her, der vinneren stikker av med premien som akkurat nå er verdt ca 6$ (Utenom humble bundlen ville alt sammen kostet ca. 180$).

Konkurransen blir å lage et spill, jeg bryr meg ikke hvilket program som blir brukt så lenge jeg klarer å spille det. Om kvaliteten er dass så er det ikke negativt heller, kanskje tvert imot, sannsynligheten er stor at det kommer til å appelere til min sans for utrolig dårlig humor. Bare for å gi et pekepinn på kvalitetsnivået jeg forventer har jeg funnet noen eksempler.

http://www.glorioustrainwrecks.com/
Masse eksempler her, rundt 3000 spill her der mesteparten får diverse shovelware titler til å virke direkte profesjonelle.

http://locomotivator.newgrounds.com/
Min newgrounds side der jeg laster alt som jeg synes at er fælt nok til at det fortjener å bli lastet opp på siden. Bomborman er det perfekte eksempelet for å få en ide om hvor kravstor jeg er. Må si at alt ikke alt er SFW på siden min, så bare følg med å ikke klikk deg inn på noe med aldersgrense om du ikke vil se det.


Hvis du lurer på hvor du skal begynne med å lage ditt første spill så har jeg noen lenker her:

http://www.clickteam.com/download-centre
Side med demo av programvaren jeg bruker. Om noen får problemer underveis så klarer jeg faktisk å svare på dem om du velger å bruke en av dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Klik
Klik linjen som MMF2 hører til, noen vil kanskje kjenne gjen noen av programmene i listen, som går helt tilbake til 1994 når det het Klik & Play.

http://www.glorioustrainwrecks.com/wiki/KNP:Running_On_a_64-bit_OS
Hjelp til å få Klik & Play på en 64bit maskin, involverer fikling med dosbox, store plusspoeng for å bruke dette programmet siden det er så gammelt og utdatert, og kan til tider føles ut til å være helt ubrukelig.

Ellers så er har Gamemaker og Construct 2 gratis demoer på Steam om folk har lyst å bruke noe annet, har lastet dem ned selv i tilfelle jeg trenger å åpne ukompilerte prosjekter, så lenge jeg klarer å spille det så aksepterer jeg alt som blir postet på tråden. :)

Premie:
https://www.humblebundle.com/weekly

Om jeg ikke av en grunn dauer innen onsdag jeg trekker vinneren da, om ingen lager et spill innen jeg kommer hjem fra jobb rundt kl.16-18 vinner førstemann som har postet et bilde av en banan i tråden.

P.S. de tre ekstra spillene i bundelen følger med. ;)
« Siste redigering: 09. des, 2013, 23:10 av S.Z. »

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

Purchal

  • Gjest
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #1 på: 10. des, 2013, 11:49 »
Just in case :P

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #2 på: 10. des, 2013, 17:40 »
Vel da er bananen ivertfall på plass.

Har en eksempel fil her som fungerer med alle demoprogrammene fra
http://www.clickteam.com/download-centre

Skal forklare så kort og godt som mulig hvordan en kan få satt sammen et simpelt spill, fungerer med Games Factory 2 og Multimedia Fusion 2 med både vanlig og dev versjon.

1. Innstaller og åpne programmet.

2. Velg File -> New

3. På workspacen på venstre side kan du nå velge å edite eller å legge til frames. Disse er essensielt scenene i spill og kan bli brukt til forskjellige formål, måtte det være en level en meny, rulletekst osv.

4. Klikk deg inn i en frame.

5. Her kan du plassere hva du måtte enn ønske til spillet ditt, høyreklikk og velg Insert Objekt, fra denne menyen velger du Active. Active Objects kan bli brukt til de fleste formål og er animerte bevegende objekter med mange innebygde funksjoner.

6. Høyreklikk din active object og velg properties, da vil du se properties menyen på den venstre siden, velg objektet du har lagt ut og klikk på den lille blå mannen i properties vinduet, her kan du velge forskjellige bevegelsesmønstre til objektet ditt.

7. Velg eight direction movement fra Type i menyen.

8. Øverst på skjermen til høyre for File finner du Run, trykk på den og velg enten Frame eller Application, nå kan du bevege rundt på objektet du la ut.

9. Lukk spillvinduet og velg View som er til høyre for File, trykk på Event Editor i menyen.

10. Her finner du delen hvor du på sett og vis programmerer programmet, prøv å legg noen forskjellige Active Objects på banen og fikle litt med Event Editoren. Du kan og sjekke eksempelfilen jeg har lagt til som vedlegg for å se hva jeg har gjort i event editoren for å få spillet til å fungere. Det letteste er bare å prøve seg fram her.

Libs vedlegget inneholder mye (dårlig) grafikk som du kan bruke i spill. Du kan legge til mappen i editoren ved å finne View -> Toolbars -> Library Window. Så høyreklikke på Library vinduet nede i det lille vinduet helt til venstre og trykke new og velge mappen, og voila så kan du bruke grafikken til å lage et "mesterverk".

Eksempel filen inneholder 2 spill som jeg lagde i hu og hast (brukte ca. 5 min til sammen.), det er bare til å åpne filen og se hvordan spillet er satt sammen, du hopper med shift på platformspillet bare så det er sagt.

Når det kommer til animasjoner så er det bare til å dobbelklikke på Active Objektet du vil animere så får du animasjons menyen opp, her kan du endre på animasjonene til objektet.

Nå håper jeg at det er noen som vil prøve seg, og ikke la Purchal stikke av med premien for lett. :P

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #3 på: 11. des, 2013, 17:40 »
Shite da vant vel bananen :/, Sender en PM da.

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

Shuffleton

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #4 på: 11. des, 2013, 19:06 »
Fiksa den her, om du fortsatt vil kike på.

Det er laaangt fra et spill enda, bare turrets som skyter på en bevegelig boks, uten noe serlig scheme bak.. Så langt, i hvertfall.

Vedlegget er kildekode, så du må bruke en C-kompiler for å lage .exe-fila, og det kan hende du må modifisere make-fila siden den ikke funker på alle maskiner..
[SPACE] = toggle pause.
[piltaster] styrer den lille grønne boksen.
[ESC] eller [CTRL+C (i terminal)] for å avslutte.

Edit: "spillet" starter pauset, og pauseskjermen er bare en stor, rosa trekant + fire "valg" som ikke har noen funksjon.
Så ikke bli overrasket over plutselig rosa i fjeset ditt når du kjører.

dobbeledit: der er en masse ubrukte elementer (turret-hp, f.eks) som kan oversees, i tilfelle du skulle få lyst til å lese gjennom koden.
« Siste redigering: 12. des, 2013, 00:10 av Shuffleton »

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #5 på: 11. des, 2013, 19:23 »
Snakk om å gå den lange omveien :D, forventet egentlig at folk ville lagd noe tragisk i GameSalad eller lignende men men, nå får jeg finne fram en C compiler.

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #6 på: 11. des, 2013, 19:27 »
Argh, jeg skulle postet en banan jeg også!

Artig initiativ, men vet ikke hvor mange spillskapere det er her. Og det var en ganske kort frist. Kunne selv tenkt meg å bidratt med f.eks. musikk eller tekst til et spill, men er nok litt på siden av ren spillskaping.

Pilosus Crinitius

  • Moderator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #7 på: 12. des, 2013, 16:59 »
Når eg lager spill programerer eg som regel fra bunnen av, og da kan det ta en til to uker alt ettersom hvor ambisiøst prosjektet er. Det er jo mulig å hive sammen noe på en dag eller to, men da må det være veldig simpelt (snake, tic-tac-toe, 21 eventuellt med uslåelig AI, osv..).

Shuffleton

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #8 på: 14. des, 2013, 02:40 »
Når eg lager spill programerer eg som regel fra bunnen av, og da kan det ta en til to uker alt ettersom hvor ambisiøst prosjektet er. Det er jo mulig å hive sammen noe på en dag eller to, men da må det være veldig simpelt (snake, tic-tac-toe, 21 eventuellt med uslåelig AI, osv..).

Seconded.

On a related note: har satt meg som mål for juleferien å prøve å mekke Zelda 1 i C (i tillegg til å spise på meg beinbrudd, ofc.)
Om jeg blir ferdig har jeg veldig lyst til å lage noe originalt, jeg tenker "NorPws - the game" eller noe..
Tror dere det hadde gått an å få til det ved hjelp av folk her på forumet? (konsept, characters (obviously yes), grafikk, evt. story) Programmering er ikke noe serlig hinder for min del, det er bare alt det andre ved spill jeg ikke får til (hence zelda remake).
Jeg tenkte jeg kunne lufte idéen før jeg lager en thread og driter meg på leggen liksom.

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #9 på: 15. des, 2013, 01:22 »
Jeg liker at det er såpass mye interesse for spillaging her på forumet, skal prøve å få til en konkurranse som alle kan bli med på, kanskje ikke så enkelt at bestemora di klarer det, men skal prøve så godt jeg kan å få det til, og skal prøve å la være å sette det opp det så plutselig, sånn at alle får tid til å bidra til galskapen. :)

Shuffleton, om du begynner på et slikt prosjekt så kunne jeg hjelpe med å lage en brukervennlig editor slik at det blir lettere for folk å bidra med innhold til spillet, burde være enkelt så lenge jeg får vite hvordan spillet laster inn spillinholdet, og du ikke lagrer alt på en altfor bakvendt måte såklart. :D

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

Moonie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 394
  • Quotegasm!
    • Vis profil
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #10 på: 18. des, 2013, 17:12 »
Skaffet meg Gamemaker standard edition (woop woop enkelt) da lisenser til det ble gitt bort gratis for en liten stund tilbake, og har så vidt begynt på den kreative prosessen som det å lage et spill er. :3
Leste dessverre denne tråden litt sent i forhold til konkuransen som ble postet, men jeg blir definitivt med i fremtidige konkuranser av denne typen!

Kesmon

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 241
    • Vis profil
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #11 på: 18. des, 2013, 17:29 »
Hadde vert noe å gjøre igjen om det kunnes.
Kunne vært gøy å være med på. Hadde tenkt meg en litt større tidsfrsit da på kansje en uke eller to.

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #12 på: 01. jan, 2014, 04:07 »
For de intresserte så er Gamemaker Pro på flash salg i steam med 75% avslag, om noen har vurdert å kjøpe det så er dette et godt tidspunkt, synd at det måtte være et så kleint tidspunkt da det bare varer i 8 timer. :P
« Siste redigering: 01. jan, 2014, 04:26 av S.Z. »

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: Noen som går rundt med en spillskaper i magen?
« Svar #13 på: 15. feb, 2014, 14:21 »
Vet ikke om jeg burde skjems for å ha laget dette, spillet er så fælt at jeg er litt stolt over det:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.SejezGames.CrappiBurd&hl=no

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
10 years, and still crazy as a loon.
« Svar #14 på: 27. mar, 2014, 22:42 »
Så jubileumstråden og lurte på om folk muligens interesserte i et aldri så lite kollabrasjonsprosjekt, ideen var å ta et simpelt konsept sånn ca. fra NES/SNES æraen.

Tenkte selv å stjel.. eh, å ta inspirasjon fra Chip & Dale til NES:
https://www.youtube.com/watch?v=oGd82QUon8M

Men er åpen til andre forslag på akkurat dette.

Har en eldre spillmotor som jeg holder på å oppdatere og legge nye funksjoner til. Ideen er at folk skal kunne lage sitt eget innhold rimelig lett og raskt. Som f.eks. legge til sine fursonas, OCs eller andre figurer inn i spillet, lage levler bosser o.s.v.

En kjapp liste over funksjoner som jeg har planlagt:
-Mulighet til å skifte grafikk og simpel spillmekanikk på spillerens avatar. (Sprite, Collision Detection, Fart, Tyngdekraft, Hopphøyde)
-Level Editor (Denne er jeg nesten ferdig med, og fungerer ganske bra allerede, :) )
-Enemy/Boss Editor (Scriptet eller annen metode, alt ettersom hva jeg får tid til)
-Standard Powerups og slikt dall med mulighet til å skifte grafikk og effekt til en viss grad, alt etter hva jeg rekker.
-Cutscene/Presentation editor (Når alt det andre fungerer godt nok)

Men viktigst av alt er at jeg får tilbakemeldinger, funksjoner som savnes, ideer, bugs, you name it. Sånn at jeg kan lage editorene og og selve spillmotoren så god som overhodet mulig. :)

Om det er interesse så skal jeg prøve å få dumpet editing tools her i løpet av helgen.

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.