Skrevet av Emne: PC builds?  (Lest 11386 ganger)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
PC builds?
« på: 05. nov, 2014, 12:54 »
Jeg vet det er en del smarte datafolk her, og jeg lurte på om det var noen folk som kunne hjulpet meg med å finne ut hvor god PC jeg kan få til ca. 12000 - 14000 kr som jeg bygger selv? (uten skjerm, datamus og tastatur, det har jeg forsåvidt allerede fiksa fra før)


noen her lokalt som kan bygge PCer skal hjelpe meg å bygge den, men han må vite hva som skal være inni den før han kan bestille og begynne å sette i sammen. I og med at jeg har såvidt peiling, så tenkte jeg at jeg skulle spørre dere :p


personlig vil jeg ha en sterk PC jeg kan spille WoW, starcraft2 eller LoL for eksempel på fulle grafikk instillinger uten grafikk lag :p

Dr. Al Zheimer

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #1 på: 05. nov, 2014, 13:15 »
http://www.prisjakt.no/list.php?l=121876&view=c

La til en 4Tb-disk grunnen til at jeg valgte akkurat den er at den har en failure rate på 1.2% elns per år, så ganske stabil (koster dog litt mer)
Nå ligger ikke lista nøyaktig på 14k, men om du kjøper bare ett grafikkort, så kutter man prisen med 1800 :3 (tanken er å kjøre AMD Crossfire for å dra nytte av to grafikkort for så å kjøpe billigere grafikkort)


Om du føler at du har behov for mer enn 16 GB ram, kan du hoppe over datadisken for å legge til mer ram :3

Kravene du stiller til grafikkort er ikke store i dagens samfunn :P

Du kan ignorere gjenstandene listet med null i antall, (skjermer, keyboard, billig-prosessor, og hovedkort)
« Siste redigering: 05. nov, 2014, 13:25 av Dr. Al Zheimer »

Kinjara

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 306
  • jervling
    • Vis profil
    • FA
Sv: PC builds?
« Svar #2 på: 05. nov, 2014, 14:42 »
Du kan spille de spillene på max med maskiner godt under 10,000, det må jeg bare si. Jeg tror Alz sin liste gjerne kan endres for å få ting ned i pris, men jeg skal ikke gå i dybden på den. Skal du ha en K-prosessor (som hele konseptet til er at du skal overklokke på egenhånd) er det best å ikke ha vanlig heatsink. Én ny heatsink og gjerne en litt større vifte ellers vil være bra å ha. Plutselig + 3-700,- litt avhengig om du tar vifte fra den du har nå.
 
Jeg vil kanskje heller kjøpe 2x 2Tb harddisker til litt mindre pris, og på den måten har du allerede en backup når en av dem konker (for konker gjør de, først sakte og så spektakulært). Regn ellers med operativsystem når du skal kjøpe, for det er vel ca kr 700 for Win 7, om jeg ikke tar grådig feil. Du trenger CD-ROM drive til ca 200 kroner også, for å installere OS som kommer på CD. Du kan sikkert bruke den som er i PC'en din nå.



UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: PC builds?
« Svar #3 på: 05. nov, 2014, 14:53 »
http://www.prisjakt.no/list.php?l=128368&view=b

Har denne builden selv, og den drar alt av spill på ultra med minimum 60fps. Noen få tilfeller må jeg ta til takke med high though :p Det kostet ca 8000kr totalt, og er fornøyd med det. Dette er en Intel og Nvidia-build, så med AMD kan man jo sikkert får det samme litt billigere, men er veldig hva man foretrekker egentlig.

Skal du opp i 12-14k så kan man jo fort legge til bedre skjermkort i SLI typ GTX 800/900-serien, bedre strømforsyning ofc, hoppe opp til en i7, doble RAM, bedre kjøling, mer lagring (1TB er aaaaalt for lite) osv osv. Men for å kjøre det meste på max/ultra behøver man ikke bruke mer enn rundt 8000kr ^^ Og når det gjelder WoW, Starcraft 2 og LoL, så er ikke disse så krevende spill, så vil tro at maskiner fra 4-5k og opp klarer å kjøre disse på max uten problemer :3
« Siste redigering: 05. nov, 2014, 14:57 av UsagiKun »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #4 på: 05. nov, 2014, 15:59 »
^min laptop (Alienware m17x r2) takler IKKE raiding i wow, fighting i LoL eller mange units i starcraft2.

so you know xDD

Modo RangeBlue

  • Gjest
Sv: PC builds?
« Svar #5 på: 05. nov, 2014, 16:22 »
Jeg har en MSI GE60 2PC Apache til 13000,- fra Elkjøp som jeg fikk i konfirmasjonsgave den 23. August og den funker og takler alle spillene jeg spiller.
https://www.komplett.no/k/kd.aspx?bn=10000 her har de kanskje noe som du trenger.
Onkelen min er dataekspert og kan mye om dette og har dette som hobby med å lage PC og reparere PCer.

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: PC builds?
« Svar #6 på: 05. nov, 2014, 19:03 »
^min laptop (Alienware m17x r2) takler IKKE raiding i wow, fighting i LoL eller mange units i starcraft2.

so you know xDD

Wut, really? Til og med den gamle Macbooken min fra 2008 klarer å kjøre de spillene helt fint på max-ish, og der finnes det ikke specs i forhold til en Alienware xD

Men Alienware er veldig dyre i forhold til hva man får for pengene da (glem det at jeg har Mac selv, irrelevant ">.>). Så i og med at du velger en stasjonær + bygger selv, så får du mye mer for pengene sammenliknet med en laptop. Er du oppe i 12-14k på en stasjonær du bygger selv, så er du langt over det man trenger for å kjøre alle spill med best kvalitet. Men hvis det er det du går for, plukk alt det beste (og kanskje 2 av hver til og med,) så får du noe du garantert blir fornøyd med i maaange år :D

Personlig ville jeg gått for en eller to av toppkortene til Nvidia (ikke Titan), eller AMD med minst 2gb vRAM. 8GB RAM pleier å holde til gaming. Noen mener i5 er bedre enn i7 på spill, så er vel bare å velge det man føler for, eventuelt noe fra AMD (A10) med minst quad core. Dette er det viktigste i en kraftig PC. Ellers må du finne et passende kabinett, kjølesystem, strømforsyning, harddisk, hovedkort osv.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #7 på: 05. nov, 2014, 20:20 »
^ laptoppen min er 2 år gammel, og det var en del feil i den da jeg fikk den. Nvidia grafikk-kortet ville ikke funke, bluetooth og trådløs-kortet var halvdødt, og mange ekstragreier til LEDlys opplegget gikk i stå, pc-en overoppheter ganske fort selv om den står som regel rolig på et databord med ganske kald luft hele tiden, og det var en del problemer med drivere og slikt. Selv om den var på reparasjon så ville den ikke helt fungere. Dell var litt dum med laptoppen min <_< Er mange ganger hvor jeg har måttet åpne den og rote rundt i innholdet for at skjermkort og saker skulle funke, etc. Man kan jo si den funker bedre etter at jeg prøvde å reparere selv enn etter reparatør kom på døra (eller, den var jo grei når han var ferdig men det tok ikke lang tid før den ble teit igjen)

Hvis man får en fungerende Alienware, så er det jo helt ok. Men min var ikke helt i god stand, altså den fungerer jo men... er utrolig irriterende med heftig grafikk lag i diverse spill, i tillegg til de bluescreenene og kortslutningene jeg har hatt i det siste. Og tro meg, jeg tar godt vare på alt jeg eier (til og med kosebamser fra da jeg var baby xD) så er nok ikke min feil at PCen min er teit.

Man kan jo på mange måter si at det var 17000 kroner rett i dass. Jeg ville egentlig bygge egen pc da og, men det ville ikke muttern ha noe av. Så sta som hun er, ville hun jeg skulle finne en laptop istede. Jeg sa på spøk "hva med denne!?!?!? ;D" og hun svarer "ok". Og siden jeg hadde fått beskjed at Alienware var superbra, og siden jeg fikk den av mamsen, så tenkte jeg skitt au hvorfor ikke... <_<

Jeg har forsåvidt gjort en plan om å prøve å spare opp til datamaskinen kjære Dr. Al Zheimer satt sammen above. Det blir da en måned med jobb på museum og litt tegning så har jeg akkurat råd (har en aktivitetsplan via NAV på museumet, så tjener ikke så mye i måneden, egentlig). Skjerm skulle foreldre sponse, ellers har jeg Razor Naga og et helt OK Logitec tastatur jeg kan bruke ;) Jo sterkere computer jo bedre, etter min mening.

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #8 på: 06. nov, 2014, 02:39 »
https://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10627&ref=cat-left

her kan du velge å vrake, er bare å trykke på konfigurer selv, så kan du sjæl velge en god del som passer akkurat den pc'n, så hva som passer eller ikke trenger du ikke å tenke på   ^  ^ også ville jeg heller ikke ha valgt AMD, hardware'n er god nok, men er software som de er elendige på og gjør at jeg ALDRI skal ha AMD igjen frivillig :)
The more i learn about people, the more i like my dog.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #9 på: 06. nov, 2014, 09:51 »
^jeg liker ikke amd hurr

og jeg vil helst bygge PCen helt selv. Så blir ikke noe ferdigbygd :p og æsj w8
« Siste redigering: 06. nov, 2014, 10:19 av Skyee »

Kesmon

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 241
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #10 på: 06. nov, 2014, 14:37 »
https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1467519&su=B3BDA6BF-B369-4C2A-B67A-C69A36F76B9D
(dobbel sjekk om jeg ikke har glemt noe)

Du kan ta en titt på denne.
Mulig å få den under 15k ved å enten ta vekk ssd-en heller hdd-en og kjøpe en rimiligere kjøling til cpu-en eventuelt luftkjøling

Ikke for å vere frekke mot Dr. Al Zheimer men for en tusen lapp til får du noe som utkonkurerer den på alle mulige måter.
Og ville ikke anbefalt r9 270x til noen på dette tidspunktet.

edit
Ser at Dr. Al Zheimer hadde ekstrating med i prisen. Så prisforsjellen blir 4k ikke 1000
« Siste redigering: 06. nov, 2014, 14:49 av Kesmon »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #11 på: 06. nov, 2014, 17:07 »
^ mulig jeg må putte inn noe mer penger for den builden der as, stronk!

Smiling

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 443
  • Jeg er også kjent som VCR Thunder og Jayce
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: PC builds?
« Svar #12 på: 06. nov, 2014, 21:52 »
Kjøp en ferdigbygget pc fra komplett. de har 3 års garanti og alle sammen kan konfigureres om du vil påkoste en litt bedre GPU eller lignende :D
« Siste redigering: 06. nov, 2014, 21:54 av V.C.R Thunder »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #13 på: 06. nov, 2014, 23:36 »
^ Jeg vil ikke ha ferdigbygd fordi:
- jeg vil lære å bygge selv
- skal gå elektro nesteår, og planen var å gå IT etter det. Så kan jo få en start ved å lære meg å bygge PCer.
- jeg vil ha full kontroll på innholdet
- jeg vil ha full kontroll på operativsystem og programmvare
- den blir billigere (typ en PC til samme pris ferdigbygd er dårligere enn den jeg bygger selv)
- Jeg får ikke problemer med min perfeksjonisme og OCD
- komplett er dyrt som f

;P

Logen hjalp meg å lage en litt billigere liste. Jeg bytta ut en del for at jeg skulle kunne få alt på en side. Skjermen var mitt valg.
https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/34091

op

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #14 på: 06. nov, 2014, 23:59 »
komplett ekke så dyrt :p en av grunnene at jeg har holdt meg til komplett i 6 år nå er fordi kundeservice er ingenting å si på :) første pc'n jeg kjøpte der hadde en feil i hovedkort, sendte pc'n i retur og fikk pc'n tilbake en uke senere med nytt hovedkort, de betalte ALT  ^^

det som er "vanskelig" med å bygge en PC er cablemanagment og finne hva som passer og ikke passer når man skal kjøpe, ellers er det egentlig bare å sette ihop :) anyways lykke til med byggingen ! :) 
The more i learn about people, the more i like my dog.

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: PC builds?
« Svar #15 på: 07. nov, 2014, 00:54 »
Gamer PC'en min var den første PC'en jeg bygde. Tok vel ca 1 times tid, og hadde heldigvis ikke noe problemer :p Den følelsen når man kobler til strøm og trykker på power-knappen for første gang...  ::) Har aldri hatt noe problemer med maskinen heller nå etter et år ^^ Fulgte denne guiden som var ganske grei: https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyourownpc

 Lykke til!

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #16 på: 26. nov, 2014, 10:25 »
Har mottatt delene og skjerm i posten i dag. Var litt tyngre enn forventa lol. Blir gøy å dra dette opp i andre etasje...

Skal prøve å bygge på den i 1800 tida :3 blir gøy!

Kotoma

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 337
  • Subwoofur!
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #17 på: 30. nov, 2014, 23:21 »
Hvordan ble det? :) *spent*

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #18 på: 01. des, 2014, 09:42 »
han som skulle hjelpe meg å bygge hadde ikke mulighet før på fredag og ble ikke helt ferdig. Planen var at han skulle se på den i dag :3 men er ikke helt sikkert i og med at han har et ganske hardt skjema.

jeg tør ikke å begynne å rote med compooteren, fordi det kommer absolutt ikke til å gå bra, lol.

Siden vi manglet en del vi egentlig regna med at var med i tårnet (CD rom) så skal vi se om vi finner det i byen. Og se om vi finner en w8,1 eller w7 operativsystem for ikke så alt for mye kæsjmoney.

Smiling

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 443
  • Jeg er også kjent som VCR Thunder og Jayce
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: PC builds?
« Svar #19 på: 01. des, 2014, 19:29 »
Windows 10 er gratis enda så lenge det er i beta :3 og når det kommer ut så er det sannsynligvis utrolig billig å kjøpe en lisens og aktivere den, sånn 240kr eller noe +w7 er litt sånn smålig utdatert.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #20 på: 01. des, 2014, 22:27 »
Her installeres set ;)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #21 på: 02. des, 2014, 20:11 »




PCen er i full orden!

sliter litt med nettet though, så får ikke lasta ned spill og sånn for å prøve skjermkortet helt enda. Har egentlig ikke energi til det, heller anyway så...

edit: planen var å kjøre i gang noe fiber her så nettet blir bedre, jeg requesta noe rundt 30^30v - 100^100v fra foreldre og tilbydde å hjelpe betale for å få fiber inn, og forhåpentligvis blir det slik.

Så var planen å handle mer ram, tråløst nettkort og om jeg får til å kjøre to grafikk kort så hadde jeg tenkt meg det og. Det er ikke så viktig fåreløpig, dog.

Andre ønsker jeg hadde gikk ut på å få nytt rom, og renovere det og designe og pynte etter hva JEG ønsker, og ikke hva foreldre vil <_< Så mitt setup blir nok litt finere rundt våren når jeg har spart penger og kjørt i gang litt møbelkjøp også videre ^^

men utenom det funker alt jeg har foreløpig veldig VELDIG bra og er storfornøyd ^^


///jeg har funnet ut at jeg får artblock av at ting ikke ser ut som jeg vil at det skal være. Spygrønne og gråblåe vegger, spybrunt teppegulv MED et teppe OPPÅ der igjen, ødelagt blå sofa full av kattehår jeg ikke får vekk, tjuetusen lamper jeg egentlig ikke er helt fornøyd med, og lite plass ender i heftig vondt i min indre designer. Jeg fikk spørsmål om hvordan jeg ville alle møblene mine og rommet mitt skulle se ut da jeg var ca. 15 da vi flytta inn her, og jeg svarte "svart datapult, datastol med ryggstøtte, mørkt farga vegger, gjerne mørkegråe, IKKE teppegulv, gjerne fine svarte hyller som matcher datapult, nytt stuebord, skinnsofa pga katt, gjerne noe fine artprints eller postere" men you know, som foreldre oftest gjorde de det stikk motsatte fordi "mørke vegger og svarte møbler er stygt! æsj!!!!!1"

sorry for rant, følte det var litt relevant though fordi gamer setup :p
« Siste redigering: 02. des, 2014, 23:49 av Skyee »

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #22 på: 03. des, 2014, 00:41 »
hva skal du med trådløst nettverkskort ? er det noe jeg aldri skal ha igjen så er det trådløs nett! :p

ellers ser det veldig lekkert ut
The more i learn about people, the more i like my dog.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #23 på: 03. des, 2014, 11:34 »
Å ha kabel gjennom hele huset og gjennom 3 dører blir litt dumt skjønner du xD

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: PC builds?
« Svar #24 på: 03. des, 2014, 14:27 »
tsk tsk, hadde samme problem, så jeg kjøpte en 50m lang kabel og la på utsiden av huset og ned til leiligheten :p så nå står boksen og alt her nede ^^
The more i learn about people, the more i like my dog.