Skrevet av Emne: Service hund for angst/depresjon?  (Lest 15071 ganger)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Service hund for angst/depresjon?
« på: 23. nov, 2014, 22:09 »
Jeg og en kompis i Amerika satt og diskuterte kjæledyr, og at jeg vurderte å adoptere en kattunge eller valp når jeg flytter, om katten min, roomies og huseier går med på det.

Så kom jeg til å tenke på.. hva gjør jeg når jeg må ut alene i store svære Trondheim? Jeg har jo angst for å gå over dørstokken her hjemme i lille Honningsvåg! (befolkning på ca 2000? usikker.. sikkert litt flere.)

Da blanda jeg tankene med husdyr og angst/depresjon og bekjempe diverse redseler som jeg jobber med akkurat nå via jobb og kognitiv psykiatri, hva med Service hund?

Jeg googla det og fant en side i Canada, og jeg kjente jeg ble nesten litt på gråten da jeg så alt de lærer der, og hvor mye jeg har trengt noen som kunne hjulpet meg slik de siste 10 + årene.

http://servicedog.ca/programs/service-dogs

Og jeg lurer på om det fins noe slikt i Norge? Noen som vet?

Vet noen her er veldig interesert i hunder og kanskje jobber med dem også, så regna kanskje med noen viste x3 Hvis det er mulig skulle jeg gjerne prøvd å få noe slikt til.

NamelessCoyote

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
    • SweetWolf1
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #1 på: 23. nov, 2014, 22:19 »
Selv vet jeg ikke mye om dette, men virker interessant :3
Jeg går hundelinje på Vgs, kan sikkert spørre om de vet noe neste gang jeg ser en av dem om du ikke får svar av andre :3

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #2 på: 23. nov, 2014, 22:27 »
Selv vet jeg ikke mye om dette, men virker interessant :3
Jeg går hundelinje på Vgs, kan sikkert spørre om de vet noe neste gang jeg ser en av dem om du ikke får svar av andre :3

Jeg skal gå vg1 om igjen i og med at depresjon og utmattelse gjorde det vanskelig for meg på vgs xP Hadde vært utrolig gøy å gå på skole å jobbe med hund! det i segselv høres jo ut som terapi.

Hvis du har tid og lyst så vil jeg gjerne høre om hundelinja du går på ;U;

NamelessCoyote

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
    • SweetWolf1
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #3 på: 23. nov, 2014, 22:40 »
Sure :3
Blir kanskje letter og ta det et annet sted enn her? x)
Ellerså kan jeg godt ta det her også om du vil :3

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #4 på: 23. nov, 2014, 22:45 »
eksempel på en slik service hund:

https://www.youtube.com/watch?v=1XIANV6Dhvc
(adder denne i og med at jeg har diabetes x3)

https://www.youtube.com/watch?v=XvUdxTOPGKY

https://www.youtube.com/watch?v=q6ZNfAEi1ko

https://www.youtube.com/watch?v=WIlPFRsseQ8

fins fler, bare å søke "service dog for anxiety/depression/ptsd" på youtube.


Sure :3
Blir kanskje letter og ta det et annet sted enn her? x)
Ellerså kan jeg godt ta det her også om du vil :3

Du kan sende meg pm eller legge meg til på skype, glowtard er mitt nick.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #5 på: 24. nov, 2014, 01:28 »
Du har lov å ha kjæledyr i leiligheter og kollektiv selv om det er forbud for det i kontrakten om du har papir på at det er et selskapsdyr. Så ja, det finnes. /thread

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #6 på: 24. nov, 2014, 01:34 »
Nå var ikke akkurat leiligheten et problem.

Emnet går mest på hvor og hvordan man får tak i service hund for diabetes og/eller angst, lel.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #7 på: 24. nov, 2014, 07:23 »
Nærmeste jeg har funnet er et prøveprosjekt NAV startet i sommer:
https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hva+har+du+vansker+med/Relatert+informasjon/Servicehund-prosjektet.383791.cms

Alternativt fant jeg dette for diabeteshunder:
http://www.lahaugmoenhundesenter.net/#!diabeteshund/c1c48

Den bygger på at man allerede har en hund, som så blir trent opp.
« Siste redigering: 24. nov, 2014, 08:21 av Dax Cyro »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #8 på: 24. nov, 2014, 09:48 »
Nærmeste jeg har funnet er et prøveprosjekt NAV startet i sommer:
https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hva+har+du+vansker+med/Relatert+informasjon/Servicehund-prosjektet.383791.cms

Alternativt fant jeg dette for diabeteshunder:
http://www.lahaugmoenhundesenter.net/#!diabeteshund/c1c48

Den bygger på at man allerede har en hund, som så blir trent opp.

"Prosjektet skal vare i to år fra bruker får tildelt hund og fram til sluttevaluering."

so to år med hund, så blir den tatt vekk? :s eller får man beholde den?

Also enn om man trenger flere år enn to?

De bruker vell kanskje å være rundt 6 når de blir levert ut eventuelt, så regner med to år er ganske mye for en hund. Så skjønner det forsåvidt, men er synd om hunden blir tatt vekk fra meg eventuelt :(

NamelessCoyote

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
    • SweetWolf1
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #9 på: 24. nov, 2014, 10:13 »
Sånn det er med vanlige service hunder kan føreren selv velge om de ønsker og beholde hunden selv eller sende den bort etter at den er "pansjonert" :3

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #10 på: 24. nov, 2014, 10:16 »
og huseier går med på det.

Og jeg lurer på om det fins noe slikt i Norge? Noen som vet?

Så ja, det finnes.

Det var et eksempel på et tilfelle der et dyr blir brukt i en slik sammenheng. Du trenger ikke være moron bare fordi du ikke liker meg. :)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #11 på: 24. nov, 2014, 10:20 »
^uh....

Den leiligheten jeg currently ser på er den Nolan leier ut soonish, og han har hund. Må vite om hunden hans er aggresiv mot andre hunder/dyr før jeg kan tenke på service hund. Men går altså utifra at kjæledyr in general burde funke når han selv har dyr, så lenge hunden hans er snill.

Var egentlig ikke så veldig ønskbart å begynne å dele det helt enda, men sure...

Sånn det er med vanlige service hunder kan føreren selv velge om de ønsker og beholde hunden selv eller sende den bort etter at den er "pansjonert" :3

høres bra ut x3 Hadde vært synd å bli glad i en hund for så å sende den vekk, syns jeg, haha.
« Siste redigering: 24. nov, 2014, 10:23 av Skyee »

NamelessCoyote

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
    • SweetWolf1
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #12 på: 24. nov, 2014, 10:25 »
Enig x) Men så er det jo de som ikke er i fysisk stand til og ta vare på en hund, så er derfor det alternativet finnes :p
Hvis du enda føler at hunden gjør jobben sin riktig, og har helse til det så kan den jo enda brukes som service hund :3

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #13 på: 24. nov, 2014, 13:32 »
Du har lov å ha kjæledyr i leiligheter og kollektiv selv om det er forbud for det i kontrakten om du har papir på at det er et selskapsdyr. Så ja, det finnes. /thread
Sannhet med modifikasjoner. Spørsmålet om kjæledyr er lov eller ikke avgjøres ved en avveining mellom utleiers og leietakers fordeler og ulemper. Typisk trenger det ikke foreligge mange ulemper for å nekte dyrehold i et kollektiv. I borettslag (og hybler) må det foreligge noe sterkere grunner, mens det i leilighet skal en del til for å nekte dyrehold.

I kollektiv går det først og fremst på det med allergi, og da hjelper det ikke om du så har hundre legeerklæringer.

I borettslag og hybler kan det foreligge ordensregler som forbyr kjæledyr. Det er likevel lov til å ha dyr, men dette begrenser seg som regel til innekatter (jf. Emmelinedommen). Om gode grunner taler for det vil f.eks. hund kunne bli aktuelt (legeerklæring!).

---------------
Ang. temaet for øvrig tviler jeg på at dette er noe NAV kommer til å ta seg råd til. En opptrent hund koster anslagsvis rundt 300 000 kroner.
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #14 på: 24. nov, 2014, 13:57 »
Du har lov å ha kjæledyr i leiligheter og kollektiv selv om det er forbud for det i kontrakten om du har papir på at det er et selskapsdyr. Så ja, det finnes. /thread
Sannhet med modifikasjoner. Spørsmålet om kjæledyr er lov eller ikke avgjøres ved en avveining mellom utleiers og leietakers fordeler og ulemper. Typisk trenger det ikke foreligge mange ulemper for å nekte dyrehold i et kollektiv. I borettslag (og hybler) må det foreligge noe sterkere grunner, mens det i leilighet skal en del til for å nekte dyrehold.

I kollektiv går det først og fremst på det med allergi, og da hjelper det ikke om du så har hundre legeerklæringer.

I borettslag og hybler kan det foreligge ordensregler som forbyr kjæledyr. Det er likevel lov til å ha dyr, men dette begrenser seg som regel til innekatter (jf. Emmelinedommen). Om gode grunner taler for det vil f.eks. hund kunne bli aktuelt (legeerklæring!).

---------------
Ang. temaet for øvrig tviler jeg på at dette er noe NAV kommer til å ta seg råd til. En opptrent hund koster anslagsvis rundt 300 000 kroner.

vel mye for en trent hund, føler jeg o_O

Jeg får se hva jeg får til anyway, er fult mulig jeg får fikset noe via psykolog, diabeteslege og kanskje nav hvis nødvendig.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #15 på: 25. nov, 2014, 07:29 »
På Svenske Diabetes forbund siden står det: "Kostnaden för att köpa och utbilda en service- och signalhund ligger någonstans mellan 40 000 och 70 000 kronor."
http://www.diabetes.se/Diabetes/Egenvard/Diabeteshund/

På den norske virker det ikke så Norge har kommet så godt i gang med dette, men du kan jo kontakte de norske Diabetes forbundet å høre.

En trent hund vil koste mer enn en valp, pga all tid de bruker på foring, trening og kursing som har blitt brukt på den :)

Jeg så på et kurs ting for å jeg vurderte å få gamle mor her i huset til å bli besøkshund, siden jeg syns det kunne vært litt artig.
http://no.terapihundskolan.se/
(Men virker som det mest er egne hunder som blir trent opp)

Håper legen din, eventuelt andre, kan hjelpe deg med å finne ut om du kan  få støtte til en slik hund :)

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Service hund for angst/depresjon?
« Svar #16 på: 25. nov, 2014, 11:08 »
Wow, den listen over hva de hundene blir trent opp til å gjøre er helt fantastisk!

Håper virkelig de jobber på noe slikt i Norge, for det høres helt fantastisk ut for folk som sliter med depression eller angst. Voffer er helt klart en trøst i hverdagen.

Wolftale: Vi har snakket om det med hunden vår også, haha XD