Skrevet av Emne: PC hjelp: jakten på et nytt grafikkort + litt ymse  (Lest 7256 ganger)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
PC hjelp: jakten på et nytt grafikkort + litt ymse
« på: 28. des, 2014, 18:05 »
Takket være en svensk katt har jeg nå fått tak på noen reste-data-deler, og med litt hell kan jeg kanskje få ting til å fungere før min nåværende datamaskin eksploderer på meg. Det eneste den mangler er et fungerende grafikkort; viften som satt på det forrige hadde visst sluttet å fungere. Muligens også en ny harddisk.

Jeg er dessverre litt usikker hva mine "specs" er, så jeg har tatt et par bilder for se som klarer å tyde de. Det ser ut til at hovedkortet er et MSI P35. Prosessoren er vel verre å finne ut av, siden den er gjemt under viften.

Så mine spørsmål er:

Hvilke grafikkort er kompatibelt med denne hardwaren? Hva skal jeg se etter? Eller eventuelt ikke se etter.

Hvilke grafikkort anbefaler du? Helst noe tilgjengelig fra Komplett, og helst noe innenfor 400 - 1000 kroner. Siden resten av datamaskinen ikke akkurat er det nyeste og beste, så er det kanskje ikke nødvendig å ha verdens beste grafikkort heller. Men vil helst kunne spille nye spill i OK kvalitet, og få noe bedre enn mitt nåværende. (Som er et ATI Radeon HD 5700.)

Hvilket operativsystem er best? De fleste hater både Windows Vista og Windows 8, så det beste er kanskje Windows 7? Jeg er usikker.

Tusen takk for tid og hjelp! [smile]

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: PC hjelp: jakten på et nytt grafikkort + litt ymse
« Svar #1 på: 28. des, 2014, 18:42 »
eneste jeg kan tilføye er vell at jeg bruker denne http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforcegtx9704gbstrix/210023.7063/ til gaming og such (kan spille starcraft 2 på ultra, noe jeg syns er ganske fantastisk haha, men om du ikke skal game så trenger du det ikke.)

Jeg har Windows 8,1 akkurat nå, og jeg kan jo nevne at det er litt teit, men det funker helt fint :3

Smiling

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 443
  • Jeg er også kjent som VCR Thunder og Jayce
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: PC hjelp: jakten på et nytt grafikkort + litt ymse
« Svar #2 på: 28. des, 2014, 19:39 »
Vel…. Microsoft Windows 7 begynner å bli relativt gammelt og ugunstig for den prisen du må gi + salget stopper vel rimelig snart.
En av grunnene for at butikker enda selger W7 er fordi folk ikke vil ha W8. og W8 blir erstattet i 2015 av Windows 10 som liksom skal være det nye 7

Gode grunner for å vurdere W8
W8 er et raskere system som skal kjøre lettere/raskere på gamle pc-er.
W8 er sikrere og antivirus er ikke nødvendig.

Windows 8 er ikke et dårlig OS. Men om du har brukt eldre Windows produkter kan overgangen være litt stor. Så jeg vil si at W8 er en vanesak

Windows Vista får du ikke kjøpt i norske nettbutikker og ikke ville jeg betalt for det heller :P

S.Z.

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • FA
Sv: PC hjelp: jakten på et nytt grafikkort + litt ymse
« Svar #3 på: 28. des, 2014, 21:23 »
Specs på maskinen er lett å finne utav ved å gå inn på kjør fra startmenyen, og bruke kommandoen "dxdiag", de viktige specsa er, Prosessoren, minne og navn på skjermkort.

Har brukt denne siden selv for å velge skjermkort:
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Moderne spill bruker for det meste grafikkortet uansett, så det pleier å være den som er flaskehalsen i mange tilfeller, selv når prosessoren er gammel.

Edit: Har en tendens til å glemme at nyere datamaskiner sjeldent har intergrerte grafikkort som du kan bruke om main gpuen ryker, henger litt igjen i 2004 jeg ennå visst <.<, og siden maskinen ikke har windows så måtte du ha brukt bios uansett til å finne utav hvilke deler som er i maskinen.
« Siste redigering: 28. des, 2014, 21:34 av S.Z. »

Click anywhere above to view szgoesbananas's stream.

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Sv: PC hjelp: jakten på et nytt grafikkort + litt ymse
« Svar #4 på: 28. des, 2014, 22:44 »
Hva er kompatibelt: "Alle" PCI-Express grafikkort

Hva anbefaler jeg: nVidia basert skjermkort (personlig preferanse).
Hos komplett ser det (ut i fra en rask titt) at det kraftigste kortet du kan få innenfor din makspris er https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-750-1gb-physx-cuda/817001 til 995. Dette er kraftigere enn tilsvarende priset AMD Radeon kort.

Hvilket OS er best: Er du av typen som irriterer deg lett over "ting som ikke er som jeg er vant med" så går for Win7. Om du takler litt knot til å begynne med og kan tilpasse deg et OS som er litt annerledes enn det du er vant til så gå for Win8 (tips: oppgrader til 8.1 med en gang i såfall)
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: PC hjelp: jakten på et nytt grafikkort + litt ymse
« Svar #5 på: 28. des, 2014, 23:14 »
Som Felix anbefaler jeg også et kort fra Nvidia. Ser at ASUS GeForce GTX 750Ti 2GB er på tilbud nå, noe som kan være et bra alternativ. Av OS, så synes jeg Win8 er helt greit. Har brukt OblyTile og Steam Tile for å gjøre om hele Metro/ModernUI om til en vegg av Steam spill ^^ Ellers tror jeg man fortsatt kan laste ned Win10 beta gratis.