Skrevet av Emne: Brus?  (Lest 2344 ganger)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Brus?
« på: 09. aug, 2015, 11:48 »
Jeg sitter currently med migrene og ser ikke så veldig mye. Så om jeg kommer med skrivefeil så må jeg beklage, får endre når migrenen har roa seg. Har tatt migrene medeisin haha.

Anyway. Så cirka i desember i fjor fant jeg ut at jeg skulle slutte å drikke brus. All type brus. Fordi jeg har drukket brus i store dunger vær eneste dag siden jeg var liten. Da jeg var liten drakk jeg mye mindre, men det ble mye sukkerfri brus og vann på den tiden pga blodsukkeret ikke var så glad i melk, husholdningssaft og annen brus etc. Da jeg ble 13 og opp til desember hadde jeg drukket svart brus vær dag, da gikk det i Cola-X, Tab extra, cola zero og pepsi max. På denne tida da jeg drakk brus fikk jeg MYE migrene. Da jeg slutta å drikke så hadde jeg ikke hatt migrene en eneste gang.

Jeg begynte å drikke brus da jeg var i Oslo igjen, fordi jeg fikk tilbudt brus noe som jeg syns var kult egentlig. Og etter Oslotur så har jeg drukket brus fordi vi har hatt liggende i kjøleskapet så jeg tenkte why not. Etter jeg kom hjem har jeg fått heftige migreneanfall.

Er det noe sammenheng? Har noen andre liknende erfaringer? Det skjer bare om jeg drikker svart brus eller Solo. Ellers kan jeg drikke sprite og fanta uten å bli dårlig...


for min del så er det ikke et stort loss å slutte å drikke brus, siden fun light og vann finnes :p

ToraLily

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2291
  • A Author of Hombrew DnD Content
    • Vis profil
    • torafurry
Sv: Brus?
« Svar #1 på: 09. aug, 2015, 12:22 »
drikker nesten aldri brus. holder meg langt unna kulsyre drikker!  x3x men jeg tror det er ''Aspartame'' ( kan skade kroppen åsså) eller ''Acesulfame potassium'' som har noe med det å gjøre. du finner det sikkert ut. :3

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Brus?
« Svar #2 på: 09. aug, 2015, 12:33 »
Har aldri opplevd noe lignende selv, men nå er jo alt for mye av en ting farlig for deg uansett hva det er. Vet ikke om du bare drikker sukkerfri brus eller den med sukker?
For vet at sukkerfri brus kan inneholde stoffer som ikke er så veldig bra. Du har den ene der i hvertfall som Tora nevnte som er i Cola Zero tror jeg. Ingen av de to stoffene
nevnt er i Solo tho (ikke sukkerfri solo).
Vet ikke om du har sukkersyke eller ikke, så kan ikke si så veldig mye. Men kanskje noe man kan ta opp med legen? Men om du får migrene av å drikke brus, er det kanskje
greit å bare holde seg unna.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Brus?
« Svar #3 på: 09. aug, 2015, 12:53 »
Jeg har diabetes og kan ikke spise eller drikke for mye sukker. Litt er greit, så om jeg for eksempel drikker en flaske fanta så dør jeg ikke lol. Men jeg burde helst la være :p

Jeg er usikker på om det er brusen i segselv som gjør det eller ikke. Det kan jo være tilfeldig.

Also, jeg drikker fun light atm, og det er aspartam og acesulfam i den og :0

egentlig burde jeg forholde meg til vann, vann med sitron i eller melk. Og heller drikke te eller kakao som "kosedrikk".

Warius

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 446
  • Tromsø drage.
    • Vis profil
Sv: Brus?
« Svar #4 på: 09. aug, 2015, 15:32 »
drikker av og til brus. og da er det som regelmessig orginal cola. drikker regelmessig vann eller melk. siden jeg jobbet som renovatør så opplevde jeg at barnehagebarn ga meg og sjåføren ei flaske cola og noe sjokolade. husker best jula i fjor faktisk. både sjåføren og meg fikk ei stor eske hos barnehagen på holt her i tromsø. fikk stræng beskjed om å åpne den på julaften. åpnet den store eska og inni var det 4 store 1.5 liter flaska med cola . masse tegninger som barnehagebarna på holt hadde laget helt selv. også fikk jeg jaggu en stor skjokoladenisse som hadde 6.000 kalorier.

gode drager fortjener skjokolade
rererere i'm a tromso dragon. rawr

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Brus?
« Svar #5 på: 09. aug, 2015, 16:57 »
drikker nesten aldri brus. holder meg langt unna kulsyre drikker!  x3x men jeg tror det er ''Aspartame'' ( kan skade kroppen åsså) eller ''Acesulfame potassium'' som har noe med det å gjøre. du finner det sikkert ut. :3

om aspartam er skadelig eller ikke er ganske så diskutabelt, men jeg har drukket pepsi max siden jeg kan huske, og holder meg nok enda der.

men tilbake til om det er en tilfeldighet eller ei, kan jo hende at enkelte stoffer i brusen kan ha en virkning? vet at jeg kan få migrene om jeg ikke har drukket nok, sovet for lite eller rett og slett får ser på for mye gjennskinn på reflekterende overflater.. (høres rart ut iknow)
The more i learn about people, the more i like my dog.

Oxy Monstercat

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 46
  • Nyæh, kattepus!
    • Vis profil
Sv: Brus?
« Svar #6 på: 12. aug, 2015, 04:10 »
Jeg har vært "avhengig" av brus i årevis nå. Altså, jeg klarer meg uten det, jeg var på ferie i 2 uker uten å drikke brus, men med en gang jeg ser brus i butikken ender jeg opp med å kjøpe et par flasker. 1 1/2 liter flasker, that is. Hvis jeg ikke aktivt rydder ut flaskene når jeg er ferdig med dem, står det gjerne 5-6 flasker på slutten av uka. (Kjæresten drikker også, men langt ifra like mye som meg)

I perioder har jeg prøvd å bytte til vann. Jeg har en 2 liter vannflaske på skrivebordet, og en liten flaske i vesken, men det er lett for at jeg ubevisst "gjemmer" vannflaska bak PC-skjermen og "glemmer" at den er der. Det blir da mye lettere for at jeg plukker opp en flaske brus på butikken neste dag.

Jeg merker at jeg blir frustrert når flasken er tom, uansett hvor mye jeg har drukket. Skammen kommer ikke lenger, jeg har visst "gjemt" den også.

Det som normalt sett har satt stopper for tidligere avhengigheter er prisen. Jeg valgte aktivt å kjøpe 2-måneders-kort for World of Warcraft med kontanter, slik at jeg kunne se hvor mye det faktisk kostet, og det satt raskt en stopp. Problemet med brusen er at jeg kjøper den sammen med mat og annet jeg faktisk trenger. Det blir derfor en slags ubevisst assosiasjon i hjernen at brus er like viktig som mat, selv om jeg egentlig vet at det ikke er det.

Jeg tør ikke telle kaloriene eller sukkernivået jeg får i med på en måned, eller til og med bare en uke, men kanskje det er det jeg bør gjøre...

Soda.

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 316
  • Fluffiest Dragoness
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Brus?
« Svar #7 på: 12. aug, 2015, 11:17 »
Jeg sluttet  å drikke brus etter at jeg ble så dehydrert på jobben av å drikke det. Beste valget jeg har gjort. Jeg synder litt innimellom med å drikke det, men det er ikke noe jeg velger å drikke hvis jeg er tørst eller til mat.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Brus?
« Svar #8 på: 13. aug, 2015, 01:08 »
jeg har hatt små hodepiner i det siste når jeg har vokna. Og har bittelitt hodepine utenom og, men det kan oversees. Jeg har ingen ide om det er brusen eller bare hodet mitt som gjør at jeg får migrene, men noe er det.

Det er litt teit når pappa kjøpte fire flasker pepsi til meg da. Jeg ble egentlig overaska siden de viste jeg ikke egentlig drikker mye brus, men jaja. Jeg ble jo såklart glad og tok i mot med takk og alt. Synd at hodet mitt skal gjøre slikt med meg.

Kanskje det var isbitene jeg hadde i? kanskje brusen var rett og slett for kald? Og brainfreeze ble til migrene? idk ;_;