Skrevet av Emne: CPU og Grafikkort integrert???  (Lest 2954 ganger)

Trina

  • Gjest
CPU og Grafikkort integrert???
« på: 09. nov, 2015, 23:20 »
Grunnen til at jeg kjøpte en ny Laptop var fordi den forrige PCen min var helt elendig. Laderen inni har slutta å funka, og engang fikk jeg reparert den fordi jeg hadde garanti, nå derimot er plassen nedlagt så jeg kan ikke spørre igjen. Så hadde jeg såvidt råa til å få kjøpt meg en ny laptop. Jeg valgte en HP fordi jeg har aldri hatt noen problemer med lading på HP, og PCen såg nokså grei nok ut, utifra specs og alt det der.

Vel. Jeg ville ikke ha Windows 8.1. Så jeg installerte Windows 7, installerte alle driverne jeg trengte og satte den i boks. Men så klikket PCen, eller fikk en blue screen eller noe. Vel jeg fikk lagt inn en SSD harddisk som hjalp. Men jeg legger alikevel merke til at grafikkortet sliter, men i det minste så hjalp det iforhold til den forrige harddisken jeg hadde. Selv om plassen nå er 120 gb : I. Men jeg overlever.

Det jeg lurer. Hvem sin smarte ide var det å integrere en GPU enhet med CPU. Altså nå ser jeg overalt på prisguide osv når jeg skal sjekke etter bærbar PC at alt virker integrert. Bare for å putte opp et eksempel.

Intel Core i7 -  Intel HD 5500
http://www.prisguide.no/produkt/dell-xps-13-9343-1107-2015-226205#anchor-specifications

Jeg har hørt grunnen er å spare batteri tid. Det er vel å bra. Men ikke om PCen ikke funker normalt. Da foretrekker jeg heller at den sluker litt av strømmen enn å ikke funke.

Det kunne vært grafikkort som Nvidia eller noe eksempelvis. Eller det er ikke om grafikkortet er derifra jeg har problem med. Det er at det ødelegger opplegget når PCen tydeligvis ikke takler å ha en GPU enhet som en CPU enhet. Eller er dette noe som kun skjer om folk ikke vil ha Windows 8 og avinstallerer til en ny OS. Jeg velger å tro at det ikke er tilfellet. Jeg har avinstallert OS, og prøvd igjen, men nope. Fremdeles går det ikke. Prøvde forskjellige drivere osv, men neida. Om det er tilfelle at man får det problemet når bare fordi at man avinstalerte et OS som man ikke skulle. Vel da er Microsoft ganske gjerrige om de tvinger folk til å ha et OS som de ikke liker.
Blir jo nesten som Apple.

Men har lest litt mer om det på nettet også.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=190471
http://itavisen.no/2009/02/11/dette-er-neste-generasjon/
Vet ikke om dere har hatt problemer med det. Jeg fikk det problemet siden jeg kjøpte denne PCen. Den var mye værre før med den gamle harddisken, SSD hjelper litt, men det er likevel ikke helt 100% perfekt.
« Siste redigering: 09. nov, 2015, 23:30 av Trina »

NooK

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 369
  • I AM THE LAW
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: CPU og Grafikkort integrert???
« Svar #1 på: 10. nov, 2015, 10:10 »
Mye av det som blir kjøpt i dag er av typen Ultrabooks; lette og "små" maskiner, som skal ha god batteritid. Kompromisset her er jo at det da ikke er fult så mye plass til for eksempel en GPU, optisk disk o.l Prisen på slike produkter kan også bli noe høy.
Går man ned til de "billige" maskinene til rundt 3-6 000, er det som regel maskiner som blir reklamert med mye lagring eller mye RAM, men som har treg og dårlig CPU, og treg "snurredisk".

I mange tilfeller vil et integrert skjermkort som HD serien fungere opp til sin hensikt, om det er streaming, surfing etc. For gaming er det ikke å anbefale integrerte skjermkort, iallefall ikke for skikkelige 3D spill.  Skal man ha gaming maskin er man nok på 10-18 000 ranget basert på merke, prosessor, minne, disk, skjermkort.

BSOD kan forekomme hvis det er drivere som ikke fungerer på maskin, eller at det er HW som ikke fungerer. I en del tilfeller skal oppgradering av BIOS og skjermkort løse problemer med BSOD.
Life is boring when you don't know how to live it.