Skrevet av Emne: Blogginlegg om Furries  (Lest 1942 ganger)

Woofi

  • Gjest
Blogginlegg om Furries
« på: 13. des, 2015, 03:18 »
Fikk forespørsel fra noen om å skrive en gjesteblogg på http://ragequit.blogg.no/
Følte for å skrive om hva furries er. er sånn nogenlunde ferdig, men ønsker å vite hva dere synes, og om jeg burde endre på noe, eller legge til noe c:

dette er hva jeg har skrevet så langt:


Du har kanskje vært på en convention og sett sånne

-sett inn bilde her-

Dette her er furries.
Ett av de spørsmålene jeg og broren min noen ganger har fått på conventions mens vi har fursuitet er «hvilken karakter er du?», og vi har egentlig ikke noe svar å komme med, fordi vi bare er oss selv, vi er ikke en karakter fra noe spill, anime eller noe i den dur, og hele greia blir litt vanskelig å forklare, men skal prøve å gjøre det i dette blogginlegget.

For det meste er furries folk som ser på seg selv som anthropomorphiske dyr(dyr med menneskelige egenskaper) i sin egen fantasiverden, og som regel er de veldig glad i filmer, tegneserier og annet, som bruker anthropomorphiske figurer. Eksempler på sånne filmer er Løvenes Konge og Robin Hood(Disney).

Men hvor får man dette synet på seg selv fra?

De fleste furryene jeg har snakket med har fått det synet på seg selv etter å ha sett på en film, som for eksempel Madagascar eller To Gode Venner. Man liker filmen så utrolig mye, at det er det eneste en tenker på de neste dagene, man ser den om igjen og om igjen, plasserer seg i karakterenes posisjon og blir dratt ned i en fantastisk fantasifull verden. Man begynner å ønske at man var en del av handlingen, og etterhvert, så begynner man kanskje også å ønske at en selv var en sånn skapning, og var i en sånn verden.

Det kan også være andre ting som bidrar til det. Da jeg og broren min var små, så kom tanken «oi, tenk hvor SINNSYKT kult det hadde vært å være en hund!». Og det var en artig tanke, tenk hvor kult det hadde vært å være noe annet enn det man allerede er vant til, bare være en hund som kunne gjøre whatever uten å bekymre seg så mye. Så den tanken festes da også i fantasien, og med bidrag fra de mange filmene man ser som bruker anthropomorphiske skapninger og alt det der, så fester furry følelsen seg mer, og bidrar til at man kanskje ubevist tenker mer og mer på seg selv som et annet vesen i sin egen fantasi.

Og etterhvert begynner kanskje noen å tegne seg selv som man syntes det kunne ha vært artig å være, fordi det hadde vært så utrolig kult å være en hund, rev eller romdrage, mye morsomere enn det er å være et menneske.

Så det er hovedsaklig grunnen til at furries eksisterer, og furry-følelsen kan beskrives som følelsen du har etter å ha lest en sinnsykt god bok eller sett en utrolig bra film, og liker den så mye at det er det eneste som suser rundt i tankene de neste dagene og du kunne ønske så inderlig at du var en del av historien.

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Blogginlegg om Furries
« Svar #1 på: 13. des, 2015, 11:13 »
Bra skrevet synes jeg! Men jeg trur du bør luke ut engelske ord som: "whatever" og "anthromorphiske", sistnevnte er også skrevet feil. På engelsk blir det "anthromorphistic (animal)". På norsk; "Antropomorfistiske (dyr)".
Istedetfor "whatever" kan du skrive "hva som helst" feks.
Man blir også lettere tatt seriøst ved å ikke bruke så mye engelske uttrykk/ord når en skriver eller for den saks skyld prater. Også det med at vi stort sett har gode nok norske ord. Det som rir meg litt er at det brukes litt unødig mye engelske ord i språket vårt, nå veit jeg ikke hvor mange og hva type folk som leser på den bloggen(har ikke klikka meg inn på den ennå), men det blir lettere å bli tatt seriøs av de fleste om en forsøker å holde språket sitt reint.
Når det er sagt så er "furry/furries" et slags navn på en interessen så, slik jeg ser det; er det greit å benevne det slik. Eller bruke det norske ordet "rufs/rufser" om en vil.
Dette er vel egentlig det jeg kan si, håper du ikke synes jeg har vært for slem med deg da!

"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

Woofi

  • Gjest
Sv: Blogginlegg om Furries
« Svar #2 på: 13. des, 2015, 15:55 »
neida, er enig i det du sier, takk for konstruktiv tilbakemelding C:

Chesta

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 749
    • Vis profil
Sv: Blogginlegg om Furries
« Svar #3 på: 13. des, 2015, 16:18 »
Syntest det var en bra tekst, men er nokk litt enig I det wolfheart skriver.
Synes kanskje det er litt feil å skriver at furries er menesker som trur/føler at de er dyr, men kanskje heller menesker som har interesse for antropomorfiske dyr. Er nå bare min mening, sikkert en del som føler det slik som du skriver.

Edit: eller kanskje du kan skrive noe slikt: furries er mennesker som har en form for tilknyttning til antropomorfiske dyr, enten gjennom filmer, kunst, interesserr eller så ser de på seg selv som antropomorfiske dyr.
« Siste redigering: 13. des, 2015, 16:38 av Chesta »

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Blogginlegg om Furries
« Svar #4 på: 13. des, 2015, 19:32 »
"trur/føler at de er dyr" trur jeg er mer på Otherkin og therian(?) siden enn furry fandomen. Vart selv med i fandomen for jeg var allit intrisert i snakkende dyr som oppførte seg som mennersker.



Seff

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 119
  • [Cynical Foxbot]
    • Vis profil
Sv: Blogginlegg om Furries
« Svar #5 på: 14. des, 2015, 15:30 »
Aldri følt meg som et dyr egentlig (bortsett fra menneske da, som jeg er ganske tilfreds med å være). Like bare furries fordi det gir et bredere utvalg i karakterbygging, dvs. muligheten til å blande sammen forskjellige egenskaper fra mennesker og tusenvis av unike dyr. Mange flere valg og detaljer man kan putte på en furry OC framfor en menneske OC (eller stein OC for den slags skyld).

Dragon_Pancake

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 636
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
Sv: Blogginlegg om Furries
« Svar #6 på: 14. des, 2015, 20:12 »
Du har en god bgynnelse, men jeg har lyst til å pirke på litt. Noe av det er jo allerede nevnt da

Trur at du burde skrive at det er EN av grunnene til at furries eksisterer i konklusjonen. I min oppfatning finnes det like mange beskrivelser av hva furry er som det finnes furries, så det blir egentlig din personlige mening at det er grunnen til furries. Om jeg skulle lese dette innlegget ut fra en utenforståendes øyne, tror jeg at jeg hadde tenkt furries var en gjeng ganske virkelighetsfjerne folk som tror de er dyr. Det kan jo være en ide å nevne at det finnes andre måter å være furry på også. Bl.a. for den sosiale delen, det er lett å skaffe seg venner med like interesser innenfor fandommen. Eller fordi man liker å tegne antro dyr. Fursuiting er jo en annen stor del av fandommen, hvor man får sjansen til å være noen andre enn seg selv og de sosiale normer som følger med det.

Kort summert er min oppfatning at en furry er en person som liker, eller føler en tilknytning til antromorfiske dyr. Det kan vise seg gjennom eks. tegning, musikk, utkledning som sin karakter eller rollespill

Woofi

  • Gjest
Sv: Blogginlegg om Furries
« Svar #7 på: 14. des, 2015, 20:30 »
takk, helt enig i det du sier ^w^ føler selv at det er flere mangler, og trengte noe å bygge på C: mye lettere å skrive når man har flere folks meninger :P
« Siste redigering: 14. des, 2015, 20:37 av Foofi »