Skrevet av Emne: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?  (Lest 14933 ganger)

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« på: 08. jun, 2016, 14:41 »
Slik jeg forstår det er det ingen grunn til å bruke anime/manga. Det er synonomer som Japanesere bruker for tegnefilm/tegneserier generelt, selv om jeg har hørt at de kan bruke Comics i Katakana form i noen områder. Men de har greia med å japanisere fremmed ord så det er mer deres greie.

Jeg sjekket wikipedia og Anime/Manga er brukt for animasjon og tegneserie hefter som blir produsert ifra Japan. Men Japanesere kaller alt for manga eller anime for ting vi eller de lager? Eksempel, Pixar anime, Disney anime, Italiensk anime, altså det er ikke noen grunn til at vi skal bruke et særord for forherlige Japanske serier og tegneseriehefter selv om noen kan være gode serier men dette blir det man kan kalle unødvendig idolisering av objekt som ikke nødvendigvis er objektivt bra. Hayao Miyazaki er også kritisert "anime" bruken fordi fokuset går på å idolisere karaktere istedet for å studere ordentlige personer og mennesker.

Dessuten er meste parten av dem dårlige, ikke alle men en del.

Så jeg har kommet opp med en ide. Alt av animasjon fra japan som har idolisering når det kommer til pupper, ræv og syltynn stemme altså alt som er idiotiskt og dumt som ikke har noe å skape noe innenfor det en anstendig serie ville gjort, det vil jeg kalle for anime, samme om det er manga.

Men alt som er bra, altså tegneserier, tegnefilm ifra Japan, eksempler Dragon Ball eller Hunter x Hunter 2011 versjonen som er anstendig og føles mer fokus på handling utenom det øverste (Er klar over at de kan ha den dårlige effekten av fanservice, bare så lenge det går fort over så går jeg god for den) men sånn sett om de følger de kriteriene så vil jeg kalle det for Japansk tegneserie eller tegnefilm, på samme måte som jeg kaller Chihiro og Heksene.

For å forkorte det.

Anime/Manga = Idolisert søppel.
Japansk tegneserie/tegnefilm = Bra serie, godkjent.

Er klar over at en del vil bli fornærmet over den tråden. Men det er jo sant. Om folk ikke er kritisk til slikt så vil jo det ikke være noe bra å eksistere i det hele tatt. Jeg skal ikke ta det jeg sier som fakta, men om jeg tar feil så vil jeg vite hvorfor?.
Respekterer folks meninger men det å ha tjukk hud er også viktig føler jeg. Og jeg lager ikke denne tråden fordi jeg hater folk, men kun for å høres deres formeninger rundt det?

Grunnen til at jeg laget denne tråden er at jeg kjenner en dum person som er besatt av slikt, altså hun liker ikke serier fordi de kan være interesange i seg selv, men mestefall fordi de er så elendige. Hatsune Miku vokaloid eksempelvis, samler på puter og figurer. Altså you name it!
« Siste redigering: 08. jun, 2016, 14:46 av Avark »

Yakamaru

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 207
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #1 på: 08. jun, 2016, 15:34 »
Alt er din personlige mening. Det vil ikke forandre på dems faktiske definisjoner. Ved å gå utifra din logikk trenger vi ikke bruke lastebil, dumptruck, bus eller gokart og heller bare bruke kjøretøy. Ser du hvor jeg prøver å gå henn?

Hatsune Miku er IKKE en serie eller Anime figur. Hun er en digital diva.

Anime er navngitt Anime for mange grunner. Men en av de største er fordi Anime serier og filmer er mye mer rettet mot spesifikke alder- og kjønnsgrupper. Og nei, de fra Japan kaller IKKE animasjon fra vesten for Anime. De kaller dem for tegneserier, da de skjønner godt forskjellene mellom de to. Utrolig at du bruker Wikipedia som eneste kilde.

Se på Higurashi no Naku Koro ni, Psycho-Pass, Blood-C, Black Lagoon, Mushishi og Parasyte - the maxim for eksempel. De er alle mye mer rettet mot en spesifikk aldersgruppe kalt "Seinen", alt på grunn av innholdet og hva de handler om er de rettet etter alder- og kjønnsgruppen der etter.

Vestlige tegneserier har aldri blod, drap, folk som dør, krig, massakrer, etc. Navngi EN serie hvor folk dør, det er blod, krig, etc. Du finner ingen. Og nei, ikke nevn Deadpool. Hans karakter og innhold er rated M. Og er rettet mot en eldre gruppe.

En annen viktig grunn er tegne- og animasjonsstil. Vestlige tegneserier bruker ofte deformerte karakter som for eksempel fra Svampebob eller Ed, Edd 'n Eddy. Anime bruker veldig ofte mer virkelige menneskers proporsjoner.

Ikke for å virke frekk, men det er nesten som om du lager alle disse trådene bare for å provosere. Og jeg gikk fett på. :P

Kunne skrevet et lengre innlegg, men har litt lite tid for øyeblikket.
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #2 på: 08. jun, 2016, 16:02 »
Her er definisjonen av hvordan Japanesere attribuerer anime, det er ikke begrenset til kun Japansk animasjon men all form for animasjon, det er kun vi som kaller anime/manga av spesial grunnlag som jeg ikke gjør fordi jeg synes det er rent idioliserings messig og tåpelig. Jeg har hørt folk brukt argumentasjoner som annen kultur... som ikke funker, hvis det var så enkelt så bør jeg si "Comics" istedet for tegneserie ved amerikanske tegneserier, fordi de har også en annen kultur mer eller mindre.

" In Japanese, the term anime refers to all forms of animation from around the world.[1][10] In English, anime (/ˈænəˌmeɪ/) is more restrictively used to denote a "Japanese-style animated film or television entertainment" or as "a style of animation created in Japan""
https://en.wikipedia.org/wiki/Anime#Definition_and_usage


Litt av idioliserings biten.
The word anime has also been criticised, e.g. in 1987, when Hayao Miyazaki stated that he despised the truncated word anime because to him it represented the desolation of the Japanese animation industry. He equated the desolation with animators lacking motivation and mass-produced, overly expressive products which rely on fixed iconography for facial expressions and protracted and exaggerated action scenes but lack depth and sophistication because they do not attempt to convey emotion or thought

Edit: Jeg har også hørt argumentasjoner for stilen? Altså øyner, nese og munn. Det ville funket om det var det som var definiert, altså selve tegnestilen, men det er ikke definisjonen for det. La oss ta "Avatar: The Last Airbender" for eksempel (Som er en bra serie btw) de immiterer mer eller mindre japansk tegnestil, og alikevel er det definert som en tegneserie og ikke anime. Fordi serien ble produsert i USA mer eller mindre.
« Siste redigering: 08. jun, 2016, 16:09 av Avark »

Yakamaru

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 207
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #3 på: 08. jun, 2016, 18:52 »
Det er ikke bare animasjonen og tegnestilen. Det er også story, og hvilken alder- og kjønnsgruppe de er rettet for. Det er også snakk om episode lengde. Og om de faktisk er sammenhengende eller ikke. Vestlige tegneserier er rettet for alle. Anime er som regel alltid rettet mot en spesifikk alder- og kjønnsgruppe. Igjen, slutt å bruk kun Wikipedia som en kilde. Wikipedia er ikke noe veldig god kilde uansett uten å bekrefte det som står der fra andre kilder.

En Anime er praktisk talt en historie som blir fortalt. Gjennom animasjon. Det er alt fra romanse til drama til skrekk. Til og med en blanding av alle typer sjangre du kan forestille deg. For ikke å snakke om at en Anime har en SLUTT. Noe en tegneserie ikke har. Den bare fortsetter ut i det uendelige inntil de som lager den går tom for idéer.

Tegneserier inneholder ikke blod. De inneholder ikke romanse. De inneholder ikke mord. De inneholder ikke drap, massedrap, psykologisk thriller, krig eller annen form for psykologiske eller fysiske problemer. De har ingen form for story de skal fortelle eller. Se på Simpsons og Family Guy. De er på hvilken sesong nå? De er praktisk talt enkel-episoder som ikke har noen sammenheng med de forrige eller framtidige episodene.

Avatar: The Last Airbender  er en tegneserie på grunn av ikke bare hvor den er laget, men også på grunn av handlingen, aka story'en. Det er en serie ment for unger. Og dems foreldre. Igjen spør jeg deg om du kan komme med konkrete eksempler på tegneserier som inneholder blod, krig, etc. Og som har en faktisk slutt.

Hvis jeg sier "Jeg ser på tegneserier", hva tenker du da?

Hvis jeg sier "Jeg ser på Anime", hva tenker du da?

Se på Higurashi no Naku Koro ni, Another og Psycho-Pass før du sier at Anime er tegneserier. Skal du tegne alt med en generell børste er Anime en animasjon. Men med slik tenkning kommer du ikke langt.

Igjen. Med den logikken der kan vi like så godt kalle lastebiler, busser, dumptrucks og gokarter for kjøretøy, da de faller innenfor den samme generelle kategorien som en bil. "Jeg har et kjøretøy" er ikke akkurat veldig presist om hva du faktisk kjører.

TL;DR: Innhold gir dem navnet Anime eller tegneserie.
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #4 på: 08. jun, 2016, 19:28 »
Så siden South Park har blod og gørr så er det en anime? Logikken stemmer ikke helt der  [w-confused]
Eller filmer som "Watership Down" der du får litt blodige kaniner for å si det slikt, eller "Plague Dogs". Glemte også å nevne "Felidae"
Uansett så er Japansk tegneserie for barn også, selv om de er blodige.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20121129161431AAHTYem

Er fremdeles bare spesialbehandling av ord så langt som jeg kan se for en målgruppe.
« Siste redigering: 08. jun, 2016, 19:41 av Avark »

Yakamaru

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 207
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #5 på: 08. jun, 2016, 19:50 »
Ah yes, South Park. Beste "eksemplet" du kommer på. South Park er en fuckings tegneserie. Watership Down og Plague Dogs er også tegnefilmer.

Igjen, du klarer fortsatt ikke komme med eksempler.

- Animasjonsstil
- Handling
- Landet det ble laget i
- Har den en slutt?
- Alder- og kjønnsgruppe den er rettet mot <--- Les denne og FORSTÅ den
- Blod? Krig? Mord?

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071022100714AAcc4fe

^ Det er noen serier som er for unger, ja. Men er også mange som er for voksne. Så argumentet ditt faller i et svart hull og slutter å eksistere.

Du ser ikke ut til å i det hele tatt lese og forstå hva jeg skriver, så kan likesågodt la være å skrive mer i denne tråden.

Du har forresten ikke svart på spørsmålene mine heller.

Jeg vil nok anta at du ikke ser på Anime selv. Så hvorfor tar du i det hele tatt opp temaet? Det er et tema som da ikke påvirker deg.
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #6 på: 08. jun, 2016, 19:58 »
Ah yes, South Park. Beste "eksemplet" du kommer på. South Park er en fuckings tegneserie. Watership Down og Plague Dogs er også tegnefilmer.

Igjen, du klarer fortsatt ikke komme med eksempler.

- Animasjonsstil
- Handling
- Landet det ble laget i
- Har den en slutt?
- Alder- og kjønnsgruppe den er rettet mot <--- Les denne og FORSTÅ den
- Blod? Krig? Mord?

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071022100714AAcc4fe

^ Det er noen serier som er for unger, ja. Men er også mange som er for voksne. Så argumentet ditt faller i et svart hull og slutter å eksistere.

Du ser ikke ut til å i det hele tatt lese og forstå hva jeg skriver, så kan likesågodt la være å skrive mer i denne tråden.

Du har forresten ikke svart på spørsmålene mine heller.

Jeg vil nok anta at du ikke ser på Anime selv. Så hvorfor tar du i det hele tatt opp temaet? Det er et tema som da ikke påvirker deg.

Tror jeg har sett på serier som

- Rurouni Kenshin
- Naruto (Ser enda på Crunchyroll siden Shippuden snart er ferdig)
- Blood+
- Hunter x Hunter 2011(enda ser på den)
- Fullmetal Alchemist Brotherhood
- Chihiro og Heksene(Film)

Men vent litt? Du sa blod, gørr og tegnestil var det som avgjorde om noe var anime? Jeg linket til tegnefilmer som hadde blod som kunne være for barn eller tennåringer. Og jeg linket også "Avatar the last airbender" som immiterer stilen til japanske tegnere, og alikevel er det ikke en anime?. Men anime er definert som ting som er produsert i japan, samme med manga.

Så da er du enig i at det kun er spesialbehandling av ord og det har ingenting med tegnestil å gjøre, fordi da ville Avatar the last airbender blitt regnet som anime, eller My Little Pony: Friendship is Magic for dens slags skyld. Eller mener du at de må immitere blodig japansk tegnestil for at det skal bli regnet for det?. Eller vil du være enig i at anime/manga er kun et særord for tegneserier produsert ifra Japan?.

Btw, det du sier at japansk tegnestil er en fasit i Japan er ikke sant, One Piece (Som jeg ikke liker) har en annen tegnestil, samme med Little Witch Academia eller Dragon Ball.

Edit: Jeg tror jeg kjønner en argumentasjon du vil fremheve som kanskje er den eneste som vil funke, du mener at fordi fleste japanske tegneserier har sammenhengede episoder at derfor med fleste tegneserier ifra usa eller noe er mer for seg selv, vet ikke om det er sant, jeg tror nok "Flukten fra Dyreskogen" er sammenhengendes. Altså jeg ser bittelitt av argumentasjonen, men den er fremdeles lav. Sjanger er det massevis av generelt sett.
« Siste redigering: 08. jun, 2016, 20:38 av Avark »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #7 på: 08. jun, 2016, 20:52 »
"Slik jeg forstår det er det ingen grunn til å bruke anime/manga"

Hvordan BRUKER du anime/manga? xD

---

Anime er en forkortelse av animasjon. Etter tid så har det i den vesterne kultur blitt ordet for "japansk animasjonsfilm eller tegnefilm"

Sitat
Yes, "Ga" means picture. And "Man" means "wayward", "willfulness", "haphazard", "random", "unrestricted" and "freely".
"Manga" means freely picture without formality.
Source: http://www.jref.com/forum/threads/what-manga-means.1991/
Etter tid ble Manga ordet for "Japansk tegneserie" i den vesterne kultur.
« Siste redigering: 08. jun, 2016, 20:59 av Six »

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #8 på: 08. jun, 2016, 20:58 »
La meg bruke wiki;
"Manga ble først utgitt av den japanske kunstneren Katsushika Hokusai mellom 1814 og 1878. Det var Hokusai som først brukte uttrykket Manga (Kanji: 漫画, IPA: maŋga). Det kan bli løst oversatt til "visuelle innfall""
Derfor heter japanske tegneserie bøker manga.

"Anime (アニメ) er et japansk låneord som er en forkortelse for animation, og betegner de fleste typer animasjonsfilm, gjerne med unntak av helaftens filmer. I vestlige land betegner ordet spesielt tegnestilen som har blitt assosiert med japansk animasjon siden etterkrigstiden."
Som ex-weaboo; Det ble enklere for fans å skille vest lagde animasjoner fra de fra asia med å bare forkorte animasjon til anime.



Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #9 på: 08. jun, 2016, 21:07 »
La meg bruke wiki;
"Manga ble først utgitt av den japanske kunstneren Katsushika Hokusai mellom 1814 og 1878. Det var Hokusai som først brukte uttrykket Manga (Kanji: 漫画, IPA: maŋga). Det kan bli løst oversatt til "visuelle innfall""
Derfor heter japanske tegneserie bøker manga.

"Anime (アニメ) er et japansk låneord som er en forkortelse for animation, og betegner de fleste typer animasjonsfilm, gjerne med unntak av helaftens filmer. I vestlige land betegner ordet spesielt tegnestilen som har blitt assosiert med japansk animasjon siden etterkrigstiden."
Som ex-weaboo; Det ble enklere for fans å skille vest lagde animasjoner fra de fra asia med å bare forkorte animasjon til anime.
Tror du mener tegneserier produsert ifra Japan blir kalt Anime her i vesten. Tror ikke anime vil bli brukt om de er produsert ifra Kina eksempelvis. Faktisk er det en tegneserie ifra Nord Korea faktisk. Så jeg tror anime simpeltent bare er brukt for tegneserier som blir produsert fra Japan. Iallfall slik definisjonen blir brukt virker det som.
Squirrel and Hedgehog - Episode 01

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #10 på: 08. jun, 2016, 21:12 »
La meg bruke wiki;
"Manga ble først utgitt av den japanske kunstneren Katsushika Hokusai mellom 1814 og 1878. Det var Hokusai som først brukte uttrykket Manga (Kanji: 漫画, IPA: maŋga). Det kan bli løst oversatt til "visuelle innfall""
Derfor heter japanske tegneserie bøker manga.

"Anime (アニメ) er et japansk låneord som er en forkortelse for animation, og betegner de fleste typer animasjonsfilm, gjerne med unntak av helaftens filmer. I vestlige land betegner ordet spesielt tegnestilen som har blitt assosiert med japansk animasjon siden etterkrigstiden."
Som ex-weaboo; Det ble enklere for fans å skille vest lagde animasjoner fra de fra asia med å bare forkorte animasjon til anime.
Tror du mener tegneserier produsert ifra Japan blir kalt Anime her i vesten. Tror ikke anime vil bli brukt om de er produsert ifra Kina eksempelvis. Faktisk er det en tegneserie ifra Nord Korea faktisk. Så jeg tror anime simpeltent bare er brukt for tegneserier som blir produsert fra Japan. Iallfall slik definisjonen blir brukt virker det som.
Squirrel and Hedgehog - Episode 01

Anime er nok mest en betegnelse for tegnestilen.
Oban Star Racers er en serie jeg elsket da jeg var liten, og enda gjør i dag. Den serien ble tegna i Frankrike :P Men de aller fleste ser på det som en anime i og med at det var et samarbeid med noen i Frankrike og noen i Japan.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #11 på: 08. jun, 2016, 21:19 »
La meg bruke wiki;
"Manga ble først utgitt av den japanske kunstneren Katsushika Hokusai mellom 1814 og 1878. Det var Hokusai som først brukte uttrykket Manga (Kanji: 漫画, IPA: maŋga). Det kan bli løst oversatt til "visuelle innfall""
Derfor heter japanske tegneserie bøker manga.

"Anime (アニメ) er et japansk låneord som er en forkortelse for animation, og betegner de fleste typer animasjonsfilm, gjerne med unntak av helaftens filmer. I vestlige land betegner ordet spesielt tegnestilen som har blitt assosiert med japansk animasjon siden etterkrigstiden."
Som ex-weaboo; Det ble enklere for fans å skille vest lagde animasjoner fra de fra asia med å bare forkorte animasjon til anime.
Tror du mener tegneserier produsert ifra Japan blir kalt Anime her i vesten. Tror ikke anime vil bli brukt om de er produsert ifra Kina eksempelvis. Faktisk er det en tegneserie ifra Nord Korea faktisk. Så jeg tror anime simpeltent bare er brukt for tegneserier som blir produsert fra Japan. Iallfall slik definisjonen blir brukt virker det som.
Squirrel and Hedgehog - Episode 01

Anime er nok mest en betegnelse for tegnestilen.
Oban Star Racers er en serie jeg elsket da jeg var liten, og enda gjør i dag. Den serien ble tegna i Frankrike :P Men de aller fleste ser på det som en anime i og med at det var et samarbeid med noen i Frankrike og noen i Japan.

Jeg vil anta det selv hehe :P. Men alikevel virker det som om den må være ifra Japan. Så sånn jeg ser det er det ikke direkte slikt det er definert selv om den definisjonen virker mest fornuftig. Eksempelvis så var Avatar the last airbender, utifra det jeg har hørt animert av korianere. Og "Legend of Korra" som er oppfølgeren var animert både av korianere og japansere, og alikevel er det ikke regnet som anime, sannsynligvis fordi USA produserte serien.

Selv om jeg ønsker å tro at det kun har noe med den klisje tegnestilen så virker det ikke slikt :-3
« Siste redigering: 08. jun, 2016, 21:21 av Avark »

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #12 på: 08. jun, 2016, 21:23 »
Anima og Manga henviser bare til en spesifikk tegnestil/teknikker som ble startet i Japan og videreutviklet seg til flere forskjellige substiler og teknikker.
Japanske tegnefilm/serier vil derfor være serier laget i Japan men basert på tegnestiler fra feks. vestlige kulturer.
Så definisjonene dine blir litt feil å bruke. Samt siden anime/manga er så vidt vil ingen klare å definere hva som er "bra" og "dårlig" da smaker er forskjellige.
Så du må nok bare bite i deg at venninen din liker andre animer og mangaer enn deg.


Selv er meg og Tora i huga anime/manga fans, men vi kan også ha ganske forskjellige smaker.
For meg skal det helst være så hardcore scifi som mulig. Gjerne de gamle kjente. Eks. Ghost in the shell, Akira, Planetees.
Mens Tora er superfan av de mer skumle horror animene.
Også har vi masse animer vi begge er fan av: seven deadly sins, aijin, parasyte, darker than black, Chobits ++++++++
Krangler vi over seriene motparten ikke liker for å finne ut hvem som er best smak? Nope! Vi koser oss med de vi liker i sammen :)

Men det er noen ting som er viktig å forstå.
1) I Europa/Amerika/Australia så er tegneserier et rent niche marked. I Japan blir det laget for alle aldersgrupper og grupper.
    Der av vil du finne en mye større spenn i hva vi kaller anime/manga fremfor vestlige tegneserier og animasjoner.
2) Kulturforskjeller. Mye av det du klaget på skyldes kulturforskjeller. Vestlige og japanske medier har forskjellige spilleregler de må følge.
    Ikke fordi den ene er mer rett enn den andre, men grunnet forskjellig historisk kultur og filosofier.

Dragon_Pancake

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 636
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #13 på: 09. jun, 2016, 00:48 »
Ser ikke helt poenget i å lage en diskusjon ut av begrepet anime/manga egentlig. Hva er problemet med å kalle japansk tegneserier for det? Jeg bruker forskjellige navn på forsåvidt samme ting basert på hvor de kommer fra. Manga, tegneserier, comics, webcomics. Alle er jo en type historie eller handling fortalt i bilder. Det gjør vel ikke noe å bruke forskjellige navn?

Avark: Om dagens anime/manga er dårlig søppel eller ikke er en personlig mening det er lite poeng i å diskutere. Det er ikke argument nok å bare si det degenererer, ihvertfall ikke om du nesten ikke har sett på noen av de du snakker ned om.
Jeg har vært borti bra anime og helt forferdelig anime. De jeg synes er dårlig, er det fordi karakterene er flate, handling finnes ikke, musikk eller animasjonen er dårlig gjennomført, eller andre ting som kan underbygges. Men likevel vil det være noen som elsker serien. Et eks. Diabolic Lovers. Jeg klarte ikke å se mer en 5 av 12 ep. Fortsatt er det de som gir en score av 9/10 fordi "den er en fantastisk erotisk serie med interessante karakterer og mye spenning" (ikke faktisk sitat, men noe i den duren) Andre ganger har jeg likt serier som er ganske middelmådige når det kommer til innhold, men fortsatt grei nok som lettvektig underholdning. Alt trenger jo ikke å være et mesterverk hele tiden. Om du går på en side som myanimelist.net og leser anmeldelser av forskjellige animer vil du alltid finne motstridende meninger. De litt mer erfarne anime-seerne er gjerne også mer kresne og gir lavere score og mer kritikk på serier som nybegynnere vil elske. En hver analyse blir alltid litt farget av om det passet til din smak. Så hvem skal da bestemme hva som er bra eller dårlig?

Jeg skulle ønske du ville slutte å si ting som at anime er søppel, når det virker som du ikke har gitt det en sjanse en gang. Så vidt jeg vet liker du MyLittlePony, right? Da kan jo jeg like gjerne si at det er barnslig søppel for småjenter, og at tegnestilen er grusom fordi det er null anatomisk plausibilitet og at de fleste stemmene gir meg vondt i hodet. Jeg blir aldri å se på serien fordi den er latterlig og hele brony skaren er sinnsvake tullinger. For det er litt sånn du høres ut til tider, om du spør du meg.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #14 på: 09. jun, 2016, 01:12 »
Vel jeg liker My Little Pony fordi det er en koselig serie bare ^^. Så jeg har ikke noe imot om folk ikke liker den. Jeg synes stemmene er greie, jeg sier ikke de er første klasse men ok. Altså det er faktisk en ting jeg vil delvis klage over dub innenfor Japanske tegneserier, de får 15 åringer eller 18 åringer jenter til å høres ut som 9åringer fordi Japanesere har en greie der med høyere pitch (Mest med vilje i noen tilfeller som jeg har hørt om). De kan høres normale ut jeg mener en tennåring er en tennåring  [w-confused]. Det er of course få serier som jeg ikke vil klage på "Hellsing" blant annet. Men så er det i Europa så det gjør vel den realistisk også. Men ja, sånn fleste serier har en tendens å gjøre til litt for mye med den lyse stemmen altså

Så på det feltet er jeg nok glad det funker bedre som My Little Pony eksempel. Altså jeg skal ikke argumentere over at det er et mestershow, koselig show men ikke noe jeg putter høyt på ønkelista. Selv om jeg liker mer tanken om fantasiverdenen som jeg liker.

Ikke alt av Japansk tegneserie er dårlig, men jeg sier de fleste er så dumme og føles som det ble lagd for roping og irritasjon, altså jeg forstår ikke at noen vil høre eller oppleve noe uten at det dreier seg om alt annet enn sukkersøtt gigant øyner med høy skriking hvert sekund. Nå jeg vet hva du tenker. MLP, vel jeg har likt delvis mer de gamle generasjonene i noen tilfeller, altså ikke kjempe men litt, men det er mer ideen bak MLP jeg liker. Innenfor å tenke på et sted der man er i en slik verden mot folk og er en hyggelig ponni. Men joa det er kanskje barnslig, men det er også furry også å det å være en furry vesen (Ikke for å fornærme furfandommen, men bare for å sammenligne ^^) Men så vil jeg ikke sammenligne de med dumme anime bimboer uansett :). Ok, var litt rude den siste der, men det er jo sant. Jenter i japansk (Mener anime) er stein dumme som oftest. Noen serier er de faktisk ikke det men da skal du lete en stund :D
« Siste redigering: 09. jun, 2016, 01:18 av Avark »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #15 på: 09. jun, 2016, 02:26 »
Jeg tror nok poenget til Pancake er at det fungerer IKKE å starte et emne sånn her:

Sitat
Tittel: "My little pony suger"
Emnetekst:
"Hallo jeg hater My little pony fordi stemmene gir meg hodepine, flash animasjoner er heslige, det er for mye anatomisk feil i serien og serien er for småjenter. Folkene som ser på er hjernedøde og kaster bort ufattelig mye tid på bullshit. Bronies er kreft og burde dø.

Hva syns du? ;D;D;D
"
(Så klart mener jeg jo ikke det jeg skreiv over, det var bare et eksempel. Jeg liker ikke MLP personlig, men jeg ville nok prøvd å snakke om det på en annen måte, hadde jeg villet holde en diskusjon om det.)

Om du skal starte et emne ved å diskutere noe, så burde du egentlig starte nøytral og holde dine egne meninger for deg selv frem til du kan skrive en liten paragraf om dine egne meninger, og gjerne også forholde deg sivil uten å virke condescending eller patronizing mot folk som kanskje har en annen eller om så motsatt mening fra deg.

I tillegg er det også veldig greit å holde seg on topic når man svarer. Har sett deg skeie ut i andre retninger når du svarer folk som svarer på emnene dine, som ikke virker helt normalt. Men whatever.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #16 på: 09. jun, 2016, 12:18 »
Vel jeg vet ikke om jeg ville skrevet det nøyaktig slikt :P. Men selv om noen gjorde det så har det gått fint. Altså det finnes folk som ikke liker My Little Pony, og om de vil diskutere det så har ikke jeg blitt fornermet. Det er litt det å ha tynn eller tjukk hud mer eller mindre, alle skal ikke tåle noe som helst når man snakker om ting man ikke liker. Men jeg prøver ikke å påvirke til å si " I hate everything" men det å utrykke seg å lage et emne om noe som kan diskuteres er jo greit.

Jeg tror om folk blir tystet så får man problemer med å løse sine indre problemer når det kommer til å diskutere noe og det vil gjøre den personen mer gal tror jeg. Selv om jeg oppmuntrer mer til høffelighet, men ikke anti meninger eller anti kontroverse meninger, bare så lenge personen prøver å virke høffelig.

Ellers enn det liker folk forskjellige ting som jeg ser. Altså anngående brony fandommen og anime idoliseringen... jeg tror det er mer uskyld i den andre serien av å varme hjertet på samme måte som furries (Ja det eksisterer noen fanfics her og der men det er fans generelt) men iforhold til.. ehem, kanonske ting som jenter som er for ung! Hvis det har vært real life mener jeg : 3  [w-happy]

Tror animasjoner laget av Madhouse er vanligvis bra, generelt sett eksempelvis bare for å nevne et animasjonsstudio som lager noen brae serier her og der.

Jeg ser jeg kommer ingen vei og vil ikke unnødvendigvis kalle alle som liker slikt som har dårlig smak, det er ikke faktumet at noen liker animasjon men grunnen til det :D. Jeg er til og med ok om å drømme seg bort men hadde håpet det var fordi showet var kjekt eller kult, istedetfor det man vanligvis ser som er ren idolisering i seg selv. Showet blir ikke bedre ved kun EN ting. Just facts ^^
https://i.imgur.com/UtyNnxz.png
http://img.gawkerassets.com/img/18mlqdeeco4jujpg/k-medium.jpg

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #17 på: 09. jun, 2016, 12:42 »
Jeg sier det in case du skulle villet ha mer voksne svar jeg da, isteden for "uff nå igjen med disse emnene, Avark" eller noe annet liknende. Folk kjenner til emnene dine, og kanskje du hadde overasket folk med en skikkelig emne hvor du trår til meg skikkelige diskusjons-manerer? Jeg vet ikke, siden jeg personlig ikke har orka å sette meg inn i alt du skreiv. Jeg prøvde, men slutta på første setning fordi jeg viste det kom til å bli en slandering av anime/manga, som da egentlig er smak og behag. Jeg bare orka ikke lese om noen som ikke liker det på den måten, ikke fordi jeg ikke er interessert i å se hva andre mener, men fordi det er så poengløst. Hele teksten (som jeg har skummet gjennom) er bare negativ, bare skitkasting på viss anime, og noe ros til noen serier du personlig liker. Jeg syns liksom at jeg heller kan bruke tiden mer konstruktivt, og lese et helt annet emne.

Men you guys know me, jeg måtte jo skrive litt likevel haha.


edit: Jeg sier forresten ikke at du skal restriktere ditt språk, men jeg føler det er viktig å ha manerer i en diskusjon du selv tar seriøst, og vil ha seriøse svar på. Ingen orker å se en rant utkledd som diskusjonsemne de ikke har signa up for, eller alt for mange personlige meninger.

Også vil jeg nevne at ingen har tvunget deg til å se serier om "kanonske ting som jenter som er for ung!", hva enn det betyr. Jeg tror nok de aller fleste har forskjellig smak innenfor anime dog. Det er som å gå i en iskremsjappe, og kjøpe "vanilje is" også kommer noen som skal ha cookie dough og sier at den som spiser vanilje er retarded fordi vanilje er en så kjedelig smak. I tillegg kan det jo nevnes at kunstnere lager serier som de selv vil. De som skriver skriptet har full kunstnerisk mulighet til å gjøre akkurat hva han eller hun vil så sant det er innenfor lovene der han kommer fra (og i japan, så er for eksempel den seksuelle lavalderen veldig lav, dermed kan de lage for eksempel "hentai" eller liknende med yngre jenter og gutter). Det betyr jo ikke, som sagt tidligere, at du må se på. Du har full frihet til å gå å velge og se hva enn du selv vil. Om du vil se MLP istedenfor en yaoi serie, så får du lov til det. Ingen tvinger deg til noen ting.

Og yeah, så klart skal du få lov å ha meninger om ting. Men de aller fleste vil egentlig ikke høre den, om den er så negativ som din virker. Om noen spør deg om din personlige mening however, så vil de nok høre den, men ingen har spurt deg. Det er jo vanskelig å forklare dette, fordi du skal jo ha rett til å ytre din mening og slikt, men, tbh, ingen vil høre den tror jeg. Kanskje noen vil, men det virker som de aller fleste under emnene dine ikke er helt med, for vær gang blir det noe negativt og noe på-tramping av et emne.


Edit2: protip, du kan putte bildene direkte inn i posten din om du heller vil, isteden for å poste en direkte link.
Høyreklikk på bildet, "copy image address", og sett linken innenfor denne koden:
Kode: [Velg]
[img]sett inn bildelink her[/img]
eksempel:
Kode: [Velg]
[img]https://i.imgur.com/UtyNnxz.png[/img]
« Siste redigering: 09. jun, 2016, 12:56 av Six »

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #18 på: 09. jun, 2016, 13:14 »
Takk for tipset med den linken. Og fair enough med menings idealet, høres vel logiskt ut for å være ærlig.
Spør så får du svar. Diskusjon derimot så må man ha noe som alle er med i, så får alle glede i det ^o^
Edit: Men tror jeg forstår. Hver gang jeg lager en tråd så er det oftest mine indre problemer som fremstår, dermed blir alle liksom Hæ??. Og de bare skipper den. Når jeg lager en tråd der alle er inkludert i som.. Hva slags mat liker du? så blir alle, ok det kan jeg svare på. Selv om jeg liker å lage nettopp tråder som jeg gjør når det kommer til de tinger jeg vil folk skal diskutere i selv om det er noe jeg tenker på og ikke er direkte knyttet til indre problemer selv om det kan føles som det, som de ikke trenger men er hyggelig, men så ser jeg at det ikke selger. Så da blir svaret.

Ikke lag tråder og bare svar.

Drama som folk sier hehe neida. Men da tror jeg at jeg skal ta hintet å bare prøve å svare heller enn å opprette tråder ^^
« Siste redigering: 09. jun, 2016, 14:02 av Avark »

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #19 på: 09. jun, 2016, 14:46 »
Hvorfor starter du opp emner som bare ender med negativ diskusjon?

Ønsker du å skape negativitet?
Vet man skal få lov å ytre seg fritt, men still......

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #20 på: 09. jun, 2016, 14:53 »
Hvorfor starter du opp emner som bare ender med negativ diskusjon?

Ønsker du å skape negativitet?
Vet man skal få lov å ytre seg fritt, men still......

Fordi jeg antar folk tåler selv om de kan være uenige. Men jeg har bestemt meg for å ikke lage tråder fordi jeg vet hvordan de ender opp, overhodet ikke, ønsker aldri å skape negativitet eller noe. Eller for å ta et eksempel  [ureshii]

Eller jeg håper det ikke er slik jeg høres ut som men utifra meninger osv så er det sikkert slik jeg høres ut for en del som vil ha et felleskap på den siden å ikke snakke om noen misliker eller liker noe. Isåfall må det vel skje mer i kontekst av hva synes du eller hva synes du ikke? utenom at trådstarter skaper "Jeg er autoritet" følelse osv.

Yakamaru

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 207
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #21 på: 09. jun, 2016, 15:14 »
Det er forskjell på å være uenige og å bare lage tråder for å skape negativ diskusjon som er på nære ranten til å ende opp som en tråd med bare dritt slengt begge veier.

For å quote deg selv:

Anime/Manga = Idolisert søppel.
Japansk tegneserie/tegnefilm = Bra serie, godkjent.

^ Så hvis folk bruker Anime som en definisjon, noe det er, istedet for tegneserie er da serien idolisert søppel? Skjønner ikke hva du vil fram til med tråden, eller hva du sier.

Kan likegodt bruke definisjonen "japansk animasjon" for Anime. Ser ut til å være den eneste definisjonen du faktisk klarer å være "enig" med.

Igjen spør jeg deg:

Hvis jeg sier "Jeg ser på Anime", hva tenker du da?

Hvis jeg sier "Jeg ser på tegneserier", hva tenker du da?

Det kalles smak og behag. Slike tråder som du har startet synes jeg er helt unødvendig, og skaper ikke noe annet enn negativitet. Slike tråder er 100% smak og behag. Skal du ha en ordentlig diskusjon synes jeg du kan ordlegge deg mindre som en narcissist som på død og liv skal ha dine meninger ut. Meninger er meninger.

Sa tidligere at jeg ikke gadd mer av denne tråden, men siden da har blitt en smule interessant. :P
« Siste redigering: 09. jun, 2016, 15:16 av Yakamaru »
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #22 på: 09. jun, 2016, 16:49 »
Du kan selvsagt lage tråder, men ser ikke vitsen med å lage noe som nder med negativ diskusjon. Emenet ditt ang Best Pony er helt fint. Det er positivt rettet mot en interesse du har.

Lag heller slike.  :)

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #23 på: 09. jun, 2016, 16:54 »
Det er forskjell på å være uenige og å bare lage tråder for å skape negativ diskusjon som er på nære ranten til å ende opp som en tråd med bare dritt slengt begge veier.

For å quote deg selv:

Anime/Manga = Idolisert søppel.
Japansk tegneserie/tegnefilm = Bra serie, godkjent.

^ Så hvis folk bruker Anime som en definisjon, noe det er, istedet for tegneserie er da serien idolisert søppel? Skjønner ikke hva du vil fram til med tråden, eller hva du sier.

Kan likegodt bruke definisjonen "japansk animasjon" for Anime. Ser ut til å være den eneste definisjonen du faktisk klarer å være "enig" med.

Igjen spør jeg deg:

Hvis jeg sier "Jeg ser på Anime", hva tenker du da?

Hvis jeg sier "Jeg ser på tegneserier", hva tenker du da?

Det kalles smak og behag. Slike tråder som du har startet synes jeg er helt unødvendig, og skaper ikke noe annet enn negativitet. Slike tråder er 100% smak og behag. Skal du ha en ordentlig diskusjon synes jeg du kan ordlegge deg mindre som en narcissist som på død og liv skal ha dine meninger ut. Meninger er meninger.

Sa tidligere at jeg ikke gadd mer av denne tråden, men siden da har blitt en smule interessant. :P
Men anime er jo idiolisert søppel  [laugh]
https://i.ytimg.com/vi/UGw0a4CMOuo/maxresdefault.jpg
Japanske tegneserier derimot er kult!
http://vignette3.wikia.nocookie.net/hunterxhunter/images/8/82/Passing_the_3rd_exam_HxH_2011.jpg/revision/latest?cb=20140917111441&path-prefix=fr

Men tror det kan oppsumeres mer slikt "I don't like your tone mr!" grump grump   [w-mad]
Sitat
Du kan selvsagt lage tråder, men ser ikke vitsen med å lage noe som nder med negativ diskusjon. Emenet ditt ang Best Pony er helt fint. Det er positivt rettet mot en interesse du har.

Lag heller slike.  :)
Ja. Slike emner er koselige ^^. Alt fuzzy og slikt er kjekt å prate om ^o^. Jeg skal uansett ta mine problemer i bok verden neste gang jeg vil få ut noe ^w^
« Siste redigering: 09. jun, 2016, 16:59 av Avark »

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Anime/Manga vs Japansk Tegnefilm,tegneserier?
« Svar #24 på: 09. jun, 2016, 17:32 »

Sitat
Men anime er jo idiolisert søppel  [laugh]
https://i.ytimg.com/vi/UGw0a4CMOuo/maxresdefault.jpg
Japanske tegneserier derimot er kult!
http://vignette3.wikia.nocookie.net/hunterxhunter/images/8/82/Passing_the_3rd_exam_HxH_2011.jpg/revision/latest?cb=20140917111441&path-prefix=fr

Men det siste bildet er også anime D: Hvis de er eksemplene du har på det som regnes som "anime" og "japanske tegnerserier", så er faktisk begge deler japanske tegneserier (aka anime). Derimot virker det mer som at det er enkelte sjangre innen anime/japanske tegneserier du ikke liker. Ecchi-serier inneholder en del fanservice og ofte tynt "plot" som det virker som at du ikke liker. Hunter x Hunter er en typisk shounen-serie som er noe helt annet enn ecchi/harem/fanservice-serier, hvor karakterene og handlingen ligger sentralt (gjerne over 866 episoder med 70% fillers *glares at Naruto*).

Hadde ikke tenkt til å delta i denne diskusjonen, men jeg klarte ikke å la være