Skrevet av Emne: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries  (Lest 4487 ganger)

Stoff Magasin

  • Nykommer
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Hei,

Jeg heter Jonatan og er journalist for magasinet Stoff. Vi er et magasin for studenter og unge i Bergen.

Jeg jobber for tiden med en sak om alt-right-innflytelsen på deler av furry-samfunnet i USA. Jeg ønsker blant annet å utforske sammenhengen mellom ekstreme meninger og å gjemme seg bak ironi, memes etc. I tillegg kan det være interessant å diskutere ekstremisme og anonymitet.

Jeg vil gjerne snakke med noen i det norske miljøet som har noen tanker rundt dette. Det kan være alt fra personlige betraktninger og nyanseringer av bildet, til diskusjon rundt tematikken over. Dere bestemmer selv hvordan dere vil bli representert (anonymitet er også mulig).

Hvis dette høres interessant ut, eller dere har noe dere føler for å få sagt angående dette temaet, send meg en mail på jonatan.seemann@gmail.com. Håper å høre fra dere!

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #1 på: 11. okt, 2018, 18:54 »
Hei Stoff Magasin!

Er dere bare ut etter å snakke med furs i Bergen, eller furs fra hvor som helst i landet?

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #2 på: 11. okt, 2018, 23:56 »
Beklager, men jeg tror ikke dette er en vinkling som er interessant for oss.
Hovedmålet bak furry fandommen er fokus på kunstneriske elementer. I form av tegninger, kostymer, musikk og mer.
Fandommen består av et veldig åpent og velkomment miljø som bruker mye tid på sosiale arrangement og veldedig arbeid.

Jeg ser heller ingen behov for å knytte ekstremistiske holdning opp mot fandomen.
Hvis du ønsker å fokusere på "å utforske sammenhengen mellom ekstreme meninger og å gjemme seg bak ironi, memes etc. I tillegg kan det være interessant å diskutere ekstremisme og anonymitet" er det fullt mulig uten at det kun fokuseres på en enkelt gruppe i samfunnet eller nasjonalitet.

Sist men ikke minst. Som du sikkert er klar over er furry fandomen en internasjonal fandom.
Det er derfor umulig å vinkle den mot et spesifikt land. Omtale om furries i et land vil for de fleste gjelde furries i resten av verden.

Det er sikkert gode tanker bak din vinkling, men igjen vårt fokus og arbeid går i en annen retning.

Hilsen
Kjetil Engen / Dax Cyro

Stoff Magasin

  • Nykommer
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #3 på: 14. okt, 2018, 11:02 »
Til Miles:
Vi er interesserte i å snakke med furs fra hele landet!

Til Kjetil / Dax:
Jeg forstår hva du mener, og er helt enig i at det ikke er rettferdig mot fandommen å knytte den opp mot noe som mange mener ikke har noe med furries å gjøre - nemlig ekstreme politiske holdninger.

Likevel føler jeg at det er naturlig for et magasin som oss å ville fortelle en historie som faktisk er reell, og som vi tror mange ville vært interesserte i å lese. Da har vi et ansvar for å fortelle den historien på en måte som for eksempel ikke skader eller sverter furry fandommen, eller latterliggjør den. Dersom det viktigste poenget er at disse alt-righterne ikke bør sees i lys av deres samtidige identitet som furries, er det helt greit. Men da er det et poeng vi har lyst til å få fram til leserne våre, og som jeg tror dere i fandommen ville kunnet stå bak.

Vi har spesielt lyst til å snakke med nordmenn fordi det er lettest for leserne å relatere seg til - leserne vet tross alt lite om fandommen fra før.

Håper det klarnet opp motivasjonen vår litt!

Gjerne ta kontakt med meg dersom noen er interessert i å diskutere nærmere.


Aikho

  • It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1395
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #4 på: 16. okt, 2018, 01:03 »
..."helt enig i at det ikke er rettferdig mot fandommen å knytte den opp mot noe som <snipp for korrektur> ikke har noe med furries å gjøre - nemlig ekstreme politiske holdninger."...

Der har dere jo svaret deres. Fandomen i seg selv er ikke politisk, så ikke gjør den det.

Stoff Magasin

  • Nykommer
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #5 på: 16. okt, 2018, 12:38 »
Til Aikho:

Jeg forstår at fandommen i sin essens ikke er politisk. Det var ikke meningen å insinuere dette, og jeg beklager hvis det ble oppfattet sånn.

Det jeg egentlig ønsket å si var at det er enkelte individer (i USA) som har forsøkt å kombinere fandommen med ekstreme politiske meninger, og at det er interessant å se på hvorfor de forsøker å gjøre dette. Vi ønsker ikke på noen måte å gi et inntrykk av at furries bør betraktes som politisk motiverte, men vi som magasin har ikke autoriteten til å si noe bestemt rundt dette. Derfor trenger vi å snakke med noen som faktisk er involvert i miljøet, og som kan fortelle oss og leserene om hvordan ting egentlig er. Vi trenger en som deg til å tegne et mer balansert bilde enn det inntrykket man får ved å researche saken.

Hilsen Jonatan

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #6 på: 22. okt, 2018, 11:02 »
jeg tror ikke jeg kjenner til en eneste person her inne med ekstremist-meninger? I alle fall har jeg aldri hørt eller sett noen.

Yakamaru

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 207
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #7 på: 10. nov, 2018, 13:13 »
Furry = Liker anthropomorfiske dyr.

Fandommen i seg selv er ikke politisk og har aldri vært det, men det finnes elementer i fandommen som prøver å dra alle som ikke er enige med dem inn i politikk, noe som jeg finner til å være rett og slett kreft.

Dog hvis det er interessant å snakke om AltFurries er det bare å kontakte meg.
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Shuffleton

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #8 på: 06. des, 2018, 15:36 »
Ikke så værst artikkel, det der.


Politikk:
Når du kjenner en merkelig eim av Hitler inne i stua di, og du vil ha den bort, er det ikke nok å erklære at huset ikke ble bygd med høyre-ekstreme materialer. Det finnes flere tiltak.
Eksempelvis er jo dyrevelferd noe som flere enn én furry bryr seg om, og er vel å rekne som et politisk tema. Antakeligvis finnes det furries som anser dyreveldferdspolitikk som en uunnværlig del av "hva det vil si å være furry", mens andre ikke gjør stort utav det. Noen dustebasser drar dyrevelferdsaktivisme inn i retninger som er ulovlige. Sistnevnte kan ødelegge ryktet til en organisasjon, eller en fandom for den del.
Ville det ikke da vært interessant å ha artikler som utforsker/avdekker slikt?


Sist men ikke minst. Som du sikkert er klar over er furry fandomen en internasjonal fandom.
Det er derfor umulig å vinkle den mot et spesifikt land. Omtale om furries i et land vil for de fleste gjelde furries i resten av verden.

Hæ - Jeg tror det er ei urimelig begrensning.
I USA, landet artikkelen omhandler, er folk så kokt i hodet at selv valg av frokostpålegg blir en revolusjonerende twitter debatt med ringvirkninger i forkjellige samfunnssjikt før klokka har nådd kvart på skoleskyting.
Selv kunne jeg hatt stor interesse av å lese om furry kunst f.eks i land med hovedsakelig hindu eller muslimske tradisjoner, der noen dyr reknes som hellige eller urene. Evt. en artikkel som sammenlikner hvordan det er å være furry i Sverige i forhold til i Saudi-Arabia.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Stoff Magasin ønsker å snakke med noen om alt-furries
« Svar #9 på: 07. des, 2018, 00:35 »
Ikke så værst artikkel, det der.

Tja jeg vet ikke helt jeg. Les helt nederst.
Jeg tolker det som at artikkelforfatteren ble veldig hårsår over at vi ikke ønsket å blande oss inn i debatten.
Pluss siste setning høres veldig ut som å være misunnelig på hvor god dekning og informasjon CNN fikk fra furry fandommen.

Personlig syntes jeg den er rotete skrevet, og et kjedelige tabloid format.
Toleransen og åpenhetet fandommen er mest kjent for er viet totalt 3 setninger.
Alt arbeid som gjøres med veldedig arbeid blir ikke nevnt i det hele tatt.
Den utelukket dekker alt-right, og speiler det som at fandommen ikke gjør noe med det.

Nei, takker meg til CNN repotasjonen. Sikret meg opptak og vist den til slekta :)