avstemning

Hvem er best i dine øyne, post-90-talls Disney eller post-90-talls Dreamworks?

Disney
3 (23.1%)
Dreamworks
10 (76.9%)

Stemmer totalt: 10

Skrevet av Emne: Disney vs. Dreamworks  (Lest 11395 ganger)

Kalamu

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 167
  • Helt og holdent fantastisk
    • Vis profil
    • LiveJournal
Disney vs. Dreamworks
« på: 11. jan, 2008, 19:27 »
Personlig er jeg skuffet over hvor glorete, pastellfarget og mainstream Disney har blitt. Elsket filmer som Jungelboken, Bambi og de gamle Fantsaia klassikerne, men fra der har det bare gått nedover. Spesiellt etter at de begynte å samarbeide med Pixar (ugh). Eneste gode som har kommet fra den kanten er noen kortfilmer og Nemo, men Shrek og Antz topper dem

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #1 på: 11. jan, 2008, 19:36 »
Personlig er jeg skuffet over hvor glorete, pastellfarget og mainstream Disney har blitt. Elsket filmer som Jungelboken, Bambi og de gamle Fantsaia klassikerne, men fra der har det bare gått nedover. Spesiellt etter at de begynte å samarbeide med Pixar (ugh). Eneste gode som har kommet fra den kanten er noen kortfilmer og Nemo, men Shrek og Antz topper dem
Elsker disney klassiker'ne men som du på peker har de begynt å blit glorete x_x og ikke minst begynner å ødlegge klassikere ved å lage teite "fortsettere"/oppfølgere. Selv om jeg syns Pixar sine animerte flinker er greie, men shrek har vel mer en rektig humor for min del :P
 Veit ikke helt hva jeg skal foretrekke, foretrekker begge på hver sin måte

Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #2 på: 11. jan, 2008, 20:34 »
Jeg er enig i at oppfølger-konseptet til Disney virker mistenkelig som en måte å melke penger ut av klassikerne på. Men jeg mener at Disney aldri har laget bra filmer. De har vært musikalske, men i tilfeller som Jungelboken har de simplifisert materialet og ofte fjernet flere hovedkarakterer fra boken for å gjøre historien mer overfladisk og lettere å fordøye.

Selv foretrekker jeg den originale Jungelboken over det komersielle crapet som Disney hosta opp.

Når det gjelder 3d-filmer så tar jeg avstand, vi trenger flere furries som i "Over the Hedge" og mindre store troll, leker eller pingviner for den saks skyld.

Dreamworks har definitivt stått på sidelinja ei stund da, så for 90-tallets skyld foretrekker jeg Dreamworks.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #3 på: 11. jan, 2008, 21:20 »

Når det gjelder 3d-filmer så tar jeg avstand, vi trenger flere furries som i "Over the Hedge" og mindre store troll, leker eller pingviner for den saks skyld.

Dreamworks har definitivt stått på sidelinja ei stund da, så for 90-tallets skyld foretrekker jeg Dreamworks.
Hva? Ingen pingviner?  [eek]
Madagascar hadde ikke vært noe uten pingvinene og Lemurene :p Og ja, flere furries ja, selv håper jeg de filmene blir bedre enn Over the Hedge.. (Ble skuffet da jeg så den ;_;)

Vi får lage vårt egen tegne/anime-moviestudio!

Kalamu

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 167
  • Helt og holdent fantastisk
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #4 på: 11. jan, 2008, 21:54 »
Heck no, troll er det beste som har hendt dataanimasjon!  ;D

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #5 på: 11. jan, 2008, 21:58 »
Heck no, troll er det beste som har hendt dataanimasjon!  ;D
Nja, hvis du ser bort fra Shrek the third.. Likte ikke den, men de to andre filmene er så herlig <3
 Ice Age også er digg ^^

Kalamu

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 167
  • Helt og holdent fantastisk
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #6 på: 11. jan, 2008, 23:36 »
Nei, oppfølgere er sjeldent like bra som den første, spesiellt når man begynner å komme opp i tredje og fjerde og så videre (Politiskolen, anyone?)

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #7 på: 12. jan, 2008, 03:35 »
Well, i have to say that i don't really like Disney anymore. They haven't made anything good since the early 90s...

Dreamworks makes some cool stuff tho, but i'm kinda guessing that the whole thing is like this:

Disney /still/ make things for kids, something we no longer are, so we don't like the new stuff. We get a kick out of the old things from when /we/ were kids...

Dreamworks is aiming for an older audience, something we became. So therefor, we are now liking their stuff more than the things that Disney makes... Their style is also more "mature" and "up to date" with how /we/ like things to be, which is an area Disney kinda haven't leaped into yet...


Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #8 på: 12. jan, 2008, 08:35 »
Well, i have to say that i don't really like Disney anymore. They haven't made anything good since the early 90s...

Dreamworks makes some cool stuff tho, but i'm kinda guessing that the whole thing is like this:

Disney /still/ make things for kids, something we no longer are, so we don't like the new stuff. We get a kick out of the old things from when /we/ were kids...

Dreamworks is aiming for an older audience, something we became. So therefor, we are now liking their stuff more than the things that Disney makes... Their style is also more "mature" and "up to date" with how /we/ like things to be, which is an area Disney kinda haven't leaped into yet...


That's fairly obvious though.

Kalamu

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 167
  • Helt og holdent fantastisk
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #9 på: 12. jan, 2008, 17:44 »
Well, i have to say that i don't really like Disney anymore. They haven't made anything good since the early 90s...

Dreamworks makes some cool stuff tho, but i'm kinda guessing that the whole thing is like this:

Disney /still/ make things for kids, something we no longer are, so we don't like the new stuff. We get a kick out of the old things from when /we/ were kids...

Dreamworks is aiming for an older audience, something we became. So therefor, we are now liking their stuff more than the things that Disney makes... Their style is also more "mature" and "up to date" with how /we/ like things to be, which is an area Disney kinda haven't leaped into yet...




Jeg har ikke noe i mot at det er barnefilmer. Men når jeg ser tilbake på kortfilmer fra helt i begynnelsen av Disney's kariere så ser jeg en drastsik forskjell. For det første så er animasjonene helt annerledes; de var mye mer flytende og profesjonelle før. Fargene har blitt et stort ball av hele regnbuen, ingen har peiling på hvordan fargeteori virkel lenger (jeg tenker da spesiellt på cover-arten til noen av de nyere utgivelsene *shudder*). Historiene er kjedelige og -uhyrlig- politisk korrekte, eneste form for humor er slapstick og de gamle av de gamleste vitsene i boka

Jeg ser ikke så mye på tegnefilm, jeg ser nesten ikke film i det heletatt, men uten å favorisere de gamle filmene kan jeg med hånden på hjertet si at Disney har tapt seg til de grader

Kal

  • Administrator
  • Aktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 249
  • Teknisk grevling
    • Vis profil
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #10 på: 13. jan, 2008, 03:13 »
I tilfeller som Jungelboken har de simplifisert materialet og ofte fjernet flere hovedkarakterer fra boken for å gjøre historien mer overfladisk og lettere å fordøye.

Vel, da Disney lagde Return to Oz så holdt de seg ganske godt til originalen. I hvertfall mye bedre enn det MGM gjorde da de filmatiserte The Wizard of Oz. Resultatet var en PG rating som førte til enorme tap (barnefilmer ikke egnet for barn blir sjeldent sett), mens mølet til MGM er stående som en av de mest sette og kjente musikalene noensinne.

Jeg tror desverre at Disney lærte leksa si da  [sad]

Jeg synes mye fra Pixar har vært bra. Årets film, Ratatouille, likte jeg veldig godt.
Bortsett fra Over the Hedge så synes jeg ingen av Dreamworks' animasjonsfilmer har vært så ekstremt brae. Det virker som om de er i god gang med å lage dårlige etterfølgere for å matche Disney og: >.<

Disney får nok stemmen min fortsatt. Helst skulle jeg sett mer til filmer fra mindre selskaper. Hoodwinked var strålende.


Min ste

Alyxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 244
  • Fat Rat
    • Vis profil
    • Alyxx Game Room
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #11 på: 13. jan, 2008, 09:37 »
I tilfeller som Jungelboken har de simplifisert materialet og ofte fjernet flere hovedkarakterer fra boken for å gjøre historien mer overfladisk og lettere å fordøye.

Vel, da Disney lagde Return to Oz så holdt de seg ganske godt til originalen. I hvertfall mye bedre enn det MGM gjorde da de filmatiserte The Wizard of Oz. Resultatet var en PG rating som førte til enorme tap (barnefilmer ikke egnet for barn blir sjeldent sett), mens mølet til MGM er stående som en av de mest sette og kjente musikalene noensinne.

Jeg tror desverre at Disney lærte leksa si da  [sad]

Jeg synes mye fra Pixar har vært bra. Årets film, Ratatouille, likte jeg veldig godt.
Bortsett fra Over the Hedge så synes jeg ingen av Dreamworks' animasjonsfilmer har vært så ekstremt brae. Det virker som om de er i god gang med å lage dårlige etterfølgere for å matche Disney og: >.<

Disney får nok stemmen min fortsatt. Helst skulle jeg sett mer til filmer fra mindre selskaper. Hoodwinked var strålende.


Min ste
Tron var også en ganske radikal og original Disney-film, som beviser at Disney KUNNE lage kule filmer.
Jeg elska Over the Hedge selv og Hoodwinked var heller ikke dårlig.

Aikho

  • It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1395
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
Sv: Disney vs. Dreamworks
« Svar #12 på: 14. jan, 2008, 13:17 »
Disney ble skuffende etter at de slutta med de klassiske filmene og begynte med 3D. Lest flere steder at Brother Bear var den siste filmen som ble lagd på den klassiske måten (Jo da, vet at Brother Bear 2 og Fox and the Hound 2 har kommet etter det, men oppfølgere kan du jo ikke bare radikalt endre stil på, noe som til og med Disney har fått med seg ::))

Så jeg må no si Dreamworks, de virker som det har fått til det "nye" litt bedre :)