Skrevet av Emne: Flink med MAC?  (Lest 3457 ganger)

zandzpider

• Aktiv Fur
  • **
    • Vis profil
Flink med MAC?
« på: 11. sep, 2010, 11:01 »
Heisann!

Jeg fikk nettopp kloa i/dumpa en macbook pro 3.1 av den nye jobben, og jeg må pent si at jeg er latterlig dårlig på området....

Jeg er kjent med Linux shell og meget dreven med alt av windows-maskiner.

Det jeg kunne tenke meg å vite er:

Nyttige hurtigtaster
Bra SVN/Subversion Client
Generelle tips

*Meow*

Corona

• Über Fur
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Flink med MAC?
« Svar #1 på: 11. sep, 2010, 11:28 »
Jeg er ganske ny med mac jeg også, siden jeg fikk en til skolestart.
.. Men touchpaden på den er ganske morsom. Du scroller om du drar to fingre nedover touchpaden, og om du vil rotere noe, så bare tar du to fingre og "snur" de i en sirkel.
.. ellers har du zoom inn og zoom ut. Da har du to fingre og skyver enten mot eller fra hverandre. <:

Hurtigtaster funker generelt som på windows, bare at ctrl er erstattet med "cmd"-tasten.

Edit: Oh. Høyreklikking er bare klikke en gang på touchpaden med to fingre. x)
« Siste redigering: 11. sep, 2010, 11:34 av Pumzie »

MouseClick

• Gjest
« Svar #2 på: 11. sep, 2010, 11:47 »
Flere tips med touchpaden:
Bruk tre fingre og skyv til venstre eller høyre når du er innpå nettsider, mapper etc. Da vil du kunne gå frem og tilbake mellom forrige og neste side.
Bruk fire fingre og skyv ned, og du vil få opp alle vinduer som du har oppe. Skyv opp for å skjule alle vinduer og skyv ned igjen for å få dem tilbake

Syns Mac er helt fantastisk <3

BTW. Om du går inn på hjemmesidene til Apple, så ligger der mange nyttige videoer med tips som en kan se. Det hjelper faktisk en del å se dem  :)

Aikho

• It's me...
  • Hyperaktiv Fur
  • It's me...
    • Vis profil
    • It's me...
« Svar #3 på: 11. sep, 2010, 15:45 »
Det du bruker alt til i Windows bruker du som oftest command til på en mac, Command Tab = Alt Tab, Command Q er Alt F4 osv. Command P er Ctrl P, Command S er Ctrl S, Det er ingen skikkelig klipp ut funksjon på filer, du må ha begge vinduene oppe ved siden av hverandre og flytte dem eller kopiere fra det ene stedet til det andre for så og slette fra det første. Command 1, 2, 3 og 4 (tror jeg) er de forskjellige måtene å ta Prt Scr, (Print Screen) en er vindu, en er skjerm, en er selection og en er direkte til fil, såvidt jeg vet.

Hvis det ikke er en multi-touch touchpad på den (Jeg har 0 peiling på hvilke modeller som har og ikke har det.), så må du bruke Command for å "høyreklikke" for Apple mener å ha to knapper på musa er for mange, er overasket over at det ikke er bare en knapp på tastaturet også.

Det er det jeg har plukket opp i den tiden jeg har holdt på med Lubins Macbook Pro.

(Hvis du ikke har skjønt det alleredet, jeg synes mac er det stikk motsatte av helt fantastisk </3)
(Jeg mener, det er for folk under 18 (Les: uten utdanning eller ikke under utdanning innenfor media) en pyntegjenstand eller noe du har fordi det er industri-standard (for Lubin som går filmskole er det det siste og meg som musiker skal det tydeligvis også være det, men jeg liker ikke å jobbe med det (Ja, jeg har prøvd, opp til flere ganger, den ene musetasten og overbruken av "Windows" tasten (command) disrupts workflow...), det funker, men jeg liker ikke å jobbe med det selv, så jeg driter i industriens meninger))

Og forresten, Asus var ute før Apple med multitouch touchpads på laptopper, så godt som nøyaktig de samme gesturene.

Craziux

• Über Fur
  • Mwahahahaha!
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #4 på: 06. okt, 2010, 18:20 »
.. Men touchpaden på den er ganske morsom. Du scroller om du drar to fingre nedover touchpaden, og om du vil rotere noe, så bare tar du to fingre og "snur" de i en sirkel.
.. ellers har du zoom inn og zoom ut. Da har du to fingre og skyver enten mot eller fra hverandre. <:

Å! å! å!
det har også eg på laptopen min!
Den er en helt vanlig laptopp, akkuratt samme funksjoner [ureshii]
Furaffinity: Chronowolf - Weasyl: Chronowolf
SoFurry: Chronowolf - Second Life: CrazieHusky