Skrevet av Emne: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?  (Lest 26052 ganger)

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« på: 24. feb, 2008, 13:04 »
Hvorfor skal man prøve å bevare utrydningstruede dyrearter?

Som mange andre så føler jeg vel at dette er tilfellet, altså at man bør gjøre en viss innsats for at dyrearter ikke skal dø ut (som polarreven, tigeren, ulver, og flere). Men jeg har egentlig ikke funnet noe særlig godt argument for hvorfor dette skulle være tilfellet.

Ett argument er vel at visse dyrearter kan være viktige for økosystemet. Men for det første så er jo ikke alltid dette tilfellet; noen vil kanskje si at det norske økosystemet klarer seg fint uten ulver. For det andre så er jo økosystem dynamiske, og ikke statiske; de forandrer seg naturlig, og kanskje noen økosystem vil kollapse og andre vil oppstå.

Et annet argument går vel på dyrenes lidelse; dyr bør ikke drepes, men generelt få kunne ha lange og rike liv. Dette er et greit nok argument, men det vil ikke gi noen forrang til utrydningstruede dyrearter fremfor andre dyrearter - og flere av de utrydningstryede dyreartene jakter på og spiser andre dyr.

Det siste argumentet jeg har sett, og som virker mest sentralt, er at de bør bevares fordi vi vil det. Altså på grunn av menneskers selvinteresse, om man kan si det slik. Har ofte hørt at dyrearter bør bevares slik at våre barn og barns barn kan få erfare de, og også så vi kan få erfare de selv. Så det blir noe lignende som at skogsområder bør bevares for at mennesker kan gå tur i de, altså for menneskers rekreasjon.

Skulle gjerne likt å hørt noen meninger (og argumenter) rundt dette spennende teamet.

Regandor

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 884
  • Kittyfox =3
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #1 på: 24. feb, 2008, 14:02 »
Jeg kan jo skrive min teori også. ^^
Men, jeg kan ta for meg ett dyr alle vet er litt truet i Norge. Ulven. ^^
Jeg har skrevet litt om det før, så jeg bare kopierer det. hehe

La ulvene bli i norge! Fjerner vi ulvene, vil det skade samspillet og sannsynligvis utrydde flere arter, fordi når en viktig predator blir borte, vil det bli en overflod av andre dyr. Når de gruppene som vokser, blir for store, vil de fortrenge andre arter, som værken får føde eller plass.Til slutt vil de artene som vokser overstige sin egen bæreevne og kollape pga føde, energisvikt i næringskjeden og pandemi. Dette vil også sette andre arter i fare.

Er det dette vi vil? Fjern ulvene og ødelegg den nordiske naturen? Dyrene følger ikke regler om grenser som vi har laget, så dette vil skape oppstyr i nabolandene også.

Hva gjør det vel om ulven spiser det den naturlig ville drept? "uuuu! Å nei, den store stygge ulven har spist kose-sauen min!"
Selvfølgelig er det synd at den dreper og bare spiser en liten del av dyret, og lemlester andre dyr. Ikke minst at bonden taper penger, men etter mitt syn, hvist bonden virkelig holder så godt av dyrene sine, skulle det vel gå an å lage et skillelig gjærde, som er for høyt til å hoppe over, og for dypt til å grave seg under? det skulle ikke være verre en det.

har du (hvist det er en ulve-hater som leser) Virkelig lyst til å drepe et dryr som kun følger instinktene sine, og ikke dreper for for å være j***ig mot bonden. Et stakkars dyr, som ikke kan forsvare seg mot teknologien vår. Et dyr som bare tjener til livets opphold.
Erlig talt, ikke tro på de gamle barne-historiene. Det er ytterst skjelden at mennesker har blitt angrepet av en ulv. I gamle dager, var mennesker vanligvis satt ut i skogen for å bli drept når det skjedde. likevel var det skjeldent.
og ikke minst glem at dere truer økologien i de nordiske landene. Vil dere ha de på nakken, hvist det går galt kanskje?


Dere kan se topicen her:
http://bio.etp.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=2167

(hehe. jeg var ganske aktiv på det forumet en gang :P er jeg som er "Dan Roger" der)

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #2 på: 24. feb, 2008, 14:40 »
en av grunne i min tankegang er at mennesker har for det meste vært grunnen til at de fleste dyrearter er/har blitt utryddet. Via jakt/global oppvarming osv. Derfor er det også vår jobb og redde dem..
 Vi må ta ansvar for våre handlinger..

Regandor

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 884
  • Kittyfox =3
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #3 på: 24. feb, 2008, 15:48 »
en av grunne i min tankegang er at mennesker har for det meste vært grunnen til at de fleste dyrearter er/har blitt utryddet. Via jakt/global oppvarming osv. Derfor er det også vår jobb og redde dem..
 Vi må ta ansvar for våre handlinger..

Helt enig.
Men, det finnes de smo kun ser profitt og dreper, lemlester og gjør allt de kan for å tjene penger.. på bekostningen av naturen.
Jeg håper virkelig at de som gjør det blir stoppet en dag.

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #4 på: 24. feb, 2008, 16:57 »
Som nenvnt så er det i de aller fleste tilfellene vår feil at artene er truet, og det er da også vårt ansvar å bevare dem. Selv har jeg problemer med å skjønne hvorfor noen i det hele tatt skulle trenge ett argument for å ønske å bevare truede dyrearter. Det er som å spørre meg hvorfor vi ikke skal stjele eller drepe hverandre. Det sier seg bare selv.

Og på grunn av at det er så innlysende så pleier jeg å unngå å diskutere det. De som mener noe annet er i mine øyne en gjeng idioter som planeten hadde klart seg bedre uten, og de mener som regel det samme om meg. All verdens diskusjon vil ikke få meg eller dem til å endre sine synspunkter. Dette ligger i kjernen av vår moral fra hvordan vi er oppdratt og vil i det store og hele bare endre seg mellom generasjonene, ikke mellom individer.

Så inn short: Jeg skjønner ikke problemstillinga. For dem som gjør det, rakett til solen venter der borte *peke* [laugh]

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #5 på: 24. feb, 2008, 19:20 »
Som nenvnt så er det i de aller fleste tilfellene vår feil at artene er truet, og det er da også vårt ansvar å bevare dem.

Jeg er ingen stor ekspert på sykdomer og slikt, men jeg tror det er visse virus og bakterier som så godt som har blitt tilintetgjort av mennesker. Vi har vel da ansvar for at dette har skjedd. Vil det si at vi bør kjempe for å rette opp i dette, altså bevare eller avle opp truede virus og bakterier? Det at det er vårt ansvar at en dyreart (eller noe annet) er borte eller utrydningstruet sier ikke så mye om hvorvidt man faktisk bør rette opp i det som har skjedd.

For the record så vurderte jeg å skrive min mastergrads avhandling om dette temaet, altså om hvorfor utrydningstruede dyrarter bør bevares. Men ble i stedet om moralske intuisjoner. Er uansett ganske interessert i temaet, men har, som nevnt, egentlig ikke kommet bort i noe overbevisende argument så langt.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #6 på: 24. feb, 2008, 20:29 »
Som nenvnt så er det i de aller fleste tilfellene vår feil at artene er truet, og det er da også vårt ansvar å bevare dem.

Jeg er ingen stor ekspert på sykdomer og slikt, men jeg tror det er visse virus og bakterier som så godt som har blitt tilintetgjort av mennesker. Vi har vel da ansvar for at dette har skjedd. Vil det si at vi bør kjempe for å rette opp i dette, altså bevare eller avle opp truede virus og bakterier? Det at det er vårt ansvar at en dyreart (eller noe annet) er borte eller utrydningstruet sier ikke så mye om hvorvidt man faktisk bør rette opp i det som har skjedd.


Tja, da kan du jo si litt selv - virus sker også av at ting blir forandret, pluss at virus også er med på å balansere befolkningen og tar vare på det som faktisk er overlevelsesdyktig. Dessuten, blir ikke virus og bakterier tilintetgjort, vi hindrer bare menneskeligheten å få disse - noe som man har sett i det senere tid fører til at vi får sterkere grad av viruset (når det først inntreffer) enn det forje. man kan jo også si at som f.eks svartedauen, har ikke blitt borte - bare fått nytt navn og vi veit i dag hva som er årsaken og hva vi skal gjøre.
 Når du drar inn bakterier og slik, kan man jo også ta inn allergi - hvor mye den har blitt en folkesykdom forhold til hva det var før som også er et bevis på hva mennesker gjør med naturen.

Pluss det VVolfsong sa, det har med balansen i naturen og gjøre, å jeg trur ikke du får noe mer ordentlig svar enn det når det gjelder hvorfor man skal ta vare på utrydningstruede arter - de fleste som har dette teamet oppe får som reglen den konklusjonen (i hvertfall etter det jeg har hørt)
« Siste redigering: 24. feb, 2008, 20:38 av wolftale »

VVolfsong

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 398
  • Rawr
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #7 på: 25. feb, 2008, 01:19 »
Jeg er ingen stor ekspert på sykdomer og slikt, men jeg tror det er visse virus og bakterier som så godt som har blitt tilintetgjort av mennesker. Vi har vel da ansvar for at dette har skjedd. Vil det si at vi bør kjempe for å rette opp i dette, altså bevare eller avle opp truede virus og bakterier? Det at det er vårt ansvar at en dyreart (eller noe annet) er borte eller utrydningstruet sier ikke så mye om hvorvidt man faktisk bør rette opp i det som har skjedd.

Du trenger ikke ta meg bokstavelig på ordet. Det finnes en grense for hvor vi bør gripe inn og hvor vi bør la det ligge. Og nei, jeg har ikke tenkt å diskutere hvor den grensa går. Sorry =)

For the record så vurderte jeg å skrive min mastergrads avhandling om dette temaet, altså om hvorfor utrydningstruede dyrarter bør bevares. Men ble i stedet om moralske intuisjoner. Er uansett ganske interessert i temaet, men har, som nevnt, egentlig ikke kommet bort i noe overbevisende argument så langt.

Og som nevnt, så mener jeg problemet er at du leter etter ett argument og trenger å bli overbevist. Med en sånn innstilling kommer du neppe til å finne det.

Men nå takker jeg for meg i denne tråden. Har som sagt ikke lyst å diskutere dette, så no more replies fra meg =)

Logen Felxon

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 505
  • Philosophy and self discovery, are the same thing.
    • Vis profil
    • Deviantart profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #8 på: 25. feb, 2008, 02:01 »
nei hva jeg synest er at menneskene skulle ha gjordt er å:

1: Rydde opp alt av radioaktivt stoff på jorden... alt som i alle bomber som er lagd av radioaktive stoffer skulle ha blitt ryddet opp...
2: Rydde opp etter det store fallet i genpolen... gjordt slik at alle arter som før var og som har blitt utryddet på grunn av menneskene hadde levd igjenn viia kloning eller noe slikt!
3: Virkelig lagd en måte alle kunne forstå hverandre på... som i en måte som dyr kan kommunisere med mennesker og omvendt...
4: Ryddet opp all søppel... slik at de dyrene som er igjenn på jorden ikke må slite med det...
5: lage uendelig stor base som Menneskene kunne ha levd i slik at det ikke blir noen mennesker igjenn på jorden
6: leve kun for fremskritt innen teknologi og ikke makt og slikt som de gjør nå!


heh, det ble litt offtopic men jeg tror det holder :P
Clever thoughts come from clever minds, though the most clever thoughts comes from the worst situations. How come?

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #9 på: 25. feb, 2008, 05:12 »


For the record så vurderte jeg å skrive min mastergrads avhandling om dette temaet, altså om hvorfor utrydningstruede dyrarter bør bevares. Men ble i stedet om moralske intuisjoner. Er uansett ganske interessert i temaet, men har, som nevnt, egentlig ikke kommet bort i noe overbevisende argument så langt.

Og som nevnt, så mener jeg problemet er at du leter etter ett argument og trenger å bli overbevist. Med en sånn innstilling kommer du neppe til å finne det.
Må si meg enig der.

Miles T.F. Baxxter

  • Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4281
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #10 på: 25. feb, 2008, 15:43 »
Som nevnt, jeg mener og føler at utrydningstruede dyrearter bør bevares. Men meninger og følelser gir ikke noe godt argument, og argumenter er jo det men trenger for å overtale de ikke-troende.

Kanskje jeg finner frem noen sitater fra Tom Regan eller Peter Singer senere, de to store innenfor dyreetikk. Singer, i alle fall, sier noe slikt som at dyrearter kan være viktige for økosystem og kan gi mennesker glede, ergo bør de helst bevares. Men dersom det er en dyreart som ingen bryr seg om og som er irrelevant for økosystem (og lignende), bør man som regel ikke bruke noe særlig med ressurser på bevarelse.

Logen Felxon

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 505
  • Philosophy and self discovery, are the same thing.
    • Vis profil
    • Deviantart profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #11 på: 25. feb, 2008, 18:48 »
jeg er enig i at økosystemene må bevares men om det er menneskene sin feil at en dyreart er utryddningstruet, så må vel egentlig vi rydde opp i hva vi har gjort galt! jeg har alt imot jakt og selv om den dyrearten har drept ett par sauer... hva i all verden er det man tenker med? heh, om det hadde vært 1 sau som hadde blitt drept og bonden hadde bare 1 sau da hadde det vært værre for bonden men uansett er ikke jakt det rette heller sett opp noe som stopper dem i å komme til sauene.
Clever thoughts come from clever minds, though the most clever thoughts comes from the worst situations. How come?

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #12 på: 25. feb, 2008, 20:59 »

Kanskje jeg finner frem noen sitater fra Tom Regan eller Peter Singer senere, de to store innenfor dyreetikk. Singer, i alle fall, sier noe slikt som at dyrearter kan være viktige for økosystem og kan gi mennesker glede, ergo bør de helst bevares. Men dersom det er en dyreart som ingen bryr seg om og som er irrelevant for økosystem (og lignende), bør man som regel ikke bruke noe særlig med ressurser på bevarelse.
De sies at alle dyrearter har en plass i  nærningskjeden

Chen

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #13 på: 02. mar, 2008, 01:34 »
Du har ett ståsted du ikke klarer å forsvare ovenfor deg selv?
Eller er det sånn at du vil ha "ammo" for å misjonere din mening til andre?

Vi mennesker er vel kanskje ikke helt uskyldige i tap av diverse arter. Dodo og noen underarter av Tiger kommer sånn spontant ut av øret. I så måte så er det en måte å prøve å snu den utviklingen vi allerede har med å drepe ting litt for lenge.

En annen ting er jo at forandring fryder. Å ha et utall forskjellige dyr på kloden er jo litt søtt også da :) Om de har en funksjon eller ikke.. Hvem definerer egentlig disse funksjonene? Er ikke det vi? På grunnlag av vår kjennskap til saker og ting. Med tanke på at vi oppdager både nye raser og nye .. rare ting :) nå og da så er det vel naturlig å kunne si at vi ikke vet alt. Vet vi dermed nok til å kunne dømme at ett dyr ikke har noen "funksjon". Og så er vel en ikke ubetydelig del av havet sånn mer eller mindre u-utforsket til og med i vår tid. Vi har ett lite stykke å gå før vi kan si at ett dyr er "ubrukelig".

Iallefall syns jeg det.
Why wasn't I informed?

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #14 på: 04. mar, 2008, 04:05 »
Oohh... Interesting topic for once^^, I dunno how to really start getting my opinions out, so i thought i'd start by saying some things about the post that Logen Felxon made. Please note that this isn't ment as an attack or something, i'm just using his post as a base to say some things that i have on my mind:)

nei hva jeg synest er at menneskene skulle ha gjordt er å:

1: Rydde opp alt av radioaktivt stoff på jorden... alt som i alle bomber som er lagd av radioaktive stoffer skulle ha blitt ryddet opp...
2: Rydde opp etter det store fallet i genpolen... gjordt slik at alle arter som før var og som har blitt utryddet på grunn av menneskene hadde levd igjenn viia kloning eller noe slikt!
3: Virkelig lagd en måte alle kunne forstå hverandre på... som i en måte som dyr kan kommunisere med mennesker og omvendt...
4: Ryddet opp all søppel... slik at de dyrene som er igjenn på jorden ikke må slite med det...
5: lage uendelig stor base som Menneskene kunne ha levd i slik at det ikke blir noen mennesker igjenn på jorden
6: leve kun for fremskritt innen teknologi og ikke makt og slikt som de gjør nå!


heh, det ble litt offtopic men jeg tror det holder :P

1 and 4. The problem with humanity is that most of us aren't cooperative people. It's not that we can't cooperate with others, it's that we don't /want/ to. People belive that they are smarter than everyone else, and therefor, they don't /want/ the other people to have power because other people are stupid and don't see that they are wrong. Humans have this instinct that tells them "survival of the fittest". If you don't have power, you will not survive. This is why we will always have war, this is why we will always have people fighting for power, this is why we have nuclear weapons...

I agree, we /should/ clean up after ourselves, but where can we put it so that it won't be dangerous? We can't... There is no place on our planet to store it so that it won't be dangerous. No matter where we put it, it will be like a nuclear plant and it will need constant supervision. And it's not like the material will ever /stop/ being a danger. We will have to look over it /forever/.

The only other option we have, is to send it out in space, to another planet. That is most likely what we will eventually do. The same with garbage. There is so much of it, but no place to store it so that it won't be in the way. We can't burn it, that will ruin the atmosphere and possibly increase global warming by a whole lot. People have this opinion that what they can't see, isn't a problem. They dump the trash in the ocean and think that they have taken care of it. But slowly but surely, over the course of decades, an island of garbage is created in the middle of the passific. Someone has to take care of it, but nobody want to because it will be expencive and they /still/ have nowhere to store it. So again, this will continue to be the case until we can ship it off into space and put it on another planet. But again, this is only a temporary solution.

Humanity is an interesting race. We are exactly like cockroaches, we don't die. We can heal ourselves, increase in numbers by several million people a year. Humanity is not gonna decrease in number by some pandemic chaos. We aren't ment to end like that as a race. We are /ment/ to expand across the universe and live on other planets. And we will have to get there fast... In less than a hundred years, unless we have severely injured ourself by nuking the world, we will be so many people that it will prolly no longer be fun to live. China is going to disband the "one child per family" rule, which will insanely increase the number of people there, which only means that they will have to start leaving the country. I do not think immigration is a problem, we're all humans and we all want a better life. Yay for those who get that.

I have a /lot/ more to say about this, but better cut it short:p

2. I belive that whatever humans can do, we shouldn't be afraid to do. If we /can/ clone an instinct animal, we /should/. But we have to be prepared for the consequenses. I do not support cloning of lifeforms, because it's wrong to put another lifeform below yourself. We are creating life that suffers in pain and are completely in the mercy of a part of humanity that doesn't care about other lifeforms regardless of how much pain they are in. Just look at the sheep they cloned in England. How many times do you think they failed before they got it right? The scientists have even admitted that they are experimenting with humans, supposedly killing them before they start to "feel"(embryos). The problem with this subject, is that humans don't know when to stop. "we cloned an embryo, lets see what happens if we let it grow just a little bit more". We are /not/ ready to clone humans. While the embryo may look perfect, it's /not/ developed completely yet. It can change, and it will. But we have to go through all these things if we are to be able to clone /anything/. Are we willing to do that? How many living creatures is worth sacrificing to bring back animals from the past? How many defective humans do we have to make in order to perfect the process? Can we live knowing how much pain we bring to others? If we can and are willing to let the few benefit the many, then lets do it. Think of the possibilities we will gain by sacrificing a set amount of life. Or is it really just a few? What about the part that says that we have to see what's next? Will we stop when we know how to clone life? Why not keep experimenting and create /new/ life? It doesn't really matter that we create flawed life, cos we can just kill it off and barely anyone in the world will see those creations anyway. "What they don't know won't hurt them", right? "We don't even need to tell them anything". Like the US millitary do things, following the "need to know" principle. "Humanity don't /need/ to know, so we don't rell them anything". If someone here belive that we, humans, are not already neck deep in trying to clone and create other humans, i belive you're wrong. I just can't prove it. But we know it can be done, as in, we know we can try, so ofcourse someone out there are trying to already.

I don't think you have to worry about us not being able to bring back extinct life. Because there are people out there who don't care about the flawed life they create. They kill them off and tries again until they get it right. We /will/ be able to clone life one day, we will be able to bring back animals from the past. Because humanity wants it to happen, and what we want, we will be able to do one day.

3. I'm guessing you mean a language here, a universal language. We /can/, but we don't /want/ to. In order to learn a language, you have to actually /do/ something. But most people don't want to make an effort to get anything. Most people want things to just happen on it's own. Like the whole nuclear weapon thing, and garbage thing before. We /can/ clean up the world, even in Norway, we can all clean up the country in less than a week. Just grab a garbage bag and get out into the streets and start cleaning. We /can/ do it, but are we? No, we're not, because we're to lazy and we want someone else to do it, preferably the state, as they are there to do what's best for us. But they don't want to either, because they'd have to actually /do/ something to make it happen. They are like us, if they don't /have/ to, they won't do anything...

It's not hard to learn another language. English is easy to learn. But most people don't /want/ to learn it. That will always be the case, even if we invented an universal language. And btw, why invent one when we have like 600 languages already? We don't really need another language, we just have to get people to learn one that is already there... But then again, there is the problem of actually making an effort to learn it...

5. This is /never/ gonna happen. Humanity can't live together like that. I belive the earth is evidence enough of that it won't ever work. We don't get along down here, so why would anything be different there? We will, however, leave eath one day, but not everyone will. In fact, i don't think that many people want to leave is the chance is suddenly there. People don't like the unknown, people don't like moving away from the safe home they live in. That's just how we are. But we will leave one day, many of us at least. Maybe not in our lifetime, but one day. It will never be like on a big ship, but it will be more like some people go to that part of space, and some people go to that part of space, etc. When we can leave earth, we will go /everywhere/, some will even die trying to get to where they want to go. not because they had an accident while traveling, but because they never found a place to settle down. It's too far to most places. And people are adventurers, we /want/ to go where no man have gone before. My self, i would really, /really/ want to go out and explore space. I don't even mind living the rest of my life on a spaceship as long as i get to explore the unknown. There are many other people like me too. I would be one of those people who never found a place to settle down, simply because no place would be good enough for me:s

6. Not much to say about this topic. I would want that too. Really, if i could make it be that way, i'd do it in a sec. But again, what about those who disagree? What about those who want us to take another direction while not doing the whole power thing? Why not be one with nature instead? /Those/ kind of people... (I'm not one of them). I belive in technology. The more we advance in that field, the stronger we will become as a race, but then again, why do we want to become stronger? Don't we want to live in peace with nature and the universe around us instead? Why grow stronger as a nation when we don't need it? What's the point of cloning extinct animals? What's the point of prolonging our own life? Why do we need to expand in the field of technology? Why do we /have/ to do everything?

Personally, i /want/ us to expand. I want us to become so advanced that we can do everything we want to do. I want us to be able to create super humans, i want us to know how to live forever, how to fly, how to clone life, even how to turn stone into gold. I want us to learn how to talk telepathicly, how to read minds, how to stop time, how to time travel, how to do /everything/. Why? Because it sounds interesting and i belive that we will one day be able to do all that:p The only problem with it all are the consequences...

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #15 på: 04. mar, 2008, 04:27 »
Du har ett ståsted du ikke klarer å forsvare ovenfor deg selv?
Eller er det sånn at du vil ha "ammo" for å misjonere din mening til andre?

Vi mennesker er vel kanskje ikke helt uskyldige i tap av diverse arter. Dodo og noen underarter av Tiger kommer sånn spontant ut av øret. I så måte så er det en måte å prøve å snu den utviklingen vi allerede har med å drepe ting litt for lenge.

En annen ting er jo at forandring fryder. Å ha et utall forskjellige dyr på kloden er jo litt søtt også da :) Om de har en funksjon eller ikke.. Hvem definerer egentlig disse funksjonene? Er ikke det vi? På grunnlag av vår kjennskap til saker og ting. Med tanke på at vi oppdager både nye raser og nye .. rare ting :) nå og da så er det vel naturlig å kunne si at vi ikke vet alt. Vet vi dermed nok til å kunne dømme at ett dyr ikke har noen "funksjon". Og så er vel en ikke ubetydelig del av havet sånn mer eller mindre u-utforsket til og med i vår tid. Vi har ett lite stykke å gå før vi kan si at ett dyr er "ubrukelig".

Iallefall syns jeg det.

Every lifeform has it's purpose. No life is useless. The whole principle from the lion king movie is prolly the best answer here:p "Circle of life":) Even humans are useful to other life. We live, kill a whoole bunch of lives, then we die, and some other life forms use us as food, only to be eaten by yet another life form:) Nature is a beautiful thing:p

Kill off one lifeform, and nothing really happens. Nature makes sure that there is always a balance. If humans died out completely, other animals would grow stronger and take our place at the top of the food chain. Not a big loss i belive... The same with some other lifeform. Kill of rodents, and the smaller life grows bigger, but another lifeform above rodents will now have something new to eat.  Life evolves, now that the new lifeforms have new food, time will change them to better be able to get that food. The same with the lower lifeform. It will now start evolving into better being able to not be eaten:p Even humans have changed over time. We are no longer stocky buildt monkies with an iq of 45. We have evolved into something much more suiting to our place in the food chain. Now we are twice as smart, some even 3 times that smart, and some even 4 times that smart...  Most people aren't even stocky buildt anymore and i would guess most people know how to use tools these days:p Maybe some girls don't, but you know, they /are/ girls after all:p hehe:) Ok, i'm sorry, i didn't mean that... It's not like men are that different either. Just look at all those gay people out there:p ok ok... I'll stop... Sorry...

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #16 på: 04. mar, 2008, 05:17 »
Hvorfor skal man prøve å bevare utrydningstruede dyrearter?

Som mange andre så føler jeg vel at dette er tilfellet, altså at man bør gjøre en viss innsats for at dyrearter ikke skal dø ut (som polarreven, tigeren, ulver, og flere). Men jeg har egentlig ikke funnet noe særlig godt argument for hvorfor dette skulle være tilfellet.

Ett argument er vel at visse dyrearter kan være viktige for økosystemet. Men for det første så er jo ikke alltid dette tilfellet; noen vil kanskje si at det norske økosystemet klarer seg fint uten ulver. For det andre så er jo økosystem dynamiske, og ikke statiske; de forandrer seg naturlig, og kanskje noen økosystem vil kollapse og andre vil oppstå.

Et annet argument går vel på dyrenes lidelse; dyr bør ikke drepes, men generelt få kunne ha lange og rike liv. Dette er et greit nok argument, men det vil ikke gi noen forrang til utrydningstruede dyrearter fremfor andre dyrearter - og flere av de utrydningstryede dyreartene jakter på og spiser andre dyr.

Det siste argumentet jeg har sett, og som virker mest sentralt, er at de bør bevares fordi vi vil det. Altså på grunn av menneskers selvinteresse, om man kan si det slik. Har ofte hørt at dyrearter bør bevares slik at våre barn og barns barn kan få erfare de, og også så vi kan få erfare de selv. Så det blir noe lignende som at skogsområder bør bevares for at mennesker kan gå tur i de, altså for menneskers rekreasjon.

Skulle gjerne likt å hørt noen meninger (og argumenter) rundt dette spennende teamet.

My opinion is that we should, because we /can/. We are the only race who /can/ do that, which means it's our /responcibility/ to do that. We don't need another reason to help them. We can, so we should. That's all the reason i need at least. For every race that dies out, we have failed in our duty to help those who need us. That's the same with every life.  Even other humans. For every human who get's killed, we failed to keep that human alive. Animals are becoming extinct because we are failing to keep them alive. When we are all alone on this planet, it's because we failed to keep other races alive. There are /noone/ to blame other than ourselves for every lifeform that becomes extinct. I'm /not/ saying that /we/ killed them, i'm just saying that we failed to keep them alive. We can't do anything but to try, if we try, and they still die out, then we /still/ failed to keep them alive, but at least we /tried/, and that's the best we can do.

It's not about the ecosystem, or that they suffer, or that we /want/ to. It's because we /can/. If you, and only /you/, can help someone, isn't it your responcibility to make sure that someone lives? Humanity can help everyone, and only /we/ can do that, so isn't it our responcibility to make sure they live on? I say that it is...
« Siste redigering: 04. mar, 2008, 05:19 av Kaine_of_Norway »

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #17 på: 04. mar, 2008, 05:39 »
Jeg kan jo skrive min teori også. ^^
Men, jeg kan ta for meg ett dyr alle vet er litt truet i Norge. Ulven. ^^
Jeg har skrevet litt om det før, så jeg bare kopierer det. hehe

La ulvene bli i norge! Fjerner vi ulvene, vil det skade samspillet og sannsynligvis utrydde flere arter, fordi når en viktig predator blir borte, vil det bli en overflod av andre dyr. Når de gruppene som vokser, blir for store, vil de fortrenge andre arter, som værken får føde eller plass.Til slutt vil de artene som vokser overstige sin egen bæreevne og kollape pga føde, energisvikt i næringskjeden og pandemi. Dette vil også sette andre arter i fare.

Er det dette vi vil? Fjern ulvene og ødelegg den nordiske naturen? Dyrene følger ikke regler om grenser som vi har laget, så dette vil skape oppstyr i nabolandene også.

Hva gjør det vel om ulven spiser det den naturlig ville drept? "uuuu! Å nei, den store stygge ulven har spist kose-sauen min!"
Selvfølgelig er det synd at den dreper og bare spiser en liten del av dyret, og lemlester andre dyr. Ikke minst at bonden taper penger, men etter mitt syn, hvist bonden virkelig holder så godt av dyrene sine, skulle det vel gå an å lage et skillelig gjærde, som er for høyt til å hoppe over, og for dypt til å grave seg under? det skulle ikke være verre en det.

har du (hvist det er en ulve-hater som leser) Virkelig lyst til å drepe et dryr som kun følger instinktene sine, og ikke dreper for for å være j***ig mot bonden. Et stakkars dyr, som ikke kan forsvare seg mot teknologien vår. Et dyr som bare tjener til livets opphold.
Erlig talt, ikke tro på de gamle barne-historiene. Det er ytterst skjelden at mennesker har blitt angrepet av en ulv. I gamle dager, var mennesker vanligvis satt ut i skogen for å bli drept når det skjedde. likevel var det skjeldent.
og ikke minst glem at dere truer økologien i de nordiske landene. Vil dere ha de på nakken, hvist det går galt kanskje?


Dere kan se topicen her:
http://bio.etp.no/bio/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=2167

(hehe. jeg var ganske aktiv på det forumet en gang :P er jeg som er "Dan Roger" der)

I don't think i could agree more. But this topic is all about money to people. Farmers wants money, they don't care about anything else than money, so if killing off wolves will give them an income, then so be it. It's all a flaw in humanity that makes this possible. People don't think about the future and other people. It's all about "making sure /i/ live a good life in the short lifespan that i have to live. As long as /i/ have a good house, a big territory, a nice car, and lots of money, nothing else really matters. I won't be alive in the future anyway, so why care?". The kids also get this attitude because their parents have it. So it happens again, and again... And unfortunatly, money is power, and those with money will always get what they want. If we want change, we have to fight to get it. And i really mean /fight/. If we want to save the animals, we have to go up against those in power. There are two ways to do that:

1) We find someone rich who we can make our allie and we pay enough to get our way.

Or 2) We actually /fight/, as in, take down those with power and /force/ them to do things our way. The latter one requires sacrifice of lives, so it rarely happens, but it's always an option...

We can go out there and take out the farmers that are preventing us from getting our way, but that's murder, and we have to take the consequenses of our actions. If we are willing to do that, then we can do it that way. It /will/ require us to sacrefice someone, but if thats the prefered way to do it... It's a small sacrifice to make, but who are willing to take the fall for them? I'm not. Not for this cause... I'm sorry to say that, but i'm not willing to die for the wolves...

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #18 på: 04. mar, 2008, 05:43 »
en av grunne i min tankegang er at mennesker har for det meste vært grunnen til at de fleste dyrearter er/har blitt utryddet. Via jakt/global oppvarming osv. Derfor er det også vår jobb og redde dem..
 Vi må ta ansvar for våre handlinger..

It couldn't be said any better^^, We can save them, so we /should/. Not because it's our fault that they are getting extinct, but because we are the only race out there capable of saving them, or at least /try/ to save them:) And we have to take responcibility for our actions:p

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #19 på: 04. mar, 2008, 06:00 »
Som nenvnt så er det i de aller fleste tilfellene vår feil at artene er truet, og det er da også vårt ansvar å bevare dem. Selv har jeg problemer med å skjønne hvorfor noen i det hele tatt skulle trenge ett argument for å ønske å bevare truede dyrearter. Det er som å spørre meg hvorfor vi ikke skal stjele eller drepe hverandre. Det sier seg bare selv.

Og på grunn av at det er så innlysende så pleier jeg å unngå å diskutere det. De som mener noe annet er i mine øyne en gjeng idioter som planeten hadde klart seg bedre uten, og de mener som regel det samme om meg. All verdens diskusjon vil ikke få meg eller dem til å endre sine synspunkter. Dette ligger i kjernen av vår moral fra hvordan vi er oppdratt og vil i det store og hele bare endre seg mellom generasjonene, ikke mellom individer.

Så inn short: Jeg skjønner ikke problemstillinga. For dem som gjør det, rakett til solen venter der borte *peke* [laugh]

I mostly agree with you. I agree with you on everything you said except the part about "changing opinion". We  have to keep telling them how things really are. I /belive/ we are right about all this, which means i belive they are wrong. But just like me, they /can/ change. But it's more a matter of if they want to or not. Most people don't /want/ to change(Just look at yourself and this subject:p), which is the problem with most things. Even if they know they are wrong, they still don't want to change... It's sad really, but that's how people are...

"You can't change anyone, they have to change themselves. You can /try/ to change them, but unless they /want/ to change, it will never happen...".

That only means that we can continue to try and change their opinion, we can, and /should/, continue to show/tell them the truth, and hope they will reconcider. But we can't force them to change, they have to do that themselves. Every individual have to choose to change on their own... We all change, all the time. I used to hate gay people, i used to hate russians, i used to think that girls were inferior to men, i used to think that dum people were not worth getting to know... But all that are topics that i changed on, because i learned the truth about things. I chose to change, and nobody forced me too... See my point?:)

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #20 på: 04. mar, 2008, 06:21 »
Som nevnt, jeg mener og føler at utrydningstruede dyrearter bør bevares. Men meninger og følelser gir ikke noe godt argument, og argumenter er jo det men trenger for å overtale de ikke-troende.

Kanskje jeg finner frem noen sitater fra Tom Regan eller Peter Singer senere, de to store innenfor dyreetikk. Singer, i alle fall, sier noe slikt som at dyrearter kan være viktige for økosystem og kan gi mennesker glede, ergo bør de helst bevares. Men dersom det er en dyreart som ingen bryr seg om og som er irrelevant for økosystem (og lignende), bør man som regel ikke bruke noe særlig med ressurser på bevarelse.

Honestly, i belive that the smarter you are, the easier it is for you to see what is the right thing to do.  But this topic is a whole lot bigger than a "yes or no" attitude about if we should or should not try to save animals that are close to being extinct. We should /try/ to preserve as much life as possible, but at the same time, we can't let those lifeforms take us down. We also have to take into concideration that nature can fix itself to a certain degree. Just because we eliminate a deadly virus, doesn't mean we destroyed the eco system. As we grow immune to one virus, another virus evolve into something that can infect us. The human race evolve, but we're not the /only/ lifeform that evolves. When it all comes down to it, nature don't need us. "Life" will never go away, no matter if we /try/ to kill it off. We can destory everything on this planet, but life still goes on. Life will always be there, at least if everything we know about time and space and life and all that is really how things work. But that's just it. We /don't/ know that. We have theories, but we don't /know/. So when it all comes down to it, nothing we can or cannot do really matters, because we are not gods, we do not have ultimate power to alter the world around us as we please. (Don't read to much into that. i'm not gonna have that discussion:p)

But again, it all comes down to that we can help them, so we /should/. Maybe we can't save them, but we at least should /try/. We do not control life, but we /do/, to a certain degree. We do what we have to to stay alive, if we have to kill off one race to live, we will. We don't /have/ to, but if we want to live, we must. (Talking about your virus thing here). But again, if we can save one race that won't kill us, we /should/, because we are the only race that /can/. Which means it's up to us, which makes it our recponcibility.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #21 på: 04. mar, 2008, 08:20 »
en av grunne i min tankegang er at mennesker har for det meste vært grunnen til at de fleste dyrearter er/har blitt utryddet. Via jakt/global oppvarming osv. Derfor er det også vår jobb og redde dem..
 Vi må ta ansvar for våre handlinger..

It couldn't be said any better^^, We can save them, so we /should/. Not because it's our fault that they are getting extinct, but because we are the only race out there capable of saving them, or at least /try/ to save them:) And we have to take responcibility for our actions:p
så du mener at det ikke er vår feil? at dyr som er utryddingstruet ikke får utviklet seg fort nok i forhold til at vi setter opp farten på global oppvarming? Alle dyr utvikler seg, men andre raser/slag bruker lengre tid enn andre - mens andre har ikke generelt behov for det enda.  f.eks krokodiller har eksistert siden dinosaurenes tid påstår noen, og de var ikke langt unna å bli utryddet pga jakt (krokodille skinn til sko, kofferter osv).
 Er det da krokodillens feil at den ikke har utviklet seg slik at den har fått "drageskinn"?

roo_fan

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 819
  • Species: Tundra Wolf - Canis lupus albus
    • Vis profil
    • Hjelp meg å oppfylle min drøm.
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #22 på: 04. mar, 2008, 12:41 »
Vel faktisk så blir over tusen dyrearter utryddet, uten vår "hjelp" men i det siste har dette tallet gått i taket. Jeg mener at naturen ville ha vært grå og kjedelig, hvis vi bare beholdt de rasene, som vi brukte til mat/pels/andre ting. For meg finnes ingenting finere, enn f.eks en ulv på de snedekte viddenne i Sibir, Finnmark. Bare den tanken at de er der i sitt naturlige miljø gjør meg varm. Og tenk hvis noen begynte å drepe svarte folk, fordi de ikke var rene nok, elelr fordi de hadde noe verdifullt stoff i seg, som kunne selges, hva ville det kalles?? Riktig. Så hvorfor skal vi gjøre det med dyr? De trenger vår beskyttelse og kjærlighet, og ikke jakt og sure sauebonder.
Actually, one of the most important themes in the World is that we can all, as individuals, make a choice, and that making the right choice is very important. No matter if our political ideologies are communism, socialism, liberalism, conservatism or other. And that choice does not only affect us.

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #23 på: 04. mar, 2008, 15:41 »
så du mener at det ikke er vår feil? at dyr som er utryddingstruet ikke får utviklet seg fort nok i forhold til at vi setter opp farten på global oppvarming? Alle dyr utvikler seg, men andre raser/slag bruker lengre tid enn andre - mens andre har ikke generelt behov for det enda.  f.eks krokodiller har eksistert siden dinosaurenes tid påstår noen, og de var ikke langt unna å bli utryddet pga jakt (krokodille skinn til sko, kofferter osv).
 Er det da krokodillens feil at den ikke har utviklet seg slik at den har fått "drageskinn"?

You should read all that i wrote in here again and that answer will come on it's own;)

And about the crocodile: The crocodile, just like us humans, will evolve when nature sees it fit. Who's fault is it that i don't have a tail yet? That i cannot use telepathy? That i don't have an IQ of 199? It's nobody's fault, nobody i know of can control those things. If i am ment to get smarter, or ment to get a tail for some reason, nature will find a way to make it happen. But chances are that i won't ever get that.

When the crocodiles are ment to evolve in that direction to get dragon skin, it will happen, and humans can't stop it nor change it, but we /can/ prevent it from happening by killing them all off, making them extinct.
We can't stop evolution, but we /can/ prevent certain races to never evolve again, something we are, by killing them off.

Jhansi

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 197
    • Vis profil
Sv: Hvorfor bør utrydningstruede dyrearter bevares?
« Svar #24 på: 04. mar, 2008, 15:49 »
Vel faktisk så blir over tusen dyrearter utryddet, uten vår "hjelp" men i det siste har dette tallet gått i taket. Jeg mener at naturen ville ha vært grå og kjedelig, hvis vi bare beholdt de rasene, som vi brukte til mat/pels/andre ting. For meg finnes ingenting finere, enn f.eks en ulv på de snedekte viddenne i Sibir, Finnmark. Bare den tanken at de er der i sitt naturlige miljø gjør meg varm. Og tenk hvis noen begynte å drepe svarte folk, fordi de ikke var rene nok, elelr fordi de hadde noe verdifullt stoff i seg, som kunne selges, hva ville det kalles?? Riktig. Så hvorfor skal vi gjøre det med dyr? De trenger vår beskyttelse og kjærlighet, og ikke jakt og sure sauebonder.

The interesting thing with all this is that, when one race dies out, another one is born. We just can't see it because it's so small, or hidden away deep down in some cave. Everything is all nature, less humans means more "animals", more humans means /less/ "animals". It's a neat balance. It only really /looks/ like we are killing off all life, but we're not. Even if we nuke the world, lifeforms will continue to exist. There will be things that are resistant to nuclear radiation. Life will never /end/, it will only change.
« Siste redigering: 04. mar, 2008, 15:52 av Kaine_of_Norway »