Skrevet av Emne: SIKKERHET!  (Lest 7747 ganger)

saver4

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 38
  • Quadsuiter
    • Vis profil
SIKKERHET!
« på: 20. feb, 2011, 17:32 »
sikkerhet er kanskje det mest viktige å tenke på når man suiter! det er mye som kan gå galt!
og med så mange som ikke vet å respektere suitere kan det fort bli slitsomt å måtte gå runt og være redd for folk.
 
noen eksempler:

-overoppheting! i juni kan temraturen ta livet av en!
- begrenset syn! om du er blitt satt til å være "handler" til en som skal fursuite, kan det å holde suiteren trygg være vanskelig, spessielt når valpen får øye på et ekorn og løprer tversj over veien! det er heller ikke koselig nær folk løper på en bakfra og gir en litt vel hard klem!
- søl/snørr/napping eller krasjing. når en snørrete unge med en jucie boks i hånda krasjer inn i deg bakfra med en fart på 160kmt...trenger jeg si mer?
- å bli sittende fast. mange quadsuitere og fursuitere har opplevd å bli sittende fast i en gjeng av ivrige fotografer, og da kommer vi tilbake til overoppheting. ikke koselig å besvime heller.
- hodepine, et fursuithode, som her den minste feil eller fnugg av fremmedlegeme, kan forårsake inntens hodepine på kort tid. ikke rop når du er nær suitere og ikke mas!
- tråkking på tærne =slitsomt! folk som haster gjennom mengden for å rekke å ta et siste bilde sammen med Batman før han drar for kvelden med batmobilen. de enser ikke at de akkurat har revet opp poten til suiteren de akkurat passerte.
- riding! en 6 åring ser en quadsuit og tenker: den vill jeg sitte på! kommer løpende og hopper rett på deg = SMERTE! ikke ri på quads uten tilatelse ;)

dette vet dere selvsagt alle! men jeg hadde lyst til å ta det opp siden det var en av temaene jeg først så etter da jeg joina her :)
slenger med en video fra MMF 2010 da crewet tok for seg akkurat dette temaet med en litt komisk vri ^^
http://www.youtube.com/watch?v=SG-6bYdCpzc
legg meg til på MSN? --> sol_holten@hotmail.com ^_^
men husk å si ifra! alle andre vill bli avslått!
█▌│║▌│▌│║█│▌█│

*biip*

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #1 på: 20. feb, 2011, 17:59 »
tror du kan finne noe interessant her ;3

[Eurofurence] Etiquette for Non-Suiters

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #2 på: 20. feb, 2011, 18:09 »
Er derfor man alltid skal ha en handler med når man suiter utenfor con område :3
De fleste på EF har i hvertfall respekt for suitere (har ikke vært andre steder enn EF så).
Husk alltid å ha drikke i nærheten og kjenn dine begrensinger på syn, bevegelse og ikke minst hvor lenge du takler å være i suit.

ellers er linken til Skarpen veldig fin.

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #3 på: 20. feb, 2011, 18:35 »
En handler kan være en reddende engel ja, og tellos kan nok sikkert dele erfaringer når det kommer til heteslag vil jeg tro x3

saver4

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 38
  • Quadsuiter
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #4 på: 20. feb, 2011, 18:38 »
er glad søstra mi skal guide meg gjennom det hele ^_^
legg meg til på MSN? --> sol_holten@hotmail.com ^_^
men husk å si ifra! alle andre vill bli avslått!
█▌│║▌│▌│║█│▌█│

*biip*

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: SIKKERHET!
« Svar #5 på: 20. feb, 2011, 19:04 »
Jeg er ganske kjent med det at folk ikke er så flinke til å respektere suitere, og tror at drakten
kan tåle alt. Dette er spesiellt på connene i Norge, for der er man ikke så vant med fursuitere,
selv om det begynner å bli fler av dem nå.
Jeg har vært igjennom bakholdsangrep, blitt dratt hit og dit, og også de som har hatt lyst til
å finne ut om jeg var jente eller gutt <.< Ikke en hyggelig opplevelse.
Men ja, det å ikke se så mye er det jeg har sliti mest med, fordi folk er VELDIG glad i å utnytte
dette til å poke deg, gi deg bakholdsangrep klemmer, og jeg håper ikke det er vanlig at folk synes
det er gøy å hive deg i været, og ikke klare å fange deg igjen før du treffer gulvet <.<

Så ja, på norske con er det anbefalt og ha en fursuit handler eller to.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #6 på: 20. feb, 2011, 19:55 »
Hva gjør man egentlig når noen først klarer å søle på suiten din, ødelegge den ved å rive i den eller lignende?
Det er nå der jeg er litt bekymra, fors som Freestyler sier, folk i Norge er vel ikke fullt så respektfulle som mot suits.
Ihvertfall ikke ungdom av et slag. Har sett maskotter som har gått rundt ute, og hører noen ganger en gjeng sier, "åh! la oss dra den i halen!/Dra av den hodet!" eller lignende.

Zzephyr

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 104
  • In the rear, with the gear!
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #7 på: 20. feb, 2011, 20:09 »
Så ufint! Nåde den som prøver seg med noe slikt på meg!
Hei :D

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: SIKKERHET!
« Svar #8 på: 20. feb, 2011, 21:13 »
Saver/freestyler: Som Wolftale sier, det er det vi har handlere til.
En våken handler kan fange opp mye av det dere nevner før det skjer.
"Uro elementer" er så pass pysete at de ikke tør å gjøre noe hvis din gruppe er større :p


Dog en viktig ting angående handlere. Det er begges jobb å være innen hjelpeavstand.
Det gjør også at kommunikasjon og litt planlegging er viktig.

Ukamii Wolf

  • Gjest
Sv: SIKKERHET!
« Svar #9 på: 20. feb, 2011, 21:23 »
Når jeg gikk med ulvehode på halloween, var det noen som slo meg over nesen. Snuten ble smelt inn i annsiktet, ikke spes behagelig

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #10 på: 21. feb, 2011, 08:12 »
Legg til:

Idiotiske voldelige snørrunger som finner ut at de skal bruke deg som puchingball.
og:
Unger som mer eller mindre drar deg inn i et bursdags selskap uten din tillatelse når du suiter på fritida.

skjedde med meg! X3

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #11 på: 21. feb, 2011, 08:32 »
Saver/freestyler: Som Wolftale sier, det er det vi har handlere til.
En våken handler kan fange opp mye av det dere nevner før det skjer.
"Uro elementer" er så pass pysete at de ikke tør å gjøre noe hvis din gruppe er større :p


Dog en viktig ting angående handlere. Det er begges jobb å være innen hjelpeavstand.
Det gjør også at kommunikasjon og litt planlegging er viktig.

Også kanskje viktig å huske på at det egentlig lønner seg å ha 2 handlere når man er i Quadsuit :P
Så mellom 1-2 handlere er et must!

Å for å si det sånn, unger er upålitelige så noe skitt kan skje med dem er ikke no overraskelse, men at teens ikke er smarte nok til å skjønne bedre er skremmende.

(Dette er også en av grunnene til at jeg ikke går rundt i suit)

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: SIKKERHET!
« Svar #12 på: 21. feb, 2011, 13:46 »
Det er ikke bare teens heller som ikke kan la suitere være i fred, men en gang når jeg var i Sverige, og en gang når
jeg vandret oppover Oslo's gater med en flokk folk under Coscon, så var det voksne menn som startet å dra og riste
i meg, og det er veldig skummelt <.< Tror ingen av disse var helt edru.

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #13 på: 21. feb, 2011, 13:49 »
Det er ikke bare teens heller som ikke kan la suitere være i fred, men en gang når jeg var i Sverige, og en gang når
jeg vandret oppover Oslo's gater med en flokk folk under Coscon, så var det voksne menn som startet å dra og riste
i meg, og det er veldig skummelt <.< Tror ingen av disse var helt edru.

Der har du svaret ditt på hvorfor voksne menn også kan finne på det.

Bottom line er egentlig at det er omtrent ingen å stole på mens man er ute å suiter? xD

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #14 på: 21. feb, 2011, 14:28 »
Jeg er ganske kjent med det at folk ikke er så flinke til å respektere suitere, og tror at drakten
kan tåle alt. Dette er spesiellt på connene i Norge, for der er man ikke så vant med fursuitere,
selv om det begynner å bli fler av dem nå.
Jeg har vært igjennom bakholdsangrep, blitt dratt hit og dit, og også de som har hatt lyst til
å finne ut om jeg var jente eller gutt <.< Ikke en hyggelig opplevelse.
Men ja, det å ikke se så mye er det jeg har sliti mest med, fordi folk er VELDIG glad i å utnytte
dette til å poke deg, gi deg bakholdsangrep klemmer, og jeg håper ikke det er vanlig at folk synes
det er gøy å hive deg i været, og ikke klare å fange deg igjen før du treffer gulvet <.<

Så ja, på norske con er det anbefalt og ha en fursuit handler eller to.

GJORDE DET PÅ MEG Å! en gutt.. skjekka :CCCCCCCCC

det var ubehagelig xD

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #15 på: 21. feb, 2011, 19:28 »
Hallo, skulle lage en suit men ble for vanskelig!
Så jeg kjøper en xD
har stilt sånn 43 spørsmål! inkludert har jeg funnet ut hva alt koster!
er det tryget?  ???

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #16 på: 21. feb, 2011, 19:41 »
Hallo, skulle lage en suit men ble for vanskelig!
Så jeg kjøper en xD
har stilt sånn 43 spørsmål! inkludert har jeg funnet ut hva alt koster!
er det tryget?  ???
Ingenting er nødvendigvis trygt :P
Kom litt mer med konkret spørsmål..

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: SIKKERHET!
« Svar #17 på: 21. feb, 2011, 21:04 »
er det tryget?  ???

Som wolftale sier, hvilken trygghet henviser du til?

Produksjon: Finne en bygger du kan stole på.
Helsemessig: Hvordan minimere sjansen for forskjellige skader/helserisikoer.
Sosialt: Hva skal til for at en suiting blir en trygg og positiv opplevelse.
Holdbarhet: Hva må gjøres/trenger du å vite for at et kostyme skal holde seg ren og ordentlig så lenge som mulig.


Uansett hvilken retning så er svaret: "Ja, så lenge du følger de riktige forutsetningene", men sånn er det med alt i livet.
Selv spise is kan være farlig (kraftig laktose intolerant, sukkersyken, spiser samtidig som du gjør andre ting som krever konsentrasjon).


Produksjon: Hold deg til kjente byggere som du eller andre kan gå god for. Eventuelt bruk noen som tidligere har drakter de kan vise til, og som andre kilder kan styrke bevisene. Kort og godt, spør andre om råd eller forslag.
Helsemessig: Les guider om hygiene, ha med en handler OG venner de første gangene du er ute, ha vann og pausested lett tilgjengelig, rengjør kostymet i etter bruk, start hjemme i korte sesjoner for å finne din egen grense.
Sosialt: Ikke gå alene, start på sikre/rolige steder sammens med folk du stoler på (con og/eller større furmeet er ypperlig), les guider/råd om hva man må passe på mens man er i suit og hvordan man skal opptre. Gjerne tren litt hjemme med og uten suit.
Holdbarhet: Vask etter bruk, ha nok verktøy til å rette på slitasje (dvs. lime/sy på igjen ting som faller av/går opp), pass på å lagre kostymen forsvarlig, bruk milde vaskemetoder/midler og tørk den ordentlig.


Kostnad: Kommer an på byggeren, hva slags suit du ønsker, hvor mye du ønsker på suit (mer ting = mer pris), hva slag material som blir brukt, kronekursen, fargen på fuglen du sist så og om myntkastet ble mynt eller kron.
Dvs. finnes intet fasit svar, man må bare skaffe seg et design (reference sheet), bestemme seg for mer praktisk design (type suit, type øyne, type munn, etc).
Når det er gjort må du bare finne byggere du liker, finne ut om de har ledig sloter og hvor mye de tar for det.

« Siste redigering: 21. feb, 2011, 21:09 av Dax Cyro »

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: SIKKERHET!
« Svar #18 på: 22. feb, 2011, 00:06 »
Å kjøpe en fursuit ja, jeg kjøpte min første partial på nettet fra Escape Reality, men
denne suiten fant jeg på furbid, for det er mange auksjonssider hvor du kan finne
ferdige suiter, MEN... jeg måtte krangle med tollen i to måneder før jeg fikk klørne
i drakta. Så kanskje prøve å finne en fursuitbygger som har sent til norge før uten
problemer så du slipper stress.

Men ja, når man er i suiten og vandrer rundt ute, gå i midten av en diger klynge med folk
som kan beskytte seg, så slipper du å bli angrepet av skumle folk, det er min konklusjon XD

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #19 på: 22. feb, 2011, 05:05 »
Å kjøpe en fursuit ja, jeg kjøpte min første partial på nettet fra Escape Reality, men
denne suiten fant jeg på furbid, for det er mange auksjonssider hvor du kan finne
ferdige suiter, MEN... jeg måtte krangle med tollen i to måneder før jeg fikk klørne
i drakta. Så kanskje prøve å finne en fursuitbygger som har sent til norge før uten
problemer så du slipper stress.

Må nok regne med å betale toll uansett hvor man får drakta. For å si det sånn så gleder jeg meg ikke til å få regninga på shipping + toll på den nye suiten min :P
Body suitene til meg og Joon kom vel opp i rundt 3000 i toll (ekke 100% på tallet, men var no rundt der)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #20 på: 22. feb, 2011, 15:11 »
Må nok regne med å betale toll uansett hvor man får drakta. For å si det sånn så gleder jeg meg ikke til å få regninga på shipping + toll på den nye suiten min :P
Body suitene til meg og Joon kom vel opp i rundt 3000 i toll (ekke 100% på tallet, men var no rundt der)

Gawd damn >.<
Må si staten skal ha mye for en suit... >_>
Det er vel en mulighet for at Suit-lageren kan oppgit en litt mindre pris enn 10-20 tusen (som er omtrentlig normal pris?), slik at tollen slepper å stige opp i været?
Har ikke akkurat så lyst til å betale flere titalls tusen til staten for suits x3

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: SIKKERHET!
« Svar #21 på: 22. feb, 2011, 16:57 »
Yeah, toll er kjip men nødvendig. Jeg antar den er der for å sikre at Norge ikke bruker opp alle penge på utenlandshandel, og prøver å produserer litt selv.
Se på det som en grunn til at vi bør få bygget opp fandommen her til lands, og få "avlet frem" litt byggere som tar commish. Mindre fraktkostnader og ingen toll :)

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #22 på: 22. feb, 2011, 18:53 »
Må nok regne med å betale toll uansett hvor man får drakta. For å si det sånn så gleder jeg meg ikke til å få regninga på shipping + toll på den nye suiten min :P
Body suitene til meg og Joon kom vel opp i rundt 3000 i toll (ekke 100% på tallet, men var no rundt der)

Gawd damn >.<
Må si staten skal ha mye for en suit... >_>
Det er vel en mulighet for at Suit-lageren kan oppgit en litt mindre pris enn 10-20 tusen (som er omtrentlig normal pris?), slik at tollen slepper å stige opp i været?
Har ikke akkurat så lyst til å betale flere titalls tusen til staten for suits x3
det var får både body suiten til meg og Joon :P men jah dyrt,
Her har Qarrezel skrevet litt om hvorfor det blir dyrt; http://qarrezel.livejournal.com/53122.html?
Det har en grunn liksom.
Partial suitene våre fikk vi på EF15 så der betalte vi bare en viss sum av hva Mixedcandy måtte betale for ekstra ballast. (det var billigere :P)

Luna

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 16
    • Vis profil
Sv: SIKKERHET!
« Svar #23 på: 22. feb, 2011, 23:51 »
Yeah, toll er kjip men nødvendig. Jeg antar den er der for å sikre at Norge ikke bruker opp alle penge på utenlandshandel, og prøver å produserer litt selv.
Se på det som en grunn til at vi bør få bygget opp fandommen her til lands, og få "avlet frem" litt byggere som tar commish.

Jeg, saver4 og en cosplayer til skal dra til Trondheim, Kristiansund og Molde på et lite mission! vi skal ta med oss en liten brosjyre med fakta om Suiting og cosplaying for å prøve å øke antallet! :)

Synes det skulle vært gjort rundt om i hele Norge :)
"Love and Peace!" - Vash.

"... if you let the fly live, the spider is going to die. You can't save both without one suffering.." - Knives.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: SIKKERHET!
« Svar #24 på: 23. feb, 2011, 00:14 »
Yeah, toll er kjip men nødvendig. Jeg antar den er der for å sikre at Norge ikke bruker opp alle penge på utenlandshandel, og prøver å produserer litt selv.
Se på det som en grunn til at vi bør få bygget opp fandommen her til lands, og få "avlet frem" litt byggere som tar commish.

Jeg, saver4 og en cosplayer til skal dra til Trondheim, Kristiansund og Molde på et lite mission! vi skal ta med oss en liten brosjyre med fakta om Suiting og cosplaying for å prøve å øke antallet! :)

Synes det skulle vært gjort rundt om i hele Norge :)
Poke meg når dere skal til Molde! :3
Vil gjerne ha sett på en sånn annonse for å se.

Jeg tror jeg kjenner noen på skola mi også som kan være interesserte i temaet, og eventuelt dra de med meg. x3