Skrevet av Emne: Hei! Jeg driver og utvikler en dokumentarserie for ungdom  (Lest 6933 ganger)

Pandapanda

• Fur
  • *
    • Vis profil
Hei alle sammen! Jeg heter Wenche Yoon Wolden, og ei venninne og jeg prøver å utvikle en dokumentarserie for ungdom. Vi har begge jobbet i tv bransjen i ca. 8 år. Vi ønsker å lage en litt annerledes dokumentarserie hvor vi følger undergrunndsfenomener/subkulturer/grupper/individer. Jeg har sett den Svenske serien "Outsiders", og ble flau (på vegne av prod.selskapet), kvalm og mislikte sterkt det jeg så. Har også sett andre serier som tar for seg furries på en særdeles bedriten måte. Intensjonen med vår dokuserie er å vise fram de ulike miljøene på en åpen, sann, kul, fordomsfri måte. Det er ikke meningen at en skal le av noen her. Bakgrunnen for at jeg gjør dette er at jeg synes nordmenn, generelt sett, er veldig opptatt av å leve etter et svært heteronormativt livsbilde eller hva en vil kalle det. Det er på tide at Ola og Kari Nordmann åpner båsen sin litt hehe.
Er selv aktiv i Oslo Queer miljøet....og et av temaene i serien vil være gender bending.
Vi ønsker i første omgang å møte folk (gjerne de mellom 18-30) for en uformell og uforpliktendes kaffe, slik at vi kan få fortelle mer om vår ide og bli kjent  [w-happy]

Hvis noen syns dette høres interessant ut så send meg en melding her, eller mail: wencheyoonwolden@gmail.com eller hvis dere har flere spørsmål!

Mvh
Wenche

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Hei Wenche, og velkommen til forumet våres.

Har dere noen eksempler på tidligere arbeid dere har gjort?
Hvilken aspekter av fandommen ønskere dere å finne ut av? F.eks. Kunsten, treffer/aktiviteter, messer, fursuiting eller annet?

Update: skal legge ved litt positiv mediedekning i løpet av kvelden.
Har dessverre litt "etter jobb" arrangementer først :)
« Siste redigering: 09. nov, 2011, 16:54 av Dax Cyro »

Zoxeb

• Gjest
Hva vet dere om furry hobbyen og er det noe dere lurer på?

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Vel, tja.
Så dere vil bringe frem et bedre bilde av fandomen i forhold til det Svenske Outsider gjorde, etter slik jeg skjønner. Da antar jeg dere har planer for hvordan dere vil legge frem dette?
Og hvor mye bakgrunn stoff har dere om oss?

er også nysgjerrig i, som de andre, å se tidligere arbeid.
Uansett, kanskje vi snakkes.

« Siste redigering: 09. nov, 2011, 17:20 av Wolftale »

Pandapanda

• Fur
  • *
    • Vis profil
Hei!
Da skal jeg prøve å besvare dere så godt jeg kan =) Produksjoner jeg har jobbet på er alt fra debattprogrammet Landstinget som gikk på TV2, Mesternes Mester NRK, Celebert Selskap TV3, Ali Reza TV2, Sommerspillet TV2, Da Damene Dro TV2, men det er program som jeg selv ikke har utviklet. Kun jobbet på. Vi prøver nå å få utviklet program som vi selv brenner for/historier vi vil fortelle, og da vil det gjerne ha en litt annen profil en det vi nødvendigvis har jobbet på tidligere.

Har lest på internett blant annet om furry fandom, jeg er en nerd som generelt følger med ganske mye på sci-fi, fantasy, subkulturer i Japan, subkulturer, ungdomskulturer osv. Og har skjønt at det er flere greiner eller hva en skal kalle det, som en nevner messer, kunst, fursuiting, treff osv. Vi vil være interessert i å se på alle aspektene, det er jo det som er så kult og med furry fandom syns jeg. Lurer på mye derfor hadde det vært kult å møtt noen for en prat =)

For å si det slik så er Outsiders veldig tynn historiemessig/innholdsmessig, de går ikke i dybden på hva det egentlig er for noe. En ser på en måte bare en del/side av miljøet. Og de toucher veldig light innpå det føler jeg. Litt sånn her er mr. x (husker ikke navnet hans) han liker å kle seg i en dyredrakt, og så er han også homo, og så springer de rundt og skremmer folk på gata eller får klemmer av de. Så er hans historie over. Og så har de hun kattejenta som en ikke blir bedre kjent med, bare ser at hun drikker melk fra ei skål på gulvet, dama klør henne under haka, og noen intervjuer....de unngår å vise dybde hos disse menneskene, er sikker på at de har andre interesser også og handler på Kiwi liksom, det er her vi skiller oss ut tror jeg fordi vi ønsker også å møte dere og andre miljø osv i andre settings...en kan kanskje si at noe av budskapet vil være: kanskje noen lever, tenker annerledes enn deg (altså seeren), men at de i bunn og grunn er som deg har de samme problemene, gledene o.l så bare åpne øynene litt for det som er annerledes det trenger ikke være freaky.. Litt forenklet og banalt kanskje....Jeg vil ikke røpe mer av konseptet vårt her, så skriv gjerne en mld til meg så gir jeg mer info....=)

Send meg gjerne artikler på positiv omtale som har blitt gjort =) Takk!

Bird

• Overaktiv Fur
  • Gnarly
    • Vis profil
Høres ut som du har en del erfaring og interresse for dette, noe som er ganske bra med tanke på forrige furry-artikkel jeg leste.
Den var forholdsviss ok men handlet mest om fursuiting, så det er fint å vite at du vil lage noe (etter hva jeg forstod) grundig om furry fandommen C:
Jeg er kanskje ikke innenfor målgruppen men hvis det er noe jeg kan hjelpe med så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å hjelpe ^_^

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Der. Hjemme og bak arbeidspulten.
Tok 50/50 dekning av det utenlandske og norske miljøet.

Internasjonale
Hell hath no furries
En veldig godt skrevet artikkel, og internasjonalt ansees som en god dekning av miljøet.

Omaha Furries Explain Animal Attraction
Veldig fursuiter fokusert, men presenterer det fortsatt på en folkelig måte. Tror det også er en av få repotasjer hvor en psykolog er blitt trukket inn.
Det morsomme er at psykolog som nærmest siterer Kardeniommebyloven når han forklarer hvor harmlløst fursuiting er.

Higher Than the Stars - New Pains of Being Pure at Heart
Folk som kommer i kontakt med fandommen blir ofte overrasket av vennligheten og hjelpsomheten. Musikkvideoen over er et slik eksempel.
De ønsket fursuitere til en musikvideo og fikk en haug med frivillige fra det amerikanske furry miljøet.

Nasjonale
Dagbladet - Danser med ulver
Dagbladets dekning av forumets medlemmer og den norske delen av fandommen. Var originalt planlagt som en 2 siders repotasje, men mengden og kvaliteten på grovmaterialet gjorde at DB gav reporteren 8 sider.
For mange på dagens forum var denne også deres første introduksjon til fandommen, og førte til en enorm vekst i det norske miljøet.

Low Class Conspiracy - Quasimoto
Tidligere i år hadde Stone's Throw Records en åpen musikkvideokonkurranse. Kristoffer Crook kontaktet derfor oss for hjelp med å designe et kostyme av figuren Quasimoto pluss fursuit statister.
Lavbudsjettvideo som klarte en fjerdeplass, og første musikkvideoen med en "reallife" Quasimoto.

Groovy Furry Bowling
Hvordan vi feiret årets Halloween her i Oslo. Endte opp som en veldig positiv opplevelse for gruppen, de andre bowlerne og de ansatte der.
Selv om de allerede var informert om planene våres, så fikk de ansatte en unik opplevelse og vi er veldig ønsket tilbake.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sender deg en epost med litt kontaktnummer så vi får avtalt et møte mellom så vi får ordentlig presentert hverandre.

Cyber Sheppie

• Senior Fur
  • May the music of my soul never fade
    • Vis profil
    • Furaffinity
kan sikker være med her eg og. er bare 17, men er altid åpen for å møte folk, og eg eier en fursuit låner en fursuit av en god venn av meg :P

sender sikkert snart en e-mail
In Soviet Russia, table flips you.
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Zoxeb

• Gjest
IKKE nevn lifestyle-delen av fandommen, hold det til hobby-delen.

Jeg har ikke noe imot lifestyle delen, men da kan det virke som at alle gjør det hele tiden, og ikke noe du gjør på fritiden som maling/sport etc.
De som du nevner med hun som drikker melk fra gulvet og han som går i suit 24/7 går under lifestyle.

For meg er det ikke noe at jeg tenker/mener anderledes enn andre. Fandomen er for meg på lik linje som tegning eller skriving.

Bare noen tanker fra meg.

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Hei! Jeg driver og utvikler en dokumentarserie for ungdom
« Svar #10 på: 10. nov, 2011, 21:50 »
Zobex: Vel den serien ble litt spesiell. Så vidt jeg forstod så enten ønsket ikke den svenske fandommen kontakt med dem, eller så kontaktet de kun enkelt medlemmer som skilte seg veldig ut.
Serien sleit veldig med å finne folk som faktisk ønsket å møte opp, og det er ganske forståelig basert på deres profil.
Men nok prat om dem. Finnes masse publisitet om fandommen som viser den på en reell måte også :)

Pandapanda

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11. nov, 2011, 11:53 »
Helt enig med Dax. Tror og de som stod bak serien ønsket at den skulle være veldig slik - ensidig (kun følge de som skilte seg veldig ut) samt bygge på sensasjonalisme istedet for å virkelig gå inni furry fandom. Det er rett og slett en dokusåpe. Svar til Aapur Techwing Firestar: vi kommer ikke til å vise bare en side av saken, derfor er jeg interessert i å finne ut av det norske miljøet, er det noen som har det som lifestyle eller er det mer hobby f.eks.... vil møte ulike folk =) Og så vil vi gjerne møte de som driver med furry kunst (tegning, maling, skriving etc).

Cyber Sheppie

• Senior Fur
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #12 på: 11. nov, 2011, 12:08 »
Helt enig med Dax. Tror og de som stod bak serien ønsket at den skulle være veldig slik - ensidig (kun følge de som skilte seg veldig ut) samt bygge på sensasjonalisme istedet for å virkelig gå inni furry fandom. Det er rett og slett en dokusåpe. Svar til Aapur Techwing Firestar: vi kommer ikke til å vise bare en side av saken, derfor er jeg interessert i å finne ut av det norske miljøet, er det noen som har det som lifestyle eller er det mer hobby f.eks.... vil møte ulike folk =) Og så vil vi gjerne møte de som driver med furry kunst (tegning, maling, skriving etc).

hehe. det er sant. det norske miljøet er ganske spred. eg selv tror eg er den eneste Furryen som går på skole på en båt da, bare for å få det fram.
og eg skriver på en historie, men vi får se hva Dax sier, siden det er han som er kontakt personen vår
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Pandapanda

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14. nov, 2011, 13:16 »
Skole på båt og at du skriver historie høres veldig kult ut. Vi kan jo ta en prat om Dax syns vår ide er interessant, og vi pålitelig etter vårt treff  [w-happy]

Cyber Sheppie

• Senior Fur
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #14 på: 14. nov, 2011, 14:08 »
Skole på båt og at du skriver historie høres veldig kult ut. Vi kan jo ta en prat om Dax syns vår ide er interessant, og vi pålitelig etter vårt treff  [w-happy]

skal be han holde meg oppdatert.
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #15 på: 14. nov, 2011, 18:58 »
Jeg holde folk oppdaterte? Pft!

Men ja, litt av sjarmen er variasjonen av folk vi har i miljøet. Den bør komme frem :)

Cyber Sheppie

• Senior Fur
    • Vis profil
    • Furaffinity
« Svar #16 på: 14. nov, 2011, 19:47 »
Jeg holde folk oppdaterte? Pft!

Men ja, litt av sjarmen er variasjonen av folk vi har i miljøet. Den bør komme frem :)

yepp.  [ureshii]
┬─┬ ︵ /(.□. \)

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
« Svar #17 på: 17. nov, 2011, 07:50 »
Takker for et hyggelig møte. Jeg har sendt en liten rapport til resten av gjengen, og tar kontakt så fort jeg har funnet ut mer.

Pandapanda

• Fur
  • *
    • Vis profil
« Svar #18 på: 17. nov, 2011, 18:07 »
Takk i lige måde Dax, var kjempehyggelig å treffe alle sammen i går... :D Gleder oss til å høre mer fra deg/dere!

Sivi Rabbynx

• Overaktiv Fur
  • :3
    • Vis profil
« Svar #19 på: 31. jan, 2012, 20:28 »
Jobber du ennå på dokumentaren?
Bare lurer :3

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #20 på: 31. jan, 2012, 20:46 »
Jobber du ennå på dokumentaren?
Bare lurer :3
De jobber fortsatt med saken etter det jeg vet :)