Skrevet av Emne: Therians og otherkins?  (Lest 4813 ganger)

Eltanin

• Hyperaktiv Fur
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Therians og otherkins?
« på: 19. jun, 2012, 11:14 »
Er to begreper jeg plutselig har sett veldig mye av. Jeg har prøvd å finne info om det, men alt jeg finner er upersonlige Wikipedia-artikler. Om folk har lyst til å forklare litt, så hadde jeg blitt veldig glad, og det hadde løst en del.. Personlige spørsmål i samme slengen!

Dax Cyro

• Über Fur
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Therians og otherkins?
« Svar #1 på: 19. jun, 2012, 14:05 »
Beste er å treffe og få pratet litt med Therians og Otherkins irl :)
De jeg har truffet så langt er veldig hyggelig, og diskuterer gjerne sine egne syn med andre.

Rent formelt kan man si dette:
Therianer: Evne til å forandre mellom dyr og menneskeform.
Otherkin: Dyresjel fanget i menneskekropp.

Dog akkurat som furry fandommen er det veldig personlig hvorfor noen anser seg som en av gruppene, og hvordan de velger å vise dette.
Men de fleste vil ikke klare å finne en uten at personen selv spesifikt påpeker at han/hun er therianer og/eller otherkin.

Både therianere, otherkins og furries har overlapp med hverandre. men igjen la meg påpeke at dette avhenger av hver enkelt person.
F.eks. Noen otherkins og therianere ønsker vise sin dyreside via fursonaer og/eller fursuits. Enkelte furries har også så sterk tilknytning til sin fursona/fursuit at man kan regne de som otherkins eller therianer.

Eller så har media en lei tendens til å klumpe furries, otherkins og therianere i en enkelt gruppe.

PS. Håper jeg ikke har tatt for mye feil på beskrivelsene. Er nok bare en fur :)

Wolftale

• Über Fur
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19. jun, 2012, 14:15 »
Dyresjel fanget i menneskekropp.
Therians er oftest dyr som har eksistert/ ekisterer. Mens Otherkin er som regel mytiske eller fantasi skapninger som f.eks Drager.

Er slik jeg klarer å forklare det slik jeg har opplevd det, men andre kan ha opplevd det motsatt/andeledes. Jeg syns også i en periode at det var utroli lett å skille folk som var furs og therians når jeg møtte dem IRL. Om jeg hadde gjort det nå er jeg usikker på.
« Siste redigering: 19. jun, 2012, 14:21 av Wolftale »

CaldCat

• Gjest
« Svar #3 på: 19. jun, 2012, 14:23 »
Som du kanskje leste i introduksjonen min, så er jeg therian selv. Så skal prøve å forklare hva det er etter beste evne :P

Begrepet "Therianthropy" vil kort sagt si å identifisere seg selv med et dyr. Man kan si at therians er av den oppfatningen at de er et "dyr i en menneskekropp", altså at de på utsiden er et menneske, men på innsiden er et dyr. Hva dette vil si for den enkelte varierer veldig, da noen mener det ligger noe spirituelt bak, mens andre (som meg) mener det er mentale/psykologiske årsaker til at man føler seg slik.

Husk på at de aller fleste oppegående therians IKKE tror på at det går an å fysisk forvandle seg til et dyr. Mange "trolls" på nettet sier kanskje at de har "mystiske" krefter som gjør at de kan forvandle seg fysisk til et annet vesen, men dette er jo selvsagt bare tull, og overhodet ikke noe therians flest står for :P Therians er helt vanlige og oppegående mennesker; eneste forskjellen er at de har en personlig oppfatning om at de er et dyr på innsiden.

Når det gjelder otherkins, går det forøvrig for det samme som med therians. Eneste forskjellen er at otherkins ser på seg selv som vesener som ikke finnes i virkeligheten, for eksempel alver, drager, m.m.

Håper dette hjelper littegranne ihvertfall :) Ellers finner det mange kilder på nettet som utgreier litt mer. Werelibrary er for eksempel en side hvor mange therians legger ut essays og andre tekster som forteller om hvordan det er å være therian:

http://werelibrary.org/site/library.html

Eltanin

• Hyperaktiv Fur
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
« Svar #4 på: 19. jun, 2012, 21:47 »
Hm, okai. Jeg tror jeg skjønner en del mer nå, takk! :D

Trash

• Hyperaktiv Fur
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
« Svar #5 på: 20. jun, 2012, 19:17 »
Som du kanskje leste i introduksjonen min, så er jeg therian selv. Så skal prøve å forklare hva det er etter beste evne :P

Begrepet "Therianthropy" vil kort sagt si å identifisere seg selv med et dyr. Man kan si at therians er av den oppfatningen at de er et "dyr i en menneskekropp", altså at de på utsiden er et menneske, men på innsiden er et dyr. Hva dette vil si for den enkelte varierer veldig, da noen mener det ligger noe spirituelt bak, mens andre (som meg) mener det er mentale/psykologiske årsaker til at man føler seg slik.

Husk på at de aller fleste oppegående therians IKKE tror på at det går an å fysisk forvandle seg til et dyr. Mange "trolls" på nettet sier kanskje at de har "mystiske" krefter som gjør at de kan forvandle seg fysisk til et annet vesen, men dette er jo selvsagt bare tull, og overhodet ikke noe therians flest står for :P Therians er helt vanlige og oppegående mennesker; eneste forskjellen er at de har en personlig oppfatning om at de er et dyr på innsiden.

Når det gjelder otherkins, går det forøvrig for det samme som med therians. Eneste forskjellen er at otherkins ser på seg selv som vesener som ikke finnes i virkeligheten, for eksempel alver, drager, m.m.

Håper dette hjelper littegranne ihvertfall :) Ellers finner det mange kilder på nettet som utgreier litt mer. Werelibrary er for eksempel en side hvor mange therians legger ut essays og andre tekster som forteller om hvordan det er å være therian:

http://werelibrary.org/site/library.html

Er therian selv og synes denne forklaringen var veldig bra ;)

Miles T.F. Baxxter

• Grunnlegger
  • Administrator
  • Über Fur
  • Buskasklubben
    • Vis profil
    • LiveJournal
« Svar #6 på: 21. jun, 2012, 01:53 »
Og shamanisme og totemdyr er noe annet igjen? Folk som føler seg åndelig knyttet til dyr på en måte, men ikke nødvendigvis føler at de selv er dyr.

CaldCat

• Gjest
« Svar #7 på: 21. jun, 2012, 02:08 »
Og shamanisme og totemdyr er noe annet igjen? Folk som føler seg åndelig knyttet til dyr på en måte, men ikke nødvendigvis føler at de selv er dyr.

Ditto :P