Skrevet av Emne: [Metallarbeid/jobb]Arrius's makings  (Lest 2631 ganger)

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
[Metallarbeid/jobb]Arrius's makings
« på: 29. nov, 2012, 20:36 »
ok, for dere som ikke vet det enda, så er jeg lærling som CnC maskineringsfaget, jeg lager mye rart, og tenkte at jeg kan legge ut litt bilder av hva jeg gjør :)

CNC-maskineringsfaget skal legge grunnlag for yrkesutøvelse i datastyring av maskiner for produksjon av mekaniske deler og komponenter. CNC er en forkortelse for Computer Numerical Control og betyr datastyring og kontroll av bevegelser med hastigheter, posisjoner, retninger og tilstandssensorer på maskiner. Nasjonal og internasjonal industri setter høye krav til kvalitet, standardisering, prosedyrer, kontroll og dokumentasjon. CNC–maskineringsfaget skal medvirke til å utvikle fagkompetanse som tilfredsstiller slike krav.<

frese litt her og der

så får vi noe slikt som dette :)



THE HORRORS!!!!



more to come :)
« Siste redigering: 02. des, 2012, 16:12 av Arrius »
The more i learn about people, the more i like my dog.

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Arrius's makings
« Svar #1 på: 29. nov, 2012, 20:49 »
I går kom en arbeids kollega med en liten ide, på lørdag så har bedriften vår en fest inne på vårt lokalet som skal romme 2000!!! 2000 stykk... det kan bli trangt :p men Remi (som denne fantastiske arbeids kompisen min heter) skal ha en liten fest for bare oss i maskin avdeligen før selve stor festen starter, så Remi ville lage noen shotte-glass.. Remi sto i et par timer å programerte uten datamaskin for å lage programmet, og etter en time med litt prøving og feiling fikk han Logoen til bedriften vår bra til :) en prototype ble lagd og Remi var storfornøyd. Så var det å godsnakke med sjefen om materiale til projektet.. rustfri stål er ikke billig, men når det var snakk om alkohol og shotte-glass, så var ikke sjefen vanskelig å tvinge rundt fingeren, faktisk så ble sjefen så fornøyd av glassene, at han bestilte 10m met ø40 rustfri aksling :) ooog  100 stk av shotte-glassene som skal gå til alle ansatte i Avd. Fabrikasjon :)

så det har jeg lagd i dag, Shotte-glass i arbeidstiden :D har jeg sakt at jeg DIGGER arbeidsplassen min? for det gjør jeg!

skal prøve å ta bedre bilder til i morgen, men for i dag så får dere se et glass mens det enda står i maskinen :)

« Siste redigering: 30. nov, 2012, 23:24 av Arrius »
The more i learn about people, the more i like my dog.

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Arrius's makings
« Svar #2 på: 29. nov, 2012, 21:09 »
Dette er litt av verkstedet der jeg jobber :) de 2 første maskinene dere ser er dreiiebenker, lenger bak står det nå bare en fres, men om litt får vi en ny fres inn :) (cant waaaait <3 ) siste maskinen på filmen er den største maskinen, en av de største fresene i firmaet, og en av de største fresene i nord-norge :)  må også få beklage for rask og dårlig film :p får se om jeg ikke filmer en litt lengere film en annen dag :) ADVARSEL: høy og kanskje irriterende lyd på videoene, vi på verkstedet liker å ha musikk annlegget på max guffe, til sjefenes store begeistring  [laugh]
http://s928.beta.photobucket.com/user/mrxorz/media/VIDEO0016.mp4.html

dette er et vannskjære bord :) det bruker en høytrykks-stråle bestående av en blanding av vann og sand slik at den kan skjære igjennom metall :) vi har også et skjærebord som bruker en blanding av acetylen og oksygen for å skjære seg igjenom stål :D
http://s928.beta.photobucket.com/user/mrxorz/media/VIDEO0013.mp4.html

siste videoen for i dag :) dette er et av de beste jobbene jeg kan få, lange akslinger som tar lang tid å maskinere :) betyr mindre opp og nedspenninger, + at jeg kan sitte å late meg :3 http://s928.beta.photobucket.com/user/mrxorz/media/VIDEO0012.mp4.html
The more i learn about people, the more i like my dog.

Morisith

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 506
    • Vis profil
    • Furiffic
Sv: Arrius's makings
« Svar #3 på: 30. nov, 2012, 23:00 »
høres ut som du koser deg ja XD maskiner er noe eg aldri kunne jobbet med. Foruten Allighator (pc'en) og Peter (tegnebrettet). Er nemlig livredd lyder og vibrasjoner xD (ps pc'en er en dame for vi er enige om ka vi skal tegne, men som kommer Peter og vil kun lage pupper og damer -_- nesten umulig å stoppe han xD)

kunne ikke se bildene av shotteglassene, men de hørtes ihvertfall stilige ut :D Kjekt på jobb når sjefen verdsetter litt kreativitet (alkohol kan jo ikke skade heller xD).

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Arrius's makings
« Svar #4 på: 30. nov, 2012, 23:26 »
høres ut som du koser deg ja XD maskiner er noe eg aldri kunne jobbet med. Foruten Allighator (pc'en) og Peter (tegnebrettet). Er nemlig livredd lyder og vibrasjoner xD (ps pc'en er en dame for vi er enige om ka vi skal tegne, men som kommer Peter og vil kun lage pupper og damer -_- nesten umulig å stoppe han xD)

kunne ikke se bildene av shotteglassene, men de hørtes ihvertfall stilige ut :D Kjekt på jobb når sjefen verdsetter litt kreativitet (alkohol kan jo ikke skade heller xD).

:D nå skal bildet være i orden :p og beklager, fikk ikke tatt bilder i dag, fult kjør siden vi hadde full innkjøring før konserten som skal være i verkstedet vårt :)

kan jo også nevne at jeg måtte hente sjefen min i dag, han var ute og spiste med noen leverandører slik de gjør vært år.. han var ikke i edru nok til å kjøre til jobben i dag :p så der var jeg, henta sjefen :D morroooo :D
The more i learn about people, the more i like my dog.