Skrevet av Emne: Din status!  (Lest 4812745 ganger)

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Kunsthøyskolen i Bergen
« Svar #7600 på: 09. jan, 2012, 17:28 »
Vær så snill og les denne posten, jeg verdsetter alle svar.

Etter et halv år på lærerhøyskolen har jeg egentlig konkludert med at læreryrket ikke er noe for meg. Jeg er ikke engasjert når jeg underviser elever, og jeg syntes hele karusellen med undervisningsplanlegging, og å lære ting på høyskolen er uinteressant. Jeg kjeder meg. Og når det er slik vil jeg aldri kunne bli en dyktig lærer, og det vil jeg ikke.

Så jeg har tenkt på Kunsthøyskolen i Bergen. Jeg liker tegning, og det å være kreativ i det hele tatt. Det har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Opp gjennom tidene har jeg fått høre at jeg har talent og at jeg er dyktig, og det er også med på å forme denne tanken som har dannet seg.

Det jeg tenker å gjøre er å hoppe av lærerhøyskolen nå, uten å fullføre semesteret. Jeg orker ikke tanken på et halvt år til et sted jeg egentlig ikke liker å være. Jeg vil bruke halvåret på å få meg en jobb, og spare opp litt penger slik at jeg kan betale ned gjelden min. Samtidig vil jeg prøve å utvikle tegneferdighetene mine så mye som det lar seg gjøre på et halvt år. På slutten av den tiden sender jeg en portefølje til kunsthøyskolen og søker om plass. Forhåpentligvis kommer jeg inn, og kan begynne på et studie hvor jeg trives.

Men. Jeg HAR tenkt å diskutere det med en veileder på både skolen jeg går på og skolen jeg vil starte på, slik at jeg vet litt hva jeg har i vente, og at jeg ikke går på enda en bom. Jeg byttet jo fra bachelor i biologi til lærerhøyskolen opprinnelig.

Y/N, dårlig/bra idé?
Vet noen noe som helst om det å drive med kunst på en høyskole?
Vet noen noe om nivået som kreves?

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Din status!
« Svar #7601 på: 09. jan, 2012, 17:46 »
Har vurdert læreryrke selv, men kun som kunst og hærverks lærer eller hva F***n! det heter. Selv har jeg gått på Norges kreative faghøyskole. Hadde jeg hatt tid og råd og ikke vært så bundet av ting skulle jeg vurdert kunst høysolen selv. Jeg hadde det kjempegøy, men til tider stressende på Faghøyskolen. Og jeg veltet meg i venner og studentgoder, må indrømme jeg savner det veldig. Uansett etter jeg var ferdig der og forsøkte å finne jobb, så gikk det ikke så bra. Markedet er i dag ganske mettet med kreative yrker, og det å få seg jobb innen det er et sant helvete, med mindre han har overnaturlige evner. Jeg for min del angrer på at jeg utdannet meg til noe som ikke førte til annet en små jobber, men samtideig lærte jeg en del kule, dog unyttinge ting der og hadde det veldig gøy i prosessen.

La meg illustrere med en historie.
Det var en gang en liten fugl som var ute i vinterkulda og frøs. Så kom en stor hund forbi, Å kan du ikke hjelpe meg, spurte fuglen. Og dermed dret hunden på fuglen. Fuglen luktet vondt men, varmen dra dritten gjorde at den ikke frøs i hjel. Så kom en stor katt og ville spise fuglen. Den glefest i seg fuglen, men spydde den ut igjenn, dan sidenden smakte dritt. Moralen i historien? Av og til er det den dritten man er i som holder en i live.

Jeg ville nokk heller satset på å bli spessialist innen formgivning eller noe sånt, for å være helt ærlig, det er lettere å få jobb innen læreryrket en kreativt, ( Grafisk Design, Illustratør, Kunstner etc)  

Men hvis du vill inn bare for å slipe kunst skillls, så for all del. Når det gjelder hva slags værker å sende inn virker det nesten som om det særerer og rarere ting man lager detså mer liker de det. Sansynligvis så sitter det noen gammle bleikfiser fra 50 tallet der som liker Da da kunst og f***ings kubisme, modernisme og sånn dritt. (Beklager jeg bare har et slikt intenst hat for den kunstrettningen at det jeg nesten spyr)
Rent teknisk er det ganske høye krav Med teknisk tenker jeg på grunnleggende ting som anatomi, perspektiv, skyggelegging fom forståelse og slikt.  Men jeg kjente ei som lagde ting som  F Ikke so ut som kom inn. Problemet er at dette går så mye på skjønn at det er vanskelig å si.
_____________

Apropos min egen status, føler meg lettere irritabel i dag, og OMFG DE HAR GRANDIS MED TACO!!! TO AV MINE FAVORITT TING!  [w-happy]
« Siste redigering: 09. jan, 2012, 18:01 av Ziggy Wolf »

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #7602 på: 09. jan, 2012, 18:08 »
Rent teknisk er det ganske høye krav Med teknisk tenker jeg på grunnleggende ting som anatomi, perspektiv, skyggelegging fom forståelse og slikt.  Men jeg kjente ei som lagde ting som  F Ikke so ut som kom inn.
Kan du omformulere, jeg forstår ikke hva du vil frem til.

Og jeg vet at jobbmulighetene er dårlige. Men som sagt, jeg ville blitt en dårlig lærer fordi jeg brenner ikke for å undervise. Og skolen trenger dyktige lærere.
Og jeg har bare et liv. Jeg vil ikke kaste det bort på et yrke jeg mistrives i.

Laffe the Fox

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 562
  • Die trying!
    • Vis profil
    • Laffe's FurAffinity
Sv: Kunsthøyskolen i Bergen
« Svar #7603 på: 09. jan, 2012, 18:18 »
Etter et halv år på lærerhøyskolen har jeg egentlig konkludert med at læreryrket ikke er noe for meg. Jeg er ikke engasjert når jeg underviser elever, og jeg syntes hele karusellen med undervisningsplanlegging, og å lære ting på høyskolen er uinteressant. Jeg kjeder meg. Og når det er slik vil jeg aldri kunne bli en dyktig lærer, og det vil jeg ikke.

Så jeg har tenkt på Kunsthøyskolen i Bergen. Jeg liker tegning, og det å være kreativ i det hele tatt. Det har jeg gjort så lenge jeg kan huske. Opp gjennom tidene har jeg fått høre at jeg har talent og at jeg er dyktig, og det er også med på å forme denne tanken som har dannet seg.

Det jeg tenker å gjøre er å hoppe av lærerhøyskolen nå, uten å fullføre semesteret. Jeg orker ikke tanken på et halvt år til et sted jeg egentlig ikke liker å være. Jeg vil bruke halvåret på å få meg en jobb, og spare opp litt penger slik at jeg kan betale ned gjelden min. Samtidig vil jeg prøve å utvikle tegneferdighetene mine så mye som det lar seg gjøre på et halvt år. På slutten av den tiden sender jeg en portefølje til kunsthøyskolen og søker om plass. Forhåpentligvis kommer jeg inn, og kan begynne på et studie hvor jeg trives.

Men. Jeg HAR tenkt å diskutere det med en veileder på både skolen jeg går på og skolen jeg vil starte på, slik at jeg vet litt hva jeg har i vente, og at jeg ikke går på enda en bom. Jeg byttet jo fra bachelor i biologi til lærerhøyskolen opprinnelig.

Y/N, dårlig/bra idé?
Vet noen noe som helst om det å drive med kunst på en høyskole?
Vet noen noe om nivået som kreves?

Wow... Jeg sitter faktisk med akkurat de samme tankene i hodet mitt akkurat nå selv.  [eek] Vel... Bortsett fra den delen med tegning og kunsthøyskolen i bergen da, hehe.

Men ja, jeg har også gått et halvt år på lærerhøyskole nå og har mistet all motivasjonen. Føler heller ikke jeg brenner nok for det, og kommer med all sannsynlighet til å slutte. Planlegger selvfølgelig å se etter en jobb da inntil videre.

Uansett, jeg sier: go for it! Prøv å kom deg inn på kunsthøyskolen. Die trying! Dessuten er det ingen vits i å kaste bort din og andres tid på noe du ikke engang har lyst til.
Hunting is not a sport. In a sport both sides should know they're in the game.
- Paul Rodriguez Sr.

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Din status!
« Svar #7604 på: 09. jan, 2012, 18:32 »
Vell, det jeg vill fram til er at det ofte er rent tilfeldig hvordan det man sender inn blir vurdert avhengig av hvem som sitter i andre enden. Men man må kunne beherske et gitt medie, som maling, tegning etc altså at ting ser "riktig ut" med hennhold til perspektiv, lys skygge, og alle de tekniske tingene. Hun i ekemplet jeg dro fram lagde skjeve forvridde omriss av mennesker hun bare farget over med tilfeldige farger.

Vil du ha en jobb innen det kreative ville jeg ambefale å satse på flash og webdesign, siden markedet for dette er bedre.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Din status!
« Svar #7605 på: 09. jan, 2012, 18:49 »
Sitter og håper på at PC deler kommer i dag. Bestilte det som express på døren i går.
Så en Bring Express kjøre i området, men det var 20 minutter før tiden (f.o.m. 17:00) og jeg hadde ikke fått noen telefon ennå.

Update: Nvm. Nye PC-deler er i huset. På tide å ta den gamle i fra hverandre og bytte ut 80% av innmaten med nye deler.
Beholder kun kabinettet, 2 harddisker og en dvd brenner. Resten er "new and shiney".
« Siste redigering: 09. jan, 2012, 19:51 av Dax Cyro »

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7606 på: 09. jan, 2012, 22:00 »
jeg er TRIST

tabletten min døde når jeg skulle starte på noen fordømte commissions ;_; fml

FlameTheReadFox

  • Gjest
Sv: Din status!
« Svar #7607 på: 09. jan, 2012, 23:33 »
fikk skryt av norsklæreren for oppgaven jeg leverte inn og ble brukt som eksempel , dette er noe som ikke skjer hver dag o___o håper på bra karakter
halveis dau etter trening, presser meg altid for hardt

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Din status!
« Svar #7608 på: 09. jan, 2012, 23:38 »
fikk skryt av norsklæreren for oppgaven jeg leverte inn og ble brukt som eksempel , dette er noe som ikke skjer hver dag o___o håper på bra karakter
halveis dau etter trening, presser meg altid for hardt

Flinke flinkingen, "Støn" jeg får vell komme i gang med treningen selv.  Jepp... når som helst nå... en gang ...

Irie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 496
  • Telegram: Purrtail
    • Vis profil
    • Min furaffinity!
Sv: Din status!
« Svar #7609 på: 10. jan, 2012, 07:58 »
Fæle drømmer. *krøller seg sammen*
Mow!

Samuel_Laeon

  • Gjest
Sv: Din status!
« Svar #7610 på: 10. jan, 2012, 08:00 »
Fæle drømmer. *krøller seg sammen*

det var der og da drømmer kan være gode of fæle hold på det gode og glem det fæle ^^

Irie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 496
  • Telegram: Purrtail
    • Vis profil
    • Min furaffinity!
Sv: Din status!
« Svar #7611 på: 10. jan, 2012, 08:12 »
det var der og da drømmer kan være gode of fæle hold på det gode og glem det fæle ^^
Det verste er når fæle drømmer har rot i sannehet. Det er liksom ikke drømmen som er skummel, men det som fikk meg til å drømme om det.
Mow!

nokiakiller

  • Gjest
Sv: Din status!
« Svar #7612 på: 10. jan, 2012, 08:45 »
sitter i og koser meg med en kopp te,
skal laffe meg over til skolen for første skole dag on en liten stund.

SpiceyFeline

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 891
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7613 på: 10. jan, 2012, 09:00 »
Sitter på skolen og skal ha norsk. No want :c

InnosRage

  • Gjest
Sv: Din status!
« Svar #7614 på: 10. jan, 2012, 10:28 »
Det er jo farlig å gå rundt i moldes gater i dag. Folk er treig med å strø på isen.
Jeg angrer på at jeg ikke tok med meg brodder.

Jeg sitter nå og har matte.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Din status!
« Svar #7615 på: 10. jan, 2012, 18:06 »
Jeg har funnet ut at min økonomiske løsning for vinteren må være å få meg brodder, og nappe vesker og lignende fra folk uten brodder for så å løpe triumferende avsted mens de rutsjer rundt på stedet hvil, hihi.

DET KAN IKKE GÅ GALT

Caeruz

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 663
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7616 på: 10. jan, 2012, 20:56 »
Frustrert!

Jeg burde kjøpt et annet kabinett til PC-byggingen min, men skjønte det ikke før nå  >:(  Kabelløsningen skulle vært bedre og jeg skulle hatt en strømforsyning med flere molexer... Må nok investere i noen adaptere...
I can feel it growing strong, the wolf inside of me!
-Timeless Miracle - Curse of the werewolf

Darkferal

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 265
  • Who am I? Who wants to know?
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7617 på: 10. jan, 2012, 21:55 »
Fant ut att jeg har fått en kusine.
så whohooo, nokk en til jeg må begynne å kjøpe gaver til om noen år.
...vell, trenger ikke å dra med hu på kamping i skauen med det første [laugh]
« Siste redigering: 10. jan, 2012, 21:57 av Darkferal »
We all hunger for family, unity and belonging, but those three come at a hell of a cost.

Khajiit

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7618 på: 10. jan, 2012, 22:23 »
Fant ut att jeg har fått en kusine.
så whohooo, nokk en til jeg må begynne å kjøpe gaver til om noen år.
...vell, trenger ikke å dra med hu på kamping i skauen med det første [laugh]

Kjøpe en fursuit til henne når den tid kommer ;) lære henne opp tidlig.
- Khajiit

Coast Wolf

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 297
  • Sover aldri til riktig tid...
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7619 på: 11. jan, 2012, 05:53 »
Å fy søren her hadde det skjedd litt siden siste innlogging(nov. en gang :P), makan att det går ann å være så lat!
så da er det vel på tide å begynne å følge med litt igjenn ;)
dette har skjedd i avbruddet:

* tok steget å flyttet fra bylivet, så da bor jeg sammen med en kompiz til jeg finner meg passende bolig til meg og bikkja.
   så da befinner jeg meg i Re Kommune i Vestfold fylke.
* nav møter :P
* bilmekking, bilmekking og atter bilmekking
* oblikatorisk julefeiring hjemme hos mor :P.
* min kamerat bestemste seg for å tjuvlåne pcen min :D, siden hans brøyt sammen å den er fortsatt slik ;D
* rydding av verksted, det trengtes sårt da det skal to biler til inn der
* og boligjakt uten hell så langt :-\

så da håper jeg på å få vært litt her innimellom, den lille timen i døgnet hvor jeg klarer å snappe tilbake pcen min.
bikkje lufting(kameraten sin og min, når han er på jobb), soving, bolig jakt og bilmekking er prioritet nå om dan :P
Ask and u shall receive. var det noen som sa, og det gjør jeg å :3
FA - Twitter

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Din status!
« Svar #7620 på: 11. jan, 2012, 14:09 »
Coast Wolf: Lenge siden.

Jeg er trøtt. Og meh. Jeg tror jeg går og sover litt.

Caeruz

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 663
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7621 på: 11. jan, 2012, 20:05 »
Gleder meg skikkelig til i morgen! Satte sammen det meste av PCen i dag og testet den flere ganger, og den funker  ;D Får meg operativsystemet og en SSD i morgen, og da er PCen oppe og løper for fullt etter skolen, YAY  [w-happy]
I can feel it growing strong, the wolf inside of me!
-Timeless Miracle - Curse of the werewolf

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Din status!
« Svar #7622 på: 11. jan, 2012, 21:40 »
Gleder meg skikkelig til i morgen! Satte sammen det meste av PCen i dag og testet den flere ganger, og den funker  ;D Får meg operativsystemet og en SSD i morgen, og da er PCen oppe og løper for fullt etter skolen, YAY  [w-happy]

Ny PC er digg. Har selv endelig fått opp min nye (samme gamle kabinettt, alt nytt inni).
En liten advarsel om SSD. Booting og restarting av PC blir aldri de samme. De gamle "pausene" man fikk til andre ting har forsvunnet.

Caeruz

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 663
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7623 på: 11. jan, 2012, 22:11 »
Hva slags pauser?
I can feel it growing strong, the wolf inside of me!
-Timeless Miracle - Curse of the werewolf

Bird

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 396
  • Gnarly
    • Vis profil
Sv: Din status!
« Svar #7624 på: 11. jan, 2012, 23:37 »
Litt frustrert, hadde endelig tenkt meg ut hvilken utdanning jeg ville ha...også kommer det selfølgelig en som høres så awesome
ut at jeg vil gå på den og >.< Får se om jeg blande litt her og der..