avstemning

Slår du over til engelsk når du prater uformelt?

Nope
Kun kraftuttrykk
Kun shitty memes, but then I took an arrow to the knee
Kun enkelte ord ikke ofte i bruk i norsk
Sjelden, kun leddsetninger
Sjelden, hele setninger
Ofte, kun leddsetninger
Ofte, hele setninger
Jeg blir Engelish
Alle mine uttalelser på engelsk er virkemidler brukt med vilje (jeg har et image å opprettholde).
Aldri

Skrevet av Emne: Engelskbruk i dagligtale  (Lest 7041 ganger)

Shuffleton

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Engelskbruk i dagligtale
« på: 12. apr, 2013, 00:14 »
Hvor ofte hender det at du står og prater løst med noen og plutselig overgir tunga di til britene, og i hvilken grad skjer det? Er det noe du gjør med vilje? Ikke? Er det noen du burde oppsøke?
[edit] Muntlig. Skriftlig er ikke element i 'dagligtale', eller i 'tale' for den del..


Forutsatt at en ikke har engelsk som morsmål, så klart. Ellers hadde det ikke vært 'å legge over' så veldig.


Jeg vet veldig godt at jeg gjør det selv, ganske automatisk, men jeg ble nyskjerrig på om det er mange andre som gjør det og.. Og to what extent.
« Siste redigering: 12. apr, 2013, 00:40 av Shuffleton »

Exodai

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1299
  • Marinadeknarken
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #1 på: 12. apr, 2013, 00:23 »
Noen ganger kan jeg rett rett og slett begynne helt tilfeldig å snakke engelsk.

I tankene mine går alt på engelsk også.

Derfor ville jeg ha classifia meg selv som en relativt aktiv bruker av Engelsk i dagligtale. [w-wink]
FurAffinity          DeviantArt


Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #2 på: 12. apr, 2013, 00:43 »
way to much :p blir bare slik, men så har jeg spilt wow i 6 år, og i raids MÅTTE man snakke engelsk :p og skrive engelsk. og med tanke på at jeg praktisk talt bodde i wow (foruten om skolen) så skrev var alt jeg skrev og gjorde 80%ish engelsk :)
The more i learn about people, the more i like my dog.

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #3 på: 12. apr, 2013, 02:45 »
Snakker engelsk med meg selv hele tiden, skriver engelsk til norske venner fordi..vi bare skriver engelsk XD
Det går veldig mye i å ikke prate norsk, haha x)

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #4 på: 12. apr, 2013, 07:42 »
Når jeg sliter med å finne et ord på norsk så sier jeg det gjerne på engelsk. Bruker også ord som "obnoxious, whatever, good game, indeed, what the f***" osv normalt sett.

Hvis jeg blir frustrert eller motparten ikke forstår hva jeg sier, så legger jeg om til østnorsk xD den normale norske dagligtale er blitt herpa av østlendinger og jeg lot det skje! Rarr :<

passera

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 210
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #5 på: 12. apr, 2013, 14:23 »
hehe bruker det ganske ofte faktisk ^^ noen i klassen min og :3 overfører mye over ^^ pluss snakker ofte med engelske folk ;3

UsagiKun

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 828
  • PLUR <3
    • Vis profil
    • tumblr
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #6 på: 12. apr, 2013, 14:44 »
Bruker vanligvis ikke engelsk i hele setninger, men bruker det innimellom fordi et engelsk ord høres bedre ut enn det norske. Men er det en sammenheng jeg nesten må bruke engelske ord hele tiden er når jeg skal forklare dataprogrammer osv. Photoshop foreksempel er helt gresk å bruke og forklare på norsk xD

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #7 på: 12. apr, 2013, 16:19 »
Når jeg ikke kan det norske ordet bruker jeg det engelske.

Morisith

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 506
    • Vis profil
    • Furiffic
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #8 på: 12. apr, 2013, 17:53 »
Snakker engelsk 90% av tiden med samboeren :3 når vi ikke snakker engelsk e det om kem som skal ta oppvasken og om eg finner ut eg skal være sur på han^^;;

Har en venn fra nederland, + at alle spill og nettsider eg e på er engelsk (bortsett fra denne og litt face).
samboeren er forresten fra Polen, men han har snakket norsk siden barneskolen så det er ikke problemet :3 engelsk flyter bare bedre

Issah

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 123
  • Rat. Ratface.
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #9 på: 13. apr, 2013, 12:56 »
Ofte slår jeg over på engelsk av den enkle grunn at ordet ikke beskriver hva jeg mener godt nok på Norsk.

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #10 på: 13. apr, 2013, 20:18 »
Noen ganger vil det jeg vil formidle høres mer klønete på norsk enn på engelsk, og motsatt. Stort sett blir det da hele setninger, synes engelske ord eller delsetninger i en ellers norsk setning høres litt merkelig ut.

..og så er det enkelte spesialiserte ord som rett og slett ikke finnes på norsk, da bruker jeg det engelske frem til jeg får konstruert et passende ord på norsk.

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #11 på: 13. apr, 2013, 21:39 »
- Utdannet og jobber innen IT (All faglitteratur/kilder er på engelsk).
- Aktive gamer/Internet bruker i utallige år.
- Bodd 5 måneder i Australia. Av alle de jeg kjente var kun en nordmann, og vi to snakket engelsk oss i mellom. Mindre stress enn å skifte språk hele tiden.
- Mesteparten av skjønnlitteraturen (bøker og tegneserier) jeg leser er utelukket på engelsk.

Det skjer ganske ofte at jeg også snakker med meg selv, eller tenker på Englesk.
Har opplevd at folk har bommet på nasjonaliteten min pga det. F.eks brite som trodde jeg var australsk :p

Issah

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 123
  • Rat. Ratface.
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #12 på: 13. apr, 2013, 22:45 »
- Utdannet og jobber innen IT (All faglitteratur/kilder er på engelsk).
- Aktive gamer/Internet bruker i utallige år.
- Bodd 5 måneder i Australia. Av alle de jeg kjente var kun en nordmann, og vi to snakket engelsk oss i mellom. Mindre stress enn å skifte språk hele tiden.
- Mesteparten av skjønnlitteraturen (bøker og tegneserier) jeg leser er utelukket på engelsk.

Det skjer ganske ofte at jeg også snakker med meg selv, eller tenker på Englesk.
Har opplevd at folk har bommet på nasjonaliteten min pga det. F.eks brite som trodde jeg var australsk :p

Jeg har blitt mistaken for amerikaner og en sjelden gang brite. Kjenner følelsen.

archalla

  • Gjest
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #13 på: 15. apr, 2013, 12:58 »
Oddly enough så snakker/skriver jeg mer engelsk enn norsk, det har blitt mer naturlig å bruke^^

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #14 på: 21. apr, 2013, 12:30 »
Bruker sjeldent engelsk i tale.
Har ikke hatt stort bruk for det egentlig, møter ingen engelsktalende folk via jobben (og har ikke no i mot det xP) og for sjenert til å kunne hive meg på no TS eller lignende på nett/spill.
synes det blir for dumt/teit å snakke engelsk til en som kan norsk uansett :P
(eneste engelsken jeg bruker er skriftlig engelsk, og trenger ikke å være hver dag heller forsåvidt.. Men det skulle ikke være en del av tråden læll

Catya

  • Gjest
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #15 på: 23. apr, 2013, 21:17 »
Bruker mest engelsk når jeg chatter med venner på nettet, men ikke når jeg snakker med folk.

Delta Shepherd

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 395
  • THE ALMIGHTY GOD DELTA!
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #16 på: 23. apr, 2013, 23:16 »
Jeg snakker stort sett engelsk hver dag, mest når jeg snakker med noen engelske gamere. Det hender også at jeg hopper over til engelsk når jeg snakker norsk, men det er mest vis jeg glemmer et ord på norsk.
Steam: Frostgauge
Skype: Stian900
FA: http://www.furaffinity.net/user/deltashep/

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #17 på: 24. apr, 2013, 02:17 »
Var ikke denne på VG Debatt for noen uker siden?

TazDingo

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 59
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #18 på: 25. apr, 2013, 11:09 »
Jobber med mange folk fra øst-Europa, så det blir mye engelsk i hverdagen. Snakker en god del engelsk med tjommier på fritiden uansett, so I dun mind  [laugh]
Grrrr... Grrr? o.o

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #19 på: 25. apr, 2013, 22:20 »
Funnet ut av det kommer en del engelske ord via jobben min, lettere og uttale ting på engelsk enn på norsk.

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Sv: Engelskmisbruk i dagligtale
« Svar #20 på: 28. apr, 2013, 21:11 »
Det er enkelte ord og setninger som ikke passer i dagligtale jeg føler at om jeg må dra inn engelske ord, uttrykk og setninger så mister jeg en del av min identitet. Jeg er norsk, jeg kommer fra Nord-Norge og jeg snakker slik jeg gjør. Selv om jeg skriver bokmål...

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #21 på: 28. apr, 2013, 22:25 »
Rart hvordan jeg ofte finner det lettere å uttale meg på engelsk i forhold til norsk. Så da blir det en del engelsk i språket mitt. I tillegg til at jeg har en brite på jobb som jeg konstant snakker engelsk med. :p

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #22 på: 28. apr, 2013, 23:05 »
Rart hvordan jeg ofte finner det lettere å uttale meg på engelsk i forhold til norsk. Så da blir det en del engelsk i språket mitt. I tillegg til at jeg har en brite på jobb som jeg konstant snakker engelsk med. :p

Engelsk har et høyre ordforråd en norsk, så egentlig ikke så rart.

Blackred Paws

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 214
  • Min musikk side :) https://soundcloud.com/blackred
    • Vis profil
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #23 på: 28. apr, 2013, 23:39 »
bruker ikke engelsk i dagligtale og er egentlig ganske dårlig i engelsk men prøver og bli bedre i engelsk. For meg selv og laget derfor en bruker til på facebook som er navnet på fursuiten jeg skal skaffe meg, der skriver jeg alt på engelsk   :P og så er jeg medlem på furaffinity.net og der er det ganske mye engelsk   [ureshii] men hva så. Er jo en måte og bli bedre i engelsk og når man ikke klarte det på skolen på grunn av dårlig hørsel..
husky1992 (FA)
Stein Horten (Facebook)
Blackred Paws (Soundcloud, Twitter, Battle.net)

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Sv: Engelskbruk i dagligtale
« Svar #24 på: 30. apr, 2013, 10:51 »
Rart hvordan jeg ofte finner det lettere å uttale meg på engelsk i forhold til norsk. Så da blir det en del engelsk i språket mitt. I tillegg til at jeg har en brite på jobb som jeg konstant snakker engelsk med. :p

Same procedure as last year, Miss Sophie?