Skrevet av Emne: Valgomaten 2013  (Lest 4249 ganger)

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2745
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Valgomaten 2013
« på: 24. jun, 2013, 21:34 »
NRK's valgomat er tilbake for årets valg. Ta testen og si hvem NRK mener passer best for deg :)

http://www.nrk.no/valg2013/valgomat/


Jeg fikk Venstre

Exodai

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1299
  • Marinadeknarken
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #1 på: 24. jun, 2013, 21:53 »
Som forventet, FrP.
FurAffinity          DeviantArt


Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #2 på: 24. jun, 2013, 22:33 »
Jeg fikk først FRP på første, og høyre på andre, men etter duellen endte jeg opp på Høyre. Ikke overraskende :b

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #3 på: 24. jun, 2013, 22:40 »
frp her :)
The more i learn about people, the more i like my dog.

Emphy

  • Global Moderator
  • Overaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 320
    • Vis profil
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #4 på: 24. jun, 2013, 23:21 »
Jeg vet ikke hvor representativt en slik quiz er. Nå havnet samtlige partier på 50-60% for meg. Men de to som havnet øverst er muligens de to eneste partiene jeg kan påstå at jeg hater, og jeg aldri noensinne kunne forestilt meg å stemme på. [laugh]
Mens de to nederste, var de to partiene jeg liker best.

Antar de fleste kommer til å få FrP øverst. Fordi, populistisk parti.

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #5 på: 24. jun, 2013, 23:57 »
Jeg vet ikke hvor representativt en slik quiz er. Nå havnet samtlige partier på 50-60% for meg. Men de to som havnet øverst er muligens de to eneste partiene jeg kan påstå at jeg hater, og jeg aldri noensinne kunne forestilt meg å stemme på. [laugh]
Mens de to nederste, var de to partiene jeg liker best.
Har du lest deg opp på partiprogrammene deres da, siden du hater dem så intenst, men allikevel var for mye av deres meninger i denne quizen? :b

Sitat
Antar de fleste kommer til å få FrP øverst. Fordi, populistisk parti.

Eller fordi mange genuint liker FRPs politik?

Pax

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #6 på: 25. jun, 2013, 00:04 »
Ikke overaskende at jeg fikk venstre xp

Smiling

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 443
  • Jeg er også kjent som VCR Thunder og Jayce
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #7 på: 25. jun, 2013, 00:18 »
Liv Signe Navarsete og Sp

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #8 på: 25. jun, 2013, 00:42 »
http://www.nettavisen.no/politikk/article3636700.ece nettavisen har også en veldig god valgomat, forresten. :)

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #9 på: 25. jun, 2013, 06:49 »
Antar de fleste kommer til å få FrP øverst. Fordi, populistisk parti.

Ikke hos meg. Her kom de på en solid sisteplass.
Jeg ønsker at rike får mer skatt (likte at jeg fikk toppskatt i år), bedre integrering (Norge er rikt land, så eneste forskjell er hvor lett de kan bidra noe tilbake) og heller mer budsjett til helse og utdannelse enn privatisering.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #10 på: 25. jun, 2013, 09:31 »
Stoler ikke helt på den greia der, fikk mellom Rød og FRP på http://www.nrk.no/valg2013/valgomat/
Fikk SP, FRP og v på http://www.nettavisen.no/politikk/article3636700.ece

Å jeg stemmer som regel SV.
SP liker jeg ikke siden de er så mot rovdyr i Norge.

SarahLynx

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1496
  • Glorious 3D lynx waiting for the winter to go away
    • Vis profil
    • LynxLynxLynx
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #11 på: 25. jun, 2013, 10:30 »
Denne tråden bør ikke tas seriøst ettersom ingen av linkene presenter en fullstendig bilde av partienes holdninger og politikk. Skal du stemme bør du sette deg inn i politikken til de enkelte partiene.

Alle partier kan se ut som de prøver å få til det samme for land, kommune og Storting på overflaten. Bare se på løpebladene som deles ut av partiene i valgtiden, de er identiske, men det er mye tøv. Bryr du deg om hvordan politikkerne styrer landet vårt må du sette deg inn i politikken de fører.

Stemmen din i år ikke bør være basert på disse linkene

Sarrukh

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 754
  • transdimensjonal mårpølse
    • Vis profil
    • weasyl
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #12 på: 25. jun, 2013, 14:15 »
Antar de fleste kommer til å få FrP øverst. Fordi, populistisk parti.

Er ikke alle partier populistiske i disse dager? ;) Ja, FrP kaster seg på enhver anledning til å høste stemmer, men det synes for meg som at mer eller mindre alle partier er så handlingslammet av muligheten for å miste stemmer at de strengt tatt ikke er der for å drive politikk, så mye som de er der for å varme benkene i stortingssalen, og forgylle lommebøkene sine. 100% popularitetskonkurranse, null ryggrad.


Jeg kommer nok til å stemme Venstre i år, jeg vil imot min generelle politiske overbevisning ha blå koalisjon i regjering, da den rødgrønne regjeringa ikke lenger er hverken rød eller grønn, men heller et relativt impotent aristokrati. Ikke veldig glad for å få de mørkeblå partiene som FrP i regjering, men for å sitere Edward Abbey: "Society is like a stew. If you don't stir it up once in a while, a fine layer of scum floats to the top."

Dessuten har jeg et vagt håp om at de på ett eller annet tidspunkt vil ta opp forslaget som ble tatt opp for et par perioder tilbake, om å innføre en rovdyrpolitikk mer lik den svenske, men som Bondelobbyen Senterpartiet selvsagt fikk skviset ut.

Emphy

  • Global Moderator
  • Overaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 320
    • Vis profil
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #13 på: 25. jun, 2013, 21:34 »
Har du lest deg opp på partiprogrammene deres da, siden du hater dem så intenst, men allikevel var for mye av deres meninger i denne quizen? :b
Det skyldes for det meste:
Denne tråden bør ikke tas seriøst ettersom ingen av linkene presenter en fullstendig bilde av partienes holdninger og politikk. Skal du stemme bør du sette deg inn i politikken til de enkelte partiene.


Antar de fleste kommer til å få FrP øverst. Fordi, populistisk parti.
Er ikke alle partier populistiske i disse dager? ;) Ja, FrP kaster seg på enhver anledning til å høste stemmer, men det synes for meg som at mer eller mindre alle partier er så handlingslammet av muligheten for å miste stemmer at de strengt tatt ikke er der for å drive politikk, så mye som de er der for å varme benkene i stortingssalen, og forgylle lommebøkene sine. 100% popularitetskonkurranse, null ryggrad.
Jo, dette kan jeg si meg veldig enig i. [laugh] Men at FrP er de mest aggressive når det gjelder høsting av stemmer, er vel ikke akkurat noen hemmelighet.
Har vært på noen paneldebatter, og FrP motsier seg selv nesten like mye som bibelen. Representantene velger alltid ståstedet som blir best mottatt, helt uavhengig av hva partiet har sagt\ment tidligere. Det eneste som spiller noen rolle, er hvilken demografi som er best representert i publikum på det eksakte tidspunkt.

Mange andre partier har, i mye høyere grad, mot til å ta avgjørelser eller ståsted som er upopulære. Enten det er riktig eller feil avgjørelse, så sier det meg ihvertfall at hvis de blir satt ovenfor en problemstilling, så tar de valget utifra hva de føler er riktig, ikke utifra hva majoriteten vil synes om de i ettertid.
(in before "Bare det mest populære alternativet er demokratisk riktig")

Jegermaistro

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 21
    • Vis profil
    • Furaffinity
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #14 på: 27. jun, 2013, 21:47 »
Denne tråden bør ikke tas seriøst ettersom ingen av linkene presenter en fullstendig bilde av partienes holdninger og politikk. Skal du stemme bør du sette deg inn i politikken til de enkelte partiene.

Alle partier kan se ut som de prøver å få til det samme for land, kommune og Storting på overflaten. Bare se på løpebladene som deles ut av partiene i valgtiden, de er identiske, men det er mye tøv. Bryr du deg om hvordan politikkerne styrer landet vårt må du sette deg inn i politikken de fører.

Stemmen din i år ikke bør være basert på disse linkene

Mye bra du vektlegger Sarah. Vi må bare tenke på at NRK sin valgomat bare tar for seg veldig gjeldende problemstillinger, og vil ikke ta hensyn til dypere og mer aktuell politikk som vil være gjeldende i lengden. Man må alltid (etter min mening) sette seg inn i politikken hvis man vil framstå som en bevisst velger, og meningsfull borger.

Men, vil også si at valgomatene ikke er helt gale heller, de belyser enkelte saker og en generell tendens hos den enkelte, etter min mening. Så, furries, vil vi se en mer aktiv og innsiktsfull skare i år? Vil ikke legge skjul på at det er mer spennende enn tidligere år. Godt valg!

~ Jegermaistro
"Coffee ain't just my cup of tea"

Min FA - http://www.furaffinity.net/user/jegermaistro/

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #15 på: 27. jun, 2013, 23:07 »
Jeg fikk visst MDG med høyest prosent, og så Venstre som en god nummer to o3o....

Leophan

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2745
  • Rawr!
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #16 på: 27. jun, 2013, 23:25 »
Jeg fikk visst MDG med høyest prosent, og så Venstre som en god nummer to o3o....

Vi tenker likt xD Fikk Venstre på topp og MDG som nummer 2

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Valgomaten 2013
« Svar #17 på: 29. jun, 2013, 01:48 »
Langt mot Venstre her, eller heller bedre beskrevet som i midten mellom Rødt og FrP.