Skrevet av Emne: Norsk grammatikken?  (Lest 4700 ganger)

Fonso

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 7
  • Jeg skal lære norsk og jeg tror jeg kan gjør det!
    • Vis profil
Norsk grammatikken?
« på: 13. jul, 2014, 15:13 »
Så, jeg lærer norsk og jeg ville elske hvis jeg ville ha folk forteller meg om det. Mange av dere er veldig bra i engelsk, så vidt jeg vet. Jeg har venner hvem kan ikke forklarer grammatikken, så jeg tror jeg burde spørre folker hvem vet om grammatikken!

eksempelvis, jeg har lest det jeg kan bruke hankjønn eller hunkjønn, begge ville være riktig, men jeg lurer på hvis dere bruker begge eller bare hankjønn.

Jeg håper jeg har ikke skrevet altfor mange feil, jeg er veldig dårllig i norsk *nybegynner*

NamelessCoyote

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
    • SweetWolf1
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #1 på: 13. jul, 2014, 15:25 »
Gramatisk riktig ville ha vært og skrevet hunkjønnsorda i hunkjønn.
Men det moderne norske språk bruker sjeldent hunkjønn lenger, noe heller ikke skolene kan rette på.

Hankjøn: En gutt
Hunkjønn: Ei jente
Intetkjønn: Et hus

Også er det jo det med Og og Å som mange norske sliter med selv også.
Og er et bindeord for å binde setningen sammen, og Å settes foran Verb i "normalform" som Å gå, Å sykkle, Å skrive.
Typen min har jobba lenge med å få meg til og lære Og og Å xD

Mer tror jeg ikke jeg kan være til hjelp, men syntes ikke norsken din var så ille jeg. Du er godt i gang :3
 


Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #2 på: 13. jul, 2014, 17:20 »
if you keep writing this well, ur gonna be better than 60% of the norwegian people :)
The more i learn about people, the more i like my dog.

Koob

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 849
  • Duran
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #3 på: 13. jul, 2014, 20:52 »
Du er godt igang, ser jeg :3

Når det gjelder kjønn, kan dette være et godt huskemiddel.

Hunkjønn bestemt entall får "a" i slutten
Hankjønn får "en" i slutten
Intetkjønn får "et" i slutten

Så:
Ei jente -> Jenta
En gutt -> Gutten
Et hus -> Huset

Men, som du sier, så bruker folk ofte "en jente", men det heter "ei jente".

Hvis du lurer på mer, er det bare å kontakte meg på skype. Brukernavn er npkazookie, navn Duran

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #4 på: 14. jul, 2014, 12:05 »
Kjøyr på med Bergensdialekt:

En gutt, den gutten, flere gutter, alle guttene
En Jente, den jenten, flere jenter, alle jentene
Ett hus, det huset, flere hus, alle husene

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #5 på: 14. jul, 2014, 12:54 »
Gramatisk riktig ville ha vært og skrevet hunkjønnsorda i hunkjønn.
Men det moderne norske språk bruker sjeldent hunkjønn lenger, noe heller ikke skolene kan rette på.

Enig. Jeg sliter litt med å huske tilfeller hvor vi bruker hunkjønn.
Stort sett bare når man definierer en kvinnlig person (dame, jente, kone. Unntak: pike(-n)), eller snakker om dyr av hunkjønn (ku, tipse, høne).
Jeg vil nesten si at hvis man er usikker så bruk hankjønnsbøying. Så kan du lage en unntaksliste for når intetkjønn eller hunkjønn skal brukes.

Added:
Hvorfor i alle dager blir pike bøyd som hankjønn? En pike, piken, piker, pikene.
« Siste redigering: 14. jul, 2014, 12:56 av Dax Cyro »

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #6 på: 16. jul, 2014, 21:35 »
Added:
Hvorfor i alle dager blir pike bøyd som hankjønn? En pike, piken, piker, pikene.

Ren gjetting, men jeg vil anta det stammer fra dansk. En pige ble til en pike.

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #7 på: 18. jul, 2014, 17:08 »
Hunkjønnsform i bokmål er fullstendig valgfritt. Derfor er "en jente" like grammatisk riktig som "ei jente".
Det eneste som er viktig er at man er konsekvent. Man kan ikke skrive "en bok" først, for så senere å skrive "ei bok" i den samme teksten.
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #8 på: 19. jul, 2014, 17:40 »
Hunkjønnsform i bokmål er fullstendig valgfritt. Derfor er "en jente" like grammatisk riktig som "ei jente".
Det eneste som er viktig er at man er konsekvent. Man kan ikke skrive "en bok" først, for så senere å skrive "ei bok" i den samme teksten.
Konsekventheten gjelder også bøyingen videre. Skriver man en bok i teksten og senere boka er det like feil.

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #9 på: 19. jul, 2014, 20:31 »
Konsekventheten gjelder også bøyingen videre. Skriver man en bok i teksten og senere boka er det like feil.

Ikke for å skape en diskusjon for det er ikke det dette emnet ble laget for, men hvis det er tilfelle er det fullstendig nytt for meg hehe. Når en skriver moderne bokmål spesielt hvis en er fra Østlandet bruker en aldri "ei" ikke bare muntlig, men også skriftlig. De fleste bruker vel å si "Ei bok" når det bøyes kanskje, men i en helt vanlig setning brukes allikevel hankjønnsordet i ubestemt form. "En bok - boka - (flere) bøker - (alle) bøkene". "En hytte - hytta - (flere) hytter - (alle) hyttene" Så ja kanskje, men det er så pirkete at det ikke er så viktig når en først lærer norsk.


Some helpfull words from these sentences if you want them Fanso: (En bok - a book, en hytte - a cottage/summerhouse, kanskje - maybe, å skape - to create, et emne - a topic)

To start you on verbs:
Verb er ganske mye enklere på norsk enn Tysk, du trenger ikke å bøye dem etter pronomen. (Verbs are easier in Norwegian than German, you don't have to conjugate verbs by pronouns)
Eksempel: (Å løpe - to run)
Ei jente løp - a girl ran
En gutt løp - a boy ran
Et marsvin løp - a guinea pig ran

If you want the most basic way to conjugate a verb after time it is as follows: Å danse (To dance / Zu tanzen)
Å danse - to dance
danse - dance / dancing
danset - danced
har danset - have danced
Here is also a link that contains the four most common ways to conjugate verbs: http://norr.ismennt.is/NORSK_AL/GYM-SALEN/GRAMMATIKK/verb/verbb.htm

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å sende meg en melding eller mail.
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #10 på: 20. jul, 2014, 11:55 »
Konsekventheten gjelder også bøyingen videre. Skriver man en bok i teksten og senere boka er det like feil.

Ikke for å skape en diskusjon for det er ikke det dette emnet ble laget for, men hvis det er tilfelle er det fullstendig nytt for meg hehe. Når en skriver moderne bokmål spesielt hvis en er fra Østlandet bruker en aldri "ei" ikke bare muntlig, men også skriftlig. De fleste bruker vel å si "Ei bok" når det bøyes kanskje, men i en helt vanlig setning brukes allikevel hankjønnsordet i ubestemt form. "En bok - boka - (flere) bøker - (alle) bøkene". "En hytte - hytta - (flere) hytter - (alle) hyttene" Så ja kanskje, men det er så pirkete at det ikke er så viktig når en først lærer norsk.

Skal en først lære norsk skal en lære det riktig, og da er det viktig å være pirkete på slike ting. Ser for meg at det er mye mer forvirrende i en læringsprossess å bytte om på bøyingsformer enn å bare følge reglene.
Dessuten har hvordan vi snakker på Østlandet ingenting med det norske skriftlige språket å gjøre. Skriver du en bok i teksten din SKAL du skrive boken videre. Vil du skriva boka skriver du ei bok også.

Edit: Kjønn er allerede ekstremt vanskelig for de som skal lære seg norsk, fordi vi i Norge ikke har noen spesielle regler på når de forskjellige kjønnene skal brukes, man må liksom bare høre det. Det enkleste da når man skal lære norsk vil være å være konsekvent, ikke begynne å blande bøyningsformene slik vi gjør når vi snakker, I think. 
« Siste redigering: 20. jul, 2014, 11:59 av Eltanin »

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #11 på: 20. jul, 2014, 12:52 »
Skal en først lære norsk skal en lære det riktig, og da er det viktig å være pirkete på slike ting. Ser for meg at det er mye mer forvirrende i en læringsprossess å bytte om på bøyingsformer enn å bare følge reglene.
Dessuten har hvordan vi snakker på Østlandet ingenting med det norske skriftlige språket å gjøre. Skriver du en bok i teksten din SKAL du skrive boken videre. Vil du skriva boka skriver du ei bok også.

Edit: Kjønn er allerede ekstremt vanskelig for de som skal lære seg norsk, fordi vi i Norge ikke har noen spesielle regler på når de forskjellige kjønnene skal brukes, man må liksom bare høre det. Det enkleste da når man skal lære norsk vil være å være konsekvent, ikke begynne å blande bøyningsformene slik vi gjør når vi snakker, I think. 

Eltanin jeg er helt enig med deg. Å bytte om i en læringsprosess er fullstendig idiotisk. Det er nok best å lære seg hankjønn og intetkjønn først, og vurdere om man vil bruke hunkjønn.
Jeg er også enig i at det er mest grammatisk korrekt å bruke en hankjønns-bøyning når man har brukt "en" tidligere. Dessverre(?) er det slik at på grunn av innflytelse fra spesielt Østlandet har det norske språkrådet endret på reglene. Det er faktisk lov å bytte fra "en bok" til "boka" i samme setning. Det var det jeg mente, beklager hvis jeg var uklar. Mye endringer har skjedd de siste årene for å få både bokmål og nynorsk til å ligne mer på hva vi faktisk snakker.
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #12 på: 23. jul, 2014, 12:33 »
Det er faktisk lov å bytte fra "en bok" til "boka" i samme setning.
Har du noen kilder på det? Ikke for å være vanskelig eller noe, men jeg er over middels interessert i språk, og jeg finner ingenting som hverken beviser eller motbeviser det du sier hos språkrådet i hvert fall.

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #13 på: 11. aug, 2014, 15:36 »
Har du noen kilder på det? Ikke for å være vanskelig eller noe, men jeg er over middels interessert i språk, og jeg finner ingenting som hverken beviser eller motbeviser det du sier hos språkrådet i hvert fall.
Uten at jeg har en kilde på dette kan jeg bekrefte at for hunkjønnsord er bøyningsform valgfritt. Følgelig kan alle disse formene betegnes som god norsk grammatikk:

en bok – boken
ei bok – boka
en bok – boka
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #14 på: 11. aug, 2014, 22:13 »
Har du noen kilder på det? Ikke for å være vanskelig eller noe, men jeg er over middels interessert i språk, og jeg finner ingenting som hverken beviser eller motbeviser det du sier hos språkrådet i hvert fall.
Uten at jeg har en kilde på dette kan jeg bekrefte at for hunkjønnsord er bøyningsform valgfritt. Følgelig kan alle disse formene betegnes som god norsk grammatikk:

en bok – boken
ei bok – boka
en bok – boka

Den nederste der gir meg mark. x: Jeg må ha hatt strenge norsklærere tydeligvis.

Foxen

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 220
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #15 på: 12. aug, 2014, 00:17 »
Mener det ble tillatt først fra 2005... så kanskje ikke så rart. X)
Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention.

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: Norsk grammatikken?
« Svar #16 på: 12. aug, 2014, 00:50 »
Ja, jeg beklager. Jeg kan heller ikke finne noe på det. Har tatt det opp med en del språk interesserte individer jeg kjenner da og de sier også at det er greit. Når det er sagt virker det mye mer "korrekt", og ikke bytte fra en bok til boka, hvis en vil fremstå litt mer formell. Språk endrer seg, både på godt å vondt. Stakkars Fanso da, blir druknet i en diskusjon om hunkjønn og hankjønn x3
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/