Skrevet av Emne: Hundefobi  (Lest 6168 ganger)

Trina

  • Gjest
Hundefobi
« på: 07. aug, 2015, 11:59 »
Har vært diskusjoner rundt ulv i Norge. Og ikke at jeg er så begeistret å ha slikt rovdyr omkring, men så er de heller ikke kjæledyr. Jeg er derimot mest redd hunder siden jeg tenker på dem som tamme ulver. Og det faktum at folk sier "Den er så snill sjø" er vel noe jeg ikke kjøper som oftest. Selv om noen hunder kan bare lukte rundt å være helt harmløse så er det den aggresjonen i hunder jeg generelt frykter.

Bare lurer på om noen med lignende opplevelser vil dele noe om det.

vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #1 på: 07. aug, 2015, 12:26 »
eg elsker di fleste hunder men det finnes unntak    onkelen min hadde ein leonberger som var voksen men var valp i hode:P   
det kommer og veldig ann på kordan hunden er oppdrad

ein av di fineste opplevelsene mine I naturen var nor eg sto ca 50 meter fra ein ulv  eg såg på han og han såg på meg :P    hadde ikkje eg hatt 3 personer med jaktrifle ved siden av meg så hadde eg vert skeptisk på ulven     ente med at ulven bare snudde og stakk :/

ToraLily

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2291
  • A Author of Hombrew DnD Content
    • Vis profil
    • torafurry
Sv: Hundefobi
« Svar #2 på: 07. aug, 2015, 15:41 »
aggresjonen i hunder er pga eiern som ikke har gitt den disiplin og dressering. og muligens at hunden ser at eiern er nervøs og tror at de som kommer bort til dem er en fare.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #3 på: 07. aug, 2015, 16:29 »
Ulver kommer aldri å prøver å skade deg med mindre den føler seg truet. As in om du bare går vekk fra den eller forholder deg underdanig så skal den ikke gjøre deg noe.

Hunder som skader folk har fått feil trening/dressering. Om man ikke kan trene en hund, så skal man ikke ha hund. Jeg kjenner jeg selv blir forbanna når jeg ser hundeeiere som absolutt ikke vet hva de gjør. Samme med katteeiere, faktisk. Jeg har alltid hatt hund eller katt i mitt liv, og alle har vært velltrente og lydige, og veldig veldig snille av seg.


Det å være redd for ulv er like teit som å være redd for unicorns.

vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #4 på: 07. aug, 2015, 16:42 »
helt enig skyee     
og kam kan ikkje elske ein snil og koselig katt :P
dette er min kat btw :P

Arrius

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1161
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #5 på: 07. aug, 2015, 17:10 »
aggresjon er noe man kan finne i alle dyr.. hund, katt, kanin,hest,elg etc.. sistnevnte er nok også det jeg er mest skeptisk på som jeg har møtt på da om man møter på en elg om våren og den elgkuen har unger med seg, da er det instinkt som slår inn og vil passe på sine barn, men tilbake til aggresjon, den er tilstedeværene i så å si alt og alle.

har det alltid i bakhodet at vært eneste dyr jeg møter regner jeg med KAN gjøre noe helt annet en det ser ut som det skal til å gjøre. 

Å ha fobi mot noe er jo også helt normalt, men å sammenligne dagens hunder med ulv blir litt feil.. er mer skeptisk på en liten veskehund fks Chihuahua en om jeg hadde møtt på en irsk ulvehund.. mindre hunder har som regel eiere som ikke kan med hunder eller har dresert dem rett da det å ha en liten veskehund er en "moteting" mens det å ha en stor hund faktisk krever noe helt enormt av eier.

og det at det faktisk er diskusjoner om at folk vil ha norske rovdyr (som er en helt NATURLIG ting) ut av landet er jo ren idioti, jeg blir så forbanna på saueneringen som klager på alt og alle, de slipper sauen ut om våren og forventer at de skal ha like mange tilbake om høsten.. rovdyr er en ting, men så mange sauer det er langs veiene og jernbanen i norge så er det et lite mirakel og under at de går i pluss og det ikke er mer ulykker som forårsakes av sau.. om bøndene virkelig er redde for for sine dyr så får de jaggu meg gjete dem også, slik de gjør i andre land enda og slik de har gjort i mange herrens år i norge.
The more i learn about people, the more i like my dog.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #6 på: 07. aug, 2015, 17:27 »
^Fattern passa på sauer på en gård da han var liten. Han nevte det at det var flere andre dyr + ulykker sauen befant seg i som ikke hadde noe med ulver å gjøre. Sauer er jævlig dumme.

Reinsdyr er også jævlig dumme. De springer ut i veien og er nesten på andre sida, ser en bil og blir redd, tenker at "Det jeg var i ste var tryggere" så de springer hele veien tilbake over veien. DE ER SÅ JÆVLA DUM AT DET ER NESTEN KRIMINELT xD

Om man absolutt skal ha alle dyrene tilbake, så må man gå å gjete og passe på vær enkelt sau (eller reinsdyr i mitt tilfelle).

Chesta

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 749
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #7 på: 07. aug, 2015, 18:09 »
 Er selv veldig skeptisk til hunder,me om jeg er vant med en hund så føler jeg meg tryggere. Har alltid hatt veldig lyst på hund og det har alltid vært et ut av mine yndlingsdyr så langt jeg kan huske....så synes det er kjipt å være skeptisk men øver meg jo litt når jeg er på besøk hos venn/familiemedlem med hund

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #8 på: 07. aug, 2015, 20:52 »
aggresjon er noe man kan finne i alle dyr.. hund, katt, kanin,hest,elg etc.. sistnevnte er nok også det jeg er mest skeptisk på som jeg har møtt på da om man møter på en elg om våren og den elgkuen har unger med seg, da er det instinkt som slår inn og vil passe på sine barn, men tilbake til aggresjon, den er tilstedeværene i så å si alt og alle.

har det alltid i bakhodet at vært eneste dyr jeg møter regner jeg med KAN gjøre noe helt annet en det ser ut som det skal til å gjøre. 

Å ha fobi mot noe er jo også helt normalt, men å sammenligne dagens hunder med ulv blir litt feil.. er mer skeptisk på en liten veskehund fks Chihuahua en om jeg hadde møtt på en irsk ulvehund.. mindre hunder har som regel eiere som ikke kan med hunder eller har dresert dem rett da det å ha en liten veskehund er en "moteting" mens det å ha en stor hund faktisk krever noe helt enormt av eier.

og det at det faktisk er diskusjoner om at folk vil ha norske rovdyr (som er en helt NATURLIG ting) ut av landet er jo ren idioti, jeg blir så forbanna på saueneringen som klager på alt og alle, de slipper sauen ut om våren og forventer at de skal ha like mange tilbake om høsten.. rovdyr er en ting, men så mange sauer det er langs veiene og jernbanen i norge så er det et lite mirakel og under at de går i pluss og det ikke er mer ulykker som forårsakes av sau.. om bøndene virkelig er redde for for sine dyr så får de jaggu meg gjete dem også, slik de gjør i andre land enda og slik de har gjort i mange herrens år i norge.

Er veldig glad for at Arrius her og Skyee har skrevet det de har skrevet om ulv for da slipper jeg å gjenta det de sier med mine egne ord [w-happy]
Jeg har ikke kjempemye overskudd for tida til å skrive så mye, men vi er oftest redd det vi veit lite om - i motsetning til farer vi utsetter oss for daglig og som vi er vant til. Som feks biler, rein og skjær galskap å sette seg inn i en slik om en veit hvor mye ulykker som skjer. Og om en sjøl er forsiktig så er en jaggu prisgitt at andre er like klar over hva de gjør bak et ratt..

Forutsatt seriøs avl på godt gemytt så er det eieren som er veldig avgjørende for hvordan hunden fungerer sosialt både med hunder og folk. Veit om en som klarer å gjøre om en kontaktsøkende Rottweilervalp til en sinna hund som helst vil ete opp det meste på sin vei. En etter en hund skjer det med fyren. At rasen har en bakgrunn som kjerrehund og vakthund og tjenestehund i forsvar og politi forklarer ikke adferden til hundene hans. En skarptrent tjenestehund er ikke aggressiv uten hundeførerens signal, må være noe denne fyren gjør fryktelig galt..

Det er også viktig å tenke på at hunder ikke er maskiner, men levende vesener som reagerer forskjellig og ofte forskjelligg fra en person til annen. Slik som vi også gjør, er ikke alle man føler kjemi med heller - sjøl om det ikke trenger å være andre sterke antipatier inne i bildet.

Har vært heldig å sett vill ulv, den samme riktignok, ved flere anledninger. Ene gangen fikk jeg den, en tispe, på 5-6meters hold! Er en av mine sterkeste opplevelser noen sinne, trur nesten pulsen gikk ned på meg for jeg følte en vekdig sterk ro inni meg og ulven hadde en retrettmulighet slik at den visste den kunne komme unna situasjonen.

Men når dette er sagt så er det viktig å være klar over at noen er redde hunder og sørge for at vi ikke skremmer de med hundene våre ved å ha en viss kontroll på de. En viss disiplin må de ha, men disiplin her betyr ikke hardhendt behandlig, men sørge for å ha god kontakt med hunden og å avlede dens oppmersomhet bort fra den passerende personen og mot en sjøl når en går forbi vedkommede.

Nå ble det kanskje et langt innlegg likevel...  [w-happy]
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #9 på: 07. aug, 2015, 23:41 »
Jeg kan jo nevne om du vannskjøtter ett menneske så blir de like fucked som en hund du kan være redd for.

Jeg personlig hadde ikke en super barndom og i dag er jeg sykt nervøs av meg og om noen kommer for nære uten at jeg syns det er OK, så blir jeg like sint som en rabiat hund. Siden jeg vet hvordan det fungerer inni mitt eget hode, så prøver jeg å se det gjennom hundens øyne. Om den er vandt med å bli missbrukt eller er oppdratt fælt så vil den reagere med å være nærvøs som kan ende i aggresjon.


Jeg har forsåvidt også sett ville dyr, ikke bare ulv. Villrein, tamrein, ulv, rev, elg, hjort, djerv, ørn, bjørn, mink, etc. Ingen av de dyrene har prøvd å skade meg bare fordi jeg sto der og så på de. Så lenge man holder avstand og egentlig bare lar dem være så skal de ikke skade deg.

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #10 på: 07. aug, 2015, 23:57 »
Veldig mye rett i det Skyee, mye grunnleggende psykologi for både mennesker og dyr! "Er du snill mot dyra, så er dyra snille mot deg!" sa min gamle, nå avdøde, nabo til da jeg var liten husker jeg - er veldig mye rett i det! Sånn er det igrunn med oss også.

Trist at du ikke har hatt det så bra, har lest her såpass lenge at jeg har fått med meg endel av hva du har skrevet tidligere også - ta vare på deg sjøl!
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Hundefobi
« Svar #11 på: 08. aug, 2015, 03:21 »
Ser at folk her skriver mye om hundens syn og slikt. Men ja. Som du skriver har du en fobi og fobi er som oftest irrasjonelle og er basert på dårlige opplevelser.

Så tenker det blir vrient å sette deg ned og se dyrets sak i denne situasjonen når du er den som er redd.

Var selv dritredd for hunder før og er enda til en viss grad. Kan ikke i jeg blir overlykkelig over hunder som hopper opp eller som lekebiter etc.

Er det så ille at det hindrer deg fra å gjøre ting  ? som feks om du må passere en hund på gata hemmer det deg i det du skal gjøre ? Eller er det mer en frykt/angst over at du ikke vet hva hunden kan komme til å gjøre uten at dette hindrer deg i dagliglivet ?


Uansett så forstår jeg frykten godt.

Faren min ble stygt bitt av en schæfer som tydligvis var så snill at.  Uten at han hadde gjort noe tydlig.

Sure man kan si at han gjorde no feil ens. MEN når man er ung og ikke vokst opp med hund kan man ikke forvente at alle vet hva de skal gjøre i møte med hund.

Så. Ja. Ikke la hunda komme opp til folk/ ikke la folk komme opp til hunden med mindre du er 100% sikker på at folka er skikkelige og at hunden er skikkelig.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #12 på: 08. aug, 2015, 08:45 »
^Det kan nevnes at fobier kan kommes over om det er veldig viktig. Jeg er 100% sikker på at jeg kan komme over min arachnofobi om jeg prøver, men jeg føler ikke jeg er i nærkontakt med så mange eddiser at jeg trenger å komme over det. Men når det gjelder hunder så er det vell kanskje litt mer important.

Når jeg og vennina mi går tur med hundene til Besta, så lar vi dem gå med slakt bånd så lenge det ikke er noen andre rundt. De er veldig gamle og ekstremt snille, tror du kunne gjort hva du ville med dem uten at de hadde gjort noen ting. Men så fort noen andre kommer opp til oss, så tar vi dem inn så de går rett ved siden av oss, nettopp fordi vi ikke vet hvor interesert andre mennesker er i at hundene kommer opp til dem og snuser på dem, uansett hvor snille de er.

Men her i finnmark er det mange folk som er sykt ratchet. Har sett folk gå tur med hund uten bånd, og sett hunder gå løst fordi forbanda samer lar dem bare gå som de vil, akkurat som reinen som går mindt i byen etc. Jævlig irriterende. Det er båndtvang, though. Så vær gang noen går forbi uten bånd på hunden så tror jeg at noen sier ifra til politi. Jeg orker ikke si noe før jeg har bilde av dem eller noe bevis, + at jeg har sett dem flere enn en gang.

Dragon_Pancake

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 636
  • Hurr durr imma dragonurr
    • Vis profil
    • DeviantArt profilen min
Sv: Hundefobi
« Svar #13 på: 08. aug, 2015, 13:26 »
Som tidligere nevnt, er nok mye av grunnen til av så mange er redde for hunder er at det er mange hundeeiere som ikke vet hvor mye det faktisk krever for å dressere en hund rett. Dette leder jo selvfølgelig til skremmende situasjoner for andre. Har selv aldri vært redd for hunder, men hadde en venninne som var det. Hun ble redd om hunder gjødde eller var løs og kom springende for å hilse på. Så jeg kan godt forstå at spesielt store hunder kan virke aggressive og skremmende.

Ravusy Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 733
  • Awrooo!
    • Vis profil
    • Ravusy @ FA
Sv: Hundefobi
« Svar #14 på: 08. aug, 2015, 17:55 »
Hundefobi og andre fobier kan også være smittsomt, foreldre som viser frykt mot hunder til barna under oppveksten vil føre til at barna får det psykisk printet inn i hjernen at hunder er farlige.

For å bli kvitt en fobi, må man oppsøke det man er redd for (gjerne under veileding av psykolog). F.eks hundefobi, få seg en egen hund, være sammen med hunder eller passe hunder.

Ulver er magiske, jeg var inne hos ulvene til Polar Park for 3år siden :).


Som hos mennesker, finnes det klin gærne individer blant hunder og (det vet jeg av personlig erfaring fra Hundeseksjonen i Luftforsvaret), det er ikke alt en eier kan fikse samme hvor god man er på å trene hunder.  Men dårlige eiere kan gjøre en egentlig fin hund dårlig.
« Siste redigering: 08. aug, 2015, 18:01 av Ravusy Wolf »

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Hundefobi
« Svar #15 på: 09. aug, 2015, 20:15 »
Hundefobi og andre fobier kan også være smittsomt, foreldre som viser frykt mot hunder til barna under oppveksten vil føre til at barna får det psykisk printet inn i hjernen at hunder er farlige.

Vet ikke om du mener meg, men grunne til min redsel er pga egne personlige opplevelser.

Morisith

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 506
    • Vis profil
    • Furiffic
Sv: Hundefobi
« Svar #16 på: 10. aug, 2015, 22:23 »
Personlig er jeg ikke redd for hunder - men jeg har og blitt bitt mange ganger :P 
Grunnen til at jeg ikke er redd hunder er fordi jeg følerjeg kjenner dem, jeg mener at de går ikke til angrep uten grunn, de oppfører seg ikke destruktivt uten grunn. Men og at disse grunnene kan være skjult i gamle opplevelser som ikke er så tydelig for menneske øye.  En gang ble jeg bitt på armen av en border collie - dette var min feil, han var utrolig mat aggresiv og jeg visste ikke dette. En annen gang var det fordi jeg plukket opp en redd hund - den "ville" ikke bite meg, men stakkars var livredd (og midt i et lyskryss så kunne ikke bare la den være der). tredge gangen kom jeg imellom to Leonbergere som sloss, og jeg fikk ene hjørnetannen kjørt inn bak kneskålen - min feil igjenn, jeg gikk imellom to 70 kg hunder. Og du skulle sett utrykket til den som med uhell bet meg, har aldri sett noe så utrolig trist og skyldig før. 

Jeg prøver ikke å skremme deg, og beklager om eg gjorde det - men det er en grunn til alt.  Om du studerer hvordan oppførsel og innstinkter fungerer så kan du se helt klare mønstre. Jeg har lært av mine feil, og jeg elsker hunder mer enn jeg kan elske noe annet - de er fantastisk lojale, kanskje litt klumsete og tunge, men uten min egen hund Tara så hadde jeg ikke vært her i dag pga depresjon og selvmordstanker.  Om noen sier de stoler på sin eller andres hunder 100% så er de enten en løgner eller en idiot - det er alltid noe som kan skje (f.ek at de er livredd), men dette er en risiko med alle ting, og jo mer du undersøker og lærer jo mindre blir den risikoen.    Det er fullstendig lov å være redd for noe - personlig er jeg kjemperedd for sjimpanser, og om noen hadde spurt om å få lov å ta med seg sin "totalt snille og ufarlige ape eller apebaby hadde eg bedt de reise der solen ikke skinner.

Også! Anbefaler absolutt IKKE å skaffe seg egen valp om du er redd for hunder. Hadde en veninne som gjorde dette - hun fikk ikke hjelp og var da redd for å ta i sin egen valp. Dette endte opp med en veldig ustabil hun som ennda må ha flittig lydighetstrening etter mange mange år.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hundefobi
« Svar #17 på: 10. aug, 2015, 23:11 »
^snakk om det, ene hunden jeg hadde da jeg var liten var alltid sykt forsiktig, spesielt når det gjalt meg fordi jeg var så liten. Jeg skulle gi henne en hundekjeks, og jeg tulla litt med henne. Hun skulle prøve å få tak i den, men klarte det ikke. Så ble hun litt utålmodig, og hoppa etter hånda mi. Jeg så på henne at hun prøvde å være forsiktig, men det gikk ikke helt. Det er den eneste gangen hun beit meg, og hun slikka på hånda mi og ble veldig urolig for å ha skada meg. Selv om jeg var liten så skjønte jeg hvordan det foregikk i hodet hennes, og dermed ble jeg ikke redd.


Så det kan jo sies at å vite litt hvordan hunden tenker så bruker incidents som det å gå bedre. Som Formicidae også har opplevd c:
(samme forsåvidt med katter også. Er mange ganger min katt har bitt meg eller klort, men det har vært 100% min feil og hvor hun har prøvd å gjøre det bedre på sin egen måte)


Jeg har også en del venner som har hatt aggresive hunder eller katter, som jeg har klart å ha på fanget uten problemer. Det syns de er kjemperart siden de er så menneskesky og egentlig ikke liker human contact.
« Siste redigering: 10. aug, 2015, 23:13 av Skyee »