Hvorfor fursuit / fursuiting? Fordi jeg er født sånn jeg er, ikke helt etter "normale standarder" tydligvis. Fra jeg var liten har jeg vært absurd misunnelig på de som ha fått kle på seg dyrekostymer. Kanskje fordi jeg generelt heller ville være dyr enn menneske, og kostyme tok det i allefall litt nærmere.
Flere omtaler fursuiting som gøy, for meg har det vært mer frustrerende og vondt. Det er en lengsel man gjerne kunne vært foruten, og det kunne vært fint om det bare var for "å ha det gøy", men sånn er det ikke, for det går alt for lenge mellom de gangene man kan gjøre det.
Jeg har iallefall fått brukt fursuits på en del av Conene jeg har gått på, b.la Vicky Rabbit, og har hatt noen kostymer (som Pantherss), begge disse av Farralon Seal, som var en av de store navnene innen fursuitlaging for sånn 15 år siden (gjøss, tiden flyr). Men kan jo si at han ikke kan måle seg med de beste av dagens suit-lagere, men han lagde veldig søte "Plushie" kostymer.
Suitene er solgt for å gi plass og penger til Panduck og Swandog kostymer, og produksjonen av dem har vært et sannt mareritt. En suitmaker brukte 6 år på Swandog kostymet, og alt han ble ferdig mer var hodet, før han ga opp (i den perioden ble han feridig med jeg vet ikke hvor mange kostymer for andre)... Og problemene har bare fortsatt med ny fursuit maker. Så det er litt frustrerende å se folk få suit etter suit mens vi venter og venter på at våres skal bli ferdig...
Ohvell, ting skal ikke være enkelt... Jeg har iallall hesten min, den er jo veldig pen, selv om den ikke er så pelsete.