Skrevet av Emne: Hvorfor fursuit/fursuiting?  (Lest 5653 ganger)

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Hvorfor fursuit/fursuiting?
« på: 24. aug, 2011, 13:03 »
Inni mellom får man spørsmål om hvorfor gjør man dette rare greine her. Å det fins varierte grunner, så hvorfor ikke ta å snakke litt om dette?
Selv hadde jeg ikke no kjempe interesse i fursuiting eller fursuit da jeg ankom fandomen, viste knapt hva det var. Så det var egentlig ikke før jeg så Felix sin suit jeg ble litt nysgjerrig på dette merkelige fenomenet og da jeg kom til mitt første EF (EF14) var det en brennende lyst for å få meg min egen fursuit!
 For meg er min fursuit min fursona aka min personlighet, noe som gjør at da jeg tok på Wolftale for første gang kjente jeg en varm følelse inni meg og en glede av å se "den virkelige" meg. (spirituelt stuffish).

Hvorfor skaffe suit?
Wolftale ble bestilt som et ønske å få fursonaen min til live, mer enn et piece of artwork on paper, og få være meg som en del av meg selv. Selvfølgelig er også gleden suiten gir et stort pluss, men ikke min hovedgrunn til å få suit (og jeg er helt attention whore selv om jeg liker å se bilder av meg selv).

..Så hvorfor skaffe meg min andre suit?
Wolftale er moi, så å skaffe en annen interessant suit har allltid vært et ønske. Samt å vekke fantasien min og få den ut i live var uber awesome og å se folk gå "wow" av å se henne. (nå kommer attention whore biten inn :P)
Har vel også sagt at jeg har fått en liten besettelse når det gjelder fursuit og ønsker allerede å ha flere forskjellige, bare for den gleden av å ha en suit og den gleden den gir andre.


Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #1 på: 24. aug, 2011, 13:06 »
Jeg liker fursuiting fordi det er epic win! :3 og fordi jeg liker å være rar ;3 hee.

digger suitene dine, btw. må få meg en clockwork suit en gang jeg og O3O hadde vært epic <3

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #2 på: 24. aug, 2011, 15:21 »
Min interesse for suiting dukket vel opp rundt EF14 også, mye pga hvor ufattelit cute mange var pluss hvor godt noen av de ble spilt. Å kunne bringe frem en karakter til live gjennom rollespill og skuespill har altid appelert til meg.

Hvorfor skaffe suit?
Gleden av å glede andre, kort og enkelt. Det å kunne plastre et smil på et ansikt, jeg vet ikke kommer til å falmne med det aller første, finnes ikke noe bedre. I tillegg er det morsomt å se folks reaksjoner utenom. Skal sies at jeg er litt attentionw%¤&e jeg og, noe som har kommet meget tydelig frem etter jeg fikk suiten min. Jeg ELSKER å være barnslig og med suit blir dette litt lettere uten at jeg egentlig blir dømt for mye for det.

Nå har jeg suitet to år på EF, 5 ganger gjennom Oslo sentrum pluss et utall antall ganger rundt mine bopeler og reaksjonene blandt folk har ikke uteblitt, oe som setter meg i et strålende humør, selv om etter nesten hver gang er jeg utmattet, hodepine, vilt dehydrert og svett.. Det er generelt sett bare verd det.

Jeg kommer nok til å bygge meg flere suits, kommer nok også til å bestille meg en.

BTW: vi trenger flere fursuiterevents i norge. Det er allerede blitt diskutert litt rundt det og slik det ser ut kan det dukke opp litt hendelser ut over høsten og vinteren (håper jeg)

Hvis noen har spørsmål ang sikkerhet, handlere, public suiting og stigma (evt alt annet) bare skriv til meg (helst via PM, msn, skype eller sms) så svarer jeg så fort jeg kan.
« Siste redigering: 24. aug, 2011, 15:23 av Tellos »

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #3 på: 24. aug, 2011, 16:05 »
Jeg fikk virkelig åpna øynene mine for suiting nå i sommer, da jeg var på Desucon og møtte mange som suitet offentlig - og fikk prøve det selv for første gang. Det å gå forbi og se folk smile, få andre til å le og gjøre hva enn du vil uten at andre bryr seg stort om det er fantastisk.
Det å se smil når jeg går forbi eller gjør noe i suit motiverer meg og inspirerer meg bare mer til å suite mer. 

Og som Tellos sier; "Skal sies at jeg er litt attentionw%¤&e jeg og. Jeg ELSKER å være barnslig og med suit blir dette litt lettere uten at jeg egentlig blir dømt for mye for det."
+1

Har bestemt meg for å prøve å bygge min egen suit ved hjelp av Nifeline om hun er villig til å stille med en hjelpende hånd - og senere i tiden bestille meg en fra onefurall, mixedcandy eller noe i den duren.

Zoxeb

  • Gjest
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #4 på: 24. aug, 2011, 16:13 »
det er gøy

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #5 på: 24. aug, 2011, 16:35 »
Jeg har alltid ville hatt suit og jeg fikk virkelig bekreftet det når jeg en jul var på besøk i oslo og traff nifeline for første gang.. da fikk jeg prøve de potene de fleste har sett meg løpe rundt med xD den kvelden frelste meg helt, fursuiting og kunsten å bære karakteren er hva fandommen er for meg.

grunnen til at jeg liker suiting såpass mye som jeg gjør er at jeg får bringe mitt indre jeg altså min fursona til live og at jeg får utfolde meg og bare rett og slett ha store mengder uskyldig moro :3 og man får jo selvfølgelig en del oppmerksomhet når man bærer totemdyret sitt, og den oppmerksomheten bruker jeg til å gjøre andre glade noe som igjen gjør meg glad :)

fursuiting er fantastisk det er noe av det jeg lever for og jeg kan ikke klare å utrykke hvor takknemlig jeg er ovenfor nifeline som har lånt meg den hvite tigeren alle har sett meg i.

Dette er den måten jeg kommer nærmest det jeg vil være.

<3
« Siste redigering: 24. aug, 2011, 16:39 av Skarpen »

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #6 på: 24. aug, 2011, 20:55 »
Hvorfor er jeg villig til å bla opp et 5 sifret beløp, sette av masse
tid til trening/forberedelse, frivillig vandre rundt nærsynt og med
kraftig redusert sidesyn, svette som en idiot over lenger tid og
risikere heteslag?

Fordi det beste jeg veit i verden er å gjøre noe godt for andre. Siden
jeg har vært født har jeg vært en alturist. :)

Felix

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 598
  • I'm a nomnivore. If it's nom, i'll eat it!
    • Vis profil
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #7 på: 24. aug, 2011, 22:33 »
Når jeg først ble kjent med fandom'en så var en av de tingene jeg var sikker på at fursuit ikke var noe for meg. "Ha. Løpe rundt i no sånn.. Som om det kommer til å skje"
Omtrent et halvt år etter trengte en venn av meg, som også er en fursuit maker penger, og jeg hadde litt å avse så jeg bestillte en partial egentlig kun for å hjelpe henne. Det halvåret det tok fra jeg bestillte til jeg fikk suiten gjorde meg mer og mer gira på å få den, og uka etter at den kom i posten lå suiten i kofferten min på vei til Anthrocon, og jeg var hekta :3
Dette var Felix suiten min, og jeg var jo da selvsagt sikker på at jeg ikke ønsket suit av noe annet enn characteren min. :P

To år senere, tidlig i 2007, bestillte jeg min neste suit. Cobar. Den opprinnelige planen var at jeg skulle plukke den opp når jeg var i Australia.. Men nei."Stuff happens" og den ble utsatt. Partial versjonen ble sydd ferdig på FC hotellet i 2009. og jeg hadde det helt konge i suit på det con'et. (Brøyt ikke med det jeg sa om at suit skulle være av min character, da Cobar var en annen side av meg.)
På FC 2011 var suiten ferdig som fullsuit, og der hadde jeg min hittil beste erfaring med suiting. Ingenting slår å ha en skikkelig samstemt gruppe av fursuitere!

Og i våres fikk jeg et nytt innfall. Bestillte meg en ny partial; Solstice. Denne var ment kun for morro, og det var bare noen få som visste om den før jeg startet å stalke Wolftale og Tellos på EF17.

Og ja, alle suitene mine har forskjellig personligheter. Vet ikke om jeg er spesiellt god på å få fram det, men det er noe jeg jobber med.

Fursuiting er gøy!
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

FreesTyler

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
  • Top percentage of Rat(tata)
    • Vis profil
    • My DeviantArt
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #8 på: 26. aug, 2011, 22:10 »
Fursuitere var det som fikk meg til å legge merke til fandomen, og siden jeg allerede var interessert i cosplay,
så var fursuiting plutselig noe som virkelig virket kult. Så jeg skaffet meg fort en fursuit med en gang jeg hadde
penger, og det var utrolig gøy å spille ut en zombie ulv og prøve å danse i zombie style. Though, jeg ville ha en
mer personelig suit, og FreesTyler ble skapt.

Fursuiting er ren morro, og det er morsomt å se reaksjonene til folk, og se folk bli glade. Det er jo også gøy
å bli lagt merke til og se masse bilder av seg selv etterpå XD Så det er for å glede andre og meg selv.

Fordi jeg elsker å finne opp karakterer og spille ut personeligheten deres, så sparer jeg også opp penger
til å skaffe meg en ny fursuit, men først skal Frees bli fullsuit.

Sayh Pand

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 394
  • Rødpanda-mandarinand-griffn
    • Vis profil
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #9 på: 27. aug, 2011, 21:29 »
Hvorfor fursuit / fursuiting? Fordi jeg er født sånn jeg er, ikke helt etter "normale standarder" tydligvis. Fra jeg var liten har jeg vært absurd misunnelig på de som ha fått kle på seg dyrekostymer. Kanskje fordi jeg generelt heller ville være dyr enn menneske, og kostyme tok det i allefall litt nærmere.

Flere omtaler fursuiting som gøy, for meg har det vært mer frustrerende og vondt. Det er en lengsel man gjerne kunne vært foruten, og det kunne vært fint om det bare var for "å ha det gøy", men sånn er det ikke, for det går alt for lenge mellom de gangene man kan gjøre det.

Jeg har iallefall fått brukt fursuits på en del av Conene jeg har gått på, b.la Vicky Rabbit, og har hatt noen kostymer (som Pantherss), begge disse av Farralon Seal, som var en av de store navnene innen fursuitlaging for sånn 15 år siden (gjøss, tiden flyr). Men kan jo si at han ikke kan måle seg med de beste av dagens suit-lagere, men han lagde veldig søte "Plushie" kostymer.

Suitene er solgt for å gi plass og penger til Panduck og Swandog kostymer, og produksjonen av dem har vært et sannt mareritt. En suitmaker brukte 6 år på Swandog kostymet, og alt han ble ferdig mer var hodet, før han ga opp (i den perioden ble han feridig med jeg vet ikke hvor mange kostymer for andre)... Og problemene har bare fortsatt med ny fursuit maker. Så det er litt frustrerende å se folk få suit etter suit mens vi venter og venter på at våres skal bli ferdig...

Ohvell, ting skal ikke være enkelt... Jeg har iallall hesten min, den er jo veldig pen, selv om den ikke er så pelsete. :)
« Siste redigering: 27. aug, 2011, 21:32 av Sayh Pand »

Templa

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
    • Vis profil
    • Templa Creations
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #10 på: 27. aug, 2011, 22:18 »
For min del er det helst oppbygning og design av suiten som jeg finner tiltrekkende.
Det hele startet i nyttårsskiftet til 2011, da jeg søkte på youtube etter tutorials på neko hatter og havnet etterhvert inn på tutorials av fursuits og slikt, som videre førte meg til fursuit videoer.
Jeg syntes det så artig ut, men tenkte ikke noe serlig mer over det før jeg så en video av Flux. Og da var jeg solg, Jeg bare måtte bygge meg en drakt.

som tidligerer nevt, er jeg også en attentionwhore XD
men jeg liker ikke oppmerksomhet direkte på meg, en kombinasjon av dårlig selvbilde og dustete usikkerhet , men inni en suit er man trygg og ingen ser meg :D
Jeg hater å gi og få klemmer til vanlig, men inni en suit så er det faktisk gøy :D

jeg har ingen ønsker om å selv være et dyr, men det å kunne ta på en drakt og være noe annet for en liten stund er noe jeg har fått sansen for :)

@:3



Zoxeb

  • Gjest
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #11 på: 27. aug, 2011, 22:47 »
Kan utfylle det litt mer.

Jeg lager fursuit masker fordi det er gøy.
Det er et langt prosjekt som krever mye, men når man endelig er ferdig så får man en god følelse inni seg.

Og når man suiter for man mange positive komentarer og klemmer.

En suitmaker brukte 6 år på Swandog kostymet, og alt han ble ferdig mer var hodet, før han ga opp (i den perioden ble han feridig med jeg vet ikke hvor mange kostymer for andre)... Og problemene har bare fortsatt med ny fursuit maker. Så det er litt frustrerende å se folk få suit etter suit mens vi venter og venter på at våres skal bli ferdig...

Uff. Dere skulle krevd pengene tilbake. 6 år! De fleste proffe bruker jo bare 1/2-1 år på  en fullsuit. Og i tilleg ikke starte på de som har commisha først og lage andre sidene i stedet.
Stakkars dere

Wolf

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 574
  • | (• ◡•)| ノ\(❍ᴥ❍ʋ) ~ADVENTURE
    • Vis profil
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #12 på: 04. sep, 2011, 17:52 »
Lolz, jeg suiter for gøy ! Spesielt vis du får klemmer og sånn ;3 Vet ikke hvorfor, men da jeg gikk litt i barnehagen med fursuiten min så var det kjempegøy xD
Vel.. jah folk som aldri har sett en fursuit i norge kommer med sånne utrykk xD
Det aller gøyeste er å gå med en venn eller familie ( andre ) som har fursuit ;3 Da kan du stole på de!
Av og til er det antifur, men som oftest gir de deg bare et grettent uttrykk og så snur seg LOL ;3

Laffe the Fox

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 562
  • Die trying!
    • Vis profil
    • Laffe's FurAffinity
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #13 på: 05. sep, 2011, 17:11 »
Vel, de fleste gode grunnene jeg ser har vel blitt sagt, men uansett...
Jeg holder på å lage min første nå, så jeg kan jo foreløpig ikke vite helt hvordan det er, men jeg har i alle fall noen forhåpninger. Så, hvorfor skaffe suit?

Først og fremst er det noe jeg gjør for min egen glede, hvis ikke hadde jeg nok ikke gjort det. Men en del av min egen glede er å glede andre. Og jeg synes det er en fin og morsom måte å spre litt glede på i folks hverdag, som ellers kan være litt grå og ensformig til tider. Så klart er det ikke alle som synes det er like festlig, men det får være dems problem, for smaken er som baken. En annen grunn til at jeg gjør det er for å kunne være mitt "indre meg", eller mitt fursona og å kunne oppføre meg litt mer som meg selv. Noe som er litt enklere i en fursuit hvor folk ikke kjenner deg og ikke har forventninger om hvordan du skal være, eller forventninger om at du skal være som alle andre. For jeg er nemlig ganske barnslig, i tillegg til at jeg liker litt oppmerksomhet, selv om jeg ellers ikke er så utadvent av meg. Og forøvrig synes jeg det er fryktelig deilig å kunne skille meg litt ut, og ikke være som alle andre. Jeg liker helst å være litt annerledes. En del av moroa er også å lage suit'en. Selv synes jeg slike prosjekter er veldig morsomt. Å lage noe, å være kreativ... Jeg elsker å være kreativ og å kunne uttrykke meg kreativt. Og jo mer arbeid man legger i noe, jo mer fornøyd blir man, og jo bedre blir resultatet. ...Vel, ikke alltid, men uansett utfallet, så er prossessen morsom. Jeg nyter veien, så får jeg se hvor jeg ender opp.

I alle fall... Det jeg ønsker å oppnå med fursuiting er glede og moro. Noen smil, noen klemmer, til og med kanskje noen spydige kommentarer. Det kan jo være morsomt å se hvordan noen kan bli så provosert over noe jeg ser på som positivt og konstruktivt, og som bringer glede og latter (enten de ler av eller med meg) til folk.  [smile]
Hunting is not a sport. In a sport both sides should know they're in the game.
- Paul Rodriguez Sr.

Chimchar582

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 789
  • tsuna ^^ :3 , jeg har dykleksi. så mye feil ord
    • Vis profil
Sv: Hvorfor fursuit/fursuiting?
« Svar #14 på: 18. sep, 2011, 22:22 »
fordie det ser gøyt ut og det er mange som begyner og smiler og ler og ialfal nor du stpår på fortøvet og begyner og hoppe og danse nore biler går forbie
tsuna ^^