Skrevet av Emne: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.  (Lest 85894 ganger)

Sivi Rabbynx

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 419
  • :3
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #25 på: 17. jun, 2014, 20:44 »
Ja en slaks, ikke anfall anfall, men sint om kveldene og...

Nei da er det ikke epilepsi du har :). Jeg detter om og ligger å rister fra noe sekunder til ett halv minutt.



Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #26 på: 18. jun, 2014, 03:33 »
trodde egentlig dette emnet var bare om asbergers, adhd eller dysleksi jeg da men uhh siden det ikke bare gjelder sånne ting kan jeg jo legge til noe litt mer.

gikk gjennom noen tester hos min psykolog for en stund siden, hadde høyt på somatiske lidelser, tvangstanker/OCD, depresjon og angst.

Har en del teit hodepine og smerter i ledd pga at jeg normalt sett har et stemningsleie på 0 or below. Har en tendens til å plutselig få sår og blåmerker out of the blue. Ikke nødvendigvis somatiske greier det da men, de er still uforklarelige.

Jeg har ofte mange tvangstanker og OCD. Ting jeg gjør på stoppe på et tall som ser "rent" ut, som 100, 555, 15, etc. I tilleg må karakterene mine ha et spesifikt utseende, ellers blir jeg gal (derfor har jeg skifta fursona ganske mange ganger/har mange fursonaer). Når jeg er på plasser hvor det er "firkanter i gulvet" så må jeg følge et bestemt mønster, samme med gangfelt. Pulten min må også se perfekt ut, hvis ikke jeg klarer å holde det bra går hodet mitt i fullstendig "care mode" og jeg klarer ikke rydde opp. Når jeg endelig rydder, blir det et stort ryddeshau hvor ALT i hele rommet mitt skal ryddes, selv ting som står på plass. (skal settes opp etter farge eller i alfabetisk rekkefølge, etc) veldig slitsomt!

Depresjon er noe jeg har slitt med lenge. Det er mange grunner til at depresjonen min er en ting, trenger ikke å dele det offentlig though. Forhåpentligvis vil det lette på når jeg trener og når jeg har flytta herifra ;)

Angsten min er ganske ille. Den blir ikke noe bedre når foreldre har en tendens til å bare dytte meg ut i ting jeg ikke takler med angst. Heldigvis har vennene mine litt mer vett og klarer å hjelpe meg i situasjoner jeg syns er vanskelig (som å dra på butikken, snakke med fremmede, dra på åpne plasser, etc)

Wolfy Darksilence

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 392
  • Therian Grey Wolf
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #27 på: 20. jun, 2014, 04:39 »
hei hei, jeg har diagnose på ADHD og Aspergers, men vet igrunnen jeg har flere, men det er ikke viktig ^^
Snapchat: Wolfyslemmen
http://www.furaffinity.net/user/darksilencethewolf/
Come cuddle me please ^////^ !!!

Maverick & Terry

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 31
  • Starte eller holde en samtele gående, vanskelig...
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #28 på: 22. jun, 2014, 12:39 »
Har dysleksi, men tenker ikke noe særlig på det.

"They laugh at me because I'm different; I laugh at them because they're all are the same!!"

Elmer

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 345
  • My Fursona's: Elmer, milo, and (D)Jay
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #29 på: 22. jun, 2014, 13:27 »
Ja en slaks, ikke anfall anfall, men sint om kveldene og...

Nei da er det ikke epilepsi du har :). Jeg detter om og ligger å rister fra noe sekunder til ett halv minutt.
Nei, jeg har ikke det, jeg bare sjekket det.

Pax

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #30 på: 22. jun, 2014, 14:46 »
Kom til psykologen med Depresjon og Stemmer kom ut med sosial/presentasjons angst, ocd, litt add, maladaptive daydreaming og bitte litt dysleksi når det gjelder og tall xD

Coast Wolf

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 297
  • Sover aldri til riktig tid...
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #31 på: 01. jul, 2014, 21:46 »
Har blitt diagnostisert med Asperger når jeg var mindre, men føler ikke dette er rett diagnose for meg.
psykologen min er enig med meg, og har prøvd å fjerne denne diagnosen i noen år nå.

En eller annen diagnose trenger jeg, da jeg vet det er ett eller annet med meg men skal ikke gå nærmere inn på det her.
Ellers sliter jeg med mere fysiske plager enn psykiske...  :-\
Ask and u shall receive. var det noen som sa, og det gjør jeg å :3
FA - Twitter

ToraLily

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2291
  • A Author of Hombrew DnD Content
    • Vis profil
    • torafurry
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #32 på: 01. jul, 2014, 22:34 »
Har blitt diagnostisert med Asperger når jeg var mindre, men føler ikke dette er rett diagnose for meg.
psykologen min er enig med meg, og har prøvd å fjerne denne diagnosen i noen år nå.

En eller annen diagnose trenger jeg, da jeg vet det er ett eller annet med meg men skal ikke gå nærmere inn på det her.
Ellers sliter jeg med mere fysiske plager enn psykiske...  :-\

ta en ny test og spørr han/hun som tester å ta en GRUNDIG test på Ahus voksen rehabliteringen =) det gjore jeg. mye bedre å bli testet ordenlig, isteden får å gå å grunne på hva som er feiler med en... =)

Ebbie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #33 på: 17. jul, 2014, 00:15 »
Ja, jeg har ADHD... har ikke så mye mer enn det å si egentlig... ADHD'n er det jeg er diagnotisert med jeg merker minst av xD

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #34 på: 18. jul, 2014, 22:42 »
Har dysleksi, fikk diagnosen for gud vet hvor lenge siden. Har egentlig ikke plaget meg stort siden jeg har skrevet på PC siden. Depresjon har jeg også hatt men det har eller kommer ihvertfall en tredjedel av befolkningen til å ha innen de fyller 60 år uansett. Det er så enkelt å få diagnoser i dag at det er nesten litt humoristisk. Kunne sikkert skrevet et langt innlegg om hva jeg synes om det, men er sikkert bedre usagt for oss alle haha. Uansett, er det personen som er viktig, ikke hvilken diagnose en har.

Personeligheten min er også INFP >

Hei en annen INFP, pawsome! :3
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

skandix

  • Gjest
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #35 på: 27. jul, 2014, 15:48 »
har bare astma og noe medfødt feil her og der :3

renawolf Ookami

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
    • Deviant
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #36 på: 12. sep, 2014, 23:46 »
bare flatfot jeg. Men tror det ligger en del ting i genene mine som kan slå ut. litt av vært som ligger i familien.:/
\(^∀^)メ(^∀^)ノ
    \(>o<)/       ∑(O_O;)
〜(m~-~)ノ ~(((怨    (ToT)
ぁけぉめ☆m(_ _)mことょろ\(^0^)/

Dorve / Mr. Marcooler

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 265
  • "Self offence, is the best offence."
    • Vis profil
    • Marcooler.com!
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #37 på: 24. sep, 2014, 00:45 »
Kose mæ med Tourettes syndrom og tvangstanka i gata te OCD, æ. Glad denj itj e mer voldsom, og at denj kun går utgåver ega hælse. x3

Wolfy Darksilence

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 392
  • Therian Grey Wolf
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #38 på: 24. sep, 2014, 15:12 »
bare flatfot jeg. Men tror det ligger en del ting i genene mine som kan slå ut. litt av vært som ligger i familien.:/


Oh kult, er flatfot jeg også <3
Snapchat: Wolfyslemmen
http://www.furaffinity.net/user/darksilencethewolf/
Come cuddle me please ^////^ !!!

Modo RangeBlue

  • Gjest
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #39 på: 27. okt, 2014, 20:05 »
Jeg har ADHD og autisme (sosialvansker, språkvansker og kommunikasjonsvansker)
Jeg tar medisin for å holde ADHD'n i sjakk pga: har stor dose med ADHD så jeg kan bli litt hyper her og der.
Har blitt diagnotisert ADHD siden jeg var 5 år og autisme i sommer av BUP.
Så det var dette som jeg var interessert i og ingen i min by forsto hvorfor jeg er så hekta på dette.
Har spesielle interesser enn andre uten autisme.
Har aldri snakket øye til øye eller i ei samtale, så æ e ensom nu for tiden, men furry verden våknet øyene mine og nu er jeg så interessert at jeg skal lage en folf.
« Siste redigering: 27. okt, 2014, 20:14 av Modo RangeBlue »

Ebbie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 296
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #40 på: 17. nov, 2014, 19:01 »
Ja, jeg har ADHD... har ikke så mye mer enn det å si egentlig... ADHD'n er det jeg er diagnotisert med jeg merker minst av xD


Uhm ja.... dette stemmer ikke... jeg har ADHD, og det syns...  jeg klarer ikke sitte rolig, det er som om hjernen prøver allt den kan for ikke å kjede seg, jeg har noe som virker som millioner av tanker og bekymringer som surrer i hodet, de fleste av de burde jeg bekymre meg over, men noen er dumme ting som bare ødelegger for meg.. jeg klarer ikke å sitte å lese uten å bli distrahert av den minste lille ting... enten det er telefonen, facebook, eller mine tanker.. jeg har eksamen i overmorgen, men ja, jeg sliter virkelig med dette... i tillegg til depresjoner, angst, selvfølelsen osv...

Når noen snakker til meg kan jeg se den inn i øynene og ikke høre en ting av det de sier, eller jeg kan se meg rundt, slik som Modo ... jeg er på en måte alltid urolig, jeg hater det... de første årene på barneskolen brukte jeg mer tid under pulten enn på stolen, likevel fikk jeg med meg mer enn de fleste andre... på videregående, vell, jeg strøk 4 eksamener på vg3.. det er de jeg skal ta igjen nå... men på grunn av meg, og hvordan jeg fungerer, samt elendig selvkontroll har jeg egentlig ikke fått forberedt meg noe, selv om jeg har hatt 6 måneder på meg nå

Eltanin

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1179
  • Jimmierustler
    • Vis profil
    • FA
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #41 på: 20. nov, 2014, 20:47 »
Etter tips og kommentarer fra flere som har/har erfaring med andre som har ADHD/ADD har jeg vurdert å snakke med fastlegen om å få utredning. Jeg hater selvdiagnostisering, men jeg kjenner meg igjen i veldig mange av punktene som listes opp rundt om kring, og i beskrivelser andre har gitt. Jeg klarer ikke organiserere meg, klarer ikke fokusere energien min på en oppgave av gangen, og jeg sliter med å følge med på verden rundt meg.

Det hadde vært deilig å endelig få litt svar og litt hjelp med det her, når selvhjelpen min har kommet til kort. x:

oddkh

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 137
  • bravely second have the courage to try again
    • Vis profil
    • furaffinity
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #42 på: 25. des, 2014, 23:44 »
ja har kan ha asbergersyndrom kontakt læreren min tror det men har ikke kjekket det [w-happy]

Otorium

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 134
  • Pack wolf
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #43 på: 14. feb, 2015, 01:34 »
Jeg er diagnostisert med ADD og dysleksi og har slete med deprasjon og angst som nesten tok livet av meg. Jeg måtte selv kjempe for å bli testet for både dysleksi (9 klasse) og ADD (før og etter millitæret).
For meg begynnte det med "selvdiagnosing" da jeg følte at alle punktene for dysleksi stemte med hvordan jeg hadde det før jeg fikk diagnosen etter noen tester på PPT. Og en venn av meg mente jeg hadde ADD, og jeg viste ikke hva det var engang på den tiden (vg3) og fikk tatt noen tester etter jeg fulførte skolen.
Jeg ble tester for disse diagnosene alt for sent og det gikk ut over karakterer på skolen og min psykiske helse. Er psykisk bra nå, men sliter fremdeis med skriving som har gjort meg usosial på nett tideligere. Men nå som jeg er i en stabil psykisk tilstand prøver jeg å bli mer sosial.

Pax

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #44 på: 14. feb, 2015, 02:11 »
Kom til psykologen med Depresjon og Stemmer kom ut med sosial/presentasjons angst, ocd, litt add, maladaptive daydreaming og bitte litt dysleksi når det gjelder og tall xD

oppdaterer denne litt...
Depresjonen kom veldig brått tilbake like ved skolestart, sammen med den sosiale angsten og panikk anfallene (som alltid har vært der men er ganske ille om dagen). Maladaptide daydreaming er ikke noe særlig problem for tiden men holder utkikk. Har verken ocd eller add men blir stresset om ting ikke er som det skal være eller om forandringer skjer (angst). Stemmer har jeg ikke hatt på over ett år nå, men frykter at de kommer tilbake.

Add'en som psykologen trodde jeg hadde viste seg og være noe helt annet.
Fant ut på torsdagen som var (etter jeg tok en test hos psykologen) at jeg har noe som heter synestesia ellerno som gjør at sansene mine blander seg. Om noen sier ett tall eller bokstaav kobler hode mitt det med en farge, (1 er blå/grå, 2 er lilla, 3 er rød..) eller om jeg hører på en sang ser jeg for meg en 2d form eller 3d figur i ett sort tomt rom. Vanlige lyder kan også få frem farger (knirk fra en stol -lys blå, låser opp en dør -sort). Dette skaper ikke særlig problemer for meg i hverdagen, men jeg har litt problemer med og konsentrere meg pga at hode mitt tenker på så mye annet i mens jeg gjør ting, som kan bli litt slitsomt. <.<

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #45 på: 14. feb, 2015, 09:04 »
Fant ut på torsdagen som var (etter jeg tok en test hos psykologen) at jeg har noe som heter synestesia ellerno som gjør at sansene mine blander seg.

Jupp, hørt om det. Var en periode jeg trodde Tora hadde noe lignende.

Pax

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #46 på: 14. feb, 2015, 18:21 »
Fant ut på torsdagen som var (etter jeg tok en test hos psykologen) at jeg har noe som heter synestesia ellerno som gjør at sansene mine blander seg.
Jupp, hørt om det. Var en periode jeg trodde Tora hadde noe lignende.

kan være, men er lett og blande det med det man har "erfart". Sånn om man hører ordet frosk og får opp fargen grønn (fordi man ofte forbinder frosker med fargen grønn), men om en har synesthesia har ikke fargen noe med "appearance" og gjøre, for meg så er ordet frosk mer mørk blå ^^ det er noen måter og få sjekket om man har det men tryggest er nok hos psykolog eller noe lignende :3

Pilosus Crinitius

  • Lokal Moderator
  • Senior Fur
  • *
  • Innlegg: 694
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #47 på: 20. feb, 2015, 01:21 »
synestesia
Hørte faktisk om dette på radioen for omtrent en uke siden. De nevnte omtrent 1 av 200 har det slik på en eller annen måte.

Azeliah

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 164
  • Time to run, kid!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #48 på: 22. feb, 2015, 17:41 »
synestesia
Hørte faktisk om dette på radioen for omtrent en uke siden. De nevnte omtrent 1 av 200 har det slik på en eller annen måte.

Jeg kender en blind, der har synæstesi. Han associerer tal med farver, selvom han er blind. Det er ganske interessant. x3 En anden jeg kender blander smagssans og hørelse - ord kan smage godt og dårligt.

Jeg var ved en psykiater i oktober. Jeg har foruden aspergers fået konstateret ADD. Det var ikke lige hvad jeg havde forventet, men den er der åbenbart. :)
"It's too bad that stupidity isn't painful." -Anton Szandor LaVey

In math, I see beauty. In complexity, I see simplicity. In chaos, I see order. You might miss that which is beautiful, but if you do see it, then embrace it.

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #49 på: 24. jun, 2015, 00:22 »
Beklager at jeg gjenoppliver denne gamle tråden men tenkte at det kan bli litt mye tråder om detta temaet om jeg lager en ny tråd sjøl.. Se i nåde til en nykommer iallefall   [w-happy]

Jeg har sjøl en Aspergerdiagnose som jeg fikk for drøye fem år sia, brikker falt på plass. Av dette og i kombinasjon med en vanskelig oppvekst med vanskjøtsel og alkohol inne i bildet har det ført til at jeg venter på å bli uføretrygdet. Det er de steinkalde fakta, dessverre.
Jeg skulle også ønske at jeg orket å være mer sosial enn jeg er, men har også innsett at mange ganger må en bare lære å leve med problematiske ting i livet. Men jeg kan jo iallefall prøve å sosialisere litt her på forumet.

Samtidig må jeg rose folk her for å være såpass inkluderende for ulike persontyper som det dere er, det er en flott egenskap som en dessverre ikke alltid får oppleve i samfunnet - *tommel opp*!  :)
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau