Skrevet av Emne: Motivasjon?  (Lest 5155 ganger)

Siba

  • Gjest
Motivasjon?
« på: 04. apr, 2011, 20:25 »
I 3-4 år var jeg en aktiv tegner og tegnet gjerne hver dag, men kom ingen vei med det, siden jeg ikke klarte å rive meg løs fra den trygge kopitegninga jeg holdt på med. Fantasi finnes ikke i hode mitt, og se for meg ting jeg vil tegne er rett og slett umulig.

Og i fjor ødela design og håndverk læreren min, all motivasjon jeg hadde igjen for å tegne..

Men, når jeg ser på alle de flotte tegningene som er her på forumet osv, så får jeg så sykt lyst til å begynne igjen, men hver gang jeg rigger opp med data og tegnebrett så forsvinner motivasjonen igjen.

Poenget er: Er det noen som har noe gode tips til hvordan jeg kan få motivasjonen min tilbake? :/ Hadde blitt kjempe glad for tips. ^^

P.S Jeg er en som setter ALT for store krav til megselv, og vil helst være superflink med engang jeg tar i en penn/blyant osv. Om jeg failer, så gir jeg opp. >.< ( Ja, dum instilling, men klarer ikke få den vekk.. )

Tahami

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 582
  • (ㅎ___ㅎ✞)७ *Real Norwegian Trolling*.
    • Vis profil
Sv: Motivasjon?
« Svar #1 på: 04. apr, 2011, 20:42 »
Jeg pleier å søke litt rundt om kring etter fine bilder som inspirasjon c:
eeeller bare vente til jeg er i bedre tegne-humør xD
Det fungerer ofte bra med forbilder eller hva som helst annet man liker som inspirasjon Cx (dyr f.eks.? en stilig serie eller film?)
[inserts passende signatur]

Siba

  • Gjest
Sv: Motivasjon?
« Svar #2 på: 04. apr, 2011, 20:45 »
Hadde vært greit om det bare var noen dager, eller bare en liten periode jeg hadde de "veggene" men jeg har gått på en kjempesvær en som har stått forran meg i over et år nå. :/
Om jeg bruker kunstnere som inspirasjon blir jeg bare depp fordi de er flinkere enn meg. >.<
Dyr skjønner jeg ikke hvordan jeg skal tegne. D:
Og har brukt anime litt vell mye til inspirasjon, så egentlig gått litt lei.

Wolftale

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 5228
  • The Arctic folf of Waterlilies
    • Vis profil
Sv: Motivasjon?
« Svar #3 på: 04. apr, 2011, 20:46 »
Husk en ting - Man blir aldri fornøyd med hva en selv lager, man er alltid sin egen store kritikker.

Jeg mistet selv motivasjonen takket være en Ex, og sluttet å tegne for nesten to år. Veien tilbake var hard, det skal en si.
Vet det kanskje hørtes litt rart ut, men jeg begynte igjen med kopitegninger av disney igjen da jeg kom inn i fandomen. Takket være kopitegning klarte jeg å fokusere mer på tegning - samt at jeg prøvde å utfordre meg selv via se på andre (det funket begge veier). Etter begynte jeg å tegne litt på memory og lette opp bilder av ekte dyr å tegnet av linjene. (Dog har jeg ikke fått igjen den gleden jeg engang hadde, men det har blitt bedre)

Hva som motiverer meg er utfordringer og tilbakemeldinger fra andre, samt å ha tegnemeets sammens med Tehlolz x4
Vet ikke om det hjelper deg, men det er det jeg kan komme på med.
Uansett, vær så snill og ikke gi opp.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Motivasjon?
« Svar #4 på: 04. apr, 2011, 20:48 »
Good artists are just the bad artists who never gave up.

Noe som gir meg veldig mye motivasjon, er akkurat den setningen der.
'tis true. Alle flinke tegnere har startet et sted, de ga aldri opp og har blitt det de selv er i dag.

Et par andre småting:
Ikke vær for streng med deg selv. Prøv å få bildet ferdig, last det opp og få kritikk på arbeidet ditt.
Hva du kunne gjort bedre og hva som er bra. Den egenskapen å ta imot slik kritikk er hard, men veldig nyttig. :3

TheSpottedCow

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 402
    • Vis profil
Sv: Motivasjon?
« Svar #5 på: 04. apr, 2011, 21:03 »
hvet det dette kan høres noe sykt ut. men gå i skogen eller fjæra. ha med ei blok og en blyant. og studer alle de morsome fasongene som naturen lager. sett deg gjerne ned og forsøk og ikke tenke på anet enn pusten.. ja ja det kan høres lit new age ut men du verden hva hjernen finer på. og hjelper ikke det så ta ei flaske med vodka på inner lomma. og når du blir kvit bakrusen se hva du har tegnet.
"My God has a hammer, your God was nailed to a cross. Any questions?"

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Motivasjon?
« Svar #6 på: 05. apr, 2011, 07:57 »
om jeg ikke hadde bodd i gokk, så hadde jeg kanskje besøkt det og hjulpet deg c: men nå har det seg slik at jeg bor faktisk i gokk, så xD

Olly "Naali" TF

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 150
  • Fjellrev, om du lurte.
    • Vis profil
Sv: Motivasjon?
« Svar #7 på: 05. apr, 2011, 08:31 »
Jeg vet ikke hvor kvalifisert jeg er til å kunne hjelpe deg med motivasjonen til å tegne men jeg kan fortelle deg en metode som jeg bruker
en del i masse annet design arbeid.

Du kan prøve å bare skissere, ikke gå inn for noe alt for seriøst når du ikke sitter helt med "glødende-motivasjon".
Bare tegne ett eller annet og ikke bry deg om det ikke ser særlig ut i starten, selv om det bare er strekker eller kompliserte figurer,
fordi det kan hjelpe deg komme fordi det som holder deg igjen i starten.

Du burde også gjøre som dem andre sier her og laste opp det du tegner, så dem kan kommentere og hjelpe deg videre, for du ser jo hvor
motivert folk er å hjelpe deg videre, men uansett hva du gjør, så ikke gi opp, fordi du kommer til å angre på det om du gjør.

Det første steget er som regel det tyngste. Dunno om dette hjelper, men lykke til.  [smile]
« Siste redigering: 05. apr, 2011, 09:51 av Olly tF »
Jeg er nok mer sjeldent her en jeg er som fjellrev xD

Skarpen

  • Global Moderator
  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1958
  • pu5
    • Vis profil
Sv: Motivasjon?
« Svar #8 på: 05. apr, 2011, 09:41 »
Jeg har jo absolutt ikke peiling, men jeg har sett en del tegnere bruke andre, flinkere tegnere som "redliners" altså du sender bildet til denne personen, og han/henne legger en ny layer over og tegner over med rød strek hvordan det kan se bedre ut osv, som hjelpelinjer.

spesielt når det kommer til anatomi tror jeg dette kan være fint :3

Siba

  • Gjest
Sv: Motivasjon?
« Svar #9 på: 05. apr, 2011, 14:08 »
Tusen takk for hjelpen alle sammen! ^^

Får ikke svart på alt. : P Men kan si det at jeg har nå åpnet en tegnetråd der jeg legger ut det jeg har tegnet, og etter at jeg fikk så mye hjelp i går, så har jeg fått litt motivasjon tilbake. : D Så dette kan kanskje gå rett vei. : D

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Motivasjon?
« Svar #10 på: 05. apr, 2011, 15:28 »
Vet jeg er litt sent ute her, men motivasjon er ekstremt avhengig av deg som person. Forsk litt selv og finn ut f.eks...
Finnes det ting som gjør deg ivrig når du ser det? Prøv å gjenskape.
Er det ting ute du liker å se på? Prøv å gjenskap det.
Er det musikk du syns gir deg energi? sett den på loop og tegn det første du ser i rommet..
Trace tegninger fra nettet, se etter og tegne, bare rush tegne en haug sketcher ut fra hodet og ta for deg en hvor du finner referanser på nett og i det daglige livet og jobber videre med. Prøv å overføre opprømte situasjoner inn i tegning.

Basicaly studer ting du finner interesant hele tiden, se på detaljene, formen og fargene. Jo mer du bruker øynene jo bedre referanser har du for hodet ditt til å produsere fantasi. En ting jeg anbefaler deg er å prøve å skisse hår. Du har en interesse der, prøv å bruke den i tegningene dine.

Anbefaler deg å skaffe deg en liten tegneblokk og en blypenn, ta dette med deg absolutt overalt hvor du går og bare skiss når du har et kjedelig øyeblikk.

Siba

  • Gjest
Sv: Motivasjon?
« Svar #11 på: 05. apr, 2011, 15:35 »
Den blokk ideen skal jeg huske. ^^ Ikke at jeg er så mye ute av huset. : P

Og mye av problemet mitt atm er at jeg er EKSREMT svak på photoshop så finner ikke alle de fancy tinga folk bruker når de tegner. D:

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Motivasjon?
« Svar #12 på: 05. apr, 2011, 16:16 »

Ja, gå i naturn' se på film, google etc, inspirasjon finner man over alt, men motivasjon? Den kan være værre. Jeg har ofte stllt det spørsmålet selv. Hvorfor gidder jeg det var en periode, vell flere faktisk, hvor jeg slutta helt å tegne.  Til å byne med fikk jeg så mye kritikk at jeg brandt mye av tegningene mine. 
Takk Tellos for at du prata meg tik fornuft. "Aldri kast en tegning, den kan inneholde en ide du vil jobbe videre med senere" for å sitere den vise blåreven.

Da jeg gikk på designlinja fikk jeg alltid pepper for at det jeg designa var alt for artistisk.  Og at jeg heller burde lage, ting med mer tekst og fargede firkanter og sirkler.
Så, ja design kan ødelegge tegnegleden.  Og da jeg satt å tegna  i matpausen kom en av de lærerne som folk frykta og ga meg masse anatomi tips, noe som gav meg et lite push.

Hva motiveter meg til å tegne?
Til å byne med tegna jeg for morro skyld, for å utforske ideer og andre virkeligheter. 

Så, bynte jeg å tegne for å utrykke, følser, tanker.

Så, for å imponere andre, og føle at jeg kunne noe. Men, det vill alltid komme noen bedre. Jeg har med egene øyne sett folk trosse fysikkens lover, så hvem vet hva som er mulig lenger. Greit nokk, man kan aldtids imponere noen, men jeg funnet ut at tegning er noe emosjonelt, en tolkning av noe.
Et uttrykk, for en ide eller et konsept. En reise til en annen virkelighet. Jeg favoriseter og lagrer en del tegninger som kanskje ikke er så teknisk gode. Men mange av disse har det som mange mer teknisk dyktige tegnere mangler. En klar ide en historie å fortelle, en følelse å formiddle.

Det er dager hvor jeg ikke får til en dritt. Dager hvor jeg føler jeg suger høl i gølvet, og jeg skulle ønske jeg var like flink som Frank Frazetta.
Eller de som jobber innen Marvel/DC, og at jeg kunne livnært meg av tegninger eller i det minste solgt noen. Men, for nå drømmer jeg meg bort i en selvskapt virkelighet der jeg er gud. Så, når alt kommer til alt, må'n tegne for seg selv.
Ikke at jeg er nien ekspert, men kan'ke du sende over eller legge ur noe, så kan jeg gi deg noen pointers.
Har en haug med tegnebøker du kan få på pdf. Også skal vi ta en tegne jamsession på EF, ok?

Siba

  • Gjest
Sv: Motivasjon?
« Svar #13 på: 05. apr, 2011, 16:42 »
Oi dette var mye å fordøye. Tusen takk Ziggy ( Tellos å, glemte å si det istad. D: )

Merker det at det er mange som sliter med det samme som meg, og blir så utrolig glad når jeg også hører at folk klarer å komme over det, og bare tegner og koser seg. For min del så vil jeg tegne for å glede folk, jeg vl vise frem det jeg gjør og sku jo helst ha vært best i alle tegneformer akkurat nå. >.<


Men ja, har laget en tråd der jeg legger ut tegninger, men akkurat nå får jeg ikke laget noe, siden jeg ble uvenn med photoshoppen min. D: Det vil si, jeg kan ikke photoshop, og det gjorde meg sint. xP

Men kommer til å ta med tegnesaker på EF, så vi kan med glede ha en tegnestund ( det hørste barnslig ut. :3 )
Men trenger virkelig folk til å motivere meg, klarer det ikke selv lengre. D:

Atrox

  • Global Moderator
  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 3201
    • Vis profil
    • FA
Sv: Motivasjon?
« Svar #14 på: 05. apr, 2011, 17:12 »
Hmm. Jeg syntes også jeg burde bli bedre. Vi kunne hatt et opplegg elns der vi satte et felles mål for uken, også kunne vi hjulpet hverandre underveis.

En ting er å få kritikk, men det hjelper deg også å gi kritikk. Du klarer vel å se hvordan andre personers tegninger kunne vært bedre?

Siba

  • Gjest
Sv: Motivasjon?
« Svar #15 på: 05. apr, 2011, 17:19 »
Ja, sku gjerne hatt oppgave jeg må gjøre, sånn at jeg faktisk gjør noe, og det å ha noen å "støtte" seg til, er bare enda bedre, noen som maser på en, og noen man kan mase litt på selv. : P

Og ja, klarer somregel å se litt hva folk kan gjøre bedre. ^^ Men klarer ikke å se hva jeg selv kan gjøre bedre. Så det hadde vært fint om vi fikk til en ordning der. ^^

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Motivasjon?
« Svar #16 på: 05. apr, 2011, 17:27 »
En sterk anbefaling (igjen :p ) la photoshop ligge intill videre. Er allerede mye å lære å tegne, om du ikke skal lære deg et eget tegneprogram i tillegg ^^ Jeg anbefaler deg å tegne for deg selv. Finn ut hva du vil se, tegn når du føler lysten til det, ikke la deg presse av noen.. Når du lar folk bestemme for deg er det veldig lett å miste motivasjonen. Selvfølgelig hvis det er det som trigger deg, do tell, skal jeg sette opp arbeid for deg og coache deg bittelitt hvis du bil ^^

Siba

  • Gjest
Sv: Motivasjon?
« Svar #17 på: 05. apr, 2011, 17:45 »
En sterk anbefaling (igjen :p ) la photoshop ligge intill videre. Er allerede mye å lære å tegne, om du ikke skal lære deg et eget tegneprogram i tillegg ^^ Jeg anbefaler deg å tegne for deg selv. Finn ut hva du vil se, tegn når du føler lysten til det, ikke la deg presse av noen.. Når du lar folk bestemme for deg er det veldig lett å miste motivasjonen. Selvfølgelig hvis det er det som trigger deg, do tell, skal jeg sette opp arbeid for deg og coache deg bittelitt hvis du bil ^^

Da lar jeg photoshop være men da får jeg ikke lagt det inn her, om jeg skal tegne på ark. :/ Så da får jeg ikke noe positiv/negativ kritikk..
Jeg trenger folk til å pushe meg, det veit jeg av erfaring. : P Ellers så bare lurer jeg meg unna, og det ender med at jeg igjen slutter å tegne. :/
Setter pris på arbeid og coaching, ja. ^^ Det hadde vært stålende. : D

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Motivasjon?
« Svar #18 på: 05. apr, 2011, 20:06 »
En ting som gjør det enklere å vite hva og hvordan man skal tegne noe er å lage et moodboard.
Ja dette har du sikkert hørt på "tusjmekken"Men det er synsykt nyttig, å bare sammle en haug med bilder som har noe med den ideen du vil lage å gjøre. Da vet du hvordan ting ser ut.  Du trenger ikke gjøre det sånn jeg har, du kan lage en egen mappe med bilder, klippe ut fra blader. Forsøk å kombinere flere ting sammen. Jeg bruker foto/bilde refferanser på nesten alt jeg tegner, eller sitter å studerer disse i timesvis og memmoriserer hvordan ting ser ut. (jeg har også masse tegnerefferanser på mobilen (nesten alle gjør dette)
Det er veldig greit å ha noe å tegne etter, spessielt når man føler seg litt usikker. Og det er veldig greit å lære ved å kopiere noe man liker.

Når det gjelder Poteshop så er det greit å vente litt med det, bare scann bildene rett inn og legg de ut her.
(Kan lage en enkel greie på hvordan du scanner inn, Renser sjappt og krymper bildene,) Lær deg det basicke uansett hvor bra en artist blir er det alltid det basicke som en kommer tilbake til. Du tjener synsykt mye på å lære deg å fargelegge tradisjonelt først (maling tusj etc) Siden mye av de teknikkene går igjenn i digitalmaling.

Uansett her kan du se prosessen og hvordan jeg har tenkt da jeg tegna/fargela fursonaen din.

Tellos

  • Administrator
  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 993
  • Rev.. as if anyone was wondering..
    • Vis profil
    • Tellos.us (under construction)
Sv: Motivasjon?
« Svar #19 på: 06. apr, 2011, 01:01 »
Hvis du har et fotoaparat, telefonkamera, scanner eller webcam så får du overført tradisjonelle bilder til PCen og vist frem ^^ Gleder meg til å se deg produsere mer kunst.

Six

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4673
  • Purrr :3
    • Vis profil
Sv: Motivasjon?
« Svar #20 på: 06. apr, 2011, 07:41 »
Har selv motivasjons problemer atm. klarer ikke helt å gjøre comissions fordi mitt state of mind er fucka x3 også skolen er noe som sliter i meg.


men ja. du må nesten tenke "Yess, dette vill jeg gjøre, dette skal jeg klare, for jeg kan tegne like bra som alle andre!" for at motivasjonen skal komme smygende. derretter se på bilder du liker veldig godt kanskje. jeg bruker å se på Kesames, Kalamus, AlectorFencers og Dimespins tegninger for å få bedre motivasjon osv.

og ja, jeg bruker mine tegninger til å få ut følelser. Derfor man som oftest ser litt tragiske, noen ganger er de blide, noen ganger er de "care". så du kan også tenke på hvordan du føler deg. føler du deg glad, så tegn fursonaen din glad for eksempel. er du ikke i så godt humør, så tegn fursonaen din som lei seg.

og, du kan også bare sketche noe veldig fort. det bruker jeg faktisk å gjøre, men jeg legger de ikke ut, for jeg ser ikke vitsen i det. jeg samler dem opp en dag jeg kjeder meg og legger alt i ett bilde, som her: [X], [X], [X], [X], [X].

Det er ikke så vanskelig når du finner ut av det. tro meg, jeg feila hardt når jeg begynte med "digital art" med datamus! right here: http://www.wolfglow.deviantart.com/ <- min første bruker på dA

MouseClick

  • Gjest
Sv: Motivasjon?
« Svar #21 på: 07. apr, 2011, 09:08 »
Usj! Vil tegne jeg også, men har null motivasjon D:

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Motivasjon?
« Svar #22 på: 10. apr, 2011, 21:10 »
"sukk" det er mye av grunnen til at jeg ikke orker å se på conceptart.org
Eller vet ikke om jeg vill kvele en vis tiger med halen sin, eller gi han en klem.
Det jeg har sliti med de siste dagene er distraksjoner, når du sitter og ikke får det til
og noe trekker oppmerksomheten vekk. En annen ting er at i allefall kan bli drit sur når jeg ikke får til noe. Holdt på å knekke flere blyanter og pensler, (som jeg har klart å slutte med) jeg kan bli rettogslett mannevond når jeg er sånn.  Føler ofte at jeg alderi når det bildet jeg har i hue, og at jeg sitter igjenn med lite og burde heller brukt tia på no mer fornuftig, av og till vet jeg ikke hvorfor jeg gidder.
Men fremdeles har jeg en uforklarlig trang til å skape, nesten som en besettelse.
Det ironiske er at hadde jeg vært fornøyd med det jeg laget, så hadde jeg vell ikke hatt noe å strekke meg mot selv. Jeg har sett noe som har inspirert meg veldig  til å starte et lite prosjekt og prøve ut nye ting og gå back to basics.  Etter de forgie lærettene mine ble reddet ut av peisen av  Ida så har jeg prøvd meg på nytt, og hatt litt fremgang med akryl, etter jeg svelget stoltheten og spurte en kunstner om råd. Et annet problem er tolmodigheten min som tynnes.
Sorry for whine post, men måtte bare få det ut, er sikker på at mange har det sånn.

« Siste redigering: 10. apr, 2011, 21:30 av Ziggy Wolf »