Skrevet av Emne: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.  (Lest 85879 ganger)

Yakamaru

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 207
  • Offense is never given, it's taken
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #75 på: 22. mai, 2016, 06:42 »
Har Asperger's. Kamerat av meg spøkte med å kalle det "Ass burgers" og jeg måtte bare le til jeg datt av stolen.

Misliker og sterkt andre mennesker generelt, dog tviler det er Aspergersen som snakker der.
There are two kinds of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #76 på: 24. mai, 2016, 17:57 »
Nå vil jeg ikke si hva jeg har. Men kjipt at folk har slike symptomer. Men det gjør dem ikke mindre verdt, siden folk er forskjellige og like mye verdt uansett  [w-happy]

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #77 på: 26. mai, 2016, 14:04 »
Har Asperger's. Kamerat av meg spøkte med å kalle det "Ass burgers" og jeg måtte bare le til jeg datt av stolen.

Misliker og sterkt andre mennesker generelt, dog tviler det er Aspergersen som snakker der.

Hehe, kaller det assburger sjøl innimellom. En gang gikk jeg forbi et spisested og så de hadde aspargessuppe, det ble selvfølgelig til aspergersuppe i mitt hue  [w-happy] Litt galgenhumor må en ha midt oppi det hele  ;)
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

Wolfheart

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 254
  • AaooOOoooOOoooååh!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #78 på: 26. mai, 2016, 14:08 »
Nå vil jeg ikke si hva jeg har. Men kjipt at folk har slike symptomer. Men det gjør dem ikke mindre verdt, siden folk er forskjellige og like mye verdt uansett  [w-happy]

Flott! Det er det minst dømmende innlegget dit vedrørende hva som angår det personlige plan. Tommel opp! Du kan bytte ut symptomer med hårfrisyrer, skjegg og masse anna, så er det veldig veldig greit - og du sjøl slipper å få så mye pes for dine uttalelser.
"Hvis en skapning ikke kan leve i pakt med sin sanne natur, så dør den - det samme gjør mennesket" - Henry David Thoreau

Flame

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 186
  • Warning,crazy cat lady!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #79 på: 26. mai, 2016, 19:41 »
Har panikk angst og depresjon,but that`s it. Ellers har jeg ufattelig sterk pollen/gress allergi samt dårlige ledd.

Det er veldig komisk at jeg ikke tåler virkestoffene i noen medisiner for problemene, men lært å leve med symptomene.

grunnen til jeg fikk det i 2012 er nok mobbing, samt forholdene hjemme. selvfølgelig er det fortsatt mye krangling og skriking her, men uten jobb og utdanning har jeg faktisk ikke annet valg enn å bli her til jeg får stabil inntekt i form av en jobb.

« Siste redigering: 26. mai, 2016, 19:49 av Flame »
you are only confined by the walls you build yourself.

//Jehuty

  • Gjest
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #80 på: 26. mai, 2016, 20:15 »
Allergi er ihvertfall utrolig slitsomt hvis man går ubehandla. Det tar fort alle toppene i hverdagen. Med behandling kan en få igjen energi en ikke var klar over at man hadde, -bare fordi man har blitt vant til å gå med plagene..! Allergiplagene er veldig ofte mer enn bare kløe og nysing, men man legger ikke så lett merke til disse før man får behandling for allergien.

Flame

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 186
  • Warning,crazy cat lady!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #81 på: 26. mai, 2016, 23:05 »
Allergi er ihvertfall utrolig slitsomt hvis man går ubehandla. Det tar fort alle toppene i hverdagen. Med behandling kan en få igjen energi en ikke var klar over at man hadde, -bare fordi man har blitt vant til å gå med plagene..! Allergiplagene er veldig ofte mer enn bare kløe og nysing, men man legger ikke så lett merke til disse før man får behandling for allergien.

Akuratt allergien fikk jeg faktisk noe for på legevakten,en typ sprøyte en må ta hver vår 1-3 ganger i løpet av sesongen,Samt øyedråper og tabeletter.

det er andre problemer  jeg ikke kan få noe for pga kraftige bivirkninger ^^,

Spurte om eventuelle bivirkninger for dette også,men heldigivs ikke vært noe annet enn at jeg er litt tørr i munn.
you are only confined by the walls you build yourself.

Pax

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #82 på: 31. mai, 2016, 01:07 »
men heldigivs ikke vært noe annet enn at jeg er litt tørr i munn.

Vær forsiktig med og være for tørr i munn :o jeg går på medisiner som gjør meg tørr i munn, men legger ikke merke til at jeg er det selv... heelt til jeg besøkte tannlegen og fant veldig mange nye hull... Om en Man produserer mindre av en ting i spyttet som passer på tennene imens man ikke spiser. Så uten denne tingen er det veldig lett og få hull. vil anbefale og starte på tabletter som hindrer at du blir så tørr om du finner ut at dette blir ett problem for tannhygienen din xD og passe på å ikke småspise!

Flame

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 186
  • Warning,crazy cat lady!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #83 på: 10. jun, 2016, 01:21 »
men heldigivs ikke vært noe annet enn at jeg er litt tørr i munn.

Vær forsiktig med og være for tørr i munn :o jeg går på medisiner som gjør meg tørr i munn, men legger ikke merke til at jeg er det selv... heelt til jeg besøkte tannlegen og fant veldig mange nye hull... Om en Man produserer mindre av en ting i spyttet som passer på tennene imens man ikke spiser. Så uten denne tingen er det veldig lett og få hull. vil anbefale og starte på tabletter som hindrer at du blir så tørr om du finner ut at dette blir ett problem for tannhygienen din xD og passe på å ikke småspise!

Finner nok ikke ut av det om det er noe, har ikke råd pga visdomstenner x3.
you are only confined by the walls you build yourself.

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #84 på: 10. jun, 2016, 15:59 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #85 på: 10. jun, 2016, 17:26 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?

Hovedsaken er vel at Asperger er ikke en type begresning, men et sett med begrensninger som kan gjøre hverdagen utfordrende.
Hvor hver enkelt symptom har varierende grad av effekt. Alt fra mildt til kraftig.

Siden jeg lever sammen med noen som har Asperger, så vil jeg ikke kalle det et problem.
Vi har begge funnet mange måter for å jobbe oss rundt Toras begrensninger.

Det enkleste forklaringen er bare at vi unngår tvetydige situasjoner.
Vi spøker ganske mye oss i mellom, men da skjer det på måter som er lett å kjenne igjen.
Samme hvis en av oss må være alvorlige. Vi begge passer på å være ekstra tydelig, og samtidig ikke bruker samme kroppspråk/stemme i andre situasjoner.
Så langt det er mulig så vi sterkt unngår tilfeller hvor man kan lure "spøker han eller er han alvorlig nå?".

Samtidig passer vi på at følelser blir snakket om. Eks. Er det noe som har gått veldig inn på meg, så finner vi en rolig plass hvor jeg snakker om det.
Jeg får litt terapi ved å snakke om det, og hun slipper å måtte misforstå situasjoner. Samme hvis det er situasjonen er snudd.
Viktigste er at vi tar det tidlig. Jo lenger det blir liggende, jo mer kan det bli misforstått.
Vi begge holder oss også unna "tja" og "jeg vet ikke" hvis vi faktisk vet grunnen. Det krever ærlighet og åpenhet, men har også skapt et veldig varmt bånd oss i mellom <3

Det finnes mange andre ting vi gjør for å gjøre hverdagen enklere, men å de begrensningen Asperger kan bring noen er veldig individuelt.
Og når det er sagt empati biten kan slå ut på mange forskjellige måter.  Evnen til å vise egne følelser, tolke andre, håndtere sine egne følelser, håndtere andre følelser.
Hvor flink man er til å håndtere de forskjellige vil variere veldig. Sånn det er for alle, bare litt ekstra :)

Fenris

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 872
  • jeg har dysleksi men det skal ikke stoppe meg.
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #86 på: 10. jun, 2016, 23:05 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?

masse. rent fali da
pratisk ikke så mye


har sel asbergersyndrom. so har hidret meg hele lit.  for di folk forventer et afeds mønster å jeg har et annet.   
o at ful forventer enpati. og enen til å lese hint og krops sprok. ener som jeg ikker har veldig got utviklet.
så da har ført til at jeg er blir utelat å holt utenfor mye opp jen om orene.    og som jeg fotsat føler at skjer.
Depreson er og så en ting. som kan forekome mer ote i dene grupen


Dyslis iser seg vel selv

takk for at du tar deg tid til å lese mine meninger

Ps. Ny avatar diger den

Flame

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 186
  • Warning,crazy cat lady!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #87 på: 11. jun, 2016, 13:54 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?


Kan ikke fast slå, men vil si ja.

ikke alle, kommer helt ann på hvilken grad de har.

you are only confined by the walls you build yourself.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #88 på: 11. jun, 2016, 21:30 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?
Tror det spørs på folk. Isåfall vil det være mest ikke fordi de misliker folk men bare å ha rettvendte meninger. Liksom man må være uhøffelig om man kaller noen stygg og slikt, men det å ha meninger som folk ikke liker er annerledes enn null empati. Og om noen bare har "Gir blaffen" holdning så er det ikke det samme som å ikke ha følelser men det at de synes opplegget kan være tullete.

Men så kjenner jeg en som går på trygd, ikke vil arbeide osv og utnytter rollen sin som sier hun har det. Men jeg tror uansett at diagnosen asperger i seg selv er tull og at noen folk er greie og noen er det ikke. ADHD, dysleksi, whatever. Folk er folk ikke mindre annerledes enn folk som ikke har den diagnosen. Forskjellsbehandling er vel noe jeg aldri har vært fan av, og det at noen er unike og greie har noe med personen å gjøre, diagnose er bare tull og hater at folk blander det i hvordan en person er. Men også at folk bruker den diagnosen som unnskyldning for det de gjør. Folk selv er ansvarlige og er ikke ute av kontroll og på lik linje som andre.

Iallfall slik jeg føler rundt det.

Fenris

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 872
  • jeg har dysleksi men det skal ikke stoppe meg.
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #89 på: 11. jun, 2016, 21:49 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?
Tror det spørs på folk. Isåfall vil det være mest ikke fordi de misliker folk men bare å ha rettvendte meninger. Liksom man må være uhøffelig om man kaller noen stygg og slikt, men det å ha meninger som folk ikke liker er annerledes enn null empati. Og om noen bare har "Gir blaffen" holdning så er det ikke det samme som å ikke ha følelser men det at de synes opplegget kan være tullete.

Men så kjenner jeg en som går på trygd, ikke vil arbeide osv og utnytter rollen sin som sier hun har det. Men jeg tror uansett at diagnosen asperger i seg selv er tull og at noen folk er greie og noen er det ikke. ADHD, dysleksi, whatever. Folk er folk ikke mindre annerledes enn folk som ikke har den diagnosen. Forskjellsbehandling er vel noe jeg aldri har vært fan av, og det at noen er unike og greie har noe med personen å gjøre, diagnose er bare tull og hater at folk blander det i hvordan en person er. Men også at folk bruker den diagnosen som unnskyldning for det de gjør. Folk selv er ansvarlige og er ikke ute av kontroll og på lik linje som andre.

Iallfall slik jeg føler rundt det.

må si meg dypt uenig i den påstanden.

men er rett i at man står ansvarlig selv enten man har en dignose eller ikke.

Det en diagnose gjør. er å gi folk et redskap for å letere forstå ent menskes adferd og tenke måte. men alle mensker er indevider å må derfor tilpase den enkelte

et typik trk for apergre er at di er a sosiale. trives i minsdre grupper og jene med forl di skener å ote føler seg usikre blant andre.   og at du har svekt enpati. (enen til å poke opp andre menskers soriale sinaler og følser) og en del andre tin.

men dette er foseligie fra person til person. men det er en tin ern tin som kan sefinere dene gruppen.

å for en uten forståne, kan slike felstrek gi en penke pin på hva en grupe kan vere flinke til å hva di ikke kan. men det bør ikke vere en begrnslig. sil komuner otte jør det til. "Du ah Asbergers. da er vi ikke intriset i deg. ta trygden din å hol set"   slik er ikke ritig. men desver er sanfunet slik.

men det kan hjelpe folk å leter å forstå voirdan man bør gå fram. 

(ikke lener sikker på vor jeg ville med dete. men hopper det gir menin)

takk for at du tar deg tid til å lese mine meninger

Ps. Ny avatar diger den

vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #90 på: 11. jun, 2016, 22:18 »
må si meg ening i det du skriver fenris

for meg så føler eg den er ganske svak, eg må som regel kjenne ein person ganske godt for å ha noke epati / sympati
merker det spessielt di gangene eg har sett på litt meir såpefilmer med andre og alle har reaksjoner og eg har ikkje noke føleser annet en at det er bortastet tid / del av filmen

for ca 4 år siden så fekk faren min hjerte infart og da tenkte og lurte eg på koffor eg ikkje har noke føleser for at han var i fare for å dø hadde samme følese etter at sykebilen hadde henta han som eg hadde før det sjedde
det høres kansje veldig gale / stykt ut men det er no på den måten eg altid har vert
var det samme for ca 1 år siden nor min bestemor døde da hadde eg veldig lite reaksjon og tanker om det selv om vi var ganske ner

med det du skriver avark om han som ikkje vil jobbe så er eg enig at det er ganske feil om det er bare for at han ikkje vil men alle kan slite serlig om du ikkje finner ditt miljø

eg har nettop kommet i ny jobb utenfor ålesund og vi er 4 personer på min avdelig og det er ganske digg med så få personer men samtidig så sliter eg etter jobb for eg har ikkje flytta enda så bor i bofelleskap og eg får ikkje slappet av og det skyldes aspergers med det resultatet at det har vert fleire ganger eg har kjørt til ein tom parkerings plass for tegna / sove i bilen for å få fred og vere for meg sjøl

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #91 på: 11. jun, 2016, 22:21 »
Sitat
et typik trk for apergre er at di er a sosiale. trives i minsdre grupper og jene med forl di skener å ote føler seg usikre blant andre.   og at du har svekt enpati. (enen til å poke opp andre menskers soriale sinaler og følser) og en del andre tin.
Isåfall må jeg ha slått meg på hodet siden jeg hater å være alene :P
Jeg har en tendens til å bli deprimert om jeg blir det. Eller gjorde det da jeg var på en plass der jeg var lærling i 2 år.

vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #92 på: 11. jun, 2016, 22:40 »
Sitat
et typik trk for apergre er at di er a sosiale. trives i minsdre grupper og jene med forl di skener å ote føler seg usikre blant andre.   og at du har svekt enpati. (enen til å poke opp andre menskers soriale sinaler og følser) og en del andre tin.
Isåfall må jeg ha slått meg på hodet siden jeg hater å være alene :P
Jeg har en tendens til å bli deprimert om jeg blir det. Eller gjorde det da jeg var på en plass der jeg var lærling i 2 år.

blir stresset, får hjertebank osv om eg er på plasser med masse fok og etter at eg har vert på ein fest eller sosial plass så har eg 2-3 dager der eg er deprimert og må vere for meg selv :P  liker best å vere heilt aleine

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #93 på: 11. jun, 2016, 22:47 »
Sitat
et typik trk for apergre er at di er a sosiale. trives i minsdre grupper og jene med forl di skener å ote føler seg usikre blant andre.   og at du har svekt enpati. (enen til å poke opp andre menskers soriale sinaler og følser) og en del andre tin.
Isåfall må jeg ha slått meg på hodet siden jeg hater å være alene :P
Jeg har en tendens til å bli deprimert om jeg blir det. Eller gjorde det da jeg var på en plass der jeg var lærling i 2 år.

blir stresset, får hjertebank osv om eg er på plasser med masse fok og etter at eg har vert på ein fest eller sosial plass så har eg 2-3 dager der eg er deprimert og må vere for meg selv :P  liker best å vere heilt aleine

Men det viktigste er å gjøre noe som du føles komfortabel med, om det er å finne tid for seg selv så ser jeg den, men man har alltids gode venner uansett ^^
« Siste redigering: 11. jun, 2016, 22:51 av Avark »

vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #94 på: 11. jun, 2016, 23:05 »
har fått ein fin venne gjeng etter at eg kom inn i furry miljøet men før det så hadde eg 2 som eg kalte venn og før 8 klasse så hadde eg 1 :P men har altid vert ein som står på sidelinjen og det har vert ganske greit

Flame

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 186
  • Warning,crazy cat lady!
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #95 på: 12. jun, 2016, 15:21 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?
Tror det spørs på folk. Isåfall vil det være mest ikke fordi de misliker folk men bare å ha rettvendte meninger. Liksom man må være uhøffelig om man kaller noen stygg og slikt, men det å ha meninger som folk ikke liker er annerledes enn null empati. Og om noen bare har "Gir blaffen" holdning så er det ikke det samme som å ikke ha følelser men det at de synes opplegget kan være tullete.

Men så kjenner jeg en som går på trygd, ikke vil arbeide osv og utnytter rollen sin som sier hun har det. Men jeg tror uansett at diagnosen asperger i seg selv er tull og at noen folk er greie og noen er det ikke. ADHD, dysleksi, whatever. Folk er folk ikke mindre annerledes enn folk som ikke har den diagnosen. Forskjellsbehandling er vel noe jeg aldri har vært fan av, og det at noen er unike og greie har noe med personen å gjøre, diagnose er bare tull og hater at folk blander det i hvordan en person er. Men også at folk bruker den diagnosen som unnskyldning for det de gjør. Folk selv er ansvarlige og er ikke ute av kontroll og på lik linje som andre.

Iallfall slik jeg føler rundt det.

må si meg dypt uenig i den påstanden.

men er rett i at man står ansvarlig selv enten man har en dignose eller ikke.

Det en diagnose gjør. er å gi folk et redskap for å letere forstå ent menskes adferd og tenke måte. men alle mensker er indevider å må derfor tilpase den enkelte

et typik trk for apergre er at di er a sosiale. trives i minsdre grupper og jene med forl di skener å ote føler seg usikre blant andre.   og at du har svekt enpati. (enen til å poke opp andre menskers soriale sinaler og følser) og en del andre tin.

men dette er foseligie fra person til person. men det er en tin ern tin som kan sefinere dene gruppen.

å for en uten forståne, kan slike felstrek gi en penke pin på hva en grupe kan vere flinke til å hva di ikke kan. men det bør ikke vere en begrnslig. sil komuner otte jør det til. "Du ah Asbergers. da er vi ikke intriset i deg. ta trygden din å hol set"   slik er ikke ritig. men desver er sanfunet slik.

men det kan hjelpe folk å leter å forstå voirdan man bør gå fram. 

(ikke lener sikker på vor jeg ville med dete. men hopper det gir menin)

Det er rett og slett bare rude at kommunen holder på slik. Aldri vært fulldiagnosert med noe annet enn panikk angst, men still, dra alle under en kam er rude. Står å jobber hver dag, så er dem som kan tie. Klart meg bedre uten de.
you are only confined by the walls you build yourself.

Avark

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 185
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #96 på: 12. jun, 2016, 16:09 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?
Tror det spørs på folk. Isåfall vil det være mest ikke fordi de misliker folk men bare å ha rettvendte meninger. Liksom man må være uhøffelig om man kaller noen stygg og slikt, men det å ha meninger som folk ikke liker er annerledes enn null empati. Og om noen bare har "Gir blaffen" holdning så er det ikke det samme som å ikke ha følelser men det at de synes opplegget kan være tullete.

Men så kjenner jeg en som går på trygd, ikke vil arbeide osv og utnytter rollen sin som sier hun har det. Men jeg tror uansett at diagnosen asperger i seg selv er tull og at noen folk er greie og noen er det ikke. ADHD, dysleksi, whatever. Folk er folk ikke mindre annerledes enn folk som ikke har den diagnosen. Forskjellsbehandling er vel noe jeg aldri har vært fan av, og det at noen er unike og greie har noe med personen å gjøre, diagnose er bare tull og hater at folk blander det i hvordan en person er. Men også at folk bruker den diagnosen som unnskyldning for det de gjør. Folk selv er ansvarlige og er ikke ute av kontroll og på lik linje som andre.

Iallfall slik jeg føler rundt det.

må si meg dypt uenig i den påstanden.

men er rett i at man står ansvarlig selv enten man har en dignose eller ikke.

Det en diagnose gjør. er å gi folk et redskap for å letere forstå ent menskes adferd og tenke måte. men alle mensker er indevider å må derfor tilpase den enkelte

et typik trk for apergre er at di er a sosiale. trives i minsdre grupper og jene med forl di skener å ote føler seg usikre blant andre.   og at du har svekt enpati. (enen til å poke opp andre menskers soriale sinaler og følser) og en del andre tin.

men dette er foseligie fra person til person. men det er en tin ern tin som kan sefinere dene gruppen.

å for en uten forståne, kan slike felstrek gi en penke pin på hva en grupe kan vere flinke til å hva di ikke kan. men det bør ikke vere en begrnslig. sil komuner otte jør det til. "Du ah Asbergers. da er vi ikke intriset i deg. ta trygden din å hol set"   slik er ikke ritig. men desver er sanfunet slik.

men det kan hjelpe folk å leter å forstå voirdan man bør gå fram. 

(ikke lener sikker på vor jeg ville med dete. men hopper det gir menin)

Det er rett og slett bare rude at kommunen holder på slik. Aldri vært fulldiagnosert med noe annet enn panikk angst, men still, dra alle under en kam er rude. Står å jobber hver dag, så er dem som kan tie. Klart meg bedre uten de.
Yeah... foreldre og slikt som tror de hjelper ved å spesialbehandle folk oppmuntrer dem mer til å tro at de ikke kan gjøre en ting uten å ha noe handikapp middel. Alltid hatet slikt fra da jeg var mindre, istedet for å behandle folk som normale folk siden det er tull å presse frem slikt på folk.

Narm

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 344
  • Det er relativt realistisk.
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #97 på: 17. jun, 2016, 12:05 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?

Ofte liker jeg å forklare det slik:

Aspberger er på en måte det motsatte av psykopati. En psykopat kan forstå hva andre føler, og tar ofte underliggende kommunikasjon, hva som blir kommunisert mellom linjene, slik som andre gjør. Derimot bryr de seg ikke, de driter i hva andre tenker og føler.

En med Aspberger gjør det motsatte, det er ofte vanskeligere å se kommunikasjon som skjer mellom linjene, så en kan si en mangler den delen av empati. Men! Og dette er et stort men! Når en personer med aspberger skjønner hvordan den andre føler og tenker klarer en fortsatt å ha medfølelse, å empatisere med personen, som jeg vil klassifisere som den viktigste delen av empati.

Håper det gjorde det litt enklere å skjønne ^^
-Sett inn morsom signatur her-
http://www.furaffinity.net/user/narmenia/

felixcani

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1334
  • <3 Imma red panda
    • Vis profil
    • Felixcani dA
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #98 på: 17. jun, 2016, 15:35 »
Noen som kan noe om empatiproblemer rundt aspergers?

Ofte liker jeg å forklare det slik:

Aspberger er på en måte det motsatte av psykopati. En psykopat kan forstå hva andre føler, og tar ofte underliggende kommunikasjon, hva som blir kommunisert mellom linjene, slik som andre gjør. Derimot bryr de seg ikke, de driter i hva andre tenker og føler.

En med Aspberger gjør det motsatte, det er ofte vanskeligere å se kommunikasjon som skjer mellom linjene, så en kan si en mangler den delen av empati. Men! Og dette er et stort men! Når en personer med aspberger skjønner hvordan den andre føler og tenker klarer en fortsatt å ha medfølelse, å empatisere med personen, som jeg vil klassifisere som den viktigste delen av empati.

Håper det gjorde det litt enklere å skjønne ^^

Takker <3

vinde

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 386
  • kinda hard to learn how to drwa :P
    • Vis profil
Sv: Asbergersyndrom, ADHD, eller dysleksi.
« Svar #99 på: 06. sep, 2016, 20:27 »
snakket med ein annen som har asperger om ka som er det største problmene og ka som hjelper for oss
og kom inn på ein ting som altid har virket logisk for meg men rart for andre :P
for at eg skall konsentrere meg så må eg har veldig høg musikk som rave eller edm noke som ikkje har meining

og det skyldes mest av at alt av lyder fjerner min konsentrasjon for eg må finne ut ka det er og dermed så har har eg så høg musikk at eg ikkje hører noke annet en den

så til alle sin fortvilese på jobben så sitter eg som regel i min egen lille boble og skall di ha kontakt med meg så må di pirke i meg eller kaste noke på meg

noken andre som har det på samme måte ? :P