Skrevet av Emne: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?  (Lest 10495 ganger)

DarkFurryEmoWolf

  • Gjest
...
« Siste redigering: 10. apr, 2011, 15:42 av DarkFurryEmoWolf »

Moonie

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 394
  • Quotegasm!
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #1 på: 20. aug, 2009, 02:45 »
Da det er ganske seint, må jeg innrømme at jeg ikke orket å lese førsteposten, så jeg får svare som best jeg kan på tråden utifra tittelen.. x3

Har nettopp started 2året på videregående, IKT, første året gikk jeg Service og Samferdsel.

Har planer om å til neste år ta påbyggning, og deretter flytte til/pendle til Oslo, og ta en bachelor i programmering/spillprogrammering på NITH.

Så langt ser det lovende ut. ^^

Zaxx

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 219
  • iPhone 4s? aw yeah, gotta love Siri.
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #2 på: 21. aug, 2009, 03:01 »
vel, etter at jeg åpnet "medisin" posten så har jeg titta litt på det og jeg ble ganske interresert i nevrologi... så det kunne jeg tenkt meg da hehe ^^
Lev sundt og godt, men husk å kos deg av og til også! :3

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #3 på: 21. aug, 2009, 08:12 »
Yo,DarkFurryEmoWolf
Ok, gjør deg selv en stor tjeneste, Drit i kunsthøyskolen. Er ikke lett å leve av å være kunstner.
Illustratør eller designer derimot, kan man håve inn litt mer cash på.

På Illustrsjon  lærer man å tegne/male/photoshoppe og lage ilustrasjoner til reklame, folk, eller hva enn.

Designlinja er litt mer reklame prega, men man lærer noe tegning der og, selv om hovedvekten er på å lage enkle figurer og tekst.

Jeg går på design linja, skulle egentlig gått på ilustrasjon, siden det er der interessene mine ligger, men det er lettere å få jobb som designer enn illustratør, så jeg blir begge deler.
Ganske greit, selv om jeg sliter litt med typografi (bokstaver), Har havna i klasse med en haug med kjipe sosser
. Og her kommer liksom jeg vraltene seende sånn ut "peker på profilbildet" [w-cool]
Sorry om noen der ute blir støtt, men jeg tåler bare ikke sånne sosse typer som skal være så j**la opptight "går ut i hagen i et minutt og banner høylydt" [w-mad] det kjipeste er at han duden jeg hang mest med ble sjuk og kunne ikke fortsette.
Men bortsatt fra det er det helt ok. [w-happy]

Her er no shit jeg har laga på skolen.

Bok cover
http://www.furaffinity.net/view/1819163/
http://www.furaffinity.net/view/1819158/


Cd cover for kunde
http://www.furaffinity.net/view/1649704/
http://www.furaffinity.net/view/1649740/
http://www.furaffinity.net/view/1649731/


Og om du vurderer noen av de linjene kan du sjekke ut
http://www.norgeskreativefagskole.no/
« Siste redigering: 21. aug, 2009, 08:30 av Ziggy_wolf »

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #4 på: 22. aug, 2009, 13:13 »
Vell, har nå jobba i ett år nå snart. tenkte og utdanne meg som Kjøpmann (en som eier sin egen butikk). Uansett, etter jeg har nå vært i trondheim savner jeg og være student så jeg tenkte og dra oppover hit og fullføre utdannelsen min men jobbe ved siden av. Få tak i Studiekompetanse og ved siden av jobbe tre år i butikk som jeg må gjøre for og få kurset som heter eksperten som så gir ut fagbrev som kjøpmann. Og om allt er en sukkse tenkte jeg og gå videre og ta master i Oldtids historie og religion :3

Ziggy Wolf

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2768
  • Shaman of the northen tribe
    • Vis profil
    • http://www.furaffinity.net/user/ziggywolf/
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #5 på: 22. aug, 2009, 21:50 »
Yeah skjønner hvordan du har det, er mange ganger je har lyst til å gå bananas på skolen.
Men uansett da, får å komme in på nkf trenger du bare å ha gått videregående.
Ulempen er at skolen koster ca 30-40 tusen å gå på per år, Greit nokk det låner du av låne kassa og får sirka en tredeje del tilbake som stippend om du ikke driter deg ut.

Trash

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1773
  • Remigus Varg
    • Vis profil
    • Remigus Varg
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #6 på: 23. aug, 2009, 15:40 »
Jeg går Musikk. Etter Videregående vil jeg prøve å leve av musikk, ellers skal jeg muligens bli lege eller vet.

Mikio

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 521
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #7 på: 04. sep, 2009, 18:54 »
Jeg har gått snart 4 år på videregående. Er stor jente nå  ;D Er 2 år eldre enn alle andre i klassen min.
Første året mitt gikk jeg design og håndverk. Elsket den klassen. Jeg ville bli designer. Så fikk jeg dårlig nyhet at skolen min ikke skulle ha design og tekstil like vel. Så da søkte jeg på restaurant og matfag. Gikk der et år. Så var jeg litt lei, forid jeg fikk så dårlige karakterer og læreren min var teit. Da begynte jeg på interiør og utstillingsdesign. Gikk der et halvt år, og ville tilbake til mat. Så jeg sluttet jeg for å ha et år i gode. Så nå går jeg matfag for å bli noe innen industriel matproduksjon (mills, findus og sånn ting), baker eller pølsemaker.
Forsatt vil jeg bli klesdesigner, men vil ikke gå skole for å lære om det.  Så jeg tegner klær hjemme og venter på at jeg har penger til symaskin :)

Coast Wolf

  • Overaktiv Fur
  • ***
  • Innlegg: 297
  • Sover aldri til riktig tid...
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #8 på: 06. sep, 2009, 20:52 »
er på 2.år vgs nå, treteknikk... tar utdanningen min via en an annen skole..... er litt mindre stress der.
planer om å bli møbelsnekker ja vis noen lurte. [w-wink]
Ask and u shall receive. var det noen som sa, og det gjør jeg å :3
FA - Twitter

Raywolf

  • Gjest
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #9 på: 09. sep, 2009, 18:03 »
--slettet--

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #10 på: 09. sep, 2009, 23:43 »
Jeg skal bli profosjonel prostituert

Raywolf

  • Gjest
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #11 på: 09. sep, 2009, 23:44 »
--slettet--

Kixt

  • Hyperaktiv Fur
  • ****
  • Innlegg: 1049
  • Maritime Engineer
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #12 på: 09. sep, 2009, 23:44 »
Jeg skal bli profosjonel prostituert

='(

Er jo enn lett og grei utdannelse

Phase

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #13 på: 24. okt, 2009, 10:02 »
Sånne skoleveiledere og sånt er nisser. De vet ikke en tøddel om det de skal veilede deg om.

Jeg har fått inntrykk av at mange skoleveiledere ikke veileder stort bedre enn en løk. o.o Fiks time med studieveileder på et universitet eller høyskole. Selv om du ikke planlegger studere noe der, kan de hjelpe deg med en masse spørsmål rundt kriker og kroker i systemet.
Þat eit kyr ok hræddr maðr sem ekki Þorir at skjalfa

Seeker of the Ineffable Flame

Huz

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 25
  • I haz the donut!
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #14 på: 27. okt, 2009, 20:28 »
Altidd vert en scene gutt selv så jeg er i ferd med siste året av teaterutdannelsen min.
Det går greit, selv om jeg har blitt vel skole lei og ønsker at det skal bare være over.
Ja ja, litt mindre enn et år nå så er det ferdig.
Har hatt poten innenfor litt av filmindustrien som statist her i norge så ting ser bra ut for øyeblikket.
Går ikke det er det alltids å søke etter jobb i en spillbutikk.
Å fy da.... han gjordet det *peker på naboen*

Olly "Naali" TF

  • Aktiv Fur
  • **
  • Innlegg: 150
  • Fjellrev, om du lurte.
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #15 på: 27. okt, 2009, 20:48 »
Jeg kunne sikkert ha skrevet MYE om studie planene mine, men jeg skal summere dem opp veldig enkelt;

1. Studere hardt, Få gode karakterer, [ureshii]
2. Jeg skal finne ut hva jeg må studere for og komme meg in på NTNU, og gjøre det. [razz]
3. Tada! NTNU.....Der skal jeg jobbe hardt...ja   [smile]
4. Mastergrad!  [cool]
5. Jobbe i spill bransjen og lage furry spill`??? "er ikke sikker på hva som skjer etter mastergrad"  [puzzled]


Kanskje noen "små" hull i planen min, men det er slik den går......kan endre seg litt over tid, men den MasterGraden skal bli min!!!
Men det er en ganske bra plan må jeg inrømme  [laugh]
"Forslag til forbedringer er velkomne"
Jeg er nok mer sjeldent her en jeg er som fjellrev xD

Tirga

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 665
  • Not used
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #16 på: 28. okt, 2009, 05:45 »
Rofl, Blir liksom aldri ferdig med studiene mine    [laugh] 
Enkelt, er svaret at jeg har en konsentrasjon som ikke er lengre en 15 min, så etter 15min så må jeg finne på no annet,.(faen føler meg som pinky,....) 
Som å løse diverse oppgaver i huet, nynne en sang, eller tromme rytmen på favoritt melodien min,...

Men Av det jeg tar/har nesten fylført/holder på med.

1. Bachler Bio/biologsik-kjemi   (mangler bare 3 fag,.. er inne i mitt 5år,.. "blir aldri ferdig")

2. Bachler eletro/data design.  "Wee bare melte meg på noe nytt, for å ikke miste håpet"

3. Håper å ta nok fag i data/eletro slik at jeg kan melle meg opp til en  master'en i enten molykylær biologi   eller en master i  molecular dynamics simulations. 
   "rikting nok ønsker jeg å ta det siste, siden det kreves en del programerings fag, for den,. og siden det passer fint, siden jeg tar den delen her i bachler data....





...................
Men når jeg blir ferding med alt dette, er litt fortidlig å spå....  (fårhåpentlig får jeg ender 35år)    [ureshii]
"Counting down. All functions nominal. All functions optimal. Counting down. The center holds. The falcon hears the falconer. Infrastructure, check. Wetware, check. Everyone hang on to the life bar, please."

 Characters:   Tirga(Fox-cat) || Snowspott(Cat-cyborg-human) || Drak(Pony)

Snøkrystall

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2189
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #17 på: 29. okt, 2009, 11:10 »
Meh.. går forsatt på vidregående :P
Andre året på Medie Og Kommunikasjon x3
Er dønn lei skole, så med en gang jeg er ferdig med tredje året på samme skole, så tenker jeg å flytte ut og opp til typen, og heller ta Webstudier i et år :P hvis det ikke blir flere  [eek]
Know, Webstudier krever en god del av seg selv :P men det gjør også vanlig skole  [laugh]
Så da blir det studier i Nettverk- og systemadmin :P

Phase

  • Fur
  • *
  • Innlegg: 69
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #18 på: 29. okt, 2009, 12:52 »
Jeg kunne sikkert ha skrevet MYE om studie planene mine, men jeg skal summere dem opp veldig enkelt;

1. Studere hardt, Få gode karakterer, [ureshii]
2. Jeg skal finne ut hva jeg må studere for og komme meg in på NTNU, og gjøre det. [razz]
3. Tada! NTNU.....Der skal jeg jobbe hardt...ja   [smile]
4. Mastergrad!  [cool]
5. Jobbe i spill bransjen og lage furry spill`??? "er ikke sikker på hva som skjer etter mastergrad"  [puzzled]


Kanskje noen "små" hull i planen min, men det er slik den går......kan endre seg litt over tid, men den MasterGraden skal bli min!!!
Men det er en ganske bra plan må jeg inrømme  [laugh]
"Forslag til forbedringer er velkomne"

Etter fullendt allmenfaglig videregående med helt greie karakterer(som holder lenge for å komme inn på NTNU) begynner du på bachelor i informatikk(eller noe, muligens ingeniørbachelor). Som studiespesialisering velger du http://www.ntnu.no/studier/mtdt/oppbygging/spill, og med rungende inspirasjon lager du en steinbra masteroppgave. Etter å ha vurdert doktorgrad i en liten periode kommer du i kontakt med noen som deler din lidenskap for å lage spill, og dere sysler rundt med småprosjekter.. Får pris for Best Indie Game og sånn. Etter å ha samlet opp ymse støttemidler og arbeidskraft danner dere endelig et softwarefirma, og vinner stor popularitet og investeringer som følge av deres førstfølgende kommersielle suksesspill. Så, med inspirasjon fra en drøm du hadde, begynner du dannelsen av et spill som skal vise seg å bli stormpopulært verden over. Spiller bringer furrydom nærmere folk verden over med sine diskrét innslag og sin romantiske fremstilling. I ettertid følger henvendelser fra Valve, EA og BioWare (Blizzard har blitt for sjalu og egenrådig nå, men henter tydeligvis idéer fra dine innovative løsninger og konsepter), men enten du godtar eller ikke, finner du at endelig er det kun forestillingsevnen som setter grenser for hva du kan lage.

Bare husk at selv om du dropper ut det første året etter videregående(på høyskole eller universitet), kan du likevel lage dataspill. Om du skal lede produksjonen av dataspill, er en teoretisk utdannelse kun et referansegrunnlag. Derimot er det mange som begynner som programmerere/konseptdesignere/avdelingsledere/etc., for så å klatre oppover.

Uansett blir du i en alder av 29 president av The Global Consortium of Visual/Interactive Arts(GCVIA), en tenketank for likesinnede spillentrepenører, hvor andre, unge aspirerende underholdningsutviklere får først raffinert, så realisert, sine idéer. 

Lykke til, ihvertfall!
Þat eit kyr ok hræddr maðr sem ekki Þorir at skjalfa

Seeker of the Ineffable Flame

Logen Felxon

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 505
  • Philosophy and self discovery, are the same thing.
    • Vis profil
    • Deviantart profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #19 på: 05. feb, 2010, 10:59 »
Okay... Phaze, det der var en seriøst bra plan. Tror jeg skal følge den, eller så skal jeg gå allmenn 3 år for studiekompetanse(Bestandig godt å kunne mye om alt, om jeg er blir forfatter eller 3D film/spill lager.)(vet ikke når jeg skal finne meg i det og starte på'n igjen siden jeg er ekstremt skolelei!) og så finne meg en forfatterskole(Jeg vil lære meg å skrive skikkelig okay? ;3) jeg kan prøve å komme meg inn på. :3
Clever thoughts come from clever minds, though the most clever thoughts comes from the worst situations. How come?

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #20 på: 05. feb, 2010, 12:16 »
Skal vi se:
Startet med allmenfag på videregående (alias "hva i svarte skal jeg bli"). Hadde helse som andrevalg tror jeg.
Fulgte det opp med en 3 årig ingeniørgrad innen data. Spesialiserte meg på systemutviklig og drift, og tok 5 av månedene i Australia. Fullført hovedprosjekt som gruppleder/systemutvikler for ei gruppe på 4.

Bygget så ut tittelen ved å ta en 2 årig bachelor innen informasjonssikkerhet. Håndplukket også noen fag ifra dataingeniør, ledelse og master i informasjonssikkerhet. Fullført mitt andre hovedprosjekt som selvstendig arbeid.

Offisielt er jeg bachelor innen informasjonssikkerhet. På vitnemålet kan man kun ha en tittel og et hovedprosjekt.

Karisma

  • Senior Fur
  • ****
  • Innlegg: 505
    • Vis profil
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #21 på: 05. feb, 2010, 12:40 »
Den egentlig udaningen jeg har er Anleggsgartner men siden jeg ikke tåler gress ble det en ny udannelse

jeg driver utdanner meg som sveiser er sveise lærling nå.

Corona

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 2294
  • Queen Bitch
    • Vis profil
    • FurAffinity
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #22 på: 05. feb, 2010, 12:43 »
Jeg går allmenn akkurat nå, første året fordi jeg jobbet i fjor. ^^
Jeg aner fortsatt ikke hva jeg skal bli, men skal nok ta realfag til neste år. Vurderer dyrlege, biolog eller kokk, faktisk. o:
Også har jeg litt lyst til å bli herpetolog, en som studerer reptiler og diverse. Men jeg vet ikke enda. xD

lassenissen

  • Gjest
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #23 på: 05. feb, 2010, 13:06 »
Jeg har kommet meg inn på NITH i Oslo. Jeg skal gå linja spilldesign.
Skal også flytte til Oslo nærmere våren, finne meg leilighet sammen med 2-3 venner. Blir awesome.

Har lyst til å jobbe med spillhistorie, leveldesign, concept art osv. 8D

Dax Cyro

  • Über Fur
  • ****
  • Innlegg: 4277
    • Vis profil
    • Dax@furaffinty
Sv: Skole og utdanningen som dere vil ta, tar eller har tatt?
« Svar #24 på: 05. feb, 2010, 15:40 »
Jeg har kommet meg inn på NITH i Oslo. Jeg skal gå linja spilldesign.
Skal også flytte til Oslo nærmere våren, finne meg leilighet sammen med 2-3 venner. Blir awesome.

Har lyst til å jobbe med spillhistorie, leveldesign, concept art osv. 8D

Spennende. Hvor mange semestre er det?